Permalänk

Bygga om tac2 joystick för usb

Hej alla. Så nu finns c64 maxi ute, och jag behöver bygga om min tac2 för ett nytt millennium.

Tanken är att använda kretskortet från en usb snes-handkontroll koppla joystickens mikrobrytare till motsvarande på kretskortet, samt dessutom koppla "start" till högra knappen på joysticken, som ju ändå aldrig används till något (om man är högerhänt)

Nu. Det är fr. allt höger/vänster/upp/ner (1) jag inte riktigt vet hur jag ska göra med. Kretskortet måste göras mindre för att få plats i joysticken, så delar utan komponenter behöver jag såga bort. Mao, x/y/a/b och h/v/u/n ska bort, enbart den mittersta delen av kortet blir kvar.

(2) och (3) (fire resp. Start) kan jag löda där de normalt skulle ha en knapp på handkontrollen, antar jag?

(1) däremot kommer jag få löda längst linjerna, eftersom den delen av kortet kommer sågas bort, och då är jag osäker på var. Linjerna löper ju ofta till flera knappar?

Nån som har lust att markera var jag ska löda för H/V/U/N?

Jobbet inuti joysticken bör jag klara på egen hand.

Permalänk

Varför inte bara skaffa en "atari-port" till usb? Synd att modda en joystick i onödan.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem

Tac-2 har inte mikrobrytare, det är vanliga kontaktytor i den. Din bild syns inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Varför inte bara skaffa en "atari-port" till usb? Synd att modda en joystick i onödan.

Har en, funkar i linux men inte med the c64, av nån anledning.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Tac-2 har inte mikrobrytare, det är vanliga kontaktytor i den. Din bild syns inte.

Ok, kontaktytor då. Nu syns bilden.