CAT6 - Endast 100mbit på 100m (vanligt?)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det ingen hård gräns av tex timingskäl som gör att man inte kommer förbi 100 meter med full fart (1 Gbit/s), utan det handlar om hur bra kabeln är och hur mycket den dämpar på vägen samt överhörning på fjärr och närsidan. Med andra ord en kabel med lite större geometri med grövre ledare, lägre förlust i dielektrium etc. så kan man köpa sig ett antal meter till om man vill.

att farten är väldigt mycket lägre idag betyder att det är en eller flera ledare som inte kontaktar eller ligger rätt ordning och man stegar ned till närmast lägre standard som är 100 Mbit/s och normalt körs med 2 par (1,2,3,6 i modularkontakten)

Både 100 MBit och 1GBit kör normalt i full duplex vilket innebär att man kan hämta data och sänder ut data med full kapacitet i båda riktningarna samtidigt

Permalänk
Medlem

@Ptah: Svara inte när du inte har en aning om vad du pratar om. För lite kraft? Det är nog bland det dummaste jag läst här på länge

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vad jag vet så finns det ingen hård gräns av tex timingskäl som gör att man inte kommer förbi 100 meter med full fart (1 Gbit/s), utan det handlar om hur bra kabeln är och hur mycket den dämpar på vägen samt överhörning på fjärr och närsidan. Med andra ord en kabel med lite större geometri med grövre ledare, lägre förlust i dielektrium etc. så kan man köpa sig ett antal meter till om man vill.

att farten är väldigt mycket lägre idag betyder att det är en eller flera ledare som inte kontaktar eller ligger rätt ordning och man stegar ned till närmast lägre standard som är 100 Mbit/s och normalt körs med 2 par (1,2,3,6 i modularkontakten)

Både 100 MBit och 1GBit kör normalt i full duplex vilket innebär att man kan hämta data och sänder ut data med full kapacitet i båda riktningarna samtidigt

Jo, men skillnaden är att 1Gbit/s kör full duplex på varje par (250 Mbit/s per par) så den lyssnar på samma par som den sänder på medans 100 Mbit/s sänder på ett par och lyssnar på det andra (behöver bara 2 par så man kan dela en kabel i 2 st 100Mbit/s förbindelser).
Det kan göra att 1 Gbit/s blir lite känsligare när man kör mycket data i båda riktningarna samtidigt.

Permalänk
Medlem

Provade den skärmade kabeln nu i helgen med kabeltestare, alla par är anslutna. så det måste isåfall vara skärmningen som gör att jag inte får ut mer än 100mbit länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Provade den skärmade kabeln nu i helgen med kabeltestare, alla par är anslutna. så det måste isåfall vara skärmningen som gör att jag inte får ut mer än 100mbit länk.

Har du testat med olika datautrustning? Det är ju mer än kabeln inblandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Har du testat med olika datautrustning? Det är ju mer än kabeln inblandat.

Glömde nog nämna det, ja jag har provat med olika utrustning. (två olika datorer, accesspunkter etc.)
Kommer nog be farsan byta kabeln mot den andra jag köpte istället.

//P