Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi är nettoexportör till alla länder utom Norge, så på det stora hela har vi minskat användningen av fossila bränslen i alla länder vi importerar och exporterar från som har fossil energi. Sen varierar det förstås från timme till timme, men i allmänhet så går vi inte till Tyskland förrän vi måste och först därefter till Polen.

Vi exporterar dit elpriset är högst och importerar från där elpriset är lägst (förutsatt att transmissionskapaciteten finns).

All el som vi exporterar tränger undan fossila bränslen eftersom det bara är fossilkraft som det lönar sig att minska effektuttaget på (bränslekostnaden är 0 i ett vindkraftverk så det finns ingen anledning att inte ta ut så mycket energi som vinden tillåter, t.ex.).

Exporterar vi mindre till Polen eller Tyskland så bränner de mer kol eller gas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Plast plast plast, varför ska det va så mycket plast hela tiden? Sånt sanslöst slöseri - plast på paprika och gurka till exempel, så onödigt att det inte finns ord.

Att just gurkor är så konsekvent inplastade beror på att det ökar hållbarheten/minskar svinnet. För paprikor är det troligen en mer tveksam affär, särskilt som det brukar vara väldigt tjock plast när de är individuellt inplastade.

Skrivet av snajk:

Sugrören tycker jag är dumt, papperssugrör funkar inte bra och det kan inte handla om några större mängder plast. Än värre blir det på exempelvis McD när de har bytt ut sugrören men ändå har kvar plastlocken på alla muggar som har mer plast och som borde kunna ersättas av kartong eller något mycket enklare.

När det gäller plastpåseskatten var jag väldigt skeptisk till en början. Precis som du tyckte jag inte motiveringen höll, att det finns mycket plast i havet har väldigt lite att göra med våra plastpåsar. Men nu när skatten är där så har den ju haft en stor effekt ändå. Jag och enligt mina observationer de flesta andra tar med sig påsar när man ska handla snarare än att man bara köper fler hela tiden. Detta lär inte ha påverkat plastmängden i havet i någon större utsträckning men för miljön är det ju ändå en vinst att vi tillverkar mycket färre plastpåsar. Sen kan man förstås ifrågasätta varför priserna på papperskassarna också gick upp när skatten kom, de har ju ingen extra skatt, men på det stora hela har denna skatten ändå varit en win i mina ögon.

Ett rätt uppenbart problem är att det lett till att försäljningen av soppåsar ökat påtagligt. Man har förstås fått bort en del av de påsar man blev påprackad vare sig man ville eller inte i andra typer av butiker, men minskningen är knappast så stor som minskningen av försäljningen av just bärkassar innebär. Sedan kan man ju fråga sig om en groteskt tjock (den måste ju vara det för att fungera för det egentliga ändamålet) kompostpapperspåse är bättre än en tunn plastpåse i grönsaksavdelningen, vilket ju ibland förekommer. Försäljningen av papperskassar har föga förvånande också ökat en hel del och huruvida det verkligen är en miljövinst på sista raden är lite omdiskuterat. Det beror på vad man tittar på för variabler.

Priserna på pappersbärkassar är väl samma effekt som när kommunen höjer priset på gatu/boendeparkering och priserna på garageplatser stiger. Alternativen står emot varandra och den som behöver köpa en kasse kan inte bära hem allting i famnen.

Permalänk
Medlem

Har inget just nu att gnälla på, det är väl det enda gnället jag har...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon334363:

Öh, fast vi i Sverige dumpar ingenting i haven och har typ aldrig gjort det? Vi har ju alltid tagit ansvar för miljön. Att vi nu har plastskatter betyder ingenting för miljön, alls.

Att plast inte återvinns betyder inte att plasten hamnar i havet. Det som inte återvinns blir till energi. Sen vill man att plast ska återvinnas i högre utsträckning så kan man ju fokusera på något konstruktivt, som skattelättnader för företag som visar innovation i området. Istället för att beskatta svenska folket till att sluta använda modern teknologi.

Fast plasten måste inte hamna i havet innan den blir dålig, vi tar kort och gott inte hand om det. Hade större del varit materialåtervinning så hade det fungerat, men så är det inte i Sverige.

Växthusgasutsläppen från avfallsförbränning kommer i huvudsak från plast, som nästan uteslutande produceras av fossil olja och naturgas. (Källa: Naturvårdsverket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fast plasten måste inte hamna i havet innan den blir dålig, vi tar kort och gott inte hand om det. Hade större del varit materialåtervinning så hade det fungerat, men så är det inte i Sverige.

Växthusgasutsläppen från avfallsförbränning kommer i huvudsak från plast, som nästan uteslutande produceras av fossil olja och naturgas. (Källa: Naturvårdsverket)

Det spelar dock ingen roll vilken typ av plast det är, utan skatten är lagd på själva förekomsten av plast oavsett ursprung. Dessutom har resultatet, som sagt, blivit ökad försäljning av avfallspåsar eftersom folk nu inte har bärkassar att stoppa i sophinken. Ironiskt nog har man ju dessutom lagt skatten på bärkassar där det framförallt i livsmedelsbutikerna, som rimligen står för en stor del av volymen, var en mycket hög andel återvunnen och/eller biobaserad plast.

Själv blir jag tämligen provocerad av hur något tjusigare chark förpackas. Kvoten mellan mängden plast och innehållet är löjeväckande och större förpackningar existerar för det mesta inte ens om man vill ha det. En del har ju även förpackningar som säkert är dubbelt så stora om inte mer än andra, trots ungefär samma mängd innehåll. Fast de kanske är så stora för att de inte ens ska passa i sophinken utan att fjädra upp och hosta ur andra sopor, så att man nästan måste lämna dem till återvinningen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Det är en kompromiss som jag är villig att göra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo absolut, väljer man sin statistik väldigt noggrant så kan man förstås driva vilken ståndpunkt som helst. Den rapporten tittade alltså på den dyraste timmen första februari, alltså en av de värsta timmarna på hela året.

Det var givetvis just den dagen och den timmen det fanns data på men jag anser att i Sverige som ska vara ett I-land även ska klara den värsta dagen utan att importera el.
Lite som att man inte behöver låna pengar var tredje månad när det kanske kommer några fler räkningar. Dåligt exempel men du kanske förstår ändå.

Vi pratar hela tiden till att lägga om mer och mer till el så vårt nationella elberoende kommer att öka. Fler och fler går över till bergvärme eller luft/luft och även om det är energieffektivt så ökar det elförbrukningen.
Fler och fler har eller tänker skaffa elbil som ska laddas och även det kräver el.
LKAB, SSAB, Northvolt, Cementa och många fler industrier vill göra sin produktion Co2-fri och det kommer kräva enorma mängder med el som vi idag inte har i landet.

Vi kan inte förlita oss på import av el för alla andra länder kommer göra liknande resor och bli mer och mer beroende av sin egen el. Att vi ska behöva räkna med att få strömlöst i vissa stadsdelar under kalla dagar tror jag ingen kommer tycka är ok.
Det kan ju faktiskt vara kallt här i Sverige samtidigt som det är kallt i flera länder som vi i vanliga fall kan importera från eller ett haveri på ett kärnkraftverk här i Sverige som betyder stopp i tre månader mellan dec-feb.

Man behöver en egen buffert och vi kan tyvärr inte bygga en sån buffert på vind och sol. Vi kan inte bygga ut våra älvar så mycket mer än de är idag så då är det just nu kärnkraft som är vårt allternativ och dessa stänger vi ner ett efter ett utan att ha en färdig plan hur det ska ersättas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon334363:

Det är en kompromiss som jag är villig att göra

Ja det ska bli lite skönt att det ska bli kallare i Sverige när klimatförändringarna slår till lite extra mot oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fler och fler går över till bergvärme eller luft/luft och även om det är energieffektivt så ökar det elförbrukningen.

Fast många byter ju från direktverkande el också. Har du statistik på att det är netto mer el för uppvärmning nu?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Ja det ska bli lite skönt att det ska bli kallare i Sverige när klimatförändringarna slår till lite extra mot oss.

Jaså, jag trodde det blev varmare? Med alla skogsbränder i Sverige på sistone som Aftonbladet ,Expressen och alla andra clickbait-tidningar gnäller om är pga. klimatet. Trots att människor blir åtalade för mordbrand i en grov majoritet av fallen.

Suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast många byter ju från direktverkande el också. Har du statistik på att det är netto mer el för uppvärmning nu?

Elförbrukningen för uppvärmningen av hus och lokaler har minskat med 10 % på 20 år. Mest har den minskat för småhus. Källa: Energimyndigheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Jaså, jag trodde det blev varmare? Med alla skogsbränder i Sverige på sistone som Aftonbladet ,Expressen och alla andra clickbait-tidningar gnäller om är pga. klimatet. Trots att människor blir åtalade för mordbrand i en grov majoritet av fallen.

Suck!

Tesen om att det ska bli kallt bygger på att Golfströmmen försvagas eller till och med stannar. Så hette det när jag gick i skolan, men sedan har den dominerande berättelsen varit att det ska bli varmt även här. Nyligen kom det någon rapport där några kommit fram till att Golfströmmen hotade att stanna och att det skulle kunna ske snarare än vad folk tror.

Tillägg:
https://www.nature.com/articles/s41558-021-01097-4.epdf?shari...

Jag har inte läst den, men artikeln (vilket var vad jag sett i flödet) här är sprungen ur den och länkar dit som en referens:
https://www.washingtonpost.com/climate-environment/2021/08/05...

(Betalvägg, men enstaka kan gå att läsa.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Tesen om att det ska bli kallt bygger på att Golfströmmen försvagas eller till och med stannar. Så hette det när jag gick i skolan, men sedan har den dominerande berättelsen varit att det ska bli varmt även här. Nyligen kom det någon rapport där några kommit fram till att Golfströmmen hotade att stanna och att det skulle kunna ske snarare än vad folk tror.

Folk har m.a.o. ingen aning om vad som händer och sker med klimatet. Forskare gör nog sitt bästa men bevisar sig själva fel gång på gång. Hur många gånger genom åren har människor inte hört att "städerna kommer ligga under vatten inom 10 år om inget görs nu", och hänvisar till studier?

Vi är långt mindre kunniga när det kommer till klimatforskning än vad vi vill tro.

Med det sagt, fortsätt återvinna och var resurssnåla, det skadar aldrig. Men om vi förintas i en klimatkatastrof är det svårt att tänka sig att vi på något sätt skulle kunna skydda oss mot den, eller ännu osannolikare påverka att det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Folk har m.a.o. ingen aning om vad som händer och sker med klimatet. Forskare gör nog sitt bästa men bevisar sig själva fel gång på gång. Hur många gånger genom åren har människor inte hört att "städerna kommer ligga under vatten inom 10 år om inget görs nu", och hänvisar till studier?

Vi är långt mindre kunniga när det kommer till klimatforskning än vad vi vill tro.

Med det sagt, fortsätt återvinna och var resurssnåla, det skadar aldrig. Men om vi förintas i en klimatkatastrof är det svårt att tänka sig att vi på något sätt skulle kunna skydda oss mot den, eller ännu osannolikare påverka att det händer.

Nu var väl det där i skolan någon gång före Kyotoprotokollet ens hade skrivits under, även om jag raljerade lite just för att det ibland svänger och kommer motstridiga uppgifter. Det ena behöver egentligen inte utesluta det andra, utan det skulle ju kunna bli varmare först och i ett senare skede bli kallt på grund av att Golfströmmen stannar. Det hela bygger ju på att förändringar ska leda till ändringar i dynamiken i haven och atmosfären på ett sätt som gör att Golfströmmens drivkrafter inte upprätthålls.

(Gjorde f.ö. ett tillägg med artikeln och referensen jag sett i flödet ang. saken.)

Permalänk
Snusfri

Irriterar mig på folk som inte inser att framtiden är kärnkraft.

Det är framtiden oavsett om det gäller el till infrastruktur eller fordon som flyg, marint eller land.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Vi är långt mindre kunniga när det kommer till nästan all forskning än vad vi vill tro. Ovanpå det missbrukas vetenskapen för politiska syften och det hjälper inte trovärdigheten.

Skrivet av THB:

Irriterar mig på folk som inte inser att framtiden är kärnkraft.

Det är framtiden oavsett om det gäller el till infrastruktur eller fordon som flyg, marint eller land.

Du tror vi kommer ha små kärnreaktorer i flygplan alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Det har jag aldrig hört, har du någon källa?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du tror vi kommer ha små kärnreaktorer i flygplan alltså?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Convair_NB-36H

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv

Även om diskussionen är både gubbig och gnällig så känns det som om majoriteten av diskussionen borde platsa i en annan tråd. Men tänker inte klaga för mycket, trafikdiskussionen tog ju iallafall slut.

Permalänk
Medlem

Visst det är tekniskt sett möjligt men jag ställer mig tveksam till att våra SAS flyg kommer ha det. I alla fall inte de närmaste 50 åren. Syntetiska oljor känns troligare, batterier har alldeles för låg energidensitet och vätgas har för mycket omvandlingsförluster. Vätgas kanske blir värt det om sol och vind överproducerar och vi använder det för att göra vätgasen? Sen är lagring inte ett löst problem om vi vill ha tillräckligt hög energidensitet så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Varför är alla så otroligt sviniga i grafikkortskrisen. Det känns som att så snart det kommer ut ett kort till vettiga priser så försvinner det inom 3 millisekunder för att sedan läggas ut på blocket/tradera. Vad hände med empati för din medmänniska och moralisk kompass. Skäms inte dessa gamar över sitt beteende. Det värsta är att det även sker inom entusiastkretsar som här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Visst det är tekniskt sett möjligt men jag ställer mig tveksam till att våra SAS flyg kommer ha det. I alla fall inte de närmaste 50 åren. Syntetiska oljor känns troligare, batterier har alldeles för låg energidensitet och vätgas har för mycket omvandlingsförluster. Vätgas kanske blir värt det om sol och vind överproducerar och vi använder det för att göra vätgasen? Sen är lagring inte ett löst problem om vi vill ha tillräckligt hög energidensitet så vitt jag vet.

Tvivlar rätt starkt själv. Som det stod på wikipedia så är det ju lite jobbigt läge ifall ett sådant plan skulle vara med om en olycka

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon334363:

Suck!

Nej det har varit rätt känt länge, effekterna på golfströmmen.

Skrivet av anon334363:

De visar sig ha rätt princip hela tiden. På det att förändringar sker. Det är svårt att förutse exakt vad som kommer att hända och när. Kedjeeffekterna är så stora att man inte kan säga exakt, det är knappast konstigt. Men växthuseffekten och temperaturökningarna är ett faktum, och det har de varit i många år. Det är egentligen allt man behöver veta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Nej, det har jag inte.
Då det är en rätt stor kostnad att byta från direktverkande el så vet jag inte hur många som faktiskt gör det.
Gissar på att det är ca 200 000 bara i att dra vattenburet och sätta upp radiatorer, sen tillkommer någon form av värmesystem också, berg, luft/vatten eller liknande. Det blir nästan 200 000 till om man tar bergvärme.

Siffrorna är gissade då jag inte har räknat skarpt på det. Har vattenburet själv med fjärrvärme. Har kastat en tanke på att byta till luft/vatten då priset inte är för hemskt som bergvärme.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nej, det har jag inte.
Då det är en rätt stor kostnad att byta från direktverkande el så vet jag inte hur många som faktiskt gör det.
Gissar på att det är ca 200 000 bara i att dra vattenburet och sätta upp radiatorer, sen tillkommer någon form av värmesystem också, berg, luft/vatten eller liknande. Det blir nästan 200 000 till om man tar bergvärme.

Siffrorna är gissade då jag inte har räknat skarpt på det. Har vattenburet själv med fjärrvärme. Har kastat en tanke på att byta till luft/vatten då priset inte är för hemskt som bergvärme.

Det som typiskt sett sker är förstås att folk sätter in en eller flera luft/luft-pumpar, vilket kan sänka förbrukningen en hel del över året, men har bristen att det fungerar som sämst när det är som kallast.

en bokstav för mycket
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Det var givetvis just den dagen och den timmen det fanns data på men jag anser att i Sverige som ska vara ett I-land även ska klara den värsta dagen utan att importera el.
Lite som att man inte behöver låna pengar var tredje månad när det kanske kommer några fler räkningar. Dåligt exempel men du kanske förstår ändå.

Det finns data för alla dagar. https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Angående att vi borde klara även den värsta dagen utan att importera så kan vi bara göra det om vi har en stor överkapacitet (eller att vi helt enkelt stänger av elen för en del vid behov), vilket hade inneburit kraftigt ökade kostnader och förstås en stor påverkan på miljön, helt i onödan. För att spinna vidare på din liknelse så är det som att aldrig köpa något man inte kan betala med de pengar man tjänar den månaden (eller varför inte den dagen? ).

Citat:

Vi pratar hela tiden till att lägga om mer och mer till el så vårt nationella elberoende kommer att öka. Fler och fler går över till bergvärme eller luft/luft och även om det är energieffektivt så ökar det elförbrukningen.

Faktum är att elförbrukningen i allmänhet har gått stadigt nedåt under ganska lång tid nu, än mer så om man räknar konsumenters elförbrukning per capita. Men du har absolut en poäng i och med de väldigt elintensiva industrier som är på gång det närmaste. "Fossilfritt stål" kommer att förbruka mer el än hela industrisektorn exempelvis (50 MWh, hela industrin förbrukade förra året 47,6). Men det är ju liksom inte som att de bara stoppar i sladden och hoppas på det bästa, utan det har ju varit förhandlingar och alla är medvetna om att detta behov kommer att behöva täckas.

Citat:

Fler och fler har eller tänker skaffa elbil som ska laddas och även det kräver el.

Om alla bytte till elbilar idag så skulle det kräva ungefär 12 TWh per år, det är inte lite men på det stora hela är det småpotatis.

Citat:

LKAB, SSAB, Northvolt, Cementa och många fler industrier vill göra sin produktion Co2-fri och det kommer kräva enorma mängder med el som vi idag inte har i landet.

Jo absolut. Det är en utmaning. Ser vi till de som vill göra sin produktion "fossilfri" så är det ju inte så att den energi de använder idag kommer från tomma intet. Det är i allmänhet naturgas eller liknande som de använder i sina industriella processer och processernas effektivitet påverkas inte jättemycket beroende på energislag. Alltså kan de växla över till el utan att mer energi förbrukas egentligen, så även om vi skulle vara tvungna att ersätta denna produktion med fossila bränslen (vilket vi inte kommer att behöva göra) så hade vi inte förlorat särskilt mycket miljömässigt på det. Men bolagen vill förstås komma billigare undan så de lär investera i en del egen energiproduktion och liknande (stålproduktionen vill ju använda vätgas i sin process exempelvis så det kanske finns metoder för de att producera en del utan att gå via elnätet och så), och elföretagen vet ju också vad som är billigt och kommer således att bygga fler vindkraftverk med mera för att täcka behovet.

Citat:

Vi kan inte förlita oss på import av el för alla andra länder kommer göra liknande resor och bli mer och mer beroende av sin egen el.

Samtidigt innebär ju just det, att alla går igenom samma resa mot förnybart, att alla måste ha större marginaler än tidigare. Om vi och andra länder idag täcker det interna behovet till säg 99% (99 dagar av hundra utan import som exempel), och om ett antal år med mer vindkraft och mindre kärnkraft så hade vi kanske bara täckt behovet 90 dagar av hundra, om vi hade samma "baskapacitet" som idag. Alltså kommer vi att behöva ha mer i baskapacitet och ändå kommer vi inte att komma upp i samma teckning, men det gäller ju alla andra närliggande länder också alltså kommer det att finnas mer överkapacitet i nätet som helhet, större möjligheter för oss att importera.

Min förhoppning är ju också att vi ska bli bättre på att lagra energi. Som det ser ut nu har vi möjlighet att lagra vatten i vattenmagasinen när vi inte behöver så mycket el från vattenkraften, men det finns ju andra mer eller mindre lovande tekniker under utveckling också. Smarta elnät och elbilar kan också innebära en mer distribuerad hantering av toppar och dalar i förbrukningen.

Citat:

Att vi ska behöva räkna med att få strömlöst i vissa stadsdelar under kalla dagar tror jag ingen kommer tycka är ok.
Det kan ju faktiskt vara kallt här i Sverige samtidigt som det är kallt i flera länder som vi i vanliga fall kan importera från eller ett haveri på ett kärnkraftverk här i Sverige som betyder stopp i tre månader mellan dec-feb.

Det finns ingen anledning att vi skulle behöva köra med rolling blackouts eller något sånt. Det har inte hänt i Sverige i alla fall under min livstid, och sannolikt inte mina föräldrars heller, att man har behövt stänga av hushållsel för att elen inte räcker. De konsekvenser som man diskuterar nu, och som inte har att göra med brist på produktionskapacitet utan brist på överföringskapacitet, har handlat om att vissa kommuner har avböjt vissa väldigt energikrävande industrier för att de inte kan garantera kapaciteten till den grad som företagen vill ha.

Att kärnkraftverk kan behöva repareras i månader är ju en anledning till att mer distribuerad produktion är bra. Våra ägg blir spridda på många fler korgar liksom. Vindkraft kan förstås också gå sönder, och lär göra det extremt ofta jämfört med ett kärnkraftverk med samma kapacitet, men resten av kapaciteten påverkas ju inte av att ett vindkraftverk havererar och det lär inte ta månader att laga det heller.

Citat:

Man behöver en egen buffert och vi kan tyvärr inte bygga en sån buffert på vind och sol. Vi kan inte bygga ut våra älvar så mycket mer än de är idag så då är det just nu kärnkraft som är vårt allternativ och dessa stänger vi ner ett efter ett utan att ha en färdig plan hur det ska ersättas.

Nja, vattenkraften är en väldigt bra buffert även utan att vi bygger ut den. Dessutom är många vattenkraftverk redo att moderniseras för att ge mer kapacitet och mindre påverkan på miljön.

Permalänk
Medlem

@snajk Dina enheter kan inte stämma. Det finns ungefär 5 miljoner personbilar i Sverige, det är omöjligt att det bara krävs 12 MWh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

@snajk Dina enheter kan inte stämma. Det finns ungefär 5 miljoner personbilar i Sverige, det är omöjligt att det bara krävs 12 MWh.

Nej Twh ska det stå.

Permalänk
Medlem

Har säkert gnällts på minst tio gånger förut, meeen:
Satans jävla fittsparkar som ska stå o ligga "parkerade" på alla FEL ställen hela tiden, o det är fullt med fulla skitungar som kör runt med NOLL respekt på både trottoar o vägar. Jag bor i Oslo där det ska finnas fler av dom här såkallade sparkcyklarna än vad det gör i hela Stockholm, men jag är jävligt glad att dom ska försöka dra ner antalet med en tredjedel även om det tyvärr inte sker förrens i september när högsäsongen ändå är över.
... men nu har ju dom tre största aktörerna här gått o stämt Oslo kommun för att dom drar ner antal sparkar med motiveringen "Det kommer att drabba våra användare och skapa utmaningar för både säkerhet och städning i staden.". Hur är dom korkade jävla asen funtade egentligen?

Permalänk
Medlem

Glöm inte planerna på att bygga vätgasfabriker för att kunna lagra eventuell överkapacitet av elproduktionen.
Blir ett bra komplement till elbilarna på vinterhalvåret då elkonsumtionen stiger i höjden.
Ett alternativ som jag tycker vara väldigt intressant. https://svenskvatgas.se/

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard