Hej! Nu har jag pratat med Servanet och så här blev det och vad som gäller. Jag äger allt som finns på min tomtgräns.. Dvs jag äger kabeln på min tomtgräns så vill jag kapa av den så var det upp till mig sa dom. Sen ägde jag också fiberkonvertern och ja jag får byta ut den själv MEN precis det som hände nu vilket jag inte räknat med är att på noden så finns ingen Gbit-modul. Därav min Gbit Planet 802S som jag köpte från Dustinhome inte funkade (länk lampa lös ej). Hade jag köp en 100Mbit fiberkonverter hade det smullit igång på en gång enligt servanet tekniker.
Gbit fiberkonvertern har jag skickat tillbaka till dustinhome och Servanet har varit här och installerat Inteno (idag). Dock har jag samma problematik än. Se länk: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1578632-hur-ska-man-to...
@dalledalle - Jag gick via Riksnet och gjorde felsökning via dom. De skickade det vidare sen till Servanet.
Nej ansvarig är jag ju inte men jag är inte så dålig så jag inte klarar av att sätta i två st fiber-kablar heller därmed sänka min kostnad med 50%. Hade det funkat utan problem med Planet 802S så hade det godtagits sa han. Dock gjorde det inte det för Link-lampan ska lysa utan att Servanet gör nåt. Därav vi felsökte vad felet berodde på och han konstatera att fiber-modulerna antagligen inte var bakåt-kompatibla med varann 100(nod) till 1000(mig).
Anledningen till Inteno bytet var att i dagens teknik används bara en Fibertråd (den andra ligger kvar som redundans), samt att SFP-modulen som ska sitta i noden emot Planet 802S finns inte att få tag på längre. De har ingen upphandling om dessa gamla prylar.
Edit: @dalledalle - Ang. att de äger fiberkonvertern och skulle byta ut den kostnadsfritt finns det inget prat om. Frågade vem som ägde fiberkonvertern och det var jag. Därav jag måste betala 2500 kr för att få den utbytt. Frågade specifikt om jag HYR något från Servanet och fick svaret nej.