Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nope, gäller även BankID. Dubbelkollade en gång till nu.

??? Jag har Skandiabanken och har inte råkat ut för några 7 dagars väntekrav varken för Bank-ID eller Swish. Funkar direkt man installerar, både bank-ID och Swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

??? Jag har Skandiabanken och har inte råkat ut för några 7 dagars väntekrav varken för Bank-ID eller Swish. Funkar direkt man installerar, både bank-ID och Swish.

För vanligt användande så funkar det direkt. Men vill man aktivera BankID på en annan telefon så måste BankIDt ha varit aktivt i minst 7 dagar på den telefonen som man använder för att aktivera det nya med.

Jag har alltså hoppat från telefon A till B och nu till A igen, då jag flashat telefon A med en nya Android rom.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kan Windows ge f*n i att uppdatera grafikdrivrutinen medan man använder datorn?

Stänger alltid av att WU ska köra drivrutiner.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tycker ibland att det är väldigt låg nivå och riktigt sinneslö attityd bland vissa som svarar i forumen.
Har Sweclockers blivit barnclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podmode:

Tycker ibland att det är väldigt låg nivå och riktigt sinneslö attityd bland vissa som svarar i forumen.
Har Sweclockers blivit barnclockers?

Den låga nivån gör sig tyvärr påmind i alltför många trådar (jag nämner för säkerhets skull inte någon …) där vissa bara verkar vilja mästra andra och dra iväg från ämnet …
Jag hoppas att det i alla fall aldrig blir Flashbackclockers eller Familjelivclockers här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Den låga nivån gör sig tyvärr påmind i alltför många trådar (jag nämner för säkerhets skull inte någon …) där vissa bara verkar vilja mästra andra och dra iväg från ämnet …
Jag hoppas att det i alla fall aldrig blir Flashbackclockers eller Familjelivclockers här!

Gnäller vidare då detta är precis något som jag har uppmärksammat själv. FZ.se-forumet är än värre där det jagas någon konstig form av paragrafrytteri blandat med hat mot användare som tydligen inte följer oskrivna regler och normer, tyvärr är detta något som tillåts på dessa forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej:

<Uppladdad bildlänk>

Problemet här är ju att skärmen slocknar, ändrar upplösning och lever allmän rövare när uppdateringen sker, vilket får diverse bieffekter, dessutom helt utan förvarning.

Ett annat fenomen jag upplevt är att tangentbordsmappningen ändrar sig till engelskt tangentbord istället för svenskt. Då sitter man där som ett fån när lösenordet inte funkar.

Permalänk
Inaktiv

Är på semester på Kreta med min gamla pappa (fyller fan 85 bast om mindre än en månad!), pallar egentligen inte med 2 veckors charter borta från hemmet, blir trött och deppig och ligger och sover mycket, men jag följer med ändå för att hålla gubben sällskap. Han har värsta höst/vinterdepressionerna nuförtiden, var osäker på att han skulle ha överlevt förra vintern men gubben är seg som fan. Så han behöver de här resorna, komma bort från snålblåsten och allt det där som följer efter den korta svenska sommaren är över.

Iallafall - vi sitter på en asfin kretinsk krog nära havet, och njuter av vår goda grekiska sallad vi beställt in. Vid bordet alldeles intill sitter två snofsiga damer (som visade sig vara svenskar), en med jättestort svart hår, och en med jättestort peroxidblont hår som sitter med ryggen mot oss. Närmast intill 80-talsfriss på damerna, och den blonda kedjeröker konstant. Innan vi fått in vår varmrätt har hon sugit i sig tre giftpinnar, och dessutom hunnit sitta med dem dinglandes i handen i vad som kändes som minuter, ringlandes rök i vår riktning. Så när hon tar fram fjärde pinnen reser jag mig upp och går fram till deras bord.

"Ursäkta" säger jag, och ser att daman med det blonda håret nog borde slutat röka för 20 år sedan minst. Hon klär sig som en person i 20-årsåldern, men ansiktet hennes ser torkat ut och huden är märkbart fårad och åldrad av tunna vertikala rynkor. "Får man vara oförskämd och be att du inte röker den där fjärde cigaretten? Min pappa är gammal och har svårt med rök" Försöker vara artig även fast det är hon som är oförskämd med att påtvinga oss sin rök.

"Man får röka i grekland" säger hon med en lätt uppkäftig röst.

"Jo, men man kan ju visa hänsyn", kontrar jag. Jag nämnde ju precis att min pappa är gammal, så fatta vinken din skata typ.

"Man visar inte hänsyn i grekland", får jag höra. Go'natt!

"Jaha, jaja", säger jag och går tillbaks till mitt eget bord (blev så jäkla paff bara helt enkelt.) Nåja, hon stoppade tillbaks giftpinnen i sitt fodral, så mission accomplished typ... Vi hann nästan bli klara tills någon annan öppnade upp med senapsgaskrevaderna. Jävla rökarpack. Bunt ihop å...

Annars, det där "man visar inte hänsyn i grekland" stör mig annars ännu mer än just själva rökandet - vafan man visar väl hänsyn OAVSETT VAR MAN ÄR för helvete. Vad är det där för jävla skitsnack. Vad är det för samhälle vi håller på att skapa, undra på att det skjuts och sprängs nästintill överallt nuförtiden.

Permalänk

Leif Mannerströms färdigrätter. Fan så besviken jag blev. Var tjurig i flera timmar efteråt. Pannbiffen, en enda stor sörja.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Kan ni vardagscyklister som ska vara så jävla duktiga att ta hojen fram och tillbaka till jobbet för att ni har åldersnojja och ett påhittat miljömedvetentänk skaffa BELYSNING, igår höll jag på att klippa en nylonklädd snubbe i 40-årsåldern som cyklade mitt på oupplyst väg (50km/h) helt utan reflexer eller belysning, han precis se honom och väja, inkl låååång tutning.
Ser dagligen folk på cykelväg utan belysning, även unga personer som således har föräldrar som inte bryr sig.

Skärpning kära små organdonatorer.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Leif Mannerströms färdigrätter. Fan så besviken jag blev. Var tjurig i flera timmar efteråt. Pannbiffen, en enda stor sörja.

🤣hade samma upplevelse. Dom smakade inte särskilt premium, om nu en färdigrätt kan kallas premium

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Skrivet av adfactory:

...Ser dagligen folk på cykelväg utan belysning...

Utan belysning är bättre än cylister med Led belysningen från NASA. Cyklister med super leds som pekar upp istället för ned. Lyser så starkt att man får huvudvärk. Förmodligen Alibaba beställda utan CE märkning.

Funderar på att skaffa en handhållen super stark ledlampa och slå på vid möte.

MUPP Cyklister!

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Blaskanal:

Utan belysning är bättre än cylister med Led belysningen från NASA. Cyklister med super leds som pekar upp istället för ned. Lyser så starkt att man får huvudvärk. Förmodligen Alibaba beställda utan CE märkning.

Funderar på att skaffa en handhållen super stark ledlampa och slå på vid möte.

MUPP Cyklister!

Mupp bilister som kör över en om man inte lyser med strålkastaren i ansiktet på dom!

Funderar på att skaffa ännu starkare lampor och saftblandare på skallen för att slipper bli påkörd igen, tydligen räcker de inte med strålkastare på huvudet när dessa telefontittande bilister åker omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Mupp bilister som kör över en om man inte lyser med strålkastaren i ansiktet på dom!

Funderar på att skaffa ännu starkare lampor och saftblandare på skallen för att slipper bli påkörd igen, tydligen räcker de inte med strålkastare på huvudet när dessa telefontittande bilister åker omkring.

Vilket leder till att mötande inte ser ett endast dugg. Smart.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ztenlund:

Vilket leder till att mötande inte ser ett endast dugg. Smart.

Hellre det än att bli överkörd av en galen gubbe i sin plåtburk!

skämt å sido, man har ju lampan på skallen och kan faktiskt rikta den nedåt, men även dra på "helljus" när de behövs.

Permalänk
Medlem

När jag hade småbarn skjutsade jag dom i en cykelkärra. För säkerhets skull Hängde jag på många reflexer. Det gjorde bilisterna paralyserade. Knappt dom tog sig förbi. Bara en kommentar om cykellyse. Själv använder jag billiga batterilampor. Lagom så man klarar lagkraven. Men att cykla på obelysta vägar duger dom inte till. Om jag ska gnälla så är det på dessa bilister som inte orkar blända av när dom möter cyklister. En spark på pungen borde dom ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

När jag hade småbarn skjutsade jag dom i en cykelkärra. För säkerhets skull Hängde jag på många reflexer. Det gjorde bilisterna paralyserade. Knappt dom tog sig förbi. Bara en kommentar om cykellyse. Själv använder jag billiga batterilampor. Lagom så man klarar lagkraven. Men att cykla på obelysta vägar duger dom inte till. Om jag ska gnälla så är det på dessa bilister som inte orkar blända av när dom möter cyklister. En spark på pungen borde dom ha.

Bilister skall inte blända av för cyklister. Man kan titta åt ett annat håll om man sitter på cykeln.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Bilister skall inte blända av för cyklister. Man kan titta åt ett annat håll om man sitter på cykeln.

Vanliga körkortsfrågor. Måste man blända av till halvljus för cyklister? Ja, cyklar räknas som fordon och eftersom du måste blända av för alla fordon så måste du blända av även för cyklister.

Källa: https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_414.php

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kan ni vardagscyklister som ska vara så jävla duktiga att ta hojen fram och tillbaka till jobbet för att ni har åldersnojja och ett påhittat miljömedvetentänk skaffa BELYSNING, igår höll jag på att klippa en nylonklädd snubbe i 40-årsåldern som cyklade mitt på oupplyst väg (50km/h) helt utan reflexer eller belysning, han precis se honom och väja, inkl låååång tutning.
Ser dagligen folk på cykelväg utan belysning, även unga personer som således har föräldrar som inte bryr sig.

Skärpning kära små organdonatorer.

Samma med fotgängare, reflexer som ett minimum tack!
Nej, ni syns dåligt trots gatubelysning och strålkastare!
Helt plötsligt kommer en svart skepnad ut på övergångsstället och man får tvärnita.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att ta fram sitt kort, mobil eller smartklocka och blippa det under tiden kassörskan skannar dina varor?! Är det nått nytt beteende från sociala medier som numera kräver att man ska ta fram sin betalmetod först efter det att kassörskan skannat klart?! Alltid är det nån starkt lysande stjärna som reagerar först när kassörskan är klar och börjar därefter rota efter betalning. Riktigt förbannad blir jag 🤬

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

När jag hade småbarn skjutsade jag dom i en cykelkärra. För säkerhets skull Hängde jag på många reflexer. Det gjorde bilisterna paralyserade. Knappt dom tog sig förbi. Bara en kommentar om cykellyse. Själv använder jag billiga batterilampor. Lagom så man klarar lagkraven. Men att cykla på obelysta vägar duger dom inte till. Om jag ska gnälla så är det på dessa bilister som inte orkar blända av när dom möter cyklister. En spark på pungen borde dom ha.

Vad jag fick lära mig när jag tog körkort var att ALDRIG blända av för cyklister, eftersom att dom kan vrida på huvudet och titta bort, medans om en bilist bländar av så finns risk för att man inte ser eventuellt vilt osv som är på eller på väg upp på körbanan. Rätt eller fel vet jag ej, men detta fick jag lära mig.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Hur svårt är det att ta fram sitt kort, mobil eller smartklocka och blippa det under tiden kassörskan skannar dina varor?! Är det nått nytt beteende från sociala medier som numera kräver att man ska ta fram sin betalmetod först efter det att kassörskan skannat klart?! Alltid är det nån starkt lysande stjärna som reagerar först när kassörskan är klar och börjar därefter rota efter betalning. Riktigt förbannad blir jag 🤬

Och detta kort ligger då i en plånbok med 123 fack, i ett fack på en väska som eventuellt ligger i en påse.
PIN-koden ska slås fel flera gånger, kortet ska försöka svipas med magnetremsa, chipet ska tryckas in hårt och länge eller så ska kortet böjas 130 grader för att blippas.
Sedan ska kortet sitta kvar vid användning av chipet medan terminalen tjuter högljutt och personen i kassan och 3st i kön påpekar att ta kortet.
Samma klientel som går genom spärrarna vid ingången för att stanna direkt innanför och blockera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Hur svårt är det att ta fram sitt kort, mobil eller smartklocka och blippa det under tiden kassörskan skannar dina varor?!

Då måste jag gnälla på att det inte brukar fungera att blippa förrän alla varor är skannade och priset överförts till terminalen. Det brukade gå att göra med chip så det borde gå att göra med kontaktlös betalning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Bilister skall inte blända av för cyklister. Man kan titta åt ett annat håll om man sitter på cykeln.

https://www.familjeliv.se/forum/thread/71267791-behover-man-b...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirMacke:

Och detta kort ligger då i en plånbok med 123 fack, i ett fack på en väska som eventuellt ligger i en påse.
PIN-koden ska slås fel flera gånger, kortet ska försöka svipas med magnetremsa, chipet ska tryckas in hårt och länge eller så ska kortet böjas 130 grader för att blippas.
Sedan ska kortet sitta kvar vid användning av chipet medan terminalen tjuter högljutt och personen i kassan och 3st i kön påpekar att ta kortet.
Samma klientel som går genom spärrarna vid ingången för att stanna direkt innanför och blockera.

VÄNTA JA SKA BARA FÖRA ÖVER PENGAR TE KORTET 🤪

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Då måste jag gnälla på att det inte brukar fungera att blippa förrän alla varor är skannade och priset överförts till terminalen. Det brukade gå att göra med chip så det borde gå att göra med kontaktlös betalning också.

Det går, jag testade idag. Man lär sig mycket på SveC!
Uselt som gubbgnäll dock så jag ska passa på att gnälla om alla stressputtar som har så bråttom i kassakön att de retar sig på och klagar på oss gubbar för att vi tar lite tid på oss. Ett jä-a klagande på att vi handlar när andra gör det, att vi är i vägen i butiken, att vi tar tid på oss i kassan.
Chilla lite! Era liv hänger inte på att ni kan stressa på, tvärtom förkortar ni era liv med stressen (hmm... kanske det kan vara en lösning, stressa på, stressa på).
Värst var han tre bakom mig i kön som klagade hela tiden och när kassörskan sa: "Hej, hur är det?", skrek: "Va fan, ska ni berätta era livs historier nu?"

Chilla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Vanliga körkortsfrågor. Måste man blända av till halvljus för cyklister? Ja, cyklar räknas som fordon och eftersom du måste blända av för alla fordon så måste du blända av även för cyklister.

Källa: https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_414.php

Tack för förtydligandet! Jag var helt säker på att jag fått lära mig detta (motsatsen dvs), men jag minns tydligen fel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dreijer:

Tack för förtydligandet! Jag var helt säker på att jag fått lära mig detta (motsatsen dvs), men jag minns tydligen fel.

Även cyklister är människor så man kan ju tycka att de ska bländas av oavsett vad en regelbok säger.
#cyklistlivesmatter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

VÄNTA JA SKA BARA FÖRA ÖVER PENGAR TE KORTET 🤪

Haha, det gör jag varannan gång jag handlar 😌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Då måste jag gnälla på att det inte brukar fungera att blippa förrän alla varor är skannade och priset överförts till terminalen. Det brukade gå att göra med chip så det borde gå att göra med kontaktlös betalning också.

Jag brukar blippa innan alla varor är skannade och jag har aldrig varit med om att det inte funkar.