Någon kunnig inom luft luftvärmepumpar? Mögel? Damm?
Hej.
Märkt att vår luft luft värmepump har börjat lukta illa. När man startar den så luktar väldigt äckligt, i min snok mögel men respektive sa det luktade bara gammalt äckligt så ja ingen aning.
Filterna är alltid rengjorda (de stora man tar bort) och även innan sommaren bytat ut de 2 små filterna till helt nya.
Modell : Mitsubishi FH25 VEHZ635.
Men nu kollade vi mer under lamellerna in mot själva fläkten och såg att där inte såg trevligt ut.
Det gula jag markeras ser ut som svartmögel i mina ögon (kan inte mycket så ren gissning)
Sen det som är rödmarkerat är själva fläkten ju, en lång rund fläkt med små galler runt om, på dessa är det vita ansammlingar som jag ej vet om det är mögel eller damm. (Det är lite kletigare när man försökte få bort det)
Ringde där vi köpte pumpen ifrån 2013 och de sa att de inte har någon service för sådant nu (Polarpumpen), verkar som de bara erbjuder luft luft service under 2-3 månader per år.
Ringde lokal firma som är de största och han sa att det inte är mögel då det inte kan bildas mögel där (vilket jag tycker är konstigt om man kört på AC och det sen inte torkat så borde det väl eventuellt bildas fukt).
Han sa däremot att de har en rengöringsspray man kan använda för att få bort smuts.
Problemet är hur tusan man ska komma åt fläktens alla galler, och det känns ju inte bra att bara spraya rakt in där.
Vad säger ni här? I övrigt fungerar den bra på både värme och kyla så det känns ju lite surt att slänga ut 15000-18000:- på en ny bara pga dålig lukt.
Mvh