Intel NUC, Viaplay, Edge skumt problem

Permalänk
Medlem

Intel NUC, Viaplay, Edge skumt problem

Hej!
Jag har precis köpt en ny Intel NUC I5 och har ett mycket skumt problem med Viaplay.

Mitt i filmen/serien "pausas" filmen och det går inte att fortsätta. Jag backar ur dit där man väljer en film och väljer samma film igen men, den är fortfarande pausad på samma ställe och kommer inte vidare. Går jag ur och väljer en annan film så startas den, men inte alltid. Går jag sedan tillbaka till filmen jag tittade på från början är den fortfarande pausad på samma ställe och vill inte fortsätta. jag kan till och med stänga ned Edge igen utan att det hjälper. Det kan hjälpas om jag drar i tidslinjen (spola framåt eller bakåt) och gå ur filmen och in i den igen. Allt är verkligen random. Det är inte en specifik film utan det gäller alla filmer jag väljer att titta på.

Jag har testat med Chrome och har då inga problem, men då saknar jag Dolby Digital.

Min setup är följande:

Intel NUC8 i5:
Kingston A2000 250GB M.2 NVMe
Corsair Vengeance SODIMM 8GB DDR4

Förstärkare:
Denon AVR-X1000

Edge browser (den enda som har Dolby Digital och därför jag vill använda den)

Windows 10 pro version 1909 18363.535

Nätverk genom kabel (ej Wifi alltså)

Jag har testat att sätta nätverkskortet från auto till 100 Mbps full duplex då jag tänkte att med Dolby Digital + kanske det är mer data som ska ner. Något annat har jag inte kommit på att ändra. Jag är helt lost och kommer inte på något för att lösa det hela. Skulle bli mycket mycket tacksam för input!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Vilken kvalle försöker du spela upp? Vad visar taskmanager för cpu/minnesanvändning på Edge och övriga som slukar?

Edge bör ha nån form av debug(developer mode) där du kan kika hur nätverk och övrig data ter sig under streamens gång.

Kan du ändra till icke-DD och prova då.

Dubbelkolla så det inte är en gammal Edge version med buggar. Edge > Help > About/Update om så finnes (använder aldrig Edge).

Edit: Prova detta:

Type Control Panel in the Search box next to Windows logo Start button. Select Control Panel.
Choose Network and Internet.
On Internet properties dialog box, click on Advanced tab.
Check Use software rendering instead of GPU rendering.
Scroll down and Uncheck Smart Screen Filter.
Click OK.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@MeSaber:
Har prövat nästan allt i denna länk: https://windowsreport.com/microsoft-edge-youtube-error-window...
Där finns dina förslag med. Tyvärr hjälper inget av det. Det jag inte prövade från den hemsidan var att installera "Media Feature Pack" då jag inte tror det är relevant för mig. Jag tror inte det här går att fixa om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Du har ingen annan dator att prova med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@MeSaber:
Nej jag har inte det. Alla andra datorer kör Linux. Det slog mig idag att det hela kanske är ett nätverksproblem. Med min tidigare HTPC hade jag problem med att animeringsringarna som kommer då man startar en film inte försvann. De låg kvar på filmen när den spelas upp. Jag var tvungen att trycka på pause och sedan play för att ringarna skulle försvinna. Med den HTPC'n kunde jag få ut max "Dolby Digital" via optisk.

Jag inte vet riktigt hur det fungerar med streaming från leverantör till klient och om "Dolby Digital plus" tar med bandbredd än "Dolby Digital", men om så är fallet kanske det är min router som inte klarar av det hela. Routern är en Netgear WNR3500 (v2) (med DD-Wrt på), så den är rätt gammal.

Eftersom jag haft problem med två HTPC med Viaplay så kanske det inte beror på datorerna i alla fall. Förutom misstanke på nätverksproblem kan det kanske även kan vara min förstärkare som har nått fuffens för sig, men den kommer ju efter i hårdvaruslingan.

Jag är lost i alla fall och börja ge upp...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara värt att prova tvinga inställningen för lägsta kvalitet, och om det blir bättre, öka ett snäpp i taget?

På appen för Android finns även vad de kallar för videokompatibilitetsläge, som jag tror är en inbyggd funktion för att använda mjukvaruaccelerering istället

Permalänk
Medlem

Har prövat olika kvaliteter men blir samma.

Jag har aldrig kört en dator utanför en router med brandvägg någonsin (eller jo, kanske på den tiden man hade dialupmodem).

Är Windows brandvägg tillräckligt säker? Jag tänkte sätta en switch innan routern för att se om det är något fel med routern som gör att jag har mitt problem. Jag borde kanske stänga av RDP innan jag gör detta? jag styr min NUC remote lokalt emellanåt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable