Server/NAS var ska jag installera OS

Permalänk
Medlem

Server/NAS var ska jag installera OS

Hej!

Har en burk med ett supermicro X10-SLL-F 32gb ecc ram och 6 diskar. Den har tidigare gått med freenas men jag vill nu köra ubuntu server för att kunna köra mailserver bl. a utöver lagring. Eftersom det inte finns några lediga sata så undrar jag vad som är lämpligast.

Installera Ubuntu på ett usb-minne?
Sätta i ett kontrollerkort med mer sata och en liten ssd?
En usb hdd I den interna usbn?
Något annat?

Mvh

Permalänk
Medlem

Just det, jag hade helst velat köra två diskar speglade för foto sen de andra i raidz. Slösa bort en disk till OS känns då lite dumt då det blir lite mycket svinn

Edit: Alternativt alla 6 i raidz. Oavsett blir det lite tråkigt att offra en disk till os

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan bidra med två till alternativ:

1. Kör 2 diskar i raid1 med mdadm där du lägger OS + foto. Sedan en raid5 eller alternativt raidz på de resterade 4 diskarna, beroende på om du är ute efter någon specifik funktionalitet hos ZFS.

2. Boota Ubuntu direkt från ZFS, det kräver dock lite mer konfiguration för att fungera. Finns en ganska vettig guide från de som utvecklar zfsonlinux: https://github.com/zfsonlinux/zfs/wiki/Ubuntu-18.04-Root-on-Z...

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Kan bidra med två till alternativ:

1. Kör 2 diskar i raid1 med mdadm där du lägger OS + foto. Sedan en raid5 eller alternativt raidz på de resterade 4 diskarna, beroende på om du är ute efter någon specifik funktionalitet hos ZFS.

2. Boota Ubuntu direkt från ZFS, det kräver dock lite mer konfiguration för att fungera. Finns en ganska vettig guide från de som utvecklar zfsonlinux: https://github.com/zfsonlinux/zfs/wiki/Ubuntu-18.04-Root-on-Z...

Tack för svar! Jag har övervägt att skippa Zfs. Har inga direkta krav på det utan Zfs är bara för att minska risken för korrupta bildfiler. Resterande filer är inte så viktiga.

Ett alternativ kan ju vara att avvakta till april, det lutar väl åt att ubuntu 20.04 kommer ha stöd för zfs direkt så då antar jag att man kan dra ihop alla 6 diskar till en raid2z och köra allt därifrån antar jag.

Hade ju känns bättre med OS separat dock

Permalänk
Medlem

du har ju en SATA-DOM anslutning på moderkortet - det bör ge en SATA-anslutning extra tillräckligt för att husera ett OS och en SATA-DOM flash är ju betydligt mer pålitlig än en USB-sticka.

mullet har SATA-DOM enheter, men de är ju inte gratis, men det är å andra sidan inte en högpresterande USB-sticka typ sandisk exreme pro heller (det är väl typ den som är närmast en SSD i hastighet och wear-levling). - annars finns ju SSD-disk med USB3-anlutning (eller man bygger själv med en sådan lös diskkabinett typ Icy box och en avlagd 64GB SSD) som inte är helt orimliga i pris gentemot högpresterande USB sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

du har ju en SATA-DOM anslutning på moderkortet - det bör ge en SATA-anslutning extra tillräckligt för att husera ett OS och en SATA-DOM flash är ju betydligt mer pålitlig än en USB-sticka.

mullet har SATA-DOM enheter, men de är ju inte gratis, men det är å andra sidan inte en högpresterande USB-sticka typ sandisk exreme pro heller (det är väl typ den som är närmast en SSD i hastighet och wear-levling). - annars finns ju SSD-disk med USB3-anlutning (eller man bygger själv med en sådan lös diskkabinett typ Icy box och en avlagd 64GB SSD) som inte är helt orimliga i pris gentemot högpresterande USB sticka.

Tack! Det låter ju perfekt. 64gb räcker ju gott och då blir det ju inte så farligt jämfört med controller-kort eller dylikt.

Permalänk

Kolla på "open media vault". Byggd på Debian (Linux). Riktigt trevligt OS med ett web UI med.
Här har du orginaltråden jag ställde frågan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1484260-nas

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Kolla på "open media vault". Byggd på Debian (Linux). Riktigt trevligt OS med ett web UI med.
Här har du orginaltråden jag ställde frågan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1484260-nas

Tack för förslaget men det blir ubuntu server till att börja med. Dels för att jag vill prova zfs men också för friheten att köra mailserver och lite ANNAT, mot att det blir lite mer manuellt konfande och pusslande och inte lika fancy webgränssnitt.

Permalänk
Medlem

Känns ovärt att köra raid på root diskar. Bätte backupa config filer eller sätta upp servern med ansible eller liknande.

Nu vet jag inte vad för pci platser på ditt moderkort men jag köpte ett LSI pci kort på alieexpress för en femhundring + postnords straffavgift. Var dock lite pill med att flasha om firmware till JBOD.

Funderade på Omediavault men kändes som att det var för mycket lullull och när det väll blev lite mer avancerat så får man hoppa ut i skalet och lösa det själv ändå(så som det brukar bli med guin).

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Känns ovärt att köra raid på root diskar. Bätte backupa config filer eller sätta upp servern med ansible eller liknande.

Nu vet jag inte vad för pci platser på ditt moderkort men jag köpte ett LSI pci kort på alieexpress för en femhundring + postnords straffavgift. Var dock lite pill med att flasha om firmware till JBOD.

Funderade på Omediavault men kändes som att det var för mycket lullull och när det väll blev lite mer avancerat så får man hoppa ut i skalet och lösa det själv ändå(så som det brukar bli med guin).

Jag har beställt ett SATA-DOM som jag kommer köra OS på. Från början så kommer det bli Ubuntu Server med samba share till windows samt iredmai och plex-server. Jag provar webmin och monit för att se om det ger något mervärde och övervakning av hårdvaran. Har funderat på en Heimdall dashboard men vi får se. För det lilla den skall göra så behövs förmodligen inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zam:

Jag har beställt ett SATA-DOM som jag kommer köra OS på. Från början så kommer det bli Ubuntu Server med samba share till windows samt iredmai och plex-server. Jag provar webmin och monit för att se om det ger något mervärde och övervakning av hårdvaran. Har funderat på en Heimdall dashboard men vi får se. För det lilla den skall göra så behövs förmodligen inte så mycket.

Om du tänkt skippa zfs och du tänkt köra +2 servrar på den så kanske virtualisering är bra alternativ? Kolla på xcp-ng gratis med "alla" funktioner du behöver och kan köras på det mesta i hårdvaruväg. Då kan du köra en server för mail/lek och en filserver. Inte optimalt om du ska använda dig av zfs dock.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du tänkt skippa zfs och du tänkt köra +2 servrar på den så kanske virtualisering är bra alternativ? Kolla på xcp-ng gratis med "alla" funktioner du behöver och kan köras på det mesta i hårdvaruväg. Då kan du köra en server för mail/lek och en filserver. Inte optimalt om du ska använda dig av zfs dock.

Jag har fortfarande tänkt köra zfs, och kör inga spel så det är bara filserver/mailserver för stunden. Ubuntu har jag lite koll på och jag har begränsat med tid (små barn) så jag kör nog det som känns överkomligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu har jag fått min SATA-DOM, men (och det borde jag såklart dubbelkollat) det finns ingen allokerad port för SATA-DOM utan den skulle ta upp en av de andra SATA-platserna vilket tar mig tillbaka till ruta 1. Nu är frågan om ett högkvalitativt USB-minne är dugligt eller om jag ska köra en USB till SATA med en SSD är det vettigaste.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har kört FreeNAS och OpenMediaVault med framgång på USB-stickor. Se bara till att köpa två likadana och kör spegling, även bra om du kör loggning någon annanstans än på stickan. (Några stickor har dött pga slitage).

Nu låter det dock som att du ska göra mer med servern iom du ska installera Ubuntu Server och inte OMV eller FreeNAS. Då kan det vara vettigare att köra spegling på två diskar och stoppa in bilderna där med.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

typiskt, man skall tydligen lusläsa manualen först - supermicro har ju varianter med just separat SATA-dom på moderkortet som separat jack som missledde....

---

Jag skulle köra på en SSD via USB-konverter framförallt en USB-sticka om det skall vara lite uthålligt.

Skall man köra på USB-sticka så blir det dom dyra typ Sandisk extreme pro och är det över 32GB är det tveksamt att det är värt pengarna då 4k-skrivprestandan är ändå flerfalt högre på SSD via USB-adapter än vad någon USB-sticka kan komma upp till. Sedan har en riktig SSD alltid bättre wearlevling och lägre WAF än vad någon USB-sticka kan erbjuda - det kräver beräkningsstarka kontroller och en del RAM-minne för att göra jobbet bra och den delen är kraftigt krymt på USB-sticka, också för att det inte kan bränna effekt på samma sätt som en SSD-minne kan.

Detta innebär inte att det inte skulle gå att använda en 100:- USB-sticka, men det kommer inte gå så fort på en sådan, speciellt inte om det skall börja skrivas data.

Provade en förvisso gammal 32GB Sandisk Ultra GO och är det småfiler så kan det ge burst-skrivning i typ 10 Mbyte ge 60-70 MBytes/s klassen men med lägre tid med låg/ingen fart alls mellan skrivtopparna, och när man försökte med att skriva 100 Mbyte segment med GNU-disk testmode så vart prestandan löjligt lågt på typ 6 MB/s vid skrivning - så var det med reklamens 60-70 MB/s för stickan, visst finns för några Mbyte i stöten och att man väntar tillräckligt länge innan nästa skrivning, typ..

Kör man crystal diskmark och 4K-sektorer så hamnade man på typ 6-8 MB/s med stickan medans även en ganska simpel SSD kan man nå över 40 MB/s

Permalänk
Medlem

Vad är oddsen för att det fungerar att boota från en annan SATA-kontroller, typ en sådan här https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datorkompone...

Edit: En https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/harddis... och en https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata... känns ju som en enkel och relativt billig lösning för all del. Kanske är mer strul än vad det är värt det med lite snabbare hdd för detta ändamål?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har kört FreeNAS och OpenMediaVault med framgång på USB-stickor. Se bara till att köpa två likadana och kör spegling, även bra om du kör loggning någon annanstans än på stickan. (Några stickor har dött pga slitage).

Nu låter det dock som att du ska göra mer med servern iom du ska installera Ubuntu Server och inte OMV eller FreeNAS. Då kan det vara vettigare att köra spegling på två diskar och stoppa in bilderna där med.

Som jag har tolkat det så bootar bara FreeNAS från USB och skriver inget till det vilket gör att det inte sliter. Rätta mig om jag har fel. Oavsett så är det som du skriver att jag har tänkt lite mer än bara NAS, men vi får väl se vart det slutar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zam:

Vad är oddsen för att det fungerar att boota från en annan SATA-kontroller, typ en sådan här https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datorkompone...

Edit: En https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/harddis... och en https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata... känns ju som en enkel och relativt billig lösning för all del. Kanske är mer strul än vad det är värt det med lite snabbare hdd för detta ändamål?!

Är rätt säker på att det skulle fungera.
Men helst skulle det vara något kort som faktiskt listar support för "Linux" också.
Att köpa ett kort som specifikt listar stöd för "Windows Vista, 7, 8 och 10" är såklart ingen garanti för att det stöds i Linux generellt och funkar så som du vill använda det.

Finns tyvärr de kort med extremt billiga och nästintill värdelösa kretsar som kräver en massa pill med binärer och skit innan det fungerar. Det du vill ha är ett simpelt SATA-kort som "bara fungerar" utan någon som helst konfiguration via mjukvaran.
Så kolla helst upp om någon annan har erfarenhet av att kunna boota från ett sådant kort.

Linux är väldigt flexibelt så om du nu inte kan boota direkt från RAID-kortet kan du använda ett USB-minne som starthanterare/boot-partition för att få igång OS:et det gör samtidigt att du minimerar antalet skrivninger till USB-minnet och det kommer att hålla längre även om det är av sämre kvalitet.

Du skulle t.ex. kunna lägga upp det såhär med start från ett USB-minne:

Stoppa in ett SATA-kort (som stöder Linux) och konfigurera hårdvaru-RAID1 på det om du vill.
Plugga in en (tom) USB-sticka.

-Låt dina övriga diskar, tänkta för ZFS-poolen, vara urkopplade för att slippa hålla reda på dem under OS-installationen.

Starta Ubuntu Server installationen. (Från CD/DVD/externt media...)
Välj att använda den tomma USB-stickan som /boot partition och /efi (för UEFI-system) (alt. i slutet av installationen, endast välj att installera GRUB2 starthanteraren på USB-minnet, det borde räcka egentligen men ilband kan även /boot + /efi paritition vara nödvändigt.)
*Du kan även behöva ställa in i BIOS att den skall boota från USB-stickan som standard i framtiden.
Välj din RAID1 som / (root partition) för installationen av Ubuntu Server OS:et.
-Det är inte längre nödvändigt att skapa en /swap partition, då Ubuntu Server kan använda sig av en dynamiskt allokerad swap-fil istället, baserat på tillgängligt utrymme för ext4-partition.

När installationen är klar så kan du boota om servern, kolla så att den kommer till login prompten, logga in och stänga av systemet.
Koppla in dina diskar som du skall använda för ZFS.
Boota upp servern igen och skapa din ZFS-pool inifrån Ubuntu Server OS:et.

Med denna uppsättnigen kommer alltså datorn POST:a, boota starthanteraren via USB-minnet +ev. /boot partition som pekar mot din RAID1 på SATA-kortet som startar Ubuntu Server som i sin tur auto-mountar din ZFS-pool.

Skulle USB-minnet paja behöver du bara fixa ett nytt USB-minne och installera en ny starthanterare som du pekar mot din RAID1 igen (ev. även skapa en /boot + /efi partition på USB-minnet om det behövs).
I värsta fall eller vid en uppgradering från t.ex. Ubuntu Server 18.04 till Ubuntu Server 20.04 (för att vara på den säkra sidan) koppla ur kablarna från din ZFS-pool och gör om installationen igen.

Sedan skulle jag ju rekommendera att du tar kopior på det känsliga från din RAID1 till din ZFS-pool, alt. lägger det på en sekundär (annan fysisk lagringsplats) RAID är i sig ingen backup utan enbart redundans för att minska "nertid" för servern.

Tycker själv att det är rätt onödigt med RAID på OS-partitioner, speciellt på Linux med fokus på filservrar, då systemet nyttjar ditt RAM-minne till max och inte använder så mycket resurser/komplex programvara i OS:et, så om en disk slutar fungera brukar systemet vara uppe och snurra ändå tills dess att du startar om det eller det stängs av.
-En OS-partition skall gå att förlora om en katastrof inträffar, byt disk/USB-sticka, installera om och mounta ZFS-poolen igen. Klart!
Det som -i alla lägen- egentligen är bäst att ha fokus på är att det tas backup på allt värdefullt så att man kan återställa data vid en ev. katastrof.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Tack @krigelkorren för ett utförligt och bra svar!

Jag har ingen tanke att köra raid för OS. Att kortet råkade stödja det var bara en slump och de flesta kontrollerkort verkar ha en Raid-kontroller.

Dock börjar jag bli lite otålig och vill ha igång servern så det låter ju som att det enklaste är en SSD med en USB till SATA omvandlare och installera OS på. Även om det är en mindre "snygg" installation så kan jag köpa med det jag behöver på hemvägen och behöver inte beställa något mer att vänta på.

Jag gissar att det inte kommer påverka prestandan på ett märkbart sätt ändå.

Filservern kommer vara en backup för foton samt mediaserver, där fotona är det enda viktiga och de kommer finnas på minst ett lokalt ställe till samt en molnbackup.

För enkelhetsskull så blir det nog ändå en Raid2z på alla sex diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zam:

Tack @krigelkorren för ett utförligt och bra svar!

Jag har ingen tanke att köra raid för OS. Att kortet råkade stödja det var bara en slump och de flesta kontrollerkort verkar ha en Raid-kontroller.

Dock börjar jag bli lite otålig och vill ha igång servern så det låter ju som att det enklaste är en SSD med en USB till SATA omvandlare och installera OS på. Även om det är en mindre "snygg" installation så kan jag köpa med det jag behöver på hemvägen och behöver inte beställa något mer att vänta på.

Jag gissar att det inte kommer påverka prestandan på ett märkbart sätt ändå.

Filservern kommer vara en backup för foton samt mediaserver, där fotona är det enda viktiga och de kommer finnas på minst ett lokalt ställe till samt en molnbackup.

För enkelhetsskull så blir det nog ändå en Raid2z på alla sex diskar.

Låter vettigt.

Har du en bra USB -> SATA adapter kommer den boota på nolltid med SSD:n.

SATA3 gränssnittet maxar på 6Gb/s och USB3 SuperSpeed någonstans runt 5Gb/s. så nej, skillnaden blir nog inte ens märkbar i det läget.
USB brukar dock lida av lite latens jämfört med andra gränssnitt men för det du skall använda den till lär det knappast heller bli någon märkbar skillnad.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Den är up and running nu med det mesta confat som det skall. Dock verkar usb-sata omvandlaren inte fungera toppen. Jag har fått två krasher, det står:
device-mapper: table: 253:0: linear: Device lookup failed

Efter omstart fungerar den igen. Kanske är läge att köpa ett PCI-kort med linux-stöd?!