Begagnatpriser 1080 - Väl höga priser?

Permalänk
Medlem

Begagnatpriser 1080 - Väl höga priser?

Hej,

Har börjat se mig om efter ett nytt grafikkort och letar i trakten 1080/2060/1070/1070 Ti.

Tittar både på nytt och begagnat och noterar att begagnade 1080 i mitt tyckte ligger lite väl högt i pris
sett till relativ prestenda och jämfört med nypriser på till exempel 2060.

Visst, helt medveten om att 2060 går att hitta i prisklasserna 4000-5000:- beroende på modell och kylare etc.
Också med på att 1080 presterar cirka 5-7% generellt bättre vs 2060.

Men, borde inte ett begagnat 1080 snarare ligga i prisklassen runt 3000-3300:-?
Sett begagnade kort som gått för 4000kr+

Parametrar som bör spela in är att kortet är använt (Finns kvitto?), kan ha använts till miming, Inget RTX, äldre generation med mera. Samtidigt har 1080 2GB mer minne, absolut.

Min "spaning" utgår främst från Sweclockers Marknad och Blocket.
Är jag fel ute eller har jag missat någon faktor som gör att priserna hålls uppe?

Permalänk
Sötast

Då GTX20XX serien fortfarande har priser som hittade ifrån lala-land så finns det ingen direkt anledning för folk att släppa sina 10XX kort för småpengar.

Ingen *större* prestandaskillnad på förra och senare generationen men prisökningen är helt enorm.

Tror du först kommer se en kraftig sänkning i 10X begagnat marknaden när 20X blir verklighetsförankrat.

Permalänk
Medlem

Tänkt samma sak.

Prissättning och värdering av hårdvara, som med allt annat för den delen, är inte rationell. Hårdvarupriser är bara marginellt mera förnuftiga än prissättningen av platt-tänger för kvinnors hår; har den rätt märke och ser fin ut, kostar den fem gånger mer än andra. Hade prissättning endast handlat om pris-prestanda, hade Ryzenprollar inte varit så sjukt billiga t.ex. Eller Apple-datorer dyra. Folk pröjsar skitmycket för att ha en ponnyhäst på bröstet, gärna med rationaliseringen att de har så hög kvalitet, fastän en Ralph Lauren-skjorta tillverkas för ~2kr styck. Detsamma med Mercedez, eller vad du vill.

Avser inte det här som en trollfest, utan bara att vissa produkter uppskattas mera på grund av branding och annat. 1080 var (är?) ett kort för folk som ville ha det bästa, det finns en premium-aura över det, känns kanske mäktigare att starta, vad vet jag (det är något annat än de där 5% prestandaökningen det har över ett 2060 - och det är "detta" som jag menar är lika orationellt som prissättningen av plattänger, du betalar för en känsla/upplevelse). 2060 är inte premium, det är på tier 2/4. Hur det än presterar.

För egen del tänker jag hoppa 1080 och, vid behov, kika på 2060's. Står folk i begrepp att köpa nytt graffe för ~4k finns det inga incitament att köpa ett 1080 över ett 2060 (well, möjligen mycket specifika scenarier som kräver 8Gb, eller så, men det kanske påverkar ~10% av alla spekulanter).

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan kombinerat med att som Allexz säger så är steget upp till nästa generation inte enormt i prestanda men massivt i kostnad.
Det är därav ingen brådska att byta upp sig och folk betalar fortfarande bra för 10 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Tänkt samma sak.

Prissättning och värdering av hårdvara, som med allt annat för den delen, är inte rationell. Hårdvarupriser är bara marginellt mera förnuftiga än prissättningen av platt-tänger för kvinnors hår; har den rätt märke och ser fin ut, kostar den fem gånger mer än andra. Hade prissättning endast handlat om pris-prestanda, hade Ryzenprollar inte varit så sjukt billiga t.ex. Eller Apple-datorer dyra. Folk pröjsar skitmycket för att ha en ponnyhäst på bröstet, gärna med rationaliseringen att de har så hög kvalitet, fastän en Ralph Lauren-skjorta tillverkas för ~2kr styck. Detsamma med Mercedez, eller vad du vill.

Avser inte det här som en trollfest, utan bara att vissa produkter uppskattas mera på grund av branding och annat. 1080 var (är?) ett kort för folk som ville ha det bästa, det finns en premium-aura över det, känns kanske mäktigare att starta, vad vet jag (det är något annat än de där 5% prestandaökningen det har över ett 2060 - och det är "detta" som jag menar är lika orationellt som prissättningen av plattänger, du betalar för en känsla/upplevelse). 2060 är inte premium, det är på tier 2/4. Hur det än presterar.

För egen del tänker jag hoppa 1080 och, vid behov, kika på 2060's. Står folk i begrepp att köpa nytt graffe för ~4k finns det inga incitament att köpa ett 1080 över ett 2060 (well, möjligen mycket specifika scenarier som kräver 8Gb, eller så, men det kanske påverkar ~10% av alla spekulanter).

Eller solglasögon....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Det är därav ingen brådska att byta upp sig och folk betalar fortfarande bra för 10 serien.

Du tror inte att det har något med Nvidia och AMDs skit priser att göra? Anledningen till att man måste "betala bra" för 10xx är för att AMD och Nvidia sätter för höga priser

Permalänk
Medlem

Varför skulle nån sälja dem billigare om de går att sälja för mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Du tror inte att det har något med Nvidia och AMDs skit priser att göra? Anledningen till att man måste "betala bra" för 10xx är för att AMD och Nvidia sätter för höga priser

Som jag skrev

Citat:

som Allexz säger så är steget upp till nästa generation inte enormt i prestanda men massivt i kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om folk vägrade betala hutlösa priser till tillverkaren eller privatpersoner skulle det snabbt sjunka men så länge folk glatt betalar kommer det inte bli någon ändring på nåt och vi andra får fortsätta lida

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

Plockar upp denna tråd!

Med RX 5700/XT lanserat samt 2060/70 Super inför dörren, vad tror ni ett begagnat 1080 / 1080 Ti bör gå för i låt säga augusti, när det sannolikt finns en del tillgång på de nyare nämnda korten?

Permalänk

jag själv tycker att 1080ti fortfarande är det bästa, om man vill komma lite billigare undan för ett sjukt bra kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av havremoped:

jag själv tycker att 1080ti fortfarande är det bästa, om man vill komma lite billigare undan för ett sjukt bra kort!

Det största problemet är att det saknar vettigt stöd för ray tracing men ffa att den har två år på nacken och tiden är inte nådig mot grafikkort. Se vad man får för ett 980Ti idag, 1500 kanske? Samma sak med 1080Ti, om något år lär de vara värda luft och på så sätt känns det väldigt mycket mer framtidssäkert att köpa ett billigare 2080 som presterar likvärdigt med ett 1080Ti och nästan ligger kring samma pris men kommer att ha ett betydligt bättre andrahandsvärde framöver.

Med det sagt så är det absolut inget dåligt kort men sett ur ett större perspektiv så känns 2080 som det bättre valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det största problemet är att det saknar vettigt stöd för ray tracing men ffa att den har två år på nacken och tiden är inte nådig mot grafikkort. Se vad man får för ett 980Ti idag, 1500 kanske? Samma sak med 1080Ti, om något år lär de vara värda luft och på så sätt känns det väldigt mycket mer framtidssäkert att köpa ett billigare 2080 som presterar likvärdigt med ett 1080Ti och nästan ligger kring samma pris men kommer att ha ett betydligt bättre andrahandsvärde framöver.

Med det sagt så är det absolut inget dåligt kort men sett ur ett större perspektiv så känns 2080 som det bättre valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Andrahandsvärdet lär inte hålla på 20 serien mycket bättre än 10, ja de har RTX men antingen så kommer ray tracing att ta av och då om två år lär vi se kort med helt annan prestanda eller så dör det en långsamt död som 3D vision m.m. och då kommer det vara ett 20 tal spel som stödjer men på kostnad av en stor % av din FPS och inga nya releaser.

Jag skulle säga att ta det där du får mest för pengarna för ditt use case, det kommer alltid nytt och att spekulera i andrahandsvärde idag är väldigt svårt även om 20 serien troligen är dyrare om ett år men då har det mer att göra med ålder skulle jag gissa.

1500-2000 för ett 980ti idag är ju inte direkt konstigt, det är ett 5 år gammal kort som presterar ungefär som ett 1660ti som du kan hitta nytt för runt 1000 mer, det är en ganska låg värdeminskning när man tar prestanda som grund ~200kr/året .

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Andrahandsvärdet lär inte hålla på 20 serien mycket bättre än 10, ja de har RTX men antingen så kommer ray tracing att ta av och då om två år lär vi se kort med helt annan prestanda eller så dör det en långsamt död som 3D vision m.m. och då kommer det vara ett 20 tal spel som stödjer men på kostnad av en stor % av din FPS och inga nya releaser.

Jag skulle säga att ta det där du får mest för pengarna för ditt use case, det kommer alltid nytt och att spekulera i andrahandsvärde idag är väldigt svårt även om 20 serien troligen är dyrare om ett år men då har det mer att göra med ålder skulle jag gissa.

1500-2000 för ett 980ti idag är ju inte direkt konstigt, det är ett 5 år gammal kort som presterar ungefär som ett 1660ti som du kan hitta nytt för runt 1000 mer, det är en ganska låg värdeminskning när man tar prestanda som grund ~200kr/året .

Du har helt rätt i det du skriver, jag menade bara att andrahandspriserna brukar vara rätt vettiga under den nästkommande generationen för att därefter falla som en sten när ytterligare en generation släpps och som du säger handlar det mest om ålder även om prestandan fortfarande kanske är "ok" beroende på användarens krav.

Ett begagnat 1080Ti och ett begagnat 2080 går att hitta kring samma pris med lite tur och beroende på modell och presterar ganska likvärdigt där den sistnämnda troligtvis kommer att ha ett normalt andrahandsvärde om ett år medan 1080Ti knappt kommer att vara värt ett dugg, precis som det ser ut med 980Ti/1080Ti idag och som det säkert kommer att se ut med 2080Ti/3080Ti(?) när det väl är dags, därav min kommentar om att ett 2080 kommer att ha ett högre andrahandsvärde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Haha, snälla! Kan folk sluta sälja GFX-kort till överpriser?!
Ett 2060 (Förvisso Strix) för 4000. Ok? Möjligen på Tradera eller annat ställe men SweC Marknad? Lycka till!

https://www.sweclockers.com/marknad/171297-asus-geforce-rtx-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Haha, snälla! Kan folk sluta sälja GFX-kort till överpriser?!
Ett 2060 (Förvisso Strix) för 4000. Ok? Möjligen på Tradera eller annat ställe men SweC Marknad? Lycka till!

https://www.sweclockers.com/marknad/171297-asus-geforce-rtx-2...

Låt bli att köp till orealistiska priser då, enkelt.
Eller, bjud det du tycker det är värt, får du det, bra, får du det inte, synd.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Haha, snälla! Kan folk sluta sälja GFX-kort till överpriser?!
Ett 2060 (Förvisso Strix) för 4000. Ok? Möjligen på Tradera eller annat ställe men SweC Marknad? Lycka till!

https://www.sweclockers.com/marknad/171297-asus-geforce-rtx-2...

Köp ett nytt grafikkort och sluta klaga på begagnad marknaden.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

You can half blame the crypto world for the current prices of GPU. Whether used or new.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Troligen många som tänker som mig: Jag har ett 1080 och inget värde med att uppgradera med de fantasipriserna på nya kort som räder nu. Sedan har kronan fallit med 40% mot Euro och dollarn ( själv röstade jag för att vi skulle gå med i Euron från start).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig yrfhar. Orkar inte ens köpa ett till 1080. Ganska nöjd med prestandan för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Troligen många som tänker som mig: Jag har ett 1080 och inget värde med att uppgradera med de fantasipriserna på nya kort som räder nu. Sedan har kronan fallit med 40% mot Euro och dollarn ( själv röstade jag för att vi skulle gå med i Euron från start).

Jag sitter på ett Vega 56 (med V64 bios), vad får man för de begagnat. 2000-2500kr? Borde väl vara samma för ett 1080.
Köpa nytt för lite mer prestanda, 2070 super, 2080, R7? 7000kr ? Så med andra ord ska man lägga 4000-5000kr för några få FPS.
Tror jag avstår

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Om jag som tillverkare ser att personer betalar över 3000kr för ett 2 år gammalt grafikkort som blir slaget av ett nytt grafikkort för 4000kr så skulle jag som tillverkare höja mina priser lite till.

Så ja begagnatpriserna är alldeles för höga.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Om jag som tillverkare ser att personer betalar över 3000kr för ett 2 år gammalt grafikkort som blir slaget av ett nytt grafikkort för 4000kr så skulle jag som tillverkare höja mina priser lite till.

Så ja begagnatpriserna är alldeles för höga.

Öknings på priserna av nya grafikkort direkt från leverantörerna har varit 100% pga krypto-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeries:

Öknings på priserna av nya grafikkort direkt från leverantörerna har varit 100% pga krypto-marknaden.

Absolut, men nu är den vågen över och priserna ökar ändå.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Absolut, men nu är den vågen över och priserna ökar ändå.

Nja. Tror icke att storföretagarna kommer bry sig. Då det räknas som "konsumenten har vant sig". Samt så har det hänt en ökning på kryptovalutan i sistone. Så det blir nog en anledning till i deras styrelsemöte att behålla dessa priser. "Rule of thumb", mer eller mindre, priser går aldrig ner tills ett företag ser en minskning i försäljningen.

HDD och SSD har inte gått ner ända sen dom höjdes pga "water flooding" (vatten översvämning??) grejen i Thailands fabriker som hände för 10 år sen.

Permalänk

Så vad är rimligt pris på 1080 nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triplestar:

Så vad är rimligt pris på 1080 nu för tiden?

Tycker absolut max 3k är gränsen, en del kort är 2-3 år gamla idag.
Du kan just nu hitta ett nytt 2070 / 2060 S som presterar likvärdigt för cirka 4600-4700:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tycker absolut max 3k är gränsen, en del kort är 2-3 år gamla idag.
Du kan just nu hitta ett nytt 2070 / 2060 S som presterar likvärdigt för cirka 4600-4700:-

Fast andrahands värdet styrs ju inte bara av köparen, vem vill släppa ett kort för 3000 om de måste lägga till 1500 för att matcha det som de just sålde?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeries:

HDD och SSD har inte gått ner ända sen dom höjdes pga "water flooding" (vatten översvämning??) grejen i Thailands fabriker som hände för 10 år sen.

Vad röker du?
Jag betalade 2.4k för min 500GB 960 EVO för två år sedan, en 970 EVO plus på 1TB kostar 2.2k idag.
Då är detta dessutom en jämförelse av två diskar som är på samma "prestandasegment" (konsumentdisk under pro-modellen), och inte med samma prestanda (970 EVO plus är bättre i alla avseenden jämfört med 960 EVO)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P