970 påväg mot graven?

Permalänk
Medlem

970 påväg mot graven?

Mitt gtx 970 har betett sig väldigt underligt den senaste tiden.
Ibland så kraschar drivrutinerna (skulle jag tro) av att först går fps:en ner till runt 2 och sedan fryser bilden. Dock är ljudet kvar och jag kan höra ett unplug-ljud från Windows. YouTubes autoplay fungerade också, så en ny video kom upp utan att bilden ändrades. Kunde inte styra datorn på något sätt dock.
När jag sedan resettar datorn säger en notifikation att drivrutinerna misslyckades att starta eller något liknande.
Det spelar ingen roll om jag spelar ett spel eller bara sitter på desktop, kunde hända när som helst.
Jag såg en gång på aktivitetshanteraren när kraschen kom, och på gpu-tabben låg 3d pinnat på 100%
Inga artefakter vad jag har sett.

Jag har testat att dra ner kraftigt på frekvenserna, nästan så långt afterburner tillät. Fungerande inte.
Jag testade att installera om senaste drivrutinerna, med DDU emellan. Fungerade inte heller.
Testade att installera äldre drivrutiner som jag var säker på att de fungerade. Samma sak här.

Det enda som fungerar är att sätta i mitt gtx 480, som fungerar galant på sina 93°C. Så det är inget fel på nätaggregatet, ett gtx 480 drar betydligt mer ström än 970.

Kan det vara en korrupt bios? Eller är den bara rökt?

Permalänk

kan troligen vara kortet som börjat ge upp de är ju rätt gamla vid det här laget.

är inte så att kortet går varmt?

kan vara VRM som går varmt om fläktarna på kylaren har dött eller iaf en av dem om du har flera då du inte specifierat mer exakt modell.

VRM på vissa av 970 korten har ju ingen egen kylning har jag för mig utan förlitar sig på vindcirkulationen från gpu kylningen om du har typ msi eller gigabyte modellen av kylare tror även asus men osäker på denna. kanske om du har nvidias hårfön kylare så kan de eventuellt kylas mha kylflänsarna för gpu utöver fläkten

se nedan bildexempel på en msi kylare har bakre fläkten dött är cirkulationen över vrm i princip borta och inte ovanligt att fläktarna börjar bli slitna efter 3-4 år sådär.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan troligen vara kortet som börjat ge upp de är ju rätt gamla vid det här laget.

är inte så att kortet går varmt?

kan vara VRM som går varmt om fläktarna på kylaren har dött eller iaf en av dem om du har flera då du inte specifierat mer exakt modell.

VRM på vissa av 970 korten har ju ingen egen kylning har jag för mig utan förlitar sig på vindcirkulationen från gpu kylningen om du har typ msi eller gigabyte modellen av kylare tror även asus men osäker på denna. kanske om du har nvidias hårfön kylare så kan de eventuellt kylas mha kylflänsarna för gpu utöver fläkten

se nedan bildexempel på en msi kylare har bakre fläkten dött är cirkulationen över vrm i princip borta och inte ovanligt att fläktarna börjar bli slitna efter 3-4 år sådär.
http://cdn.tl.is/skrar/image/JRP128/MSI-GTX970GAMING4G_7.png

Jag har en asus strix, förlåt för att vara otydlig. Fläktarna rör sig, och jag har inget problem alls med temps. Oftast håller den sig runt 65ish, aldrig över 72°C.
Men kan överhettande vrm skapa sådana problem jag beskriver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av erikburk:

Jag har en asus strix, förlåt för att vara otydlig. Fläktarna rör sig, och jag har inget problem alls med temps. Oftast håller den sig runt 65ish, aldrig över 72°C.
Men kan överhettande vrm skapa sådana problem jag beskriver?

yes det kan dom. överhettar spänningskontrollen kan det börja skicka för ojämn spänning eller felaktig spänning vilket kan leda till att minnena eller gpu får för mycket eller för lite spänning som den kanske inte gillar och gör att videominnena eller gpu´n börjar gå ostabilt vilket i sin tur får drivrutinen att crasha ungefär som om du kör en ostabil överklockning.

det du kan testa om du har ett strix dvs vilket jag gissar är det med 2 eller 3 fläktar som förlitar sig till 90% av luftcirkulationen från gpukylaren till vrm är att ösa på fläktarna på typ 100% och testköra något som brukar få det att hända i några dagar eller tills det händer igen.

lyckas du inte framkalla felet med detta
så är det troligen vrm som går varmt och tyvärr få modeller som faktiskt har tempsensor på vrm så är svårt att kontrollera om de är svala nog eller inte.

men då kan du börja kolla på om dina fläktar är friska de borde kunna flåsa på uppåt 3200-3500 rpm minst med 100% blås men sett "halvskurna" fläktar som snurrar men vid 100% max orkar ge typ 50-75% av sin kapacitet så ligger du under 3000 rpm med 100% blås så är nog dina fläktar nära på skurna och dax att byta ut eller byta ut hela kortet då ny kylare ofta går på nära eller mer än vad du får för det sålt begagnat i fullt fungerande skick.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

yes det kan dom. överhettar spänningskontrollen kan det börja skicka för ojämn spänning eller felaktig spänning vilket kan leda till att minnena eller gpu får för mycket eller för lite spänning som den kanske inte gillar och gör att videominnena eller gpu´n börjar gå ostabilt vilket i sin tur får drivrutinen att crasha ungefär som om du kör en ostabil överklockning.

det du kan testa om du har ett strix dvs vilket jag gissar är det med 2 eller 3 fläktar som förlitar sig till 90% av luftcirkulationen från gpukylaren till vrm är att ösa på fläktarna på typ 100% och testköra något som brukar få det att hända i några dagar eller tills det händer igen.

lyckas du inte framkalla felet med detta
så är det troligen vrm som går varmt och tyvärr få modeller som faktiskt har tempsensor på vrm så är svårt att kontrollera om de är svala nog eller inte.

men då kan du börja kolla på om dina fläktar är friska de borde kunna flåsa på uppåt 3200-3500 rpm minst med 100% blås men sett "halvskurna" fläktar som snurrar men vid 100% max orkar ge typ 50-75% av sin kapacitet så ligger du under 3000 rpm med 100% blås så är nog dina fläktar nära på skurna och dax att byta ut eller byta ut hela kortet då ny kylare ofta går på nära eller mer än vad du får för det sålt begagnat i fullt fungerande skick.

Så med andra ord är det bättre att bara köpa ett nytt grafikkort..?

Permalänk
Skrivet av erikburk:

Så med andra ord är det bättre att bara köpa ett nytt grafikkort..?

om nu är det som är problemet så ja ger mest tips för att utesluta annan utrustning så du inte köper ett nytt och visade sig vara fel på moderkortet eller nått.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Låter som att det även kan vara Vram som har gett upp. 970 är ju gjort på defekta vrams kretsar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

Låter som att det även kan vara Vram som har gett upp. 970 är ju gjort på defekta vrams kretsar.

"3,5 GB-fenomenet" på GTX 970 har inte att göra med defekta kretsar, utan om ett medvetet designval för att spara pengar. https://www.pcgamer.com/why-nvidias-gtx-970-slows-down-using-...

Det kan ju finnas hur många anledningar som helst till att ett gammalt grafikkort väljer att dö.

Permalänk
Medlem

om nu är det som är problemet så ja ger mest tips för att utesluta annan utrustning så du inte köper ett nytt och visade sig vara fel på moderkortet eller nått.

Okej. Och jag testade med mitt gamla grafikkort, som sagt vilket inte ger några problem alls. Tur att jag har ett nytt på väg i alla fall...

Permalänk
Medlem

@erikburk: Kolla så att inte strömkablarna till grafikkortet glappar, hände på mitt GTX 780 och fick liknande effekt, testa även en annan HDMI-kabel. Innan du kasserar kortet så kan du ju testa att baka det om du har tillgång till ugn som det inte ska lagas mat i.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Kan du testa att sätta prefer maximum performance så kortet inte går upp och ner i frekvens lika mycket, det kanske är det som krånglar. Även när man spelar kan det gå upp och ner en del med frekvenser om det är lättare partier i spelet och/i windows så det kanske är det som orsakar krascherna. Har du ökat spänningen? Båda förslag är riktiga långskott, men värt att testa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan du testa att sätta prefer maximum performance så kortet inte går upp och ner i frekvens lika mycket, det kanske är det som krånglar. Även när man spelar kan det gå upp och ner en del med frekvenser om det är lättare partier i spelet och/i windows så det kanske är det som orsakar krascherna. Har du ökat spänningen? Långskott, men värt att testa.

Eftetsom maxwell har väldigt begränsad spänningskontroll så går det inte, men testade att kraftigt underklocka kortet och samma problem uppstod där. Ska testa att sätta maximum performance. Också det @Fenrisulvfan nämnde.
Tack för alla förslag och hjälp!

Permalänk
Medlem

@erikburk: Om det är på väg till soptippen kan du alltid prova att "baka" det. Funkade för mig och många andra

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

@Erikburk Du kan gärna ge mig den, så jag kan testa den i mitt system 🤭