Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

100% disk usage, den andra disken FÖRSVINNER tills jag byter SATA-kabel..?

Permalänk
Medlem

100% disk usage, den andra disken FÖRSVINNER tills jag byter SATA-kabel..?

Jag har haft problem länge nu med mina jävla diskar, jag har en Samsung EVO 1TB som jag har bytt ut redan en gång men har samma problem, så fort jag försöker installera spel eller liknande så allokerar den i flertalet timmar, och en installation som tidigare tagit 20 minuter kan ta 8 timmar. Filer fattas osv när jag installerat klart spelet på steam och måste göra om.

Jag testade en gammal SSD, en Kingston något 256gb, där jag installerade steam istället. Men vad som händer med den då, det är att disken FÖRSVINNER helt och hållet när jag försöker installera något så efter kanske 4-5 gig av nerladdning står det "disk write error". Den försvinner totalt tills jag bytt sata-kabel på den, och detta varje gång, räcker alltså inte med bara en omstart.

Så jag undrar, vad fan är detta för jävla skit? TRE OLIKA DISKAR har jag testat nu och det är bara skit med alla. Moderkortet? Testat flertalet Sata-kablar också. Jag fattar verkligen inte, jag kan inte spela något alls på datorn då jag ej kan ladda ner något utan att hålla på i 8 timmars tid och även då är det inte garanterat att det fungerar.

Edit: Ska sägas att det har fungerat FELFRITT med Origin, Uplay, Gog, Epic launchers osv. Detta är endast ett problem med Steam men även med ISO/RAR-filer.

Permalänk
Medlem

Kan vara moderkortet, kan vara strömförsörjningen till diskarna/moderkortet, kan vara 3 RMAer. Testa fiskarna i en annan burk eventuellt kör S.M.A.R.T test på dom. Kan även testa en disk-docka och de om dom krånglar över USB. Jag hade börjat med att blåsa om datorn helt och endast ha en disk inkopplad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt kan det vara olika saker inklusive strömförsörjningen. Lista alla delar och deras ålder. Även hur strömmen är kopplad och om du använder några adaptrar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kör dina SSD via en diskdocka och USB3 och se om det ger samma beteende.

netonnets Andersson diskdocka https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/anderss... har bra chipset i sig och har fungerat oklandeligt och med bra hastighet (nära den maximala 600 MB/s med snabb SSD och snabb USB3-port)

betydligt mer problemfri under Linux än deltaco:s två-ports diskdocka med inbyggd diskkopierings-funktion - där kan överföringen stalla på oklart sätt under linux. - har man en sådan så kör man på porten närmast anslutningarna baki, men inte ens det är helt problemfri vid tunga kontinuerliga överföringar.

---

Att en disk låser på 100% och andre disken försvinner helt låter som att hela SATA-bussen låser sig och kanske gäller för samtliga diskar på en och samma diskkontroller på kortet (2 eller 4 SATA-portar, är det 6 SATA-portar så går 2 av dem förmodligen på en annan controller.

---

har man sådan beteende så är moderkortet heller inte lämplig för RAID-byggen då att en disk kan låsa SATA-bussen är inte en allt för ovanlig fel-sceniario och sådan skall inte resultera att hela RAID:en stannar.

har man en disk som alltid låser SATA-bussen så är den guld värd hos de som utvecklar RAID-programvaror för debuggning då sådana HW-fel är inget som kommer på beställning och enormt svåra att testa när fellägena aldrig inträffar...