Permalänk

Excel/VBA - Ladda upp en bild

Hej, jag har ett problem med ett formulär. Jag vill ladda upp en bild som får samma namn som ID på den raden som läggs till i databasen. Så jag vill bara välja bild, inte kopiera och döpa om den förräns raden i databasen har lagts till och fått sitt ID.

Jag är nybörjare och har kopierat delar av koden.

När man trycker på "Välj bild"

Private Sub CommandButton1_Click() 'skapa uppladdningsformulär för bilden' With Application.FileDialog(msoFileDialogFilePicker) .AllowMultiSelect = False .ButtonName = "Submit" .Title = "Select an image file" .Filters.Add "Image", "*.gif; *.jpg; *.jpeg", 1 If .Show = -1 Then 'filen har valts' Dim Path As String Path = .SelectedItems(1) Dim fsob As New FileSystemObject Dim fileName As String fileName = fsob.GetFileName(Path) Dim fso As Object Dim SourceFileName As String, DestinFileName As String 'skapa objektet' Set fso = CreateObject("Scripting.Filesystemobject") SourceFileName = .SelectedItems(1) DestinFileName = "\\vcn.ds.volvo.net\vce-bra\proj03\027980\04.Stödfunktioner\10.VPS-Support\50.Robin-Lab\Pictures\" & fileName 'kopiera filen' fso.CopyFile Source:=SourceFileName, Destination:=DestinFileName MsgBox (SourceFileName + " uppladdad till " + DestinFileName) Else 'användaren avbröt formuläret' End If End With End Sub

Och koden som lägger till en rad i databasen