Hej forumet!
Sitter och velar lite mellan några nya gaminglaptops (ja jag vill ha en laptop). Är casualgamer som mest lirar racingspel men ibland får för mig att spela FPS, bryr väl mig mer om att det ska flyta än att maxa grafik då.
Budget ligger på max 14k och jag har några alternativ som jag behöver input på
Lenovo Legion Y540 med Intel i7-9750H GTX 1660 Ti 13990kr
Asus TUF FX505DV med AMD R7-3750H RTX 2060 12990kr
ASUS ROG GA502DU AMD R7-3750H GTX 1660 Ti 13490kr
Samtliga har 16GB minne och 512GB SSD M.2 och 15-tum skärm med 120/144Hz
Är det värt att lägga mer pengar för att få Intel i7? Eller är det bättre att lägga lite mindre pengar på R7 och få RTX-kort? Vad jag har förstått har inget av alternativen skärmar med G-sync, är det något jag kommer få ångra? Eller är jag helt fel ute i valen? Har jag missat någon bra deal?
Hjälp?!
Du jämför tre helt olika datorer. I det här läget så tror jag att det är viktigare att du försöker läsa dig till hur bra datorerna är som helhet snarare än att fokusera på processorkärnor och grafikkretsar.
Jämföra olika CPU:er och GPU:er är en vettig approach för stationära datorer, eftersom helhetsupplevelsen med de stationära datorerna mer kommer från tillbehören (tangentbord, mus, skärm, ljudsystem, kylning, etc) snarare än datorn i sig.
Jag hade alltså börjat med att kolla av hur datorerna är på riktigt. Har de tangentbord du kan leva med, hur är batteritiden på riktigt, vikten, hur funkar kylningen, etc. Sedan kan ju processor och GPU vara en slags avgörande faktor om du konstaterat att två datorer är lika bra i de andra avseendena.
Men för att ändå försöka svara på din fråga: Om vi pratar ren spelprestanda och om allt annat är likadant, så skulle jag säga att GPU-prestandan är mycket viktigare än CPU-prestanda.
Trots att i7-9750H prestandamässigt en betydligt bättre CPU med 6 kärnor / 12 trådar snarare än endast 4 kärnor / 8 trådar på R7-3750H, och även har högre klockfrekvens, kommer en i7-9750H med ett GTX 1660 Ti prestera sämre i spel än en R7-3750H med ett RTX 2060.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.