SVT Play har ishockey-VM i 50 fps – ibland

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

SVT Play har ishockey-VM i 50 fps – ibland

God afton, gott folk!

Jag har länge varit besviken på att SVT Play är begränsat till 25 fps och vid flera tillfällen skrivit om detta, bland annat här på forumet.

Men när jag nu under VM tog fram min surfplatta för att streama ishockey (på svtplay.se i Safari) blev jag överraskad av ett påtagligt bättre flyt i bilden än det sedvanliga hackandet man annars alltid får nöja sig med på SVT Play. Höll nästan på att falla av stolen. Äntligen 50 fps på SVT Play?! Såvitt jag kan se dock bara på just hockey-VM. Eurovision Song Contest som pågår i skrivande stund får jag till exempel bara i 25 fps; likaså "kanalerna", även om de sänder hockey-VM. Fyll för all del på i tråden om ni hittar mer 50 fps-innehåll! Men läs hela trådstarten först, för det blir konstigare …

Förutom med blotta ögat kan bildfrekvensen inspekteras med hjälp av Streamlink och VLC. Välj en sändning eller ett klipp (till exempel Sverige–Österrike), kopiera dess URL direkt från webbläsaren och kör Streamlink enligt följande exempel:

streamlink https://www.svtplay.se/video/21869614/ishockey-vm-herrar/ishockey-vm-15-maj-16-00-1 720p_alt

När strömmen öppnas i VLC, tryck Ctrl + J för att se teknisk information, inklusive bildfrekvens.

Observera att det för varje program tillhandahålls flera olika strömmar (720p, 720p_alt, 432p, etc); man måste specificera vilken man vill ha när man använder Streamlink. I exemplet ovan är det 720p_alt som väljs.

Det är nu det blir riktigt märkligt. Man får bara 50 fps ibland, på både 720p och 720p_alt. Jag kunde bokstavligen köra ovanstående kommando två gånger efter varandra och få olika bildfrekvenser. Kunde inte upptäcka något mönster.

Så det finns väl anledning att både glädjas och förundras, skulle jag säga. Expertutlåtanden eftersökes!

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Alling: Alltså ja. Uppenbarligen kan de köra 50 fps. Jag nördgissar att det finns ett policybeslut om att konvertera till 25 fps "...tills vi bestämmer annat..." men att detta sker manuellt och några glömmer bort då och då. Eller är rebeller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Laxpudding:

@Alling: Alltså ja. Uppenbarligen kan de köra 50 fps. Jag nördgissar att det finns ett policybeslut om att konvertera till 25 fps "...tills vi bestämmer annat..." men att detta sker manuellt och några glömmer bort då och då. Eller är rebeller.

Tycker nog att vi ska va glada att svt visar ALLA matcher oavsett fps

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av crew seven:

Tycker nog man kan ställa lite krav med tanke på att man redan har betalt.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Laxpudding:

Osäker på om du skojar eller inte. Med tanke på det enorma antal program och klipp som publiceras på SVT Play varje dag, och hur länge SVT producerat och distribuerat TV-innehåll på nationell skala, skulle jag bli mycket förvånad om allt sådant inte är automatiserat.

Jag tror att de högst medvetet experimenterar med 50 fps och att de valt ishockey-VM som försökskanin då bildfrekvens gör som störst skillnad på den typen av innehåll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av crew seven:

Men det gör de väl inte? De som visas via Viaplay kommer inte på Svtplay vad jag sett. Kanske jag missat något?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

@videopac: Kanal ett och två visar dom.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av crew seven:

Jepp, här i Finland har MTV kommersiella tv kanalen köpt upp rättigheterna av YLE så de visar endast finlandsmatcherna i gratiskanalen med väldigt lite förhandssnack & efterhandssnack osv, resten visas på C-MORE (med den kända Mertaranta som kommentator). Som tur ser man också SVT här i trakterna.

Men inte nog med det, även en stor del av skidåkningen ska slutas visas i gratiskanalerna. Väldigt surt, vissa saker borde höra till allmänheten att få ses, borde finnas nån lagstiftning som begränsar vad kommersiell TV får göra med inhemsk elitidrott speciellt då man betalar ju en hel del för TV licensen hurshomheslt.

EDIT: Championsleague är ett annat exempel, brukade visas på tisdagar (och så kollade man onsdagsmatchen på sveriges TV), men nu är det slut med det också, går inte ens att se matcherna från TV3 (var det väl?) för de har blivit tvugna att blocka sändningen.

Intel® Core i5-8600K @ 4.75GHz | ASRock Z370 Taichi | G.Skill Trident Z 2x8GB @ DDR4-3200 CL13 | Samsung 850 EVO 500GB + 1TB | MSI GTX 1070 Ti 8G Armor (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | NZXT H440 New Edition | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Alling:

Osäker på om du skojar eller inte. Med tanke på det enorma antal program och klipp som publiceras på SVT Play varje dag, och hur länge SVT producerat och distribuerat TV-innehåll på nationell skala, skulle jag bli mycket förvånad om allt sådant inte är automatiserat.

Jag tror att de högst medvetet experimenterar med 50 fps och att de valt ishockey-VM som försökskanin då bildfrekvens gör som störst skillnad på den typen av innehåll.

Ska erkänna att mina kunskaper och TV och videoproduktion är begränsade men är det inte så att SVT bara vidaresänder en sänding som dom får in från annat håll när det gäller livesändningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Syncen med ljudet går sådär för mig... Ibland före, ibland efter.

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av improwise:

Ska erkänna att mina kunskaper och TV och videoproduktion är begränsade men är det inte så att SVT bara vidaresänder en sänding som dom får in från annat håll när det gäller livesändningar?

Kan inget om TV- och videoproduktion heller, så vet inte var gränsen går mellan att "vidaresända" och att "producera själv". Men de producerar (eller vad det heter) ju garanterat till exempel Rapport, Aktuellt och Uppdrag granskning själva.

Vid närmare eftertanke förstår jag, oavsett vad, inte riktigt vad du menar. Vad är det för slutsats du försöker underbygga?

Skrivet av Igelkott:

Syncen med ljudet går sådär för mig... Ibland före, ibland efter.

Kollar du i webbläsaren, någon app, VLC/Streamlink eller något annat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Alling:

Vid närmare eftertanke förstår jag, oavsett vad, inte riktigt vad du menar. Vad är det för slutsats du försöker underbygga?

Att om SVT tar emot sändningen i bättre kvalite än normalt så sänder dom även ut den i bättre kvalite än normalt. Så var det väl även tidigare med fotbolls VM osv som också var klart bättre kvalite än SVTs normala sändingar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av crew seven:

@videopac: Kanal ett och två visar dom.

Min poäng var att inte alla matcher visas i SVT. En del matcher har enbart visats på Viaplay.

Exempelvis, matchen mellan Österrike och Italien den 20:e maj. Kunde du se den på SVT, kanal ett, två eller SVTplay?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av improwise:

Att om SVT tar emot sändningen i bättre kvalite än normalt så sänder dom även ut den i bättre kvalite än normalt. Så var det väl även tidigare med fotbolls VM osv som också var klart bättre kvalite än SVTs normala sändingar.

Talar du om SVT Play nu?

Är långt ifrån övertygad att det skulle vara som du menar, då allt innehåll jag någonsin sett på SVT Play varit i (native eller uppskalat) 720p25, inklusive hur många program som helst som produceras av eller i samarbete med SVT och sänds i 50 fps på vanlig TV – till exempel Rapport, Aktuellt, Uppdrag granskning, Melodifestivalen, Eurovision Song Contest, Agenda, Opinion live, längdskidåkning osv osv.

Tittade aldrig på fotbolls-VM på Play. Var det i 50 fps?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Alling:

Talar du om SVT Play nu?

Är långt ifrån övertygad att det skulle vara som du menar, då allt innehåll jag någonsin sett på SVT Play varit i (native eller uppskalat) 720p25, inklusive hur många program som helst som produceras av eller i samarbete med SVT och sänds i 50 fps på vanlig TV – till exempel Rapport, Aktuellt, Uppdrag granskning, Melodifestivalen, Eurovision Song Contest, Agenda, Opinion live, längdskidåkning osv osv.

Tittade aldrig på fotbolls-VM på Play. Var det i 50 fps?

Tror inte det tillför så mkt att två personer som uppenbarligen inte vet gissar kring detta, är förmodligen bättre att en som vet berättar hur det är

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Alling:

Kollar du i webbläsaren, någon app, VLC/Streamlink eller något annat?

VLC. Men nu när jag bytte dator så funkade det.

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N