WiFi på laptop. Spelar datorn någon roll?

Permalänk

WiFi på laptop. Spelar datorn någon roll?

Hej.
Jag funderar på att köpa en ny (beggad) laptop. I mitt hem kan jag få gratis Wifi men signalen är oftast rätt svag. Ibland blir det bättre om jag ställer datorn i fönstret. Så till min fråga: vart i specifikationen ska jag läsa för att veta att datorn har en så "potent" antenn/mottagare som möjligt? Är det stor skillnad på denna slags prestanda mellan olika laptops?
Helt nollad på datorer (som ni säkert redan räknat ut)så skriv gärna ett lättbegripligt svar
Med hopp om klarhet!
/Maja

Permalänk
Relik 📜

Skulle säga att skillnaden generellt är rätt liten mellan vettiga modeller. Visst kan det skilja, men då måste du nog läsa recensioner för att få en uppfattning. Tveksamt om det gör jättestor skillnad i praktiken dock.

Vill du "säkra upp" kanske du får köpa ett USB-kort med extern antenn du kan placera optimalt, även om du har inbyggt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrev, köp ett kort med antenn och tejpa på rutan eller utan för rutan (om det är gjort för utomhus) och du får grymt mycket bättre.

Vi gjorde det för en kompis för många år sen när hans lägenhet inte hade fiber men det fanns wifi spots, fungerade galant.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Köp en sån här antenn https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

Och ett sånt här nätverkskort https://www.inet.se/produkt/5401873/tp-link-tl-wn722n-high-ga...

Sen kommer du aldrig mer ha problem med signalen

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk

Tack för alla svar.
Finns det ett sämre och billigare alternativ till ovan länkade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man är händig kan man för ganska små pengar bygga en egen riktad wifiantenn
Denna kanalen är bra med många steg för steg anvisningar https://www.youtube.com/user/8bitandrewmcneil/videos

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns i princip 2 olika sätt att ansluta daton elektriskt till en antenn, endera via usb elerl via ethernet, du kan alltså använda ett usbnätverkskort eller så skaffar du en accesspunkt och kör den i klientläge.
Till den enhet du valt att ansluta via ska du sedan se till att ha så bra antenn som möjligt.

Är du priskänslig men händig kan du köpa en billig wifidongel och bygga en egen antenn, det lär nog inte kosta mer än max 200 kr men det blir kanske inte så vackert.
Det går ju även att välja en dongel med bästa möjliga färdiga antenn exakt vad du egentligen behöver är svårt att veta, 802.11 g kräver ju bara 1 antenn men är inte så snabbt men n och ac ställer i praktiken krav på flera antenner och blir lite dyrare men kan ge betydligt högre länkhastigheter.
Alfa är ett klassiskt fabrikat för avancerade usbnärverksdonglar och de har från .g till . ac
En Alfa AWUS1900 (.ac) dongel med "mittemellan starka antenner"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.