Köpråd - Runt 10 000 kr, fotografering och film i vardagen med barn

Permalänk

Köpråd - Runt 10 000 kr, fotografering och film i vardagen med barn

Primärt mål

  • Fotografera och filma barn (äldsta är 5)

Sekundära mål/nyfiken på att lära mig

  • Fotografera natur/stjärnor/natthimmel

  • Timelapse - himmel/stadsmiljö och andra motiv

Måsten

  • 4K Video

  • Extern mikingång för framtida tillägg av mikrofon om det behövs

Bra att ha (?)

  • Dubbla minneskortsplatser (för längre timelapse)

Jag har varit sugen på att köpa en kamera till och från senaste åren men sedan förra veckan har jag tittat på kameror varje kväll, så nu är det väldigt nära att jag slår till. För några dagar sedan var jag helt inne på att det skulle bli en DSLR men eftersom jag vill filma barnen också så lutar det nu åt en spegellös variant, även om spegellösa varianterna är lite sega i uppstarten. Kameror som Nikon Z6 och Sony Alpha A7 III lockar oerhört mycket men kostar för mycket. Jag siktar någonstans runt 10000kr, absolut max är 14 000 kr inkl. objektiv.

Jag ser framför mig att jag hamnar i objektivträsket allteftersom jag lär mig mer. Med andra ord vill jag ha en kamera som går att bygga på allteftersom mina behov ändras.

Under flera år (2000-talet) använde jag en Sony Cyber-Shot DSC-N1 och var nöjd med den därför har jag börjat spana vad Sony har. Jag är just nu inne på en Sony Alpha A6400 (något dyrare än A6100 men mer väderskyddad och fler videoinställningar). Vilka modeller i motsvarande priskategori bör jag överväga, och kanske en viktigare fråga, vad ska jag köpa för objektiv?

Permalänk
Medlem

Jag börjar med att säga att jag själv inte filmar jättemycket och det jag filmar är mest familjetillställningar och så som främst filmas med en Sony RX100 III. Så det finns andra som är bättre lämpade att tipsa om videospecifika frågor. För foto använder jag en Nikon D750.

Innan fortsätter vill jag även säga att det kan vara svårt att få in ALLT i en enda kamera. Särskilt så om man har en begränsad budget och särskilt när respektive av de sakerna som ska göras i sig ställer relativt höga krav på utrustningen, men åt olika håll.

När du pratar om att filma och fota barn så utgår jag från att det kommer att det kommer att vara i situationer som inte alltid är kontrollerade, utan att det kommer att ske på fritidsaktiviteter, kalas och liknande.
Så länge man befinner sig utomhus och på dagen är man i regel ganska "säker" men inomhus är det, även om man upplever det som ljust, ofta mindre ljus än man tror, så jag skulle säga att det kan vara bra att eventuellt spara in lite på kamerahuset och se till att skaffa åtminstone ett ljusstarkt objektiv och även någon form av extra ljus. För foto specifikt är ju en extern blixt väldigt användbar för just sådant. För milm behöver man ju ha någon form utan lampa.
Även om extra ljus är bra för både film och foto så tycker jag personligen att man kan komma undan med sämre ljus för film. Med film får man ju grynigare film medan en stillbild i regel blir både grynig och suddig och en suddig stillbild är något som inte funkar för mig, om man inte gör det medvetet för en effekt.

Det som är lite tråkigt med just Sony APS-C och även Canon EOS M är att varken Sony eller Canon riktigt satsar på de formaten. Det finns inte så mycket kul objektiv, helt enkelt, även om det finns en del från tredje part, så klart.
Man kan ju använda objektiv för andra fattnigar mer adapter och EOS-objektiv ska funka relativt smärtfritt med EOS M, tex. Det brukar sällan bli lika sömlöst och smärtfritt om man mixar fabrikat (tex EOS-objektiv på Sony) och man får inte alltid full funktion. I Sonys fall kan man ju montera objektiv för "fullframe" Sony E utan adapter men brännvidderna kanske inte alltid är lika lämpade.
Jag säger inte nödvändigtvis att man inte ska köpa dessa system men det är något man kanske ska väga in i beslutsprocessen.

Sedan tycker jag inte att du helt ska räkna bort Canons DSLR:er. De modeller som har dual pixel AF funkar ganska bra även för video. Om du kommer att filma mycket KAN det vara värt att titta på m4/3 åxå, som används av många filmare. De har visserligen ännu mindre sensor men det finns större utbud av objektiv och till och med en del som väger upp den mindre sensorn jämför med APS-C med de lite ljussvagare objektiven som är typiska för EOS M och Sony APS-C.

Ang. att fotografera natthimmel, så är det en stor fördel med stor sensor, särskilt om det handlar om starscapes tex. De som håller på med sånt har ofta riktigt vidvinkliga objektiv med ljusstyrka på f/2.8 eller bättre. Det är ont om riktigt vidvinkliga objektiv med högljusstyrka för mindre sensorer och man behöver ju där ännu högre ljusstyrka för att kompensera för den mindre sensorn.
Handlar det om stjärnhimmeln som sådan kan man komma undan med lite enklare grejer om man har ett stativ med följning. Man kan bygga en egen barndoor tracker om man vill hålla budgeten nere.

För timelapse behövs ett stabilt stativ eller något annat sätt att se till att kameran inte rör på sig eller vibrerar om det tex blåser. Utan att gå in på specifika modeller skulle kan generellt säga att du bör räkna med 2000kr och uppåt för stativ och huvud som är någorlunda användbara i sammanhanget.
Man kan såklart köpa billigare grejer med det finns ju en risk att resultatet inte blir vad man tänker sig. Det berur ju dock såklart på vad man har för förväntningar.

Ang. minneskortplatser är det såklart trevligt med dubbla, men det är inget jag skulle låsa mig vid. På ett 64GB minneskort får man, lite beroende på kameramodell, in över 1000 RAW-filer och använder man JPEG kanske man får in 2500 bilder. Det dubbla, såklart, med ett 128GB-kort.
Ju längre timelapse desto längre tid brukar man ju i regel ha mellan bilderna åxå, men det beror ju, såklart, lite på vad du tänker dig.
Det som jag tycker är bäst med dubbla platser är mest känslan av att det är tryggt att ha redundans om ett kort skulle gå sönder. Jag har dock aldrig hittils råkat ut för det inom min fotobana som började 2003.

Jag skulle personligen inte heller låsa mig så mycket vid mikrofoningång. Det är, såklart, lite olika hur man gillar att jobba och så men en extern inspelare, som tex Zoom H1n, går ju både att använda som extern mikrofon och fristående och den är inte särskilt stor och klumpig, IMO. Skulle man inte kunna koppla in den i kameran så är det en baggis att lägga på ljudspåret i efterhand.

Summa summarum så tycker jag att du ska fundera lite över vad som är viktigast och lägga fokus där och kanske vara beredd att göra avkall på det som inte är lika viktigt.

Är det verkligen ett MÅSTE med 4k, tex. Du skulle lätt kunna klämma in en begagnad A7 II med ett 50mm objektiv och kanske rent av även någon lite ljussvagare normalzoom inom budget. Då kan du senare köpa tex en samyang 14/2.8, som inte är så dyrt, för natthimmel.
4k tar ju både mycket plats och är väldigt mycket tyngre att redigera. Sedan måste man ju iofs inte filma allt i 4k bara för att man kan och är man medlem på sweclockers har man ju potentiellt redan en kraftfull dator osv...

Kanske är det inte orimligt att köpa en kamera för stillbild och en för video? En begagnad Nikon D610 med en 50/1.8 för stillbild och en begagnad RX100, av någon modell för video?

Jag spånar ju litegrann här ovan men det är lätt att låsa sig vid något och det kan ju vara nyttigt att se hur någon annan tänker.

Permalänk

@dumbo: Tack för ett gediget svar. Det är precis som du säger väldigt svårt att klämma in alla funktioner i en och samma kamera, kanske därför jag drar ut på det för jag hittar aldrig "rätt"...eftersom det inte finns. Just 4K video har jag funderat länge på om det är ett krav eller inte, men känns inte framtidssäkert att bara nöja mig med Full HD. Bra poäng det där med att redigering och rendering tar datorkraft.

När det kommer till fotografering och film av barn så är det som du säger, för det mesta blir det aldrig som man tänkt sig utan det handlar om att fånga olika stunder. Det var en tanke jag hade med ju a6400 som kan knäppa av många bilder i tät följd med dess AF finesser. De reviews som jag har sett säger Sony AF är väldigt bra jämfört med många andra men vet inte om det stämmer riktigt.

Intressant att du nämner Nikon D750, just för timelapse och natthimmel verkar den ju väldigt bra och där jag började kamerasökandet för något vecka sedan. Inspirerad av JeffHK på Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=fseH9Kd5ooM och https://www.youtube.com/watch?v=AHrCI9eSJGQ).

Att satsa på två olika enheter kanske är rätt väg att gå trots allt. Då är frågan mer, en filmkamera eller stillbildskamera först

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sony ofta får lite oförtjänt mycket kritik (menar inte just dumbo här ) för sin APS-C satsning.

Det finns som sagt gott om tredjeparts-tillverkare som gör objektiv för Sonys APS-C, till bra priser, utöver Sonys egna. Sigma tex har sin serie fast objektiv som är fantastiskt bra. Jag har deras 56mm 1.4, kompakt, vädertätat, snabb AF och knivskarpt. Samyang är ett annat exempel där jag har deras lilla 12mm 2.0. Det är ett manuellt objektiv men är populärt för att fota natthimlen/natur där AF inte är lika viktigt. Hade det med på senaste fjällvandringen för det är så litet och lätt. Sony släppte ju också två nya egna objektiv till APS-C förra året som dessvärre rätt dyra men riktigt vassa (där 16-55mm 2.8 är mitt senaste inköp)

Själv använder jag både Sonys FF (A7 III) och APS-C (A6400). FF har ju såklart sina fördelar men det är ändå min A6400 som används flitigast. Jag gillar att den är så kompakt (med ett litet objektiv) att jag enkelt kan få ner den i en väska eller t o m i en större ficka, den är nästa alltid med mig.
Och följande AF är dess starkaste sida, med sin hierarkiska tracking där den följer objekt/människor och hittar ansikten eller ögon beroende på vad den ser, otroligt smidigt. Jag är väldigt nöjd med min A6400, en grym liten kamera

Permalänk
Inaktiv

En begagnad Panasonic G7 med en gammal Yashica 50 mm lins kanske kan vara ett alternativ. Borde gå att få för ca 4000 idag.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Jag tycker Sony ofta får lite oförtjänt mycket kritik (menar inte just dumbo här ) för sin APS-C satsning.

Det finns som sagt gott om tredjeparts-tillverkare som gör objektiv för Sonys APS-C, till bra priser, utöver Sonys egna. Sigma tex har sin serie fast objektiv som är fantastiskt bra. Jag har deras 56mm 1.4, kompakt, vädertätat, snabb AF och knivskarpt. Samyang är ett annat exempel där jag har deras lilla 12mm 2.0. Det är ett manuellt objektiv men är populärt för att fota natthimlen/natur där AF inte är lika viktigt. Hade det med på senaste fjällvandringen för det är så litet och lätt. Sony släppte ju också två nya egna objektiv till APS-C förra året som dessvärre rätt dyra men riktigt vassa (där 16-55mm 2.8 är mitt senaste inköp)

Själv använder jag både Sonys FF (A7 III) och APS-C (A6400). FF har ju såklart sina fördelar men det är ändå min A6400 som används flitigast. Jag gillar att den är så kompakt (med ett litet objektiv) att jag enkelt kan få ner den i en väska eller t o m i en större ficka, den är nästa alltid med mig.
Och följande AF är dess starkaste sida, med sin hierarkiska tracking där den följer objekt/människor och hittar ansikten eller ögon beroende på vad den ser, otroligt smidigt. Jag är väldigt nöjd med min A6400, en grym liten kamera

Jag tror inte 4K video är ett måste längre men istället har jag som du nämner börjat inse att Sonys AF är den bästa. Jag ser framför mig att alla barnen springer fram och tillbaka och Sonys AF kommer göra susen. Det verkar inte finnas lika stort utbud av objektiv som t.ex. Fuji erbjuder men å andra sidan tror jag att dem som finns till Sonys A6400 (inkl. tredjepart) är tillräckligt för mig att lära mig vilka objektiv som är bra i vilka lägen. Om några år kanske jag känner behovet av full frame för att få ännu bättre stjärnhimmel.

@S_Z: Finns några bilder från vandringen att se någonstans?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CHolmstedt:

Jag tror inte 4K video är ett måste längre men istället har jag som du nämner börjat inse att Sonys AF är den bästa. Jag ser framför mig att alla barnen springer fram och tillbaka och Sonys AF kommer göra susen. Det verkar inte finnas lika stort utbud av objektiv som t.ex. Fuji erbjuder men å andra sidan tror jag att dem som finns till Sonys A6400 (inkl. tredjepart) är tillräckligt för mig att lära mig vilka objektiv som är bra i vilka lägen. Om några år kanske jag känner behovet av full frame för att få ännu bättre stjärnhimmel.

@S_Z: Finns några bilder från vandringen att se någonstans?

Jag tror att skärpedjup är viktigare än fokushastighet om du ska filma barnen på det sätt jag tror du vill för om du har kort skärpedjup och de rör sig så lär filmen upplevas jobbig för bakgrunden kommer att förändras så mycket så i praktiken lär du vilja ha ganska stort skärpedjup och inte ändra fokus särskilt mycket, långt skärpedjup kräver däremot bra ljus...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att skärpedjup är viktigare än fokushastighet om du ska filma barnen på det sätt jag tror du vill för om du har kort skärpedjup och de rör sig så lär filmen upplevas jobbig för bakgrunden kommer att förändras så mycket så i praktiken lär du vilja ha ganska stort skärpedjup och inte ändra fokus särskilt mycket, långt skärpedjup kräver däremot bra ljus...

Omformulerat, ju dyrare kamera/objektiv du köper desto svårare blir det att fånga rörliga barn.
Men kort skärpedjup och lite längre brännvidder ger de där fina porträttbilderna man vill ha för framtiden.
Så investerar man mycket pengar bör man lära sig inställningar, som att blända ner, och öva på actionfoto -
eller skaffa en billigare kamera för höftskott, gammaldags optisk sökare och AF är faktiskt ganska bra om man lär sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pacc:

Omformulerat, ju dyrare kamera/objektiv du köper desto svårare blir det att fånga rörliga barn.
Men kort skärpedjup och lite längre brännvidder ger de där fina porträttbilderna man vill ha för framtiden.
Så investerar man mycket pengar bör man lära sig inställningar, som att blända ner, och öva på actionfoto -
eller skaffa en billigare kamera för höftskott, gammaldags optisk sökare och AF är faktiskt ganska bra om man lär sig.

Ja det är lite motsatsförhållanden mellan att fota och att filma nått som rör sig så fort att man måste ha snabb autofokus om filmen ska bli "behaglig" för en suddig bakgrund är inte nått man ser särskilt ofta i film annat än i lugna scener när fokus knappast behöver ändras mycket.
Det blir mest rörigt och jobbigt att titta på en film om allt runt objektet man fokuserar på ändras och alltid är halvsuddigt.
Jag tror inte snabb autofokus vid filmning är nått man bör prioritera för att kunna filma rörelser av det slag springande barn brukar innebära utan det ger nog i det läget bättre slutresultat att ha "fix fokus" och tillräckligt långt skärpedjup så att barnets omgivning integreras bättre, det är väl mest en form av dokumentärfilmning man oftast vill uppnå.
Att fota snabba rörelser blir annorlunda för då fryser man ju rörelsen i objektet och den framhävs ofta om bakgrunden är ur fokus genom kort skärpedjup och där är det ju bra om fokusen är supersnabb och exakt och man kan ju kanske även hjälpa till med en blixt för att fixera rörelsen och sudda bakgrunden ännu mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att skärpedjup är viktigare än fokushastighet om du ska filma barnen på det sätt jag tror du vill för om du har kort skärpedjup och de rör sig så lär filmen upplevas jobbig för bakgrunden kommer att förändras så mycket så i praktiken lär du vilja ha ganska stort skärpedjup och inte ändra fokus särskilt mycket, långt skärpedjup kräver däremot bra ljus...

Skrivet av mrqaffe:

Ja det är lite motsatsförhållanden mellan att fota och att filma nått som rör sig så fort att man måste ha snabb autofokus om filmen ska bli "behaglig" för en suddig bakgrund är inte nått man ser särskilt ofta i film annat än i lugna scener när fokus knappast behöver ändras mycket.
Det blir mest rörigt och jobbigt att titta på en film om allt runt objektet man fokuserar på ändras och alltid är halvsuddigt.
Jag tror inte snabb autofokus vid filmning är nått man bör prioritera för att kunna filma rörelser av det slag springande barn brukar innebära utan det ger nog i det läget bättre slutresultat att ha "fix fokus" och tillräckligt långt skärpedjup så att barnets omgivning integreras bättre, det är väl mest en form av dokumentärfilmning man oftast vill uppnå.
Att fota snabba rörelser blir annorlunda för då fryser man ju rörelsen i objektet och den framhävs ofta om bakgrunden är ur fokus genom kort skärpedjup och där är det ju bra om fokusen är supersnabb och exakt och man kan ju kanske även hjälpa till med en blixt för att fixera rörelsen och sudda bakgrunden ännu mera.

Helt rätt, bra beskrivningar av dilemmat. Jag var otydlig i senaste inlägget och blandade video och foto. Det jag borde ha skrivit är att 4K videoinspelning inte är ett måste längre utan mer bra-att-ha. Autofokus fördelarna med Sony A6400 tänkte jag främst på för att fotografera barnen som springer, cyklar och hoppar runt.

Nu är jag nybörjare på detta med fotografering. Vad är det för typ av objektiv jag bör skaffa för att ha långt skärpedjup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHolmstedt:

Helt rätt, bra beskrivningar av dilemmat. Jag var otydlig i senaste inlägget och blandade video och foto. Det jag borde ha skrivit är att 4K videoinspelning inte är ett måste längre utan mer bra-att-ha. Autofokus fördelarna med Sony A6400 tänkte jag främst på för att fotografera barnen som springer, cyklar och hoppar runt.

Nu är jag nybörjare på detta med fotografering. Vad är det för typ av objektiv jag bör skaffa för att ha långt skärpedjup?

Långt/stort skärpedjup kan du få med alla objektiv. Det som är dyrt (och inte sällan också tungt) är när du vill ha kort skärpedjup. Lite förenklat ställer du in skärpedjupet (bländaren), slutaren och ISO för att matcha ljusförhållandena.

* Nedsidan med högt ISO-värde är att bilderna blir korniga. Hur kornigt beror på kamerans förmåga att hantera höga ISO-värden, generellt är nyare och dyrare kameror bättre på detta.

* Nedsidan med lång slutartid är att bilderna blir oskarpa pga rörelseoskärpa

Med stor bländaröppning får du stort ljusinsläpp och kan hålla ISO-värde och/eller slutartid nere (och därigenom slippa nackdelarna ovan). MEN: objektiv som kan ha stor bländaröppning är generellt dyarare, dessutom är det inte alltid önskvärt att ha kort skärpedjup. Däremot kan alla objektiv ställas in att ha liten bländaröppning. Nackdelen med liten bländaröppning är då att du ofta behöver kompensera bristen på ljus med antingen ISO eller slutartiden.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv

Som sagt det finns adaptrar och vintage objektiv man kan köpa för några hundra på loppmarknader.

Permalänk

Det blev en Sony A6400 med kit objektivet 3.5-5.6/18-135. Med 256GB minneskort och ett extra batteri landande jag på 16100 kr. Jag har haft den två veckor nu ungefär och jag är riktigt nöjd. Det går snabbt att starta och fånga barnen på bild eller film. Även om objektivet är något större än det andra kit objektivet så känner jag inte att det är för stort...även när minsta barnet kryper upp i knät.

Min första känsla är att den är väldigt smidig och rolig att fota med, med alla tänkbara finnesser som jag kan hålla mig sysselsatt med framöver. Mitt stora dilemma nu är väl att jag behöver kraftfullare dator hemma för att redigera 4K filmer

Tack för att ni tog er tid att svara på mina frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHolmstedt:

Det blev en Sony A6400 med kit objektivet 3.5-5.6/18-135. Med 256GB minneskort och ett extra batteri landande jag på 16100 kr. Jag har haft den två veckor nu ungefär och jag är riktigt nöjd. Det går snabbt att starta och fånga barnen på bild eller film. Även om objektivet är något större än det andra kit objektivet så känner jag inte att det är för stort...även när minsta barnet kryper upp i knät.

Min första känsla är att den är väldigt smidig och rolig att fota med, med alla tänkbara finnesser som jag kan hålla mig sysselsatt med framöver. Mitt stora dilemma nu är väl att jag behöver kraftfullare dator hemma för att redigera 4K filmer

Tack för att ni tog er tid att svara på mina frågor.

Grattis till köpet, kul att du är nöjd Måste bara få pusha för Sigmas 56mm 1.4 en gång till om du vill ha ett otroligt bra porträtt-objektiv (jag har det till det mesta ).
Inte nog med att det är ljusstarkt det är sannolikt det skarpast objektivet som finns bland objektiven till Sonys APS-C kameror (alltså om man inte räknar med fullformats-objektiven som man också kan använda).

En stark rekommendation till nästa objektivköp

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Grattis till köpet, kul att du är nöjd Måste bara få pusha för Sigmas 56mm 1.4 en gång till om du vill ha ett otroligt bra porträtt-objektiv (jag har det till det mesta ).
Inte nog med att det är ljusstarkt det är sannolikt det skarpast objektivet som finns bland objektiven till Sonys APS-C kameror (alltså om man inte räknar med fullformats-objektiven som man också kan använda).

En stark rekommendation till nästa objektivköp

Intressant att du nämner den. Just nu ligger 16mm F1.4 högst upp på listan för natthimmelsfotografering och eventuellt använda som "vlog" objektiv men då behövs antagligen någon form av gimbal för stabilisering.