Muskampen 2025: Segraren korad!

Varför väljer många Mint eller Ubuntu framför Debian?

Permalänk
Medlem

Ubuntu har lite andra paket och är lite mer "fixat och klart". Debian väljer jag när jag sätter upp servrar, då vill jag ha koll på alla detaljer och lite mer välbeprövade paket och versioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Hur länge sedan var det du installerade Debian? Textbaserad installation var det _länge_ sedan som Debian påtvingade dig.

Inte så längesedan, jag är bara van att använda textbaserade installerare att jag inte riktigt tänkte på det. :/

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ubuntu kommer med flera trevliga saker, trådlösa drivare grafikkortsdrivare och mera (ja vet det finns non-free isos av debian) snap klart från början och nyare paket. Ja visst debian har testing och unstable, men det måste göras manuellt efter installation. Debian är trevligt och många bygger på Debian, såväl produkter som andra distributioner.

Jag gillar Debian, men väljer typ alltid Ubuntu helst på desktop/laptop. Installera klart att användas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Själv gör jag tvärt om, väljer hellre debian istället för ubuntu eller mint. Tog Debian 10 stable på min laptop för att slippa uppgradera massa paket varje gång jag ska använda den (det kan ibland vara långt mellan gångerna). Hade Arch Linux på gamla laptopen och var mer konfigurering än användning. Växlar lite mellan Arch och debian på mina datorer.

Hur som helst jag är väl något mer avancerad användare misstänker jag. Tog netinstall och installerade KDE Plasma desktop. Fick lägga till non-free repo innan jag fick wifi att fungera men det var inget svårt. Datorn känns snabb och modern. Är en Thinkpad T450s jag kör. Funkar bra åt mig.

Provade även virtualisera med KVM/QEMU/libvirt/virt-manager och det fungerade hur smidigt som helst. Så skulle jag behöva något annat OS kan jag bara sparka igång en VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv gör jag tvärt om, väljer hellre debian istället för ubuntu eller mint. Tog Debian 10 stable på min laptop för att slippa uppgradera massa paket varje gång jag ska använda den (det kan ibland vara långt mellan gångerna). Hade Arch Linux på gamla laptopen och var mer konfigurering än användning. Växlar lite mellan Arch och debian på mina datorer.

Hur som helst jag är väl något mer avancerad användare misstänker jag. Tog netinstall och installerade KDE Plasma desktop. Fick lägga till non-free repo innan jag fick wifi att fungera men det var inget svårt. Datorn känns snabb och modern. Är en Thinkpad T450s jag kör. Funkar bra åt mig.

Provade även virtualisera med KVM/QEMU/libvirt/virt-manager och det fungerade hur smidigt som helst. Så skulle jag behöva något annat OS kan jag bara sparka igång en VM.

+1 jag visserligen ack utbild inom it & jobbar inom it, jag har inte absolut de senaste datorerna, jag trivs bra i Debian sedan flera år, självfallet får andra göra som de finner är bäst lämpat för dem, Det är inte många os som är samma klass som Debian Stable i flera perspektiv

Permalänk
Medlem

Jag började med Slackware i början/mitten av 90-talet, avskydde den och bytte till Red Hat. Körde Red Hat i några år innan jag tappade intresset för Linux som desktop omkring '00.

Sen körde jag Debian först på server och lite lek på desktopen fram till omkring '06 då jag testade Ubuntu för första gången. Jag trivdes i Ubuntu på desktopen för att den bara funkade, hade ett aktivt community samt var riktad mot "vanliga" människor.

Debian-communityn är också väldigt aktiv och stor, men jag upplevde att den hade lite för mycket tendenser att skrika RTFM när man frågade enkla saker, medan Ubuntu-communityn var lite mer tålmodig. Sen tyckte jag att distron var lite mer progressiv i sin utformning. Sedan dess har jag flyttat över servrarna också till Ubuntu.

Ubuntu var min desktopfavorit tills omkring 2011-2012 (minns inte exakt) då jag ruttnade lite på att den försökte bli mer och mer (i min tolkning) som MacOS samt att jag tröttnade på Ubuntus Unity-desktop och ville ha nåt mer traditionellt. Jag såg att Mint hade Cinnamon och det var ett GUI som tilltalade mig så jag bytte på desktopen. Kört samma installation sen dess och det har bara funkat. Uppgraderat varje gång det kommer en ny, samt bytt massor med hårdvara (inklusive en komplett dator) och Mint har bara tuggat på.

Jag är för gammal och har inte ork att leka, min desktop ska bara funka och Mint gör det. Cinnamon är en desktopmiljö som jag trivs i och jag följer principen att if it ain't broken, don't fix it. Jag kör fortfarande Ubuntu på servrar och ser ingen vits att byta där, men det har mer med min magkänsla att göra än nåt genomtänkt beslut.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag hoppade tidigare runt mellan Debian , OpenSuse, Fedora, Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu Linux Mint men jag kommer alltid tillbaka till Xubuntu visst jag kan köra xfce på alla andra distros också men det är den jag trivs bäst med så varför byta. Kör dock alltid numera LTS versionen för att undvika problem.
Främst enkelheten från början installation och att underhålla är enkelt.
Enkelt att installera det man vill ha utan för mycket pill och knåp.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.