Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men, tänk också på att vi har flera olika varianter av SARS-CoV-2 och att olika människor kan reagera olika på de olika varianterna. Det gör det än mer svårtolkat.

Det är inte självklart att de som hade smittats hade samma variant.

Allt är väl möjligt, men högst osannolikt. Jag blev sjuk cirka fem dagar efter vi suttit i samma bil lite över en timme och vi hade exakt samma symptom/känsla initialt (han fem dagar innan mig) med skillnaden att jag blev sjukare, det blev inte han och jag har inga andra sannolika smittkällor. Enda andra jag gjort var handla mat med munskydd och ordentligt avstånd till andra. Sonen smittad i skolan, så smittkedjan är uppenbar för mig.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det märkliga är att till och med elitidrottare unga sådana har hamnat i respirator för corona så det måste ha med gener att göra?

Jag önskar ingen Corona men det hade varit intressant att jämföra smittade med samma genupsättning.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Lite nyfiken på vad du haft för symptom med ditt hjärta?
Själv tror jag inte att jag haft covid men under 2020 har inte riktigt min kropp varit helt hundra. Från att nästan aldrig besökt sjukvården så har jag helt plötsligt frikort...
Det som startade det hela var mitt hjärta, några gånger hjärtrusningar mellan maj och juli för att sedan i augusti (första jobbdagen efter semestern) gå över till extraslag i, dygnet runt, uppåt en vecka per tillfälle, i några månader framöver. Räknade uppåt 12000 extraslag per dag.
Själv så är jag mer misstänkt att det var stress som var orsaken men det har varit ett underligt år.

Jag har ont i vänster axel/arm och det är indikationer på väldigt mycket saker med hjärtat så läkaren är väldigt oroad. Det faktum att jag blir bättre av fysioterapi gör mig desto mindre oroad över att det ska vara något fel på hjärtat. Däremot är jag med i den där facebookbgruppen som någon länkade till tidigare och diverse hjärtproblem, främst POTS, verkar ju vara vanliga om man ska tro på vad som sägs däri.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Det känns som folk med "för bra" immunförsvar kan råka illa ut.
Kommer inte ihåg vad det heter, men läst om hyperreaktion av immunförsvaret i samband med COVID-19.

Permalänk
Inaktiv

Hur kan man ha ett för bra immunförsvar och vad innebär det?

Jag som mer el mindre aldrig varit sjuk sedan jag fick röda hund som barn, vad klassas jag som? superduper immunförsvar

Min son på snart 14år har 2-3 sjukdagar per år förutom förra året i mars då han var hemma i 11 dagar pga feber och hosta, var knappt sjuk som bebis heller, tror jag och frun har sammanlagt 5vabdagar per år tills han var 8-9år

Är vi unika, el kan det vara så att vi inte känner efter om vi är lite snoriga när vi vaknar el har lite ont i huvudet el så

Jag började reflektera över detta nu då jag har fått yngre jobbkollegor 20-30år de är ju tamefan sjuka el vabbar nån dag el två varje vecka snart.

<Ovh varför skulle en som aldrig blir sjuk annars bli tokdårlig av Corona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hur kan man ha ett för bra immunförsvar och vad innebär det?

Alla är vi olika, så också våra immunsystem. Finns väl även olika nivåer när folk inte "orkar" ta sig till jobbet och helt enkelt stannar hemma när de "får chansen". Småbarn kan ju ha att göra med dina yngre kollegor är hemma oftare... speciellt i dessa tider så skickas småbarn hem för minsta lilla grej.

Mer om immunsystem-reaktioner:
https://www.newscientist.com/definition/cytokine-storm/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hur kan man ha ett för bra immunförsvar och vad innebär det?

Kvinnor har generellt sett starkare immunförsvar än män. Kvinnor drabbas också i större utsträckning av autoimmuna sjukdomar (dvs sjukdomar där immunförsvaret angriper den egna kroppen).

Skrivet av anon910:

<Ovh varför skulle en som aldrig blir sjuk annars bli tokdårlig av Corona?

Det genetiska lotteriet...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det genetiska lotteriet...

Är inte klarlagt att det är genetik som avgör, vore förstås intressant om någon ville lägga ner lite energi på vad det är som avgör varför vissa blir sjukare än andra. Genetik förklarar ju inte varför risken för svår sjukdom ökar med ålder t.ex.. ...men jag är kanske cynisk, men jag tror inte det kommer läggas forskningspengar på att hitta vilka faktorer som gör att man riskerar svår sjukdom. (mer än ålder då, som är rätt uppenbart utifrån statistiken)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är inte klarlagt att det är genetik som avgör, vore förstås intressant om någon ville lägga ner lite energi på vad det är som avgör varför vissa blir sjukare än andra. Genetik förklarar ju inte varför risken för svår sjukdom ökar med ålder t.ex.. ...men jag är kanske cynisk, men jag tror inte det kommer läggas forskningspengar på att hitta vilka faktorer som gör att man riskerar svår sjukdom. (mer än ålder då, som är rätt uppenbart utifrån statistiken)

Generna och miljön styr såklart. Sen är generna inte "fixa" som vissa tror utan vissa kan slås av och på under din livstid. I vilket fall som helst, med uttrycket det genetiska lotteriet så menar jag det ganska löst; det är givetvis gener, historik, allmäntillstånd, etc som påverkar. Ha man t.ex. varit utsatt för vissa andra betacoronavirus tidigare så kan man vara immun mot sars-cov-2 utan att varken blivit vaccinerad eller haft Covid-19 (även om det nog är ovanligt).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Jag har ont i vänster axel/arm och det är indikationer på väldigt mycket saker med hjärtat så läkaren är väldigt oroad. Det faktum att jag blir bättre av fysioterapi gör mig desto mindre oroad över att det ska vara något fel på hjärtat. Däremot är jag med i den där facebookbgruppen som någon länkade till tidigare och diverse hjärtproblem, främst POTS, verkar ju vara vanliga om man ska tro på vad som sägs däri.

Okej, ja det gör då mig mer säker på att det är stressen som vänt upp och ner på hälsan.
Hjälper det med fysioterapi så låter det ju positivt. Verkligen inge kul när det strular med hjärtat. :/

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det känns som folk med "för bra" immunförsvar kan råka illa ut.
Kommer inte ihåg vad det heter, men läst om hyperreaktion av immunförsvaret i samband med COVID-19.

Tror du syftar på "cytokinstorm"

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Lite nyfiken på vad du haft för symptom med ditt hjärta?
Själv tror jag inte att jag haft covid men under 2020 har inte riktigt min kropp varit helt hundra. Från att nästan aldrig besökt sjukvården så har jag helt plötsligt frikort...
Det som startade det hela var mitt hjärta, några gånger hjärtrusningar mellan maj och juli för att sedan i augusti (första jobbdagen efter semestern) gå över till extraslag i, dygnet runt, uppåt en vecka per tillfälle, i några månader framöver. Räknade uppåt 12000 extraslag per dag.
Själv så är jag mer misstänkt att det var stress som var orsaken men det har varit ett underligt år.

Det där känner jag igen! Blev diagnosticerad med extraslag i september efter att ha känt mig småhängig ett tag, men var dum nog att ignorera det och träna på som vanligt och till slut stog jag inte ut längre och sökte vård. Tyvärr testade jag mig inte för covid då, och läkarna trodde bara att det kunde vara nån infektion. Har fortfarande problem, vissa veckor är okej medans vissa är riktigt jobbiga. Ska på uppföljning i höst, hoppas att det har blivit bättre tills dess

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e-mad:

Tror du syftar på "cytokinstorm"

Tack, var precis det jag menade 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av @@mårten@@:

Det där känner jag igen! Blev diagnosticerad med extraslag i september efter att ha känt mig småhängig ett tag, men var dum nog att ignorera det och träna på som vanligt och till slut stog jag inte ut längre och sökte vård. Tyvärr testade jag mig inte för covid då, och läkarna trodde bara att det kunde vara nån infektion. Har fortfarande problem, vissa veckor är okej medans vissa är riktigt jobbiga. Ska på uppföljning i höst, hoppas att det har blivit bättre tills dess

Har du varit stressad en längre period? Mycket tyder för mig att det är stress men utöver extraslag och hjärtrusningar så kände jag mig också väldigt hängig och trött under våren och sommaren, sov ofta på eftermiddagen efter jobbet för jag var så slut. Till och från fick jag frossa, aldrig feber utan snarare tvärtom, lega på kring 35-36 grader varje gång jag kollade tempen.
Dock så var jag aldrig riktigt sjuk, alltså förkyld sjuk förutom två dagar i juni där grabben min smittade mig men när jag testade mig så var det negativt för covid.

Har du konstanta extraslag? d.v.s. som t.ex. för mig så var sjunde slag var ett extraslag konstant i drygt en vecka för att sedan ta det lugnt i kanske 1-3 veckor för att återkomma och varje gång kändes det som att det satt lite längre. Trodde det aldrig skulle ge sig men i mitten av december så var det slut på det och har inte kommit tillbaka (förutom då någon enstaka gång).
Körde långtids EKG två gånger men efter varje gång så sa läkarna att det var ofarligt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Har du varit stressad en längre period? Mycket tyder för mig att det är stress men utöver extraslag och hjärtrusningar så kände jag mig också väldigt hängig och trött under våren och sommaren, sov ofta på eftermiddagen efter jobbet för jag var så slut. Till och från fick jag frossa, aldrig feber utan snarare tvärtom, lega på kring 35-36 grader varje gång jag kollade tempen.
Dock så var jag aldrig riktigt sjuk, alltså förkyld sjuk förutom två dagar i juni där grabben min smittade mig men när jag testade mig så var det negativt för covid.

Har du konstanta extraslag? d.v.s. som t.ex. för mig så var sjunde slag var ett extraslag konstant i drygt en vecka för att sedan ta det lugnt i kanske 1-3 veckor för att återkomma och varje gång kändes det som att det satt lite längre. Trodde det aldrig skulle ge sig men i mitten av december så var det slut på det och har inte kommit tillbaka (förutom då någon enstaka gång).
Körde långtids EKG två gånger men efter varje gång så sa läkarna att det var ofarligt.

Kan inte säga att jag är stressad, har en ganska lugn tillvaro. Hade också nån slags förkylningssymptom men som aldrig "bröt ut" riktigt, om det är begripligt. Precis som du har jag nån vecka då och då där extraslagen är så få att dom nästan inte märks, men sen kommer perioder med ihållande. Dom blir alltid värre när jag ligger ner, så det är alltid lite av ett äventyr när man ska sova. Så även om det ska vara ofarligt så kan det förstöra dagen efter eftersom man ligger vaken större delen av natten.

Skönt att du har blivit av med det i alla fall Det låter lovande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av @@mårten@@:

Kan inte säga att jag är stressad, har en ganska lugn tillvaro. Hade också nån slags förkylningssymptom men som aldrig "bröt ut" riktigt, om det är begripligt. Precis som du har jag nån vecka då och då där extraslagen är så få att dom nästan inte märks, men sen kommer perioder med ihållande. Dom blir alltid värre när jag ligger ner, så det är alltid lite av ett äventyr när man ska sova. Så även om det ska vara ofarligt så kan det förstöra dagen efter eftersom man ligger vaken större delen av natten.

Skönt att du har blivit av med det i alla fall Det låter lovande!

Jodå, trodde aldrig det skulle hända, förhoppningsvis så händer det inte igen för som du säger, det kan verkligen förstöra dagen och tar upp mycket fokus från en.
Har du fått genomgå en långtids-EKG?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Jodå, trodde aldrig det skulle hända, förhoppningsvis så händer det inte igen för som du säger, det kan verkligen förstöra dagen och tar upp mycket fokus från en.
Har du fått genomgå en långtids-EKG?

Ingen långtids-EKG ännu, planen är att vi skulle följa upp det i höst igen, men jag håller tummarna på att det inte ska behövas

Permalänk
Medlem

Inga smickrande siffror The Economist redogör för när de delar upp Europa i regioner och delger för vilka regioner som toppar i smittspridning just nu. Väldigt mycket Sverige. Inte alls kul. Har inte kikat på varifrån de hämtar sina siffror/källa än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Inga smickrande siffror The Economist redogör för när de delar upp Europa i regioner och delger för vilka regioner som toppar i smittspridning just nu. Väldigt mycket Sverige. Inte alls kul. Har inte kikat på varifrån de hämtar sina siffror/källa än.

Det blir lite meningslöst när smittspridningen inte är riktigt i fas i alla länder, samtidigt som inrapportering och regionernas sammansättning och storlek kan skilja sig markant. Vi kan dock konstatera att nedstängningspolitikens och utegångsförbudens Frankrike har Île de France högt upp på listan, dvs Paris med omnejd. En region som har fler invånare än hela Sverige och den enda på topp tio där antalet räknas i miljoner istället för fåtal hundratusen.

Man sitter hela tiden och letar sådana är skillnader och så fort Sverige utmärker sig på något vis, allra helst då negativt, så blåser man upp det. Det lustiga här blir då att om man slår samman alla de svenska regionerna på topp tio så blir det ca 2,4 miljoner invånare mot de ca 12,2 miljoner som bor i île de France, men det nämns förstås inte.

Permalänk
Medlem

Äntligen inleder Skåne fas 3. Ringde min VC för att vara på den säkra sidan och nu hade dom besked att ge. Denna vecka och nästa vecka fokuserar dom på 60-64 samtidigt som dom "letar upp" vilka som är i riskgrupperna som ska ingå i fas 3. Om två veckor börjar dom vaccinera riskgrupperna. Jag är hoppfull om att få första dosen i Maj!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det kommer att bli när fas fyra släpps på för fullt. Här i Västra Götaland är det sagt att man även i fas fyra går efter ålder ner till 50 år. 49 år och yngre öppnas det för samtidigt.

Och man ska själv hitta tid och boka sig. Jag antar att det kommer att bli lite som när grafikkorten släpptes i höstas - totalt kaos med allt fullbokat i månader framöver efter första dagen, och de som var upptagna den dagen eller inte har tillgång till bra "IT-utrustning" kommer att hamna sist, vilket förmodligen betyder september eller oktober.

Det ska bli väldigt intressant att se hur detta ska gå. Jag förutspår enorma mängder artiklar i tidningarna om hur de med jobb som hindrat dem från att boka på startdagen eller de utan tekniska redskap för att boka snabbt drabbas hårt.

Visst, nån måste vara sist, men som vanligt kommer det att bli priviligerade, högutbildade och förmögna som kommer att ha störst chanser att få vaccin tidigt. Samma grupp som förmodligen har bäst möjligheter att jobba hemifrån och minimera risken för smitta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nja, så blir det inte precis, jag skulle tro att yngre människor med erfarenhet i att tränga sig fram i digitala köer tar de första platserna, de kommer säkert sänka sidorna med sina bottar. Nu är jag över 50 och kommer nog före, så jag slipper slåss med dem om platserna. Om tillgången på vaccin kommer fortsätta vara bra så spelar det iofs inte så stor roll.

Från SVT "Vaccinationstakten har stigit rejält – från 200 000 doser sista veckan i mars till 500 000 doser under förra veckan. Och nu går det snabbt mot den största fasen då alla över 18 år kan få vaccin."

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Nja, så blir det inte precis, jag skulle tro att yngre människor med erfarenhet i att tränga sig fram i digitala köer tar de första platserna, de kommer säkert sänka sidorna med sina bottar.

Du skriver "nja" och sen att det blir precis som jag beskrev...

Ja, som 50-åring slipper du den värsta trängseln. Jag som bara är strax över 40 kommer att tävla med en halvmiljon andra. Eller rättare sagt, jag tänker inte försöka. Jag väntar tills det lugnat sig och det är i slutet av fas fyra. Förmodligen oktober.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du skriver "nja" och sen att det blir precis som jag beskrev...

Ja, som 50-åring slipper du den värsta trängseln. Jag som bara är strax över 40 kommer att tävla med en halvmiljon andra. Eller rättare sagt, jag tänker inte försöka. Jag väntar tills det lugnat sig och det är i slutet av fas fyra. Förmodligen oktober.

Det var ju inte riktigt det du sa. Det du skrev är inte samma som "yngre männinskor med erfarenhet".

Du skrev:

Citat:

Visst, nån måste vara sist, men som vanligt kommer det att bli priviligerade, högutbildade och förmögna som kommer att ha störst chanser att få vaccin tidigt. Samma grupp som förmodligen har bäst möjligheter att jobba hemifrån och minimera risken för smitta.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Hade tidigare i år tänkt mig hugga tider så snabbt det fanns möjlighet att vaccinera sig, men om det skulle visa sig att alla i gruppen 18-59 släpps på samtidigt i min region så känns det bättre att avvakta. Som frisk 30-åring känns det bättre att ge de "äldre" möjlighet att gå före eftersom jag rent statistiskt troligen ändå klarar mig bra om jag blir sjuk.
Nu verkar det som att FHM rekommenderar att man fortsätter trappa ner i åldersgrupperna även framöver och då är det inte lika moraliskt knepigt att vara tidig på bollen när man får chansen eftersom jag ställs mot andra i samma åldersgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Hade tidigare i år tänkt mig hugga tider så snabbt det fanns möjlighet att vaccinera sig, men om det skulle visa sig att alla i gruppen 18-59 släpps på samtidigt i min region så känns det bättre att avvakta. Som frisk 30-åring känns det bättre att ge de "äldre" möjlighet att gå före eftersom jag rent statistiskt troligen ändå klarar mig bra om jag blir sjuk.

Jag hade hängt på låset om det hade krävts för att resa i sommar, men dels har jag gett upp tanken om den möjligheten i sommar och sen fick jag corona till slut. Så avvaktar hösten och ser vad man kommit fram till för oss som redan haft det då (kan tänka mig att rekommendationerna ändras när man förstår mer) och tar ställning på nytt.

Rent krasst tror jag inte suget från sub-50 gruppen är så stort att det kommer krävs bottar o.s.v. för att boka tider likt försöken att beställa GPU:er. Tror ni som tror det överdriver önskan att snabbt vaccinera sig i kombination med tillgängliga tider, klart folk vill vaccinera sig, men att det skulle bli en elefanthjord i flykt så fort bokningsmöjligheten öppnas tvivlar jag på.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Rent krasst tror jag inte suget från sub-50 gruppen är så stort att det kommer krävs bottar o.s.v. för att boka tider likt försöken att beställa GPU:er. Tror ni som tror det överdriver önskan att snabbt vaccinera sig i kombination med tillgängliga tider, klart folk vill vaccinera sig, men att det skulle bli en elefanthjord i flykt så fort bokningsmöjligheten öppnas tvivlar jag på.

Vi får väl se. Det beror ju på tidshorisonten också. Om man bara släpper tider säg 3-4 dagar framåt, då blir det nog ingen brutal rusning, men släpper man för 3-4 månader i ett svep, ja då tror jag på totalt kaos där den som försöker boka tid dag två kommer att få välja på tider i september eller oktober.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

SVT hade en sammanställning om prioriteringen. I de flesta regioner beror det på hur mycket vaccin man kommer ha. Finns det mycket minskar behovet av segmentera grupper. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-gor-din-region-i-fas-4

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

SVT hade en sammanställning om prioriteringen. I de flesta regioner beror det på hur mycket vaccin man kommer ha. Finns det mycket minskar behovet av segmentera grupper. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-gor-din-region-i-fas-4

Det är rent kriminellt oansvarigt att räkna med att leveransprognoserna är ens i närheten av pålitliga. Jag anser att man ska räkna med max hälften av det som utlovats. Där nånstans är nog verkligheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Äntligen inleder Skåne fas 3. Ringde min VC för att vara på den säkra sidan och nu hade dom besked att ge. Denna vecka och nästa vecka fokuserar dom på 60-64 samtidigt som dom "letar upp" vilka som är i riskgrupperna som ska ingå i fas 3. Om två veckor börjar dom vaccinera riskgrupperna. Jag är hoppfull om att få första dosen i Maj!

Fick min första dos Pfizer idag som riskgrupp 18-59 fas 3 i Kalmar, kolla varje dag på 1177 när dom öppnar upp för er i Skåne.