köp inför studier i höst, max 4k. Chromebook?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås/Ängelholm
Registrerad
Aug 2004

köp inför studier i höst, max 4k. Chromebook?

Hej!

Kommer med största sannolikhet att börja studera till hösten och tänkte köpa en bärbar dator. Datorn kommer inte spelas på överhuvudtaget, så den aspekten kan vi utesluta direkt. Den kommer användas till studier, enstaka filmer/serier/youtube. Budgeten är max 4.000, men hamnar vi närmare 3 blir jag väldigt nöjd. Spontant lockar Chromebook, men vad får jag då för begränsningar? Komplett har ju 20% på alla Chromebooks från Acer i helgen.

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Kan hjälpa om vi vet vad du ska studera... Eller vilka program som skall användas

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2009
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås/Ängelholm
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Sions:

Kan hjälpa om vi vet vad du ska studera... Eller vilka program som skall användas

Förhoppningsvis Elkraftsingenjör/Elingenjör Vilka program som används vet jag ej.

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Okej, gissar på att det tyngsta du kommer använda är något cad program eller MATLAB. Tror dem flesta bärbara fungerar för dig. Har tyvärr inga bra tips på specifika modeller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Jag köpte en chromebook till studierna. Fast jag har den nästan bara med till tentaplugg och nästan aldrig annars. För min del har det fungerat bättre med en smidig surfplatta.
Jag fjärranslöt till skolans datorer, så kunde jag köra vanliga cad på chromebooken när jag ville det. Främst pluggar och skriver jag på det stationära hemma eller nyttjar skolans egna datorer när jag är i skolan.

Föredrar främst papper och penna till studier där det är möjligt, det tar även bort distraktion samt att man kan nyttja sin kreativa sida på ett annat sätt.

Windows är dock bättre för studier än chrome-os anser jag, eftersom man kan installera och nå fullversioner av program utan att behöva fjärransluta.

Jag köpte denna under kampanj
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Och är väldigt nöjd med den och kvalitén.

Bra recension på den som jag kika på innan jag slog till:
https://youtu.be/4uAGjsgJacQ

Underbart med touch-skärm på laptop och jag skulle inte vilja ha en utan efter den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

2990kr https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Ingår ett års office.
Det står något om cashback på den så den blir eventuellt billigare.
Windows 10 Home S-Mode, frågan är om hårddisken räcker till att uppgradera till fullverson av Windows?
Annars verkar det ju vara en nätt dator med bra! batteritid.
Halvdana specs men lär duga till word och internet.