Laptop för utveckling - macbook?

Permalänk
Medlem

Laptop för utveckling - macbook?

Har idag en surface pro 3 som tjänade mig väl under studierna.
Den är dock inget vidare att ha med sig på språng (läs ha i knät) och jag har även tittat lite på att utveckla mot iOS (iPhone appar, webbutveckling mot safari mm), och vad jag förstår är mac OS ett krav för att ens få publicera det man tagit fram.

Då är frågan, hur stark maskin behöver jag för utveckling på hobbynivå? Eventuellt med lite videoredigering på sidan.
Min första tanke var att försöka byta min surface mot likvärdig macbook (2013 års air tror jag?).

Fast jag kanske ska lägga lite extra för en mer kompetent maskin?

För att tydliggöra jag behöver inte en Macbook pro, jag har en likvärdig Windowsmaskin i jobbet men jag kan av diverse anledningar inte använda den privat.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Gillar Mac starkt för utveckling, verkligen ändrat min bild av apple produkter.

Om det inte svider för mycket skulle jag satsat på en som har minst 256gb lagring och 16gb ram. Men då börjar man närma sig mot 20k strecket. Men då får du en maskin du inte lär vara missnöjd med.

Tänk på att inte ta en allt för liten skärm bara ifall du tänker sitta med den i knät. Mindre skärm går an om man kör med externa skärmar men mycket utveckling med en för liten skärm är en mardröm. Sedan så älskar jag det platta macbook pro tangentbordet som även kom till macbook air förra året men det faller inte alla i smak så glöm inte att även titta på det så du får den modell som du är mest bekväm med.

För renodlad webutveckling så tror jag att de flesta macbooks skulle duga men eftersom du nämner ios appar så försök att få en så nya som möjligt så att du inte tappar uppdateringar. Skulle vara lite segt ifall det kommer en OS uppdatering nästa år och fortsatt app utveckling hänger på det.

Oavsett hur mycket jag gillar mac så är det så himla tråkigt att försöka recommender dom när man tittar på priset. Jaha, jag tror du skulle behöva lite extra ram, den modellen kostar 5k extra. Mer ssd? 4k extra.

Men står valet mellan extra hårddisk och ram skulle jag välja ram. Behöver du extra utrymme så funkar det faktiskt med externa hårddiskar till en bråkdel av priset för att få det inbyggt.

Om du byter dator och då till någon av de äldre varianterna se bara till att det är ssd och inte hdd.

Permalänk
Medlem

@psilobe:
Vad du skriver låter fullt rimligt, men 20k för en laptop är dessvärre inte ett alternativ.
Främst för att den inte används för arbete som jag tjänar pengar på.

Är tänkt att ha som ett komplement till maskinerna jag har.
De jag har:
Stationär windows maskin -
i7 5820k, 32gb ram.

Arbetslaptop (låst till företagets infrastruktur, ej alternativ för utveckling på fritiden) -
i7 7500U, 16gb ram.

Jag har kikat mest på macbook air och 2017 års pro, båda instegsmodellerna med 8gb ram och 128gb ssd.
prismässigt ligger de ungefär vid min maxgräns, 128gb ssd bekymrar mig inte så mycket då externa ssd's fungerar bra, och jag har tillgång till 4TB nätverkslagring hemma.
8gb ram är jag dock lite osäker på.
Använder i skrivande stund 8gb minne med notepad++, ett gäng flikar i chrome och edge, intelliJ och all 'bloatware' som följer med.
Klarar jag mig på 8gb eller bör jag spendera 6000 extra för att få 16gb? (2018 års modell med 16gb och 256gb ssd är billigaste med 16gb ram).

Känner mig lite lost, hyfsat säker på att jag klarar mig med 8gb ram. Men hur länge?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max