Hur lätt behöver en dator vara för att lyfta uppfälld med en hand?

Permalänk
Medlem

Hur lätt behöver en dator vara för att lyfta uppfälld med en hand?

Hej, jag är på jakt efter en ny dator, är inte ute efter en gamingdator, men det får gärna vara en lite kvickare processor parad med ssd hårddisk och 16GB minne.

Det jag dock slås av är hur tunga datorer är, jag sitter idag med ett gammalt LG monster som väger 2.6 kilo enligt matvågen här hemma.

Jag tänkte mig att jag ville ner på högst 1.5kg ex laddare.

Men det verkar svårt! Dem flesta är uppe på 2kg och min fråga är då, kan man lätt flytta en 2kg dator med en hand från knä till soffbord? Var går gränsen?

Önskemål:
15.6” 1080 skärm, gärna IPS
Minst 256Gb SSD
Minst 16GB Ram
Minst 8250u Prolle
Minst 8tim batteri vid vanlig surf via wifi.
Under 1.5kg i vikt ex laddare

Övriga plus men ej krav:
Thunderbolt 3
Snabbladdning
Pekskärm
Numpad
Bakgrundsbelyst tangentbord

Behövs verkligen inte:
Windows hallo
Fingeravtryckläsare
SDkort läsare
Grafikkort utöver intel 620

Prisidé ca 12.000kr

Den inprincip enda datorn jag hittar som passar önskemålen är Acer Swift 5, den väger in på 1kg.
Netonet

Om jag dock släpper på viktkravet så öppnar det upp för en hel uppsjö av datorer, så frågan är:

Hur lätt dator skall man satsa på för att lätt kunna lyfta den med en hand uppfälld?

Tack på för hand.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur stark är du ? Det som anses tungt av vissa går lätt för andra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Precis min tanke. För en femåring blir det tufft, enklare för en tanig kvinna, ännu mer smärtfritt för en man, busenkelt för en muskelbyggare. Gränsen för vad som är smärtfritt är ju väldigt individuell.

Permalänk
Medlem

1.5 kg är helt klart ett vettigt krav då du inte kräver grafikkort eller dubbla hårddiskar,
men vikten på modellen beror helt klart på skärmens storlek.

Testa att gå ner mot 14" skärmar, lägg också till 8 Gb i ekvationen och kolla upp om intressanta alternativ går att uppgradera själv.

Prisjakt har bra filter för att leta upp allt,
kan själv bara tala för Dell 7490 som vi valde då dustin hade en i lager med 16 GB och thunderbolt.
Den väger ju hela 1.4 kg, men jämför man med 5590 som är 15.6" så kryper ju vikten iväg till 1.9 kg....
Det som den har är en metallram, det finns säkert stabila datorer som zenbook i 1Kg klassen - men går man ner mot vivobook brukar delar bytas ut mot plast.