Apple skrotar den trådlösa laddaren Airpower

Permalänk
Melding Plague

Apple skrotar den trådlösa laddaren Airpower

För mer än ett år sedan avtäckte Apple Iphone X och förhandsvisade därtill den trådlösa laddaren Airpower. Nu meddelar företaget att laddaren aldrig kommer att få se dagens ljus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig provat trådlös laddning trots att min telefon har stöd för det. Är sladd fortfarande bäst?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har aldrig provat trådlös laddning trots att min telefon har stöd för det. Är sladd fortfarande bäst?

Effektivast ja, smidigast nej.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har aldrig provat trådlös laddning trots att min telefon har stöd för det. Är sladd fortfarande bäst?

Inte haft en endaste eltandborste på 12 år?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Har en trådlös laddare till min Samsung S8, den laddar på 3.5 timme. Med sladd laddar den på 1-1.5 timme. Laddaren till min Samsung Gear S3 är ju trådlös, men genererar ganska hög värme...
Idag är de ju lite bättre men sladd är ju alltid bäst.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Förklarar varför jag aldrig har hittat laddaren...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Smidigt med trådlöst när man är vid skrivbordet. Annars är det alltid snabbare med sladd förutsatt man inte äger en iPhone med original laddaren på 5w.

Permalänk
Medlem

Kan inte Apple göra en mindre variant för max 2 enheter istället, varav ena kör magnetisk? Tänker typ en kombination av https://www.apple.com/se/shop/product/MU9F2ZE/A/magnetisk-lad... och sen AirPower fast max 1 enhet.

Ganska likt https://hellonomad.com/products/base-station-hub dvs.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Effektivast ja, smidigast nej.

On man ofta vill/behöver fortsätta ladda undertiden man håller på med luren? Då är väl tyvärr sladd svårslaget.. Att både behöva hålla i mobilen och den trådlösaladdare känns lite off.. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dr4co was here...

Permalänk
Inaktiv

Trådlös laddning känns som självklart men dagens lösning är ofta mer omständlig än sladd, vilket leder till att jag nu kortvarigt inte ens väljer bort hårdvara som saknar detta.

Sladd = en kabel som varenda kotte har med sig. Visst alla har inte ens kabel, men det gå emot standardiserad. Laddare finns det en drös olika och snabbladdare är riktigt snabba.

I framtiden när trådlös laddning är standardiserad och det finns såna överallt så könns det smidigt att ladda mobil, klocka, glasögon, hörlurar och annat. Jag ser just fördelen när man börjar få en drös saker att plugga i.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att Airpower listas på Airpods2 som släpptes precis nu.
Men ja, alla visste väl typ detta redan, när tom bra källor gick ut med varför produkten aldrig kommer genomföras förra året.

Och ja, rätt hade dom såklart

Permalänk
Medlem

Bra beslut innan tekniken är redo.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Använder bara trådlös laddare till telefonen på jobbet. Där står telefonen i den hela dagarna så ser jag om någon ringer, kan svara för att sedan ställa tillbaks den. Annars är det mest omständigt att använda faktiskt.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Vash:

Bra beslut innan tekniken är redo.

Kunde inte sagt det bättre själv, bra dom väntar och gör det rätt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är bra av dem tycker jag. Det visar att de inte vill sälja något de inte tror på.

Om de bara kunde göra samma sak med nuvarande Macbook tangentbord också...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Smart, de är måna om sitt varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Smart, de är måna om sitt varumärke.

I majoriteten av fallen, ja.
Lite märkligt att gå ut med produkter i förväg och sen inse den tekniska svårigheten med att genomföra det.
Nog för att vi entusiaster har förståelse nog för det så kan man inte säga att detta drag är för att vara måna om sitt varumärke, inte om man läser rubrikerna baserat på denna nyhet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

De kan väl använda samma tillverkare som IKEA har för sina trådlösa laddare. Klistra dit Apple-loggan och kalla den för... eh... ÄPPLE trådlös laddare.
Öka priset med 200%. Done.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Bra beslut innan tekniken är redo.

Ja, de får väl låta någon annan utveckla det färdigt som de brukar göra. Sedan lanserar de en produkt och försöker patentera denna för att stämma skiten ur dem som gör någon liknande produkt. Det är så Apple fungerar. Synd att inte fler har fattat detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Smart, de är måna om sitt varumärke.

Skickar man med 5W laddare med telefoner för över 10 papp så vet jag inte om man är så mån.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gainsgoblin:

Skickar man med 5W laddare med telefoner för över 10 papp så vet jag inte om man är så mån.

Så ladda fortare är en rättighet?
Det är ett företag ingen välgörenhet och det är 150 % ok att undvika hela Apple sortiment.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ladda fortare eller ladda i hastigheter från 2008?
Inte ens den största applefanboyen kan tycka att det är ett vettigt beslut att snåla på laddare och 3,5mm adaptern i en produkt som börjar på just under 13 000:-

Att sälja den dyraste produkten som laddar långsammast på marknaden är inte briljant för ens varumärke men apple verkar tycka annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så ladda fortare är en rättighet?
Det är ett företag ingen välgörenhet och det är 150 % ok att undvika hela Apple sortiment.

Ja, det borde det vara med tanke på att telefonerna har möjlighet till det och batteritiderna inte bli mycket bättre med nya telefoner.
Priset för att skicka med en adapter som klarar av att ladda snabbare är en droppe i havet för Apple. Alla andra tillverka verka ju klara av det.
Visar bara att Apple vill kunna sälja ännu mer vid sidan av deras redan DYRA produkter.
Har inte använt original adapter till min iPhone lur och tycker det är helt sjukt av vi tillåter Apple att förödmjukar oss på detta vis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Så ladda fortare är en rättighet?
Det är ett företag ingen välgörenhet och det är 150 % ok att undvika hela Apple sortiment.

Fast blir detta inte lite halmgubbe. Någon pratar om vårda sitt varumärke, en svarar att de ej är så små. Och nu pratar det om välgörenhet.. Det är olika saker.

Nå Apple har byggt upp en varumärke, där de måste tänka på denna. Om Apple släpper en produkt som är dålig så drabbas det mer än denna produkt. Det är inte alls konstigt att Apple inte var först med vikbara telefoner, då de första som vikbara som säljs troligen inte lever upp till den kvalitestandard som Apple har.

Sedan kan man argumentera för att Apple säljer visst saker som är riktigt dåliga, men de som köper dessa har ej teknikkunskap att förstå detta.

Permalänk
Medlem

Apple är ett skämt, när ska folk bara sluta köpa deras skit?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Trackmaster:

Ja, det borde det vara med tanke på att telefonerna har möjlighet till det och batteritiderna inte bli mycket bättre med nya telefoner.
Priset för att skicka med en adapter som klarar av att ladda snabbare är en droppe i havet för Apple. Alla andra tillverka verka ju klara av det.
Visar bara att Apple vill kunna sälja ännu mer vid sidan av deras redan DYRA produkter.
Har inte använt original adapter till min iPhone lur och tycker det är helt sjukt av vi tillåter Apple att förödmjukar oss på detta vis.

Varför borde telefonerna komma med det om Apple väljer att inte göra det så är det väldigt simpelt?

"helt sjukt av vi tillåter Apple att förödmjukar oss på detta vis"

Man har ett val köpa något annat om man inte gillar Apple sätt sälja sitt varumärke.
Låter som dom är någon slags sak man måste äga när du säger så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Det är bra av dem tycker jag. Det visar att de inte vill sälja något de inte tror på.

Om de bara kunde göra samma sak med nuvarande Macbook tangentbord också...

Tror jag blev blind efter att ha försökt läsa den artikeln. Ska allt de representera över hur kass tangentbordet är?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

De kan väl använda samma tillverkare som IKEA har för sina trådlösa laddare. Klistra dit Apple-loggan och kalla den för... eh... ÄPPLE trådlös laddare.
Öka priset med 200%. Done.

https://www.ikea.com/PIAimages/0606186_PE682106_S5.JPG

Ikea har även laddare för 3 enheter har jag för mig. Funnits i flera år. Ser ut som bilden fast med tre kryss. Apple kanske skulle sneglat på dem?
Sen måste jag verkligen påpeka att trådlös laddning inte kan ersätta vanlig laddning riktigt än..fast det börjar närma sig. Har trådlös laddning hemma och i bilen. Vill jag verkligen snabbladda tar jag fram kabeln..men det sker väääldigt sällan.
Laddar alltså med trådlös laddling 90% av gångerna mest beroende på att det är lite jobbigt att ta med sig trådlös laddning om man reser osv, men i hemmet o bilen är det alltid trådlöst som gäller. Skitsmidigt och enkelt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför borde telefonerna komma med det om Apple väljer att inte göra det så är det väldigt simpelt?

"helt sjukt av vi tillåter Apple att förödmjukar oss på detta vis"

Man har ett val köpa något annat om man inte gillar Apple sätt sälja sitt varumärke.
Låter som dom är någon slags sak man måste äga när du säger så.

Ryktas iaf att kommande Iphones äntligen ska komma med en vettig laddare.
Apple är snåla för dom tjänar sjuka summor på deras tillbehör som alltid varit extremt överprisade.

Men inte ens Apple kan undkomma i evigheter.
Nu lär dom ju ändå bumpa upp priset för denna inkluderade snabbare laddaren men köparna blir gladare för de nu äntligen skickar med vettig laddare som alla andra

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nivity:

Ryktas iaf att kommande Iphones äntligen ska komma med en vettig laddare.
Apple är snåla för dom tjänar sjuka summor på deras tillbehör som är dyrast utav alla märken i världen typ.

Men inte ens Apple kan undkomma i evigheter.
Nu lär dom ju ändå bumpa upp priset för denna inkluderade snabbare laddaren men köparna blir gladare för de nu äntligen skickar med vettig laddare som alla andra

Fattar inte hur det är ett problem när folk lägger 11k + för en teleon, har noll sympati tycka det är dyrt köpa tillbehör what so ever.

Jag köpte en 29W USB-C och USB-A på samma laddar via amazon.de för 210kr REA och då kan jag ladda klockan samtidigt.

Man måste inte köra Apple orginal för 950kr.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240