Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Angående bullret så gäller 40 dB(A) vid närliggande byggnader, det är ganska tyst och inget som hörs alls inomhus om man stänger fönstren åt det hållet exempelvis.

T.ex. infrabullret som uppstår är svårt att isolera bort. Min mor bor 1800 meter från snurror och hörs när vinden ligger på. Irriterande och stressande. Ett konstant wosh-wosh, wosh-wosh, wosh-wosh... och de snurrar inte lika fort så det uppstår interferensljud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det finns olika typer av vattenkraft, modern som är effektiv och byggd med hänsyn till fisken är förstås att föredra. Många av dagens äldre verk är extremt ineffektiva och förstör väldigt för fisken, och många av dessa hade kunnat plockas bort helt med någon form av återställning så att fiskarna trivs utan att det skulle påverka energiförsörjningen. Övriga kan man modernisera så att de ger mer effekt och ände lämnar plats för fisken.

Vindsnurror får man placera ut där de är effektiva, även med hänsyn till avkastning för markvärdet. Rent tekniskt sett så hade det förstås varit bättre att fortsätta med vindkraftsutbyggnaden i södra halvan av landet då det är här behovet är störst, men det är också mycket mer människor här och således kostar marken mer och det är svårare att hitta bra vindlägen som inte är bebyggda och så. Personligen så hade jag hellre sett att de byggde ut till havs, men då får man ju andra kostnader som stiger istället. Angående bullret så gäller 40 dB(A) vid närliggande byggnader, det är ganska tyst och inget som hörs alls inomhus om man stänger fönstren åt det hållet exempelvis.

Den här attityden att "Ni i söder förstör naturen för oss norrlänningar och det är inte vi som behöver el..." är lite tröttsam. Alla svenskar är beroende av att vi har el, det spelar ingen roll vart du bor. I glesbygd produceras mer el just för att det är glesbygd, det stör inte lika många och det är billigare än att bygga det i mer tätbebyggda områden. Visst är det tråkigt om skogen som man har nyttjat sedan man var liten får ett vindkraftverk, men det är ju inte din skog liksom, då hade du förstås inte behövt bygga ett vindkraftverk där. Samtidigt finns det ju mycket värre saker än vindkraftverk i mina ögon. Exempelvis det närmaste lilla naturområdet här, där jag lekte som liten och så, sålde kommunen en ganska stor del av för ett väldigt lågt pris till ett fastighetsbolag som byggde höga fula hus med svindyra lägenheter, satte upp stängsel, kameror och skyltar om privat mark.
Det finns ju flera problem med kärnkraft men vi behöver inte ens gå in på fler av dem än ekonomin för det är helt enkelt inte lönsamt att bygga kärnkraft idag. Alla som tjatar om att bygga mer kärnkraft, hur mycket högre elkostnader är ni beredda att acceptera för att det ska vara kärnkraft och inte förnybart? Vill du fortfarande ha kärnkraft om elpriset går upp med säg 50 öre på grund av det, eller 100?

För mig personligen gör det ärligt talat ingen direkt skillnad, elen är redan ganska dyr här men jag bor i lägenhet så det handlar ändå om enstaka hundralappar i månaden. Men jag har heller inget emot att de bygger vindkraft i mitt närområde, jag tror inte det kommer att ske för det blir för dyrt, men för mig känns det ganska trevligt att se vindkraft. Jag har exempelvis hyrt sommarstugor nära vindkraftverk och de är ärligt talat ganska häftiga, de står där jättestora och snurrar nästan ljudlöst, och producerar ren el.

Det hade inte varit ekonomiskt försvarbart att bygga vindsnurror och solcellsparker heller om man inte subventionerade dessa som görs idag.

Räkna sen också till all infrastruktur och liknande som krävs för att bygga en vindkraftspark. Allt sånt finns redan för kärnkraften om man nu river och bygger nytt.

Problemet med sol och vind är att de ger som minst när de behövs och sverige kräver mest el. Det är ett ok komplement men som grund funkar det inte alls om du nu inte bara vill tvätta och diska när det är soligt och blåser?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

T.ex. infrabullret som uppstår är svårt att isolera bort. Min mor bor 1800 meter från snurror och hörs när vinden ligger på. Irriterande och stressande. Ett konstant wosh-wosh, wosh-wosh, wosh-wosh... och de snurrar inte lika fort så det uppstår interferensljud.

Det låter förstås inte så kul. Samtidigt vänjer man väl sig. När jag flyttade närmare en spårvagnslinje så störde jag mig ganska mycket på spårvagnarnas hemska läten, framför allt gnisslet och slamrandet men det mullrade en hel del också, men jag vande mig. Där jag bor idag hör jag spårvagnar (i sovrummet) som åker förbi fyra gånger per kvart på dagtid och ungefär fyra gånger i timmen på natten, mer på helgnätter och färre vardagar efter 03 typ, och det är inget jag tänker på längre trots att det är långt över 40 dB. Och det är verkligen inte de värsta ljuden som jag måste stå ut med här hemma, det priset går till helikoptrarna som brukar cirkulera runt området några dagar i veckan på ganska låg höjd, gärna mitt i natten eller precis när jag läser för sonen så att vi får pausa läsandet tills helikoptern inte är så nära om och om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Infraljud är per definition inte hörbart, så det kan man ju knappast störa sig på.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Helst skulle man väl slippa att varenda älv blev uppdämd och all lax m.m utrotad, samt dundrande vindsnurror på halva norrlands areal som sedan ska anslutas med världens tjockaste stamnät till sydsverige där elen faktiskt behövs.

Känns som ett sånt otroligt slöseri när de allt detta skulle kunna ersättas av en handfull kärnkraftverk, som tar absolut ingen plats alls och kunde producera elen precis där den behövs.
Det skulle kunna anses miljövänligt, om det inte vore för alla kärnkraftshatare som tror att vi nått den tekniska peaken kidnappat energifrågan

Vill minnas att Vindelälven, Kalix älv, Torne älv, Pite älv samt Råne älv inte är utbyggda.

Räknar vi med Dalälven som ju faktiskt har sitt utlopp i Svealand så har vi ändå inte så många älvar ändå... att 5 då inte är utbyggda gör att det är långt ifrån alla älvar som är uppdämda utan snarare 3/4 bara.

Sen måste man ju vara medveten om att det var staten som drog igång utbyggnaden och utan den hade industrin inte kunnat byggas ut, så mycket av dagens invånare i Norrland har flyttat in när det fanns gott om jobb där tack vare elkraftsutbyggnaden i älvarna och den industrialisering som följde av det.

Ser man på älvarna som har utlopp i Kvarken eller längre norrut så är det 3 av 7 som är utbyggda och av de utbyggda så har ju en av dom ett stort biflöde som är helt outbyggd och går ihop väldigt kort innan mynningen i havet och just den står för hälften av all smolt som når Östersjön.

Det om älvarna. Men du har helt rätt i att det är kärnkraft som behövs i södra Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#%C3%84lvar_och_vattenk...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Det hade inte varit ekonomiskt försvarbart att bygga vindsnurror och solcellsparker heller om man inte subventionerade dessa som görs idag.

Det stämmer inte. Subventionerna är i princip borta idag och man tar inte med de i beräkningen för ny vindkraft exempelvis.

Citat:

Räkna sen också till all infrastruktur och liknande som krävs för att bygga en vindkraftspark. Allt sånt finns redan för kärnkraften om man nu river och bygger nytt.

Jo, det är en del av kostnaden, likväl är det billigare med vind. Det oförutsedda som ökar på kostnaden för vindkraft är överklaganden främst, men överklaganden och protester är inte direkt ovanliga när man bygger kärnkraft heller, och ofta är de lite mer allvarliga. Som att danskarna inte var så glada i Ringhals då det låg rätt nära Köpenhamn.

Citat:

Problemet med sol och vind är att de ger som minst när de behövs och sverige kräver mest el. Det är ett ok komplement men som grund funkar det inte alls om du nu inte bara vill tvätta och diska när det är soligt och blåser?

Som sagt så är det ingen som föreslår att vi ska klara oss på bara sol och vind. Vattenkraften är ett ypperligt komplement till dessa saker, man kan spara vatten i magasinen när vinden blåser bra och släppa på mer när det behövs exempelvis. Så det är inget problem.

Sen är det väl inte riktigt så att vi använder mest el när vind och sol inte producerar? Industrierna använder större delen av elen vi producerar och de flesta industrier jobbar bara dagtid. På samma sätt är inte uppvärmnings- eller nedkylningsbehoven lika stora på natten som på dagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Vill minnas att Vindelälven, Kalix älv, Torne älv, Pite älv samt Råne älv inte är utbyggda.

Räknar vi med Dalälven som ju faktiskt har sitt utlopp i Svealand så har vi ändå inte så många älvar ändå... att 5 då inte är utbyggda gör att det är långt ifrån alla älvar som är uppdämda utan snarare 3/4 bara.

Sen måste man ju vara medveten om att det var staten som drog igång utbyggnaden och utan den hade industrin inte kunnat byggas ut, så mycket av dagens invånare i Norrland har flyttat in när det fanns gott om jobb där tack vare elkraftsutbyggnaden i älvarna och den industrialisering som följde av det.

Ser man på älvarna som har utlopp i Kvarken eller längre norrut så är det 3 av 7 som är utbyggda och av de utbyggda så har ju en av dom ett stort biflöde som är helt outbyggd och går ihop väldigt kort innan mynningen i havet och just den står för hälften av all smolt som når Östersjön.

Det om älvarna. Men du har helt rätt i att det är kärnkraft som behövs i södra Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#%C3%84lvar_och_vattenk...

Det verkar också som ganska många vattenkraftverk är föråldrade och på väg att ersättas, moderniseras eller rivas:
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/framtidens-vatt...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nioreh83:

Infraljud är per definition inte hörbart, så det kan man ju knappast störa sig på.

Ditt medvetande kanske inte störs, däremot ditt autonoma system. En förbisedd faktor är illa utförd ventilation i byggnader - och jag är lycklig över att inte behöva åka in till arbetsplatsen för att hamra på ett tangenbord utan kan sitta hemma och göra samma saker utan att ha tröttande tjattrande kollegor och ventilationsbuller som stör.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2013/08/infraljud-fr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det stämmer inte. Subventionerna är i princip borta idag och man tar inte med de i beräkningen för ny vindkraft exempelvis.
Jo, det är en del av kostnaden, likväl är det billigare med vind. Det oförutsedda som ökar på kostnaden för vindkraft är överklaganden främst, men överklaganden och protester är inte direkt ovanliga när man bygger kärnkraft heller, och ofta är de lite mer allvarliga. Som att danskarna inte var så glada i Ringhals då det låg rätt nära Köpenhamn.

Jag antar att du menar Barsebäck, eftersom Ringhals ligger norr om Varberg.

För övrigt skulle Barsebäck inte byggts i Kävlinge utan vid Hanöbukten men danskarna (!) tyckte det var för långt bort och övertygade den svenska regeringen att bygga på västsidan istället för att vara säkra på att få köpa billig el. Sen svängde opinionen i Danmark och man övertygade svenskarna om att stänga det i förtid.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ditt medvetande kanske inte störs, däremot ditt autonoma system. En förbisedd faktor är illa utförd ventilation i byggnader - och jag är lycklig över att inte behöva åka in till arbetsplatsen för att hamra på ett tangenbord utan kan sitta hemma och göra samma saker utan att ha tröttande tjattrande kollegor och ventilationsbuller som stör.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2013/08/infraljud-fr...

Jag tar och citerar ett svar på artikeln som jag tycker var väldigt bra:

Noceboeffekten en troligare förklaring till ohälsa

Jag är medveten om att detta forum är främst för läkare, men jag hoppas ändå att ett par påpekanden kan få komma med. Artikeln beskriver, såvitt jag kan utläsa, på ett adekvat sätt forskningskonsensus vad gäller infraljud och dess, nota bene, potentiella påverkan på människor. Vad gäller detta litar jag helt till den expertis som de båda artikelförfattarna innehar. Problemen börjar när denna forskning – som väl ändock bäst bör beskrivas som befinnandes i sin linda – extrapoleras till situationer som forskningen inte täcker.

Att enbart forska kring infraljuds påverkan på människan utan kontext är givetvis av akademiskt intresse, men för att utröna huruvida vindkraftverk faktiskt har en påverkan på människors hälsa kan man ägna sig åt forskning kring just detta, något som endast två av de tolv citerade artiklarna gör. Den första (nummer 3) är en reviewartikel som egentligen inte alls beskriver forskningsläget vad gäller just vindkraftverk (titeln till trots), utan är mer en beskrivning av hur vindkraftverk rent fysikaliskt genererar ljud och hur örat och kroppen uppfattar dessa, och den blandar vid flera tillfällen äpplen och päron (mest noterbart är hur hörbart och icke-hörbart ljud används utbytbart vid flera tillfällen). Den andra artikeln i denna kategori (nummer 4) behandlar verkligen vindkraftverks påverkan på människors hälsa och kommer fram till att påverkan förmodligen är negativ. Tyvärr är studien baserad på frågeformulär (istället för objektiva mätningar av exempelvis infraljud) och har ett mycket litet statistiskt urval, låg svarsfrekvens samt saknar vettiga kontrollgrupper.

Det finns däremot mer forskning på detta område. En metastudie av 18 metastudier (http://ses.library.usyd.edu.au//bitstream/2123/8977/4/Complai...) rörande alla australiens vindkraftsparker ger troligare förklaringsmodeller kring det lilla samband som finns mellan vindkraftsparker och ohälsa – de som förväntar sig att bli sjuka blir också det, och de kan även ”smitta” andra med denna sjukdom. Mätningar utförda på uppdrag av Environment Protection Authority i Australien (http://www.epa.sa.gov.au/xstd_files/Noise/Report/infrasound.p...) visar att infraljudsnivåerna i bostäder i närheten av vindkraftsparker inte alls skiljer sig från bostäder långt bort från vindkraftsparker. Men kan det istället för ljudnivån ha att göra med ljudets pulserande natur? Självfallet finns det en möjlighet att så är fallet, men nu greppar vi efter halmstrån. Att blodets passage genom blodkärlen dessutom ger upphov till infraljud av pulserande karaktär (detta går att läsa i artikelförfattarnas citerade artikel nummer 3) gör detta argument än mer osannolikt.

Jag hävdar inte att ljud som inte uppfattas av örat inte kan påverka människan, och försiktighetsprincipen är inte något man ska ta alltför lätt på. Men när det finns vettig, applicerad forskning i stor mängd på området så gör man klokt i att ta den till sig. Bevisen pekar mot att den ohälsa som skapas av vindkraftverk beror på noceboeffekten snarare än infraljuden i sig.

Björn Genfors, Hälsoinformatiker, Konsult

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Jag antar att du menar Barsebäck, eftersom Ringhals ligger norr om Varberg.

För övrigt skulle Barsebäck inte byggts i Kävlinge utan vid Hanöbukten men danskarna (!) tyckte det var för långt bort och övertygade den svenska regeringen att bygga på västsidan istället för att vara säkra på att få köpa billig el. Sen svängde opinionen i Danmark och man övertygade svenskarna om att stänga det i förtid.

Jo, blandar alltid ihop de av någon anledning.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nioreh83:

Jag hävdar inte att ljud som inte uppfattas av örat inte kan påverka människan, och försiktighetsprincipen är inte något man ska ta alltför lätt på. Men när det finns vettig, applicerad forskning i stor mängd på området så gör man klokt i att ta den till sig.

När det finns stora pengar med i spelet lär man som alltid vara lite mer skeptisk än vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Som sagt så är det ingen som föreslår att vi ska klara oss på bara sol och vind. Vattenkraften är ett ypperligt komplement till dessa saker, man kan spara vatten i magasinen när vinden blåser bra och släppa på mer när det behövs exempelvis. Så det är inget problem.

Sen är det väl inte riktigt så att vi använder mest el när vind och sol inte producerar? Industrierna använder större delen av elen vi producerar och de flesta industrier jobbar bara dagtid. På samma sätt är inte uppvärmnings- eller nedkylningsbehoven lika stora på natten som på dagen.

Tur att det har regnat ordentligt nu då.
Återigen så är problemet att frakta elen från norr till söder. Det byggs nu också ett antal enorma fabriker uppe i norr som kommer sluka stora delar av elen själva och det kommer då betyda mindre el till södra Sverige. Se bara hur priserna på el i södra Sverige ligger för tillfället.
Skulle det sen bli torka ett år och falla mindre regn än normalt så skulle det bli en hel del problem även där. Som Sverige idag styrs så kommer vi snart importera ännu mera el från våra grannländer där det finns en hel del kolkraftverk, men det är ju någon annans problem.

Det här med kärnkraft vs sol, vind och vatten har varit uppe rätt många gånger här i tråden så kanske är det bättre att vi klagar på något annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Tur att det har regnat ordentligt nu då.
Återigen så är problemet att frakta elen från norr till söder. Det byggs nu också ett antal enorma fabriker uppe i norr som kommer sluka stora delar av elen själva och det kommer då betyda mindre el till södra Sverige. Se bara hur priserna på el i södra Sverige ligger för tillfället.

Jo, överföringskapaciteten i stamnätet behöver byggas ut, det har varit känt i åratal men visst blir det mer akut om vi fortsätter på denna väg.

Citat:

Skulle det sen bli torka ett år och falla mindre regn än normalt så skulle det bli en hel del problem även där. Som Sverige idag styrs så kommer vi snart importera ännu mera el från våra grannländer där det finns en hel del kolkraftverk, men det är ju någon annans problem.

Vilka av våra grannländer eldar med kol menar du? Den el vi importerar, som inte är så mycket jämfört med vad vi exporterar, kommer mestadels från Norge och Danmark vad jag förstår, vilka inte eldar med kol.

Citat:

Det här med kärnkraft vs sol, vind och vatten har varit uppe rätt många gånger här i tråden så kanske är det bättre att vi klagar på något annat.

Yes.

Permalänk
Medlem

Är så dålig på datorspel, jag dör hela tiden.
Har köpt ett nytt grafikkort, men jag kommer ju ingen vart
för jag dör hela tiden. Lol

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Lego Master

Folk som helt plötsligt blir förvånade när det regnar mer än förväntat och halva Gävle står under vatten.
Större delen av klimatforskarkåren: "vi vill inte säga vad var det vi sa...MEN VAFAN VAR DET VI SA?!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold7 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vilka av våra grannländer eldar med kol menar du? Den el vi importerar, som inte är så mycket jämfört med vad vi exporterar, kommer mestadels från Norge och Danmark vad jag förstår, vilka inte eldar med kol.

Tyskland och Polen, som vi har undervattenskablar till.

Permalänk

Mycket gnäll om trafikbeteende i tråden, känns som det var gårdagens gnälltema.

De riktiga störelsemomenten i livet 2021:

Folk som på allvar rabblar upp ett helt recept i tron om att man ska lyssna på allt de säger, och sedan laga deras skitrecept själv på kvällen, har det någonsin hänt att nån gjort det??

"Jamen det är såå enkelt, du tar bara lite kyckling, peppar, majsena, paprika, majs, selleri, lök, vitlök, gullök... ... och så steker så att ytan blir jämnstekt men inte för mycket, bara så att den blir lite sådär gyllenbrun... så lägger du in steken i 125 grader men lite mer om du har gammal ugn, i 35 till 55 minuter ungefär ta lite på känn...."

Alltså blir galen när jag måste lyssna på det, är ju knappast för att andra ska kunna laga det, det är bara de själva som vill ha tre fria minuter att tänka igenom sitt gamla recept i huvudet för att de är hungriga haha.

Nummer två, som säkert flera här har nämnt... GDPR och cookies. Varje gång man googlar något så måste man likt förbannat navigera genom menyer som är konstruerade för att vara så jobbiga som möjligt, få dig att råka klicka på "acceptera alla", samt lägga till extra lång tid när de "sparar dina val, detta kan ta upp till några minuter". Eller som Schibsted har gjort, där du måste skapa ett konto som sparas på deras servrar, för att undvika att just information sparas haha. Det är så absurt och borde vara OLAGLIGT. GDPR är så oerhört kasst utformat att hemsidor med enkelhet kan dryga så pass länge att man helt enkelt får ge upp och trycka acceptera, då går ju allt kanooonsnabbt såklart. Borde vara lag på att ha två stora knappar när man besöker en sida, en stor grön "acceptera cookies" och en röd "neka allt". Var det så svårt att få in det i lagen???

Är det någon som har tips på hur man kan ge receptpersonerna en socials accepterad käftsmäll, eller om det finns något sätt att automatiskt neka cookies i webbläsaren, hmu

(PS, halvsarkastiskt inlägg )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo, överföringskapaciteten i stamnätet behöver byggas ut, det har varit känt i åratal men visst blir det mer akut om vi fortsätter på denna väg.

Enligt denna rapport från 1 feb 2021 så importerade sverige el och då kom 28% från fossilkraft.

https://www.energiforetagen.se/pressrum/pressmeddelanden/2021...

Vad jag vet så kör Danmark med kol, jag har själv besökt ett av deras kolkraftverk även om det var drygt 15 år sen så har jag svårt att tänka mig att de byggt om verket då det var rätt nytt då. Riktigt fint, rent och trevligt kraftverk ska tilläggas.

4,2 TW kommer 2019 från kolkraftverk i Danmark 2019. De gör av med ca 30 TW.

https://klimatsans.com/2020/01/16/dansk-el-under-aret-2019/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baverskalle:

Mycket gnäll om trafikbeteende i tråden, känns som det var gårdagens gnälltema.

De riktiga störelsemomenten i livet 2021:

Folk som på allvar rabblar upp ett helt recept i tron om att man ska lyssna på allt de säger, och sedan laga deras skitrecept själv på kvällen, har det någonsin hänt att nån gjort det??

"Jamen det är såå enkelt, du tar bara lite kyckling, peppar, majsena, paprika, majs, selleri, lök, vitlök, gullök... ... och så steker så att ytan blir jämnstekt men inte för mycket, bara så att den blir lite sådär gyllenbrun... så lägger du in steken i 125 grader men lite mer om du har gammal ugn, i 35 till 55 minuter ungefär ta lite på känn...."

Alltså blir galen när jag måste lyssna på det, är ju knappast för att andra ska kunna laga det, det är bara de själva som vill ha tre fria minuter att tänka igenom sitt gamla recept i huvudet för att de är hungriga haha.

(PS, halvsarkastiskt inlägg )

Det är samma sak när människor ska berätta vägen till en plats där vi ska mötas istället för att bara ge mig en adress som jag kan lägga in i GPS:en.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lemon3:

Är så dålig på datorspel, jag dör hela tiden.
Har köpt ett nytt grafikkort, men jag kommer ju ingen vart
för jag dör hela tiden. Lol

Då har du köpt ett för dåligt grafikkort😀

Satsa på sim spel istället där man inte dör😂😂

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lol, för bra för att inte nämna känner jag.

Precis kommit hem från jobbet, mitt gamla SIM-kort som håller på och avfasas får ett samtal från privat nummer. Okej... normalt sett bryr jag mig inte om sådant men tanken slog mig att sjukvården kan vara jävligt hemliga av sig, även om de ringer frenetiskt tills någon svarar.

SIM-kortet ersattes i slutet av förra året och har inte haft någon laddning sedan dess. Röstmeddelande har inkommit. Fick peta runt en stund innan jag fick detta SIM-kort för samtal. Nästa stopp är att röstmeddelande inte fungerar utan laddning på kortet. Slösar bort 50kr för det kan ju vara något viktigt, på ett SIM-kort och nummer som inte längre ska användas. Jag är rik, även om jag hellre köpt mer aktier för pengarna. Eller en pizza.

Kort laddat, nytt försök. Samtalet är från.... trumvirvel.... Jehovas jävla sektvittnen. Såklart. Är det moderna varianten när de inte kan knacka på dörren? Eller när ingen öppnar?

Får bli en intalad variant av #19206705 som telefonsvar tror jag.

"What would Jesus do?
Jesus wouldn't call this number and neither should YOU!"

Mest tacksam att ingen ligger på sjukhus eller förolyckats.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Det är samma sak när människor ska berätta vägen till en plats där vi ska mötas istället för att bara ge mig en adress som jag kan lägga in i GPS:en.

Hahaha exakt, totalt hjärnsläpp. De vill liksom uppleva hela vägen/maträtten själv i deras egna huvuden istället…

Permalänk
Inaktiv

Plast plast plast, varför ska det va så mycket plast hela tiden? Sånt sanslöst slöseri - plast på paprika och gurka till exempel, så onödigt att det inte finns ord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Plast plast plast, varför ska det va så mycket plast hela tiden? Sånt sanslöst slöseri - plast på paprika och gurka till exempel, så onödigt att det inte finns ord.

Rant-varning; Denna posten riktar sig inte till någon särskild. Särskilt inte dig, SprendPanda. Dig älskar jag. <3

Personligen tänker jag helt tvärtom. Plasthysterin finner inga gränser.

I Sverige måste vi tampas med urusla pappersugrör för att länder som Indien, Kina och Pakistan dumpar sin plast i havet. Logik? 0.

När jag har köpt en plastkasse på Ica för att bära hem mina varor, så gör jag det. Sen stoppar jag plastkassen i en låda. Den plastkassen används sen till sopor, och när den soppåsen är full så bär jag ut den till kommunens soprum. Sen hämtar kommunen soporna. Nu beskattas dom här påsarna med sinnessjuka skatter, med resonemanget att det finns för mycket plast i havet. Dumpar kommunen mina soppåsar i havet, eller var finns logiken här?

"Men vi måste offra oss så andra länder lär sig" - andra länder ger väl fan i vad vi skattar för? dom kommer dumpa sin skit i havet så länge någon inte tvingar dom med våld.

Det riktiga skälet till plastskatten? Förmodligen för att regeringen inser att dom tagit sig vatten över huvudet i andra frågor (host host) och behöver täcka upp förlusten.

Plast är en av dom bästa vetenskapliga bedrifterna vi har. Bara vetenskapsförnekare vill ha tillbaks oss till stenåldern med sina konspirationsteorier om vad sveriges kommuner gör med våra sopor

Och, vad blir alternativet om man inte vill punga en piggelin för en plastpåse? Jo, samma som sugrören. En sämre variant som fan inte ens tål väta, varesig våta sopor eller regn. Värdelöst!

Alla miljömuppar i vårat land behöver stänga av externt stimuli i en vecka och bara reflektera över vad hens åsikter egentligen grundar sig i. Logik eller känslor?

Tack för tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Tyskland och Polen, som vi har undervattenskablar till.

Vi är nettoexportör till alla länder utom Norge, så på det stora hela har vi minskat användningen av fossila bränslen i alla länder vi importerar och exporterar från som har fossil energi. Sen varierar det förstås från timme till timme, men i allmänhet så går vi inte till Tyskland förrän vi måste och först därefter till Polen.

Skrivet av Stefflo:

Enligt denna rapport från 1 feb 2021 så importerade sverige el och då kom 28% från fossilkraft.

https://www.energiforetagen.se/pressrum/pressmeddelanden/2021...

Jo absolut, väljer man sin statistik väldigt noggrant så kan man förstås driva vilken ståndpunkt som helst. Den rapporten tittade alltså på den dyraste timmen första februari, alltså en av de värsta timmarna på hela året.

Citat:

Vad jag vet så kör Danmark med kol, jag har själv besökt ett av deras kolkraftverk även om det var drygt 15 år sen så har jag svårt att tänka mig att de byggt om verket då det var rätt nytt då. Riktigt fint, rent och trevligt kraftverk ska tilläggas.

4,2 TW kommer 2019 från kolkraftverk i Danmark 2019. De gör av med ca 30 TW.

Yes, jag hade fel där. I snitt kommer runt 15-25% av elen i DK från fossila källor (17,3% 2019 enligt ekonomifakta), resten (bortsett från import) kommer mestadels från vind (drygt 50%) och biobränslen och en liten andel sol. Det är ganska imponerande ändå tycker jag, Danmark har visserligen ganska bra förutsättningar för vindkraft men att de har lyckats så bra är häftigt och det visar väl på att farhågorna om vår andel vindkraft kanske inte är så mycket att oroa sig för, med tanke på att vi har vattenkraften som de saknar.

Klimatsans är en skeptikersida som ifrågasätter om koldioxid över huvud taget har någon påverkan på klimatet, så jag vet inte om de är de bästa att lyssna på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon334363:

Rant-varning; Denna posten riktar sig inte till någon särskild. Särskilt inte dig, SprendPanda. Dig älskar jag. <3

I Sverige måste vi tampas med urusla pappersugrör för att länder som Indien, Kina och Pakistan dumpar sin plast i havet. Logik? 0.

När jag har köpt en plastkasse på Ica för att bära hem mina varor, så gör jag det. Sen stoppar jag plastkassen i en låda. Den plastkassen används sen till sopor, och när den soppåsen är full så bär jag ut den till kommunens soprum. Sen hämtar kommunen soporna. Nu beskattas dom här påsarna med sinnessjuka skatter, med resonemanget att det finns för mycket plast i havet. Dumpar kommunen mina soppåsar i havet, eller var finns logiken här?

"Men vi måste offra oss så andra länder lär sig" - andra länder ger väl fan i vad vi skattar för? dom kommer dumpa sin skit i havet så länge någon inte tvingar dom med våld.

Det riktiga skälet till plastskatten? Förmodligen för att regeringen inser att dom tagit sig vatten över huvudet i andra frågor (host host) och behöver täcka upp förlusten.

Plast är en av dom bästa vetenskapliga bedrifterna vi har. Bara vetenskapsförnekare vill ha tillbaks oss till stenåldern med sina konspirationsteorier om vad sveriges kommuner gör med våra sopor

Och, vad blir alternativet om man inte vill punga en piggelin för en plastpåse? Jo, samma som sugrören. En sämre variant som fan inte ens tål väta, varesig våta sopor eller regn. Värdelöst!

Alla miljömuppar i vårat land behöver stänga av externt stimuli i en vecka och bara reflektera över vad hens åsikter egentligen grundar sig i. Logik eller känslor?

Tack för tråden.

Sugrören tycker jag är dumt, papperssugrör funkar inte bra och det kan inte handla om några större mängder plast. Än värre blir det på exempelvis McD när de har bytt ut sugrören men ändå har kvar plastlocken på alla muggar som har mer plast och som borde kunna ersättas av kartong eller något mycket enklare.

När det gäller plastpåseskatten var jag väldigt skeptisk till en början. Precis som du tyckte jag inte motiveringen höll, att det finns mycket plast i havet har väldigt lite att göra med våra plastpåsar. Men nu när skatten är där så har den ju haft en stor effekt ändå. Jag och enligt mina observationer de flesta andra tar med sig påsar när man ska handla snarare än att man bara köper fler hela tiden. Detta lär inte ha påverkat plastmängden i havet i någon större utsträckning men för miljön är det ju ändå en vinst att vi tillverkar mycket färre plastpåsar. Sen kan man förstås ifrågasätta varför priserna på papperskassarna också gick upp när skatten kom, de har ju ingen extra skatt, men på det stora hela har denna skatten ändå varit en win i mina ögon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon334363:

Tack för tråden.

Jag tycker inte oavsett att bara för att andra länder inte gör sitt att Sverige kan skita i sina miljöproblem. Det blir lite barnslig nivå "nä men om inte dom ska så tänker jag inte heller". Nej, med det argumentet så kan man ju lika gärna sitta och titta på medans världen går åt helvete i alla fall och det känns inte så hållbart ju. Eller hur?

Kina har ju gått ännu hårdare fram än Sverige när det gäller plast. De förbjuder engångsplaster helt i deras stora städer, vilket kommer ha enorm effekt. Pakistan har gjort samma sak i t ex Islamabad. Mer behövs, och framåt går det.

Indien har startat en kampanj mot användandet av plast och har startat tävlingar för att minska engångsplaster. Planen är att det ska vara borta vid 2022. Så att de inte gör något, stämmer inte.

Problemet med engångsplaster så som sugrör, plast runt grönsaker osv till skillnad från plastpåsar faktiskt mer sällan återvinns. Jag har inte alls samma problem med plastpåsar som med engångsplaster, även om jag är för plastpåseskatten. Men jag hade hellre sett en skatt mot engångsplaster. Bara 45% av Sveriges plastförpackningar blir återvunna. Det är helt katastrofalt dåligt. Därför måste vi bli bättre på alla fronter. Om vi inte kan återvinna, så får vi förbjuda.

Tycker själv att det är logiskt, sifforna talar för sig själva. Har inget med att vara "miljömupp" eller inte.

Permalänk
Medlem

Fyfasen va jag är sur nu . MS har dragit för xbox gamepass fast jag har sagt upp det och tagit bort betalningsalternativ.

Vad är det för skit dem håller på med egentligen..
Om man har sagt upp o tagit bort betalningsalternativ då ska dem fasen inte dra en cent
Sen att försöka kontakta dem så blir man ej klok för fem öre

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Jag tycker inte oavsett att bara för att andra länder inte gör sitt att Sverige kan skita i sina miljöproblem. Det blir lite barnslig nivå "nä men om inte dom ska så tänker jag inte heller". Nej, med det argumentet så kan man ju lika gärna sitta och titta på medans världen går åt helvete i alla fall och det känns inte så hållbart ju. Eller hur?

Kina har ju gått ännu hårdare fram än Sverige när det gäller plast. De förbjuder engångsplaster helt i deras stora städer, vilket kommer ha enorm effekt. Pakistan har gjort samma sak i t ex Islamabad. Mer behövs, och framåt går det.

Indien har startat en kampanj mot användandet av plast och har startat tävlingar för att minska engångsplaster. Planen är att det ska vara borta vid 2022. Så att de inte gör något, stämmer inte.

Problemet med engångsplaster så som sugrör, plast runt grönsaker osv till skillnad från plastpåsar faktiskt mer sällan återvinns. Jag har inte alls samma problem med plastpåsar som med engångsplaster, även om jag är för plastpåseskatten. Men jag hade hellre sett en skatt mot engångsplaster. Bara 45% av Sveriges plastförpackningar blir återvunna. Det är helt katastrofalt dåligt. Därför måste vi bli bättre på alla fronter. Om vi inte kan återvinna, så får vi förbjuda.

Öh, fast vi i Sverige dumpar ingenting i haven och har typ aldrig gjort det? Vi har ju alltid tagit ansvar för miljön. Att vi nu har plastskatter betyder ingenting för miljön, alls.

Att plast inte återvinns betyder inte att plasten hamnar i havet. Det som inte återvinns blir till energi. Sen vill man att plast ska återvinnas i högre utsträckning så kan man ju fokusera på något konstruktivt, som skattelättnader för företag som visar innovation i området. Istället för att beskatta svenska folket till att sluta använda modern teknologi.