Vilka inriktningar inom systemutveckling är mest eftersökta just nu?

Permalänk

Vilka inriktningar inom systemutveckling är mest eftersökta just nu?

Jag börjar snart jobba som systemutvecklare efter att ha gått en Dataingenjörsutbildning på högskola. Jag antar att det i början mest kommer att vara inriktat på att lära sig hur man jobbar på just det företaget samt att bli lite "varm i kläderna".
Men jag är sugen på att försöka vidareutbilda mig för att fokusera på något speciellt område och förhoppningsvis få lite bättre lön.
Vilka inriktningar finns det som är lite extra eftersökta just nu? Jag är lite intresserad av maskininlärning samt kanske även Android-utveckling, är det något som skulle kunna passa in eller finns det bättre områden att sikta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Jag börjar snart jobba som systemutvecklare efter att ha gått en Dataingenjörsutbildning på högskola. Jag antar att det i början mest kommer att vara inriktat på att lära sig hur man jobbar på just det företaget samt att bli lite "varm i kläderna".
Men jag är sugen på att försöka vidareutbilda mig för att fokusera på något speciellt område och förhoppningsvis få lite bättre lön.
Vilka inriktningar finns det som är lite extra eftersökta just nu? Jag är lite intresserad av maskininlärning samt kanske även Android-utveckling, är det något som skulle kunna passa in eller finns det bättre områden att sikta på?

Jag skulle säga att fler och fler företag beger sig ut på webben. Så att lära sig hur webbutveckling fungerar(api, json, kanske javascript, c#, asp.net osv) är en bra början. Behärskar du programmering och webbutveckling skulle jag säga att utveckling för Android(speciellt i xamarin) blir lättare.

Maskininlärning och ai är något helt annat. Känner du att du har en bra och stabil programmeringskunskap i botten skulle jag rekommendera kurser/utbildning mer inriktad mot problemlösning. Tänk matematik eller dylikt. Då ai/Maskininlärning helt enkelt kräver ett lite mer matematiskt tänk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Kan bara tala för det jag sett och hört och min egna uppfattning.
Webbutveckling är väldigt stort, det är enkelt att anpassa till flera operativsystem och många komplexa lösningar görs som webblösningar idag. Sitta och koda desktopprogram försvinner mer och mer, då det inte finns någon vits med att göra detta.

För androidutveckling är det väl Java eller Kotlin som är populärast?

Tror generellt ett OOP språk som C# eller Java kommer du långt med. Du kan göra appar till android med Xamarin i C#.
Sen är det vad du är mest intresserad av. Att jobba med databaser, servrar och apier eller jobba med frontend utvecklingen (JavaScript).

Men om det är specifikt android appar du vill jobba med så kan du nicha in dig på det och bli bra på det. För maskinlärning tror jag att det är Python som är hetast.
Enklast är att googla runt på lediga jobb och kolla vad de söker och hur arbetsbeskrivningen är mot det du vill göra.

Permalänk
Medlem

Titta på hadoop. En kompis är konsultchef, och har svårt att rekrytera hadoop utvecklare. Lönen låg mellan 70-90k.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Vill du tjäna pengar så satsa på typ cobol eller liknande nästan utdöda språk. Det finns massor av saker skrivna i dem som ingen kan underhålla längre och således får man bra betalt om man kan det. Inte särskilt kul dock.

Maskininlärning, neutrala nätverk och liknande är förstås på uppgång men det är kanske inte så lätt att utbilda sig inom det utanför företagsvärlden. Till skillnad från tidigare inlägg så tycker jag inte webbutveckling är så mycket att satsa på för någon som dig. Det kan vara en snabb väg in i branschen med typ en YH eller liknande, men du är ju redan förbi den nivån liksom. Fler företag etablerar sig inte på webben för dd finns redan där allihopa. Webbutvecklare ses också som mer utbytbara och det stämmer väl ganska bra.

Affärssystem eller industri är ju de stora marknaderna i Sverige så c# eller Java kommer du långt på. Om du inte vill gå mer hårdvarunära, men hur kul är det liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vill du tjäna pengar så satsa på typ cobol eller liknande nästan utdöda språk. Det finns massor av saker skrivna i dem som ingen kan underhålla längre och således får man bra betalt om man kan det. Inte särskilt kul dock.

Maskininlärning, neutrala nätverk och liknande är förstås på uppgång men det är kanske inte så lätt att utbilda sig inom det utanför företagsvärlden. Till skillnad från tidigare inlägg så tycker jag inte webbutveckling är så mycket att satsa på för någon som dig. Det kan vara en snabb väg in i branschen med typ en YH eller liknande, men du är ju redan förbi den nivån liksom. Fler företag etablerar sig inte på webben för dd finns redan där allihopa. Webbutvecklare ses också som mer utbytbara och det stämmer väl ganska bra.

Affärssystem eller industri är ju de stora marknaderna i Sverige så c# eller Java kommer du långt på. Om du inte vill gå mer hårdvarunära, men hur kul är det liksom.

Du säger att webbutveckling är utbytbara och att det inte är något att satsa på. Sen nämner du C# och Java. Vad tror du man skriver backendkod för webben i för språk?

Finns sjukt många företag som inte finns på webben än och lösningarna blir mer och mer komplexa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Du säger att webbutveckling är utbytbara och att det inte är något att satsa på. Sen nämner du C# och Java. Vad tror du man skriver backendkod för webben i för språk?

Finns sjukt många företag som inte finns på webben än och lösningarna blir mer och mer komplexa.

Jag tror vi har lite olika definition av webbutveckling. Självklart finns det mycket att göra inom webbapplikationer, affärssystem exempelvis. Men webbutveckling i bemärkelsen att lära sig Javascript, HTML, CSS och liknande, som brukar vara i fokus på utbildningar i webbutveckling (tillsammans med att använda CMS), är en mycket mer mättad marknad än backendutveckling.

Att "göra hemsidor" är svårt att leva på idag. Att bygga affärsapplikationer, oavsett om gränssnittet är webbaserat eller ej, är inte webbutveckling i mina ögon och där finns en extrem efterfrågan på kompetenta personer även om det gått ner något det senaste halvåret eller så. Tidigare hörde rekryterare av sig i princip dagligen och tjatade, idag är det mer någon gång i veckan eller så.

Permalänk

Något säger mig att arbetsgivare inte är särskilt intresserade av språken i sig, de kan man lära sig relativt fort ändå. När jag sökte jobb kändes det för den delen verkligen inte som att de brydde sig om vad för språk jag kunde.

Personligen tänkte jag börja lära mig något nytt nu också, parallellt med jobbet. Istället för att tänka i stil med bara hur populärt språket är, tänk i paradigmer och användningsområde istället skulle jag säga. Exempelvis:
* Om du bara kan ett lågnivåspråk såsom C, lär dig ett mer high-level såsom C#, Java.
* Om du bara kan imperativa språk, lär dig ett funktionellt språk som ex: Haskell, Clojure, Erlang/Elixir
* Om du aldrig kodat lågnivå, lär dig C/ASM eller åtminstone C++
* Om du aldrig kodat webb, lär dig något som JavaScript/TypeScript, NodeJS
* Osv...

Man har ofta flest erfarenheter att hämta ifrån saker som man inte har hållit på med tidigare. Jag antar att det är den huvudsakliga tanken med vad du gör ändå.

Skrivet av snajk:

Undra hur det ligger till det där. När man känner sig tråkig någon gång i framtiden och man inte bryr sig lika mycket med vad man jobbar med eventuellt, skulle det vara möjligt att "sadla om" och bli en Cobolutvecklare då och dra upp lönen drastiskt?

Jag tänker ju som så att det antagligen inte är Cobol som språk som är krångligare än något annat, utan det är faktum att systemen som underhålls bara är ett härbärge av legacy och tråkigheter... Således borde de välkomna säkert utvecklare från andra språk som vill hoppa in på den banan. Spekulerar högt här, men någon annan kanske kan skina ljus på det.

Skrivet av snajk:

Beror väl på vad som åsyftas med webbutveckling. Webbutveckling idag verkar vara så konstant under förändring och har bara blivit relevantare med åren. Är ju varje år något nytt framework som är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror vi har lite olika definition av webbutveckling. Självklart finns det mycket att göra inom webbapplikationer, affärssystem exempelvis. Men webbutveckling i bemärkelsen att lära sig Javascript, HTML, CSS och liknande, som brukar vara i fokus på utbildningar i webbutveckling (tillsammans med att använda CMS), är en mycket mer mättad marknad än backendutveckling.

Att "göra hemsidor" är svårt att leva på idag. Att bygga affärsapplikationer, oavsett om gränssnittet är webbaserat eller ej, är inte webbutveckling i mina ögon och där finns en extrem efterfrågan på kompetenta personer även om det gått ner något det senaste halvåret eller så. Tidigare hörde rekryterare av sig i princip dagligen och tjatade, idag är det mer någon gång i veckan eller så.

Jao, då har vi olika definitioner. Jag tänker apier i .NET med React.js front eller jobba mot CMSer som EpiServer.
Sitta med basic JS, CSS och HTML håller jag med om att det inte räcker, även om man bör ha grunderna.
Skillnad på att sitta och göra ordentliga storskaliga webbappar och att göra hemmasnickrade sidor från templates eller i wordpress