Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Fläktarna går på 100% vid 75 grader 2080ti msi trio x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2012

Fläktarna går på 100% vid 75 grader 2080ti msi trio x

tjena, precis som rubriken lyder. det är säkert lättfixat, men vad jag än gör så fungerar det inte.

Använder msi afterburner, har testat både på stock clock, stock fan curve, fixed curved, egen fläktkurva.
På "fanspeed" så står det t ex 40%. men när jag kollar på fan rpm så går den upp till 3400 rpm...

även när jag har temp limit på 88 grader så återstår problemet.

Någon som vet vad jag ska göra? detta är riktigt irriterande.

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

@Fc-inter:

Hittar du ingen annan lösning så kan du är värsta fall koppla dina fläktar till moderkortet eller fläktkontroller.
Om det går för dig så är den lätta lösningen att lämna tillbaka kortet som defekt och köpa ett annat märke.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Troligen ett defekt kort. Men Scorpius förslag om att koppla kylaren till ett av moder kortets fläkt uttag kan vara väl värt att pröva.

Köpte nyligen ett MSI GTX 1660TI Armor OC. Det varvade också upp fläktarna på full speed redan vid straxt över 60C och lät som en hår tork! Detta trots att test siter har sagt att kortet är skapligt tyst.

Lyckligtvis kunde det fixas via Afterburner. Nu är kortet tyst och stannar på 74 - 75 C när jag spelar.
I mitt fall kan det inte handla om dåligt luft flöde genom lådan. Mitt förra Sapphire Nitro + RX 580, lät inte på långa vägar så högt som detta Geforce kort vid spelande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av SCORPIUS:

@Fc-inter:

Hittar du ingen annan lösning så kan du är värsta fall koppla dina fläktar till moderkortet eller fläktkontroller.
Om det går för dig så är den lätta lösningen att lämna tillbaka kortet som defekt och köpa ett annat märke.

ska testa och se ifall det hjälper

Skrivet av goranpaa:

Troligen ett defekt kort. Men Scorpius förslag om att koppla kylaren till ett av moder kortets fläkt uttag kan vara väl värt att pröva.

Köpte nyligen ett MSI GTX 1660TI Armor OC. Det varvade också upp fläktarna på full speed redan vid straxt över 60C och lät som en hår tork! Detta trots att test siter har sagt att kortet är skapligt tyst.

Lyckligtvis kunde det fixas via Afterburner. Nu är kortet tyst och stannar på 74 - 75 C när jag spelar.
I mitt fall kan det inte handla om dåligt luft flöde genom lådan. Mitt förra Sapphire Nitro + RX 580, lät inte på långa vägar så högt som detta Geforce kort vid spelande.

ja luftflödet är de heller inget fel på här. jag har en jävla otur när det gäller grafikkort, varje jag köper är de antingen coilwine. klarar inte ens av sin egna överclock. blir sjukt varm och nu detta att den ballar ur på låga temberaturer

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

@Fc-inter:
Du har min fulla sympati. Inte kul när man råkar ut för sådana problem flertalet gånger. Det är illa nog vid ett eller två tillfällen.