Någon kunnig inom luft luftvärmepumpar? Mögel? Damm?

Permalänk
Medlem

Någon kunnig inom luft luftvärmepumpar? Mögel? Damm?

Hej.

Märkt att vår luft luft värmepump har börjat lukta illa. När man startar den så luktar väldigt äckligt, i min snok mögel men respektive sa det luktade bara gammalt äckligt så ja ingen aning.
Filterna är alltid rengjorda (de stora man tar bort) och även innan sommaren bytat ut de 2 små filterna till helt nya.
Modell : Mitsubishi FH25 VEHZ635.

Men nu kollade vi mer under lamellerna in mot själva fläkten och såg att där inte såg trevligt ut.

Det gula jag markeras ser ut som svartmögel i mina ögon (kan inte mycket så ren gissning)
Sen det som är rödmarkerat är själva fläkten ju, en lång rund fläkt med små galler runt om, på dessa är det vita ansammlingar som jag ej vet om det är mögel eller damm. (Det är lite kletigare när man försökte få bort det)

Ringde där vi köpte pumpen ifrån 2013 och de sa att de inte har någon service för sådant nu (Polarpumpen), verkar som de bara erbjuder luft luft service under 2-3 månader per år.

Ringde lokal firma som är de största och han sa att det inte är mögel då det inte kan bildas mögel där (vilket jag tycker är konstigt om man kört på AC och det sen inte torkat så borde det väl eventuellt bildas fukt).

Han sa däremot att de har en rengöringsspray man kan använda för att få bort smuts.
Problemet är hur tusan man ska komma åt fläktens alla galler, och det känns ju inte bra att bara spraya rakt in där.

Vad säger ni här? I övrigt fungerar den bra på både värme och kyla så det känns ju lite surt att slänga ut 15000-18000:- på en ny bara pga dålig lukt.

Mvh

Permalänk
Medlem

På min finns det både en ION och en CLEAN knapp, ni har inte något liknande på er?

Hade en tekniker här för något år sedan, han blåste rent gallret från damm med kompressor.
Jag antar att man kan använda tryckluft på burk om man inte äger en kompressor, precis som i en dator.

Av alla ställen där mögel kan bildas känns det långsökt att det ska bildas där.
Mögel gillar svalt, mörkt och fuktigt inte varmt och torrt.

Har du haft den igång ett tag (det har ju varit sommar), eller luktade den just när du startade?
Kan det finnas alger/ döda löv på insuget utomhus, alltså på/ i fläkten på utsidan av huset?
Kan det vara en död mus i väggen?

ingen expert så bara gissningar...

Permalänk
Medlem

Har denna använts som just värmepump och gett värme hela tiden så är det inte så stor sannolikhet för mögel - men har den också använts i AC-bruk under sommaren så kan det bli mögel i dammet som sedan tidigare har ansamlats och du nu får lukten.

det fins en grupp bakterier som trivas bra på flänsytor som hålls kylda ala AC och lever på dammet som sätter sig på de våta/fuktiga ytorna och skapa en biofilm och ger en väldigt unken luft första stunden när man startar sin AC eller värmepump i AC-lägen - moderna grejor bruka ha någon beläggning (ofta lite blåton) på flänsarna med någon tungmetall (silver?) för att försöka minska verkan av det.

---

Det är rengöring som gäller och det kan bli att ta bort kåpor och galler för att komma åt bättre, prova de olika rengöringsvätskor som rekommenderas - flänskammar, lagom hård borste om det är gucka på själva lameller och tryckluft (var dock försiktig då tryckluft är så starkt att det kan böja/buckla lameller) tryckluft på burk tror jag dock inte så mycket på då de tappar andan fort när flaskan blir kall och dessutom tar slut fort (en 300 grams burk tryckluft på burk innehåller bara 150 liter gas - det du köper i handeln idag på konsumentnivå så är gasen av samma sort som finns i campingasol för friluftsbruk (blandning av propan och butan) så se till att det är välventilerat och inte skapa öppen låga/gnista (dvs tända cigarett eller liknande) under arbetet)

Akaliska tvättvätskor är dock inte lämpliga då det fräter på aluminium - men dess värre är det akali som biter bra på sådan guck - så tills vidare håll dig till det som rekommenderas.

Förutom köpta lösningar eller kört med vanlig hederlig diskmedel så har folk provat med virkon (fins på ställen som säljer material för jordbruk och djurhushållning) för att desinficera kylpaketet i tex. bil-AC och också kan börja lukta mög på riktigt (och av samma orsak) och den är mycket mildare mot aluminiumet än att använda klorin (som är rätt basiskt och därmed fräter...)

Ett av problemen i drift i AC-läge är att antingen är luften lite för torr eller att man kör för hög fläkthastighet så att flänspaketet inte svettas - ymmig svettning (dvs. bilda mycket kondens) är ett sätt att hålla flänspaketen självrensande och kondensen tar mycket av dammet som fastnar på de våta flänsarna och spolas bort

---

Den sekundära frågan är vad det är för filter som används - om detta är utblåset så är det mycket som tagit sig förbi filtren och det blir att titta på om det är läckor och kanske leta efter tätare filter - är det bara trådnätsfilter så är det väldigt mycket som tar sig igenom ändå...

Permalänk
Medlem

Tackar för mycket bra information.
Har tyvärr ingen "clean" funktion på denna pumpen.
Den har ju körts mest på AC under sommaren, värme körs på vinterhalvåret.

@xxargs tackar för mycket utförligt information.
Jag provade med tryckluft på burk bara för att se och som du säger är det meningslöst då den tappar tryck direkt.

Har dock ingen annan, men om man försöker ta bort lite saker så man kommer åt bättre får man väl ta en liten borsta/tandborste och börja rengöra det värsta.

Får studera manualen mer, har iaf service manualen där allt står hur det demonteras.

Det stämmer att det är utblåset, de 2 stora filterna som sitter för flänsarna är hela osv iaf, och rengjorda då och då.

Permalänk
Medlem

Du har en reltivt vanlig modell och beställ bara ett rengöringsjobb av en seriös firma så kommer dom ut och gör det åt dig.
Sen kan du underhålla själv varje år och göra rent, men efter en 3-4 år så är det dags igen för en större rengöring.

Filtren ska du göra rent varannan vecka, bra tips att göra när man städar av hemma.
Luftvärmepumpen behöver vara ren, och det gäller både inomhus enheten och utomhus enheten för att leverera optimalt och energieffektivt.

Manualen beskriver bra hur man ska hantera sin LVP.

Permalänk
Medlem

Med dom nätfiltren i bilden så är det inte konstigt att det packar på - de är bara grovsilar för hår och annat större i partiklar medans finare damm och pollen går till stor del rakt igenom och sätter sig längre in i maskinen. - alla vet ju hur en dator ser ut inuti efter ett antal års körning - det är inte annorlunda här heller.

Dina lamellpaket såg dock ok i bilderna men det är andra sidan, mot fläkten som det lagrar på smuts på de fuktiga ytorna om du har kört mycket i AC-läget men ändå inte tillräckligt kallt att det dryper av fukt och därmed tvättar sig själv. luften som sugs igenom lamellpaketet är alltid nära 100% Rh när den är kyld och har man mycket damm i fläktar och sittande på galler efter så finns det risk att det växer saker i dammet och gränsen för sådant går kring 70% Rh i längre tid.

precis som inlägget ovan säger - kan vara värt att ta in servicefirman som gör en standard rengöring iom. de har bättre grejor och beprövade kemikalier samt vet hur man plockar isär dess på bra sätt för jobbet.

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen, för åtminstone i manualen för min Mitsubishi (från 2011) finns bra instruktioner för skötsel och rengöring, inklusive vad man behöver göra för att komma åt överallt. Vill minnas att Mitsubishi även säljer ett särskilt rengöringskit med specialanpassad borste etc.

För övrigt är min Mitsubishi otroligt mycket enklare att rengöra än min Panasonic (från 2010). Mitsubishin kan öppnas upp nedifrån utan att skruva isär allt, till skillnad från Panasonicen som är ett jäkla helsike.

Om det fungerar på samma sätt med din Mitsubishi så kan du komma åt att rengöra bakom lamellerna och trumfläkten genom att fälla ned gallerhalvorna och montera bort fläkten (vilket ska vara enkelt att göra, men jag minns inte detaljerna).

Det jag själv gör är att dammsuga filtren varannan vecka och sen kör jag med Julas värmepumpsrengöringsspray på lamellerna en gång per år, på hösten efter sommarens AC-körning.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kolla i manualen, för åtminstone i manualen för min Mitsubishi (från 2011) finns bra instruktioner för skötsel och rengöring, inklusive vad man behöver göra för att komma åt överallt. Vill minnas att Mitsubishi även säljer ett särskilt rengöringskit med specialanpassad borste etc.

För övrigt är min Mitsubishi otroligt mycket enklare att rengöra än min Panasonic (från 2010). Mitsubishin kan öppnas upp nedifrån utan att skruva isär allt, till skillnad från Panasonicen som är ett jäkla helsike.

Om det fungerar på samma sätt med din Mitsubishi så kan du komma åt att rengöra bakom lamellerna och trumfläkten genom att fälla ned gallerhalvorna och montera bort fläkten (vilket ska vara enkelt att göra, men jag minns inte detaljerna).

Det jag själv gör är att dammsuga filtren varannan vecka och sen kör jag med Julas värmepumpsrengöringsspray på lamellerna en gång per år, på hösten efter sommarens AC-körning.

Tackar för tipset om rengöringssprayen. Ska kolla om jag hittar något sådant kit från Mitsubishi me som du nämnde.

Tyvärr verkar det lite svårare att öppna denna modellen.
https://drive.google.com/file/d/1RMopv-AIuCRDDNwnx47eWp0sUwbG...
Sidan 36.

Verkar som de inte ens visar hur man monterar loss fläkten.
Men för att komma nära verkar det som man måste montera ner en hel del saker.

Tänkte jag ska fråga vad de tar för en Service med rengöring och kontroll av allt osv. Frågade ju inte det då han envisades att det är inte lönt (vilket iofs är bra för då vet jag att de inte bara försöker blåsa en på service i onödan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tackar för tipset om rengöringssprayen. Ska kolla om jag hittar något sådant kit från Mitsubishi me som du nämnde.

Sidan 36.

Tänkte jag ska fråga vad de tar för en Service med rengöring och kontroll av allt osv. Frågade ju inte det då han envisades att det är inte lönt (vilket iofs är bra för då vet jag att de inte bara försöker blåsa en på service i onödan)

Hmmm... det där ser betydligt mer komplext ut än hur det är med min, men så har jag en enklare modell utan luftrenare osv förstås.

Det ser ut att vara lika illa som med min Panasonic... måste skruva isär allt möjligt för att komma åt.

Enklast är att få någon att utföra arbetet åt dig, som sagt, och sen kan det vara en idé med rengöringssprayen jag tipsade om åtminstone en gång per år för att försöka undvika att det inträffar igen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sidan 36.

Jag betalade 1200 sist, då körde han innedelen med ångtvätt och något rätt starkt medel (det luktade rätt starkt iallfall).
Min var inte så möglig som din men den var rätt grisig inuti.

Då en LVP bara snurrar runt luften inomhus så vill man ju att en LVP är så ren som den kan bli.