OneDrive-problem. Ber om hjälp

Permalänk
Medlem

OneDrive-problem. Ber om hjälp

Jag fick för en tid sedan hjälp med att installera Windows 10 på min dator,men upptäckte först nu att min dokumentmapp är kopplad till något som heter OneDrive. Den är nu full med spelmods och spelfiler så jag vet inte vad jag ska göra. Alla mina spelsparningar hamnar där automatiskt när jag installerar och vet inte hur jag ska styra om det. Jag trodde att den var min gamla vanliga "mina dokument"-mapp. Hittar inte ens den vanliga dokumentmappen. Har försökt att googla men hittar ingen enkel guide hur jag ska lösa detta.
Som ni säkert förstått vid det här laget är jag väldigt okunnig när det kommer till datorer och ber nu ödmjukt någon här som är mer kunnig om hjälp.

Permalänk
Permalänk

Chansar på att någon annan här också har en dator med senaste Windows 10, och kan kasta lite ljus över detta:)

I senaste Windows 10 är tydligen Onedrive integrerat. Sparar du något i t.ex. Bilder, Dokument eller Skrivbord på din hårddisk C: så hamnar det egentligen i en underkatalog Onedrive\Bilder o.s.v.
Och allt där synkas mot Onedrive på deras servrar.
Ett problem då är om man har >5 GB (lagringsgränsen) i Bilder. Då kan man antingen betala 70:-/månaden eller rensa.
Att undanta katalogen Bilder gick inte heller.

Jag provade att avinstallera Onedrive på den datorn. Men det man sparar ner på C: hamnar fortfarande i underkatalogen Onedrive.
Testade att skapa en separat katalog "Media" och en genväg dit. Och la alla bilder/filmer där istället.
Men Windows gör om genvägen att peka på underkatalogen Onedrive\Bilder, som då är tom.

Tror jag måste skaffa en Apple dator istället;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stargate3000:

Chansar på att någon annan här också har en dator med senaste Windows 10, och kan kasta lite ljus över detta:)

I senaste Windows 10 är tydligen Onedrive integrerat. Sparar du något i t.ex. Bilder, Dokument eller Skrivbord på din hårddisk C: så hamnar det egentligen i en underkatalog Onedrive\Bilder o.s.v.
Och allt där synkas mot Onedrive på deras servrar.
Ett problem då är om man har >5 GB (lagringsgränsen) i Bilder. Då kan man antingen betala 70:-/månaden eller rensa.
Att undanta katalogen Bilder gick inte heller.

Jag provade att avinstallera Onedrive på den datorn. Men det man sparar ner på C: hamnar fortfarande i underkatalogen Onedrive.
Testade att skapa en separat katalog "Media" och en genväg dit. Och la alla bilder/filmer där istället.
Men Windows gör om genvägen att peka på underkatalogen Onedrive\Bilder, som då är tom.

Tror jag måste skaffa en Apple dator istället;)

Som sagt länken som är postat längre upp funkar, har själv kört länge utan OneDrive, men numera har jag Office och då ingår de 1Tb men jag kan då välja vad som ska säkerhetskopieras, de enda jag kopier är dokument mappen och inget annat, de går att kryssa vad man vill synka.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Som sagt länken som är postat längre upp funkar, har själv kört länge utan OneDrive, men numera har jag Office och då ingår de 1Tb men jag kan då välja vad som ska säkerhetskopieras, de enda jag kopier är dokument mappen och inget annat, de går att kryssa vad man vill synka.

I gratisversionen (<5 GB) gick det däremot inte att undanta t.ex. mappen Bilder.
(Går tyvärr inte att här bifoga en bild på dialogrutan när jag försökte)
Men det är ok. La en mapp med all media på annan plats, utom räckhåll för Onedrives klor.
Frugan får helt enkelt fråga mig var den finns när hon vill se något av det.
Själv har jag lyckligtvis ingen Onedrive på min dator:)

Permalänk
Medlem

Flytta allt till en egen mapp, så försvinner bilder mm från "Onedrive".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stargate3000:

I gratisversionen (<5 GB) gick det däremot inte att undanta t.ex. mappen Bilder.
(Går tyvärr inte att här bifoga en bild på dialogrutan när jag försökte)
Men det är ok. La en mapp med all media på annan plats, utom räckhåll för Onedrives klor.
Frugan får helt enkelt fråga mig var den finns när hon vill se något av det.
Själv har jag lyckligtvis ingen Onedrive på min dator:)

Går också att inaktivera OneDrive, har gjort de före jag köpte Office paketet.

https://www.minitool.com/backup-tips/how-to-disable-onedrive....

Permalänk
Skrivet av Irre:

Flytta allt till en egen mapp, så försvinner bilder mm från "Onedrive".

Testade att flytta bort bilder från \%username%\Onedrive\Bilder till \%username%\Bilder.
Men då gjorde Windows om den nya mappen till allmän bilder-mapp, även för OneDrive.

Skrivet av anon301768:

Går också att inaktivera OneDrive, har gjort de före jag köpte Office paketet.
Ja, det har jag testat. Men då ligger fortfarande alla mappar som underkataloger till Onedrive i Windows.

https://www.minitool.com/backup-tips/how-to-disable-onedrive....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stargate3000:

Testade att flytta bort bilder från \%username%\Onedrive\Bilder till \%username%\Bilder.
Men då gjorde Windows om den nya mappen till allmän bilder-mapp, även för OneDrive.

Du måste ha gjort något fel, om jag går in på den här datorn där jag har alla mina diskar och sånt och kollar genväg på Mina dokument, musik, film mappar och så vidare så är de endast dom mappar som jag synkar i OneDrive som blir länkade dit, allt annat har inte OneDrive i länken, och tar du helt bort OneDrive som jag har gjort förut som försvinner OneDrive helt och hållet från datorn.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Du måste ha gjort något fel, om jag går in på den här datorn där jag har alla mina diskar och sånt och kollar genväg på Mina dokument, musik, film mappar och så vidare så är de endast dom mappar som jag synkar i OneDrive som blir länkade dit, allt annat har inte OneDrive i länken, och tar du helt bort OneDrive som jag har gjort förut som försvinner OneDrive helt och hållet från datorn.

Tack:)
Ska prova igen när frugan inte sitter vid hennes dator;)

En annan sak jag märkt.
Jag brukar backa upp datorerna med Robocopy C:\Users\%username% E:\%username%
som i klartext i mitt fall blir C:\Users\larsg.
"larsg" är alltså båda namnet på min mapp och mitt user-ID.

På frugans nyare Windows10 ger %username% Admin och inte namnet på hennes mapp.