Använda router istället för fiberkonverter?

Permalänk
Medlem

Ja visst jag kan höra med dom en gång till, har ändå inte fått nån faktura än så kan dubbelkolla vem som äger grejerna och om det verkligen är mitt ansvar.

Enda jag vet är att det finns ingen garanti kvar på de gamla prylarna (som de nu tog med sig så de är borta). Var inte hemma när de installerade pga jobb så kunde inte fråga ut dom.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hej! Nu har jag pratat med Servanet och så här blev det och vad som gäller. Jag äger allt som finns på min tomtgräns.. Dvs jag äger kabeln på min tomtgräns så vill jag kapa av den så var det upp till mig sa dom. Sen ägde jag också fiberkonvertern och ja jag får byta ut den själv MEN precis det som hände nu vilket jag inte räknat med är att på noden så finns ingen Gbit-modul. Därav min Gbit Planet 802S som jag köpte från Dustinhome inte funkade (länk lampa lös ej). Hade jag köp en 100Mbit fiberkonverter hade det smullit igång på en gång enligt servanet tekniker.

Gbit fiberkonvertern har jag skickat tillbaka till dustinhome och Servanet har varit här och installerat Inteno (idag). Dock har jag samma problematik än. Se länk: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1578632-hur-ska-man-to...

@dalledalle - Jag gick via Riksnet och gjorde felsökning via dom. De skickade det vidare sen till Servanet.

Nej ansvarig är jag ju inte men jag är inte så dålig så jag inte klarar av att sätta i två st fiber-kablar heller därmed sänka min kostnad med 50%. Hade det funkat utan problem med Planet 802S så hade det godtagits sa han. Dock gjorde det inte det för Link-lampan ska lysa utan att Servanet gör nåt. Därav vi felsökte vad felet berodde på och han konstatera att fiber-modulerna antagligen inte var bakåt-kompatibla med varann 100(nod) till 1000(mig).

Anledningen till Inteno bytet var att i dagens teknik används bara en Fibertråd (den andra ligger kvar som redundans), samt att SFP-modulen som ska sitta i noden emot Planet 802S finns inte att få tag på längre. De har ingen upphandling om dessa gamla prylar.

Edit: @dalledalle - Ang. att de äger fiberkonvertern och skulle byta ut den kostnadsfritt finns det inget prat om. Frågade vem som ägde fiberkonvertern och det var jag. Därav jag måste betala 2500 kr för att få den utbytt. Frågade specifikt om jag HYR något från Servanet och fick svaret nej.

Håller med som redan sagts att du ska ansvara för konvertern, hel snurrigt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Ringde nyss installatören som var här igår och han sa också att jag äger grejerna från tomtgränsen och fiberkonvertern. Ringer Servanet nu för att konfrontera

Edit: Så nu har jag snacka med Marit på Servanet, mycket trevlig tjej. Hon sa följande. Servanet äger nätet. Jag äger fiberkonvertern och kabeln på tomten. Anledningen de säger att jag inte får byta något själv är för att det kan eventuellt skada nånting på deras nät. Hur det skulle gå till förblir onämnt.

Det sitter en plombering på Intenon nu (fanns ingen sån vid 2005 installationen) eftersom det är nya grejer med garanti.

Och kostnaden ligger på min sida då det är jag som ska stå för installation samt fiberkonverter. Dock har jag ju ingen access till noden så hur man än vänder å vrider så kan jag inte göra en egen installation så länge jag inte vet vad som sitter i noden, och där satt en föråldrad 100Mbit modul.

Kommer med andra ord behöva göra likadant igen när 10GbE ska installeras.

Mitt nästa samtal till Servanet blir att fråga om admin/lösenord till Intenon för administration. Den efter forskning verkar vara gömd och ändrat från default lösen. (det jag ville undvika med egen köpt fiberkonverter)

https://www.intenogroup.com/wp-content/uploads/2017/10/Data_s...

https://www.dna.fi/documents/753910/853489/XG6846+Configurati...

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

@MeSaber:

Hej!

Jag tänkte bara höra om du har några VLAN id att komma med?
Egentligen är det väl bara för Internet jag skulle behöva men skadar ju inte om du har dem för TV och Telefoni också.
Hade själv tänkt byta ut min gamla Inteno från 2011 med en Ubiquiti UDM Pro men får ingen länk och antar det är VLAN som måste ställas in.

Tacksam för svar!

mvh
Stefan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keffosteffo:

@MeSaber:

Hej!

Jag tänkte bara höra om du har några VLAN id att komma med?
Egentligen är det väl bara för Internet jag skulle behöva men skadar ju inte om du har dem för TV och Telefoni också.
Hade själv tänkt byta ut min gamla Inteno från 2011 med en Ubiquiti UDM Pro men får ingen länk och antar det är VLAN som måste ställas in.

Tacksam för svar!

mvh
Stefan

Om inte länken går upp så är det inte på grund av fel VLAN. VLAN är en teknik som ligger på ett högre lager.

Permalänk
Medlem

Sent inlägg men svart på vitt från ServaNet. Kunden äger fördelaren. Vill du att de ska ta ansvar för den så blir det 40:- per månad. https://www.servanet.se/pages/Natavtal

Se sedan §8.2 och §8.3 i deras vilkor https://www.servanet.se/atlas/file.php?archivefile=2781

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415