Permalänk

Registrera domän helt själv.

JAg har funderat ett tag över vad det är som förhindrar en skapa en domän helt själv. Alltså utan att behöva betala en tjänst som t.ex Namecheap. Vad är det som förhindrar en från att göra det? De måste göra det på något sätt.

Permalänk
Medlem

Vadå vill du ha en egen toppdomän? Eller registrera t.ex en .se-domän utan att använda en registrator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@LemurenSwe: Jag vill inte ha någon domän. Men skulle det vara möjligt om jag skulle vilja registrera en .se eller .com domän utan något företags hjälp?

Permalänk
Medlem

Toppdomäner "ägs" av någon, som sedan bestämmer hur de delas ut. I många fall betyder det att du måste gå genom en återförsäljare beroende på hur dessa väljer att dela ut dem. För .se & .nu så är det t.ex. Internetstiftelsen som har hand om alla toppdomäner.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@LemurenSwe: Jag vill inte ha någon domän. Men skulle det vara möjligt om jag skulle vilja registrera en .se eller .com domän utan något företags hjälp?

Du kan skapa helt egna domäner (samt egenpåhittade TLDs) genom att använda en egen DNS-server. Problemet är att alla andra som inte använder din DNS-server kommer inte kunna resolva de domänerna.
Så svaret är ja och nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

JAg har funderat ett tag över vad det är som förhindrar en skapa en domän helt själv. Alltså utan att behöva betala en tjänst som t.ex Namecheap. Vad är det som förhindrar en från att göra det? De måste göra det på något sätt.

Det som förhindrar är att allmän laglöshet kanske inte är den bästa idéen...

Så toppdomänerna kontrolleras av olika organisationer, vill man sedan skaffa en domän så kan man bara göra det hos av dessa godkända företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@LemurenSwe: Jag vill inte ha någon domän. Men skulle det vara möjligt om jag skulle vilja registrera en .se eller .com domän utan något företags hjälp?

Nej, då du ändå måste ha ett eget företag för att bli en registrar för .se. Du som privatperson måste alltså gå genom din egna firma isf.

https://internetstiftelsen.se/domaner/domannamnsbranschen/bli...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@iXam: Hur gör då företagen för att domänerna ska nås av alla dns:er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@iXam: Hur gör då företagen för att domänerna ska nås av alla dns:er?

De som innehar toppdomäner samarbetar med andra aktörer för att det ska gå att slå upp domännamnet globalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@iXam: Hur gör då företagen för att domänerna ska nås av alla dns:er?

Blir inkluderade i den officiella rooten (.).
Då börjar det kosta rejält med pengar. Har för mig att det kostar $200000 för att ansöka.
https://theaudacitytopodcast.com/afilias-explains-how-to-get-...