Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Svårt och få tag i PS5 ännu? Funderar på ett eventuellt inköp snart, (skattepengar).

Inte jätte lätt men inte jätte svårt heller tycker jag. Kolla denna tråd så ofta du kan: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613737-ps5-ordrar-och...

Skrivet av kakan86:

Får snart min ps5.
Ska jag sätta in m2 disken först innan den första setup guiden eller göra guiden först sedan stänga av och i med disken?

Jag hade startat först och låta den eventuellt uppdatera, sedan stänga av o sätta i disken.
Vid det här laget borde enheterna skeppa med M2 OS uppdateringen men vem vet. Säkrare att uppdatera först.

Skrivet av TaunyTiger:

Hört någonstans att PS5 endast kört 1080p eller 2160p.

Det stämmer bra det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Hur är det med PS5? Jag kommer antagligen spela mestadels på min datorskärm, 1440p. Stödjer PS5 den upplösningen? Har en 4k tv också, men misstänker att sambon klagar om jag ockuperar denna. Hört någonstans att PS5 endast kört 1080p eller 2160p.

Vissa skärmar som är 1440p kan ta emot 2160p och skala ned till 1440p, kolla upp om din skärm klarar det. Annars kommer det att bli skalat till 1080p först och sedan skalat till 1440p och det ser inte roligt ut.

Förhoppningsvis läggs det till stöd för 1440p framöver men Sony är väldigt tysta om det och har aldrig tidigare haft stöd för det så det är väldigt osäkert om det kommer något tyvärr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Squallie:

Vissa skärmar som är 1440p kan ta emot 2160p och skala ned till 1440p, kolla upp om din skärm klarar det. Annars kommer det att bli skalat till 1080p först och sedan skalat till 1440p och det ser inte roligt ut.

Förhoppningsvis läggs det till stöd för 1440p framöver men Sony är väldigt tysta om det och har aldrig tidigare haft stöd för det så det är väldigt osäkert om det kommer något tyvärr.

Jag kan faktiskt köra 2160p på skärmen och 60hz, men de känns som typ 15hz på skrivbordet på datorn.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Elgiganten har fått in Gran Turismo 7 - Anniversary Edition (PS5)
899 kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/gran-turismo-7-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag kan faktiskt köra 2160p på skärmen och 60hz, men de känns som typ 15hz på skrivbordet på datorn.

60Hz känns nog som 60Hz. Hade det känts som 15Hz så hade det varit 15Hz också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Sony verkar ha förväxlat State of Play med en typisk japansk epilepsi-uppvisning.

Returnal 3.0 kommer 22 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Sony verkar ha förväxlat State of Play med en typisk japansk epilepsi-uppvisning.

Returnal 3.0 kommer 22 mars

Housemarque tänker ju kanske något fel om dom tycker att små uppdateringar är värda hela versionsnummer. Returnal 3.0? "Okej, Housemarque"...

Edit: Efter att ha tittat lite snabbt på State of Play så är Returnal 3.0 ingen liten uppdatering. Co-op och mer content. Nice!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Returnal: Ascension update adds Co-Op and Tower of Sisyphus mode
This free update includes two new modes for you to enjoy, and it’s coming later this month.
https://blog.playstation.com/2022/03/09/returnal-ascension-up...

It was clear from the start The Cowabunga Collection needed the entire western release of 8-bit and 16-bit games, their Japanese versions, and of course the TMNT Arcade games. Together we’re bringing all 13 console and arcade games and their regional versions to PlayStation 4 and PlayStation 5 in 2022.
https://blog.playstation.com/2022/03/09/teenage-mutant-ninja-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Housemarque tänker ju kanske något fel om dom tycker att små uppdateringar är värda hela versionsnummer. Returnal 3.0? "Okej, Housemarque"...

Edit: Efter att ha tittat lite snabbt på State of Play så är Returnal 3.0 ingen liten uppdatering. Co-op och mer content. Nice!

Haha vad baserade du liten uppdatering på?

Najs update, det enda intressanta på state of play för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Haha vad baserade du liten uppdatering på?

Najs update, det enda intressanta på state of play för min del.

Jag baserade det på att 2.0 var en liten uppdatering och absolut inte borde kallas 2.0 och antog att det var samma grej med denna.

Helt klart inte värt ett helt nytt versionsnummer, men coop och ett läge till är ju en bra mycket större deal än att kunna spara (som borde funnits vid release förstås).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag saknar bra exklusiva titlar till PS5.

Exempel på spel jag gillade till förra generationen var:
Detroit become human, last of us 2, uncharted.

Någon som kan rekommendera något?

Hogwarts Legacy ser intressant ut men kan inte hitta något release-datum, men det verkar inte vara exklusivt (trots Playstation marknadsför spelet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag saknar bra exklusiva titlar till PS5.

Exempel på spel jag gillade till förra generationen var:
Detroit become human, last of us 2, uncharted.

Någon som kan rekommendera något?

Hogwarts Legacy ser intressant ut men kan inte hitta något release-datum, men det verkar inte vara exklusivt (trots Playstation marknadsför spelet)

De stora exklusiva släppta titlarna just till PS5 (och som ej heller finns till PC eller PS4) är väl Returnal, Ratchet & Clank: Rift Apart, Astro's Playroom, Demon's Souls, Horizon Forbidden West, Death Stranding: Director's Cut och Spider-Man Remastered. Samtliga är generellt hyllade.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av padinni:

Jag saknar bra exklusiva titlar till PS5.

Exempel på spel jag gillade till förra generationen var:
Detroit become human, last of us 2, uncharted.

Någon som kan rekommendera något?

Hogwarts Legacy ser intressant ut men kan inte hitta något release-datum, men det verkar inte vara exklusivt (trots Playstation marknadsför spelet)

Finns tyvärr inte så många exklusiva titlar just nu:

  • Astro's Playroom

  • Demon's Souls

  • Destruction AllStars

  • Ratchet & Clank: Rift Apart

  • Returnal

Men skulle starkt rekommendera Ratchet And Clank!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

De stora exklusiva släppta titlarna just till PS5 (och som ej heller finns till PC eller PS4) är väl Returnal, Ratchet & Clank: Rift Apart, Astro's Playroom, Demon's Souls, Horizon Forbidden West, Death Stranding: Director's Cut och Spider-Man Remastered. Samtliga är generellt hyllade.

Forbidden west är ett crossgen spel så finns till ps4 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Forbidden west är ett crossgen spel så finns till ps4 också

Sant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

De stora exklusiva släppta titlarna just till PS5 (och som ej heller finns till PC eller PS4) är väl Returnal, Ratchet & Clank: Rift Apart, Astro's Playroom, Demon's Souls, Horizon Forbidden West, Death Stranding: Director's Cut och Spider-Man Remastered. Samtliga är generellt hyllade.

Death Stranding: Director's Cut har blivit utannonserat till PC dessutom. Släpps 30e mars.

Permalänk
Medlem

Någon annan som upplevt följande problem med sin handkontroll? Hittade ni då en enkel lösning?

Verkar som att den registrerar input på touchplattan så att allt fastnar på en bokstav. Märkte det när jag inte kunde mata in namn i Elden Ring och när kartan "skakade" i AC Odyssey. Om man trycker till plattan några gånger så slutar det en stund men återkommer.

Har redan bytt ut kontrollen genom Sony-supporten då min första hade drift. Fick då denna istället. Tog nästan 3 veckor och vill inte göra om processen...

Permalänk

Bestämde mig under viss tidspress för den digitala versionen vid Elgigantens släpp häromdagen då jag i stort sett aldrig köper fysiska spel ändå.
Den något mer slimmade designen tilltalade. Prisskillnaden hade liten till ingen betydelse.

Nu när jag ser priserna i PS Store jämfört med fysiska kopior får jag trots allt lite ångerkänslor.
Runt 850:- för Gran Turismo 7 och lika mycket för Final Fantasy 7 remake.
Hutlöst tycker jag men det kunde jag ha tagit reda på innan så skam på mig. Samma spel på fysisk kopia kostar runt 650:- respektive 500:- enligt Prisjakt.
Jag borde ha gjort mer efterforskningar innan köp men jag trodde i min enfald inte att det var så stor skillnad.

Finns det några knep för att komma åt spelen något billigare digitalt utöver att helt enkelt invänta reor? Om jag har förstått det rätt så är PS Store det enda stället man kan köpa spelen från? Hur ofta reas spel ut på PS Store? Kan ju lika gärna invänta en rea som att vänta på en ny chans att komma över en diskversion. Hittade några äldre artiklar via Google om att använda sig av amerikanska PS Store istället. Det tekniska reder jag nog ut men fungerar det fortfarande och är det värt mödan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

Bestämde mig under viss tidspress för den digitala versionen vid Elgigantens släpp häromdagen då jag i stort sett aldrig köper fysiska spel ändå.
Den något mer slimmade designen tilltalade. Prisskillnaden hade liten till ingen betydelse.

Nu när jag ser priserna i PS Store jämfört med fysiska kopior får jag trots allt lite ångerkänslor.
Runt 850:- för Gran Turismo 7 och lika mycket för Final Fantasy 7 remake.
Hutlöst tycker jag men det kunde jag ha tagit reda på innan så skam på mig. Samma spel på fysisk kopia kostar runt 650:- respektive 500:- enligt Prisjakt.
Jag borde ha gjort mer efterforskningar innan köp men jag trodde i min enfald inte att det var så stor skillnad.

Finns det några knep för att komma åt spelen något billigare digitalt utöver att helt enkelt invänta reor? Om jag har förstått det rätt så är PS Store det enda stället man kan köpa spelen från? Hur ofta reas spel ut på PS Store? Kan ju lika gärna invänta en rea som att vänta på en ny chans att komma över en diskversion. Hittade några äldre artiklar via Google om att använda sig av amerikanska PS Store istället. Det tekniska reder jag nog ut men fungerar det fortfarande och är det värt mödan?

Nu är de förvisso slut i lager, men majoriteten av spelen jag spelar har jag köpt digitalt via PlayStation store med runt 20-30% rabatt med presentkort från denna sida.

https://partner.getgifted.com/se/
Standard är 20% rabatt via länken som nås från hemsidan ovan.

https://link.getgifted.com/tr2b
Denna länken är samma men från ett erbjudande när dom hade 25% rabatt, så du kan ju hålla utkik ifall det går att köpa via denna länken istället när presentkorten är tillbaka i lager igen.

Senast för en månad sedan var de också slutsålda och kom tillbaka i lager efter cirka 2 veckor. Nu har de varit slutsålda i 2 veckor igen.

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

Nu är de förvisso slut i lager, men majoriteten av spelen jag spelar har jag köpt digitalt via PlayStation store med runt 20-30% rabatt med presentkort från denna sida.

https://partner.getgifted.com/se/
Standard är 20% rabatt via länken som nås från hemsidan ovan.

https://link.getgifted.com/tr2b
Denna länken är samma men från ett erbjudande när dom hade 25% rabatt, så du kan ju hålla utkik ifall det går att köpa via denna länken istället när presentkorten är tillbaka i lager igen.

Senast för en månad sedan var de också slutsålda och kom tillbaka i lager efter cirka 2 veckor. Nu har de varit slutsålda i 2 veckor igen.

Stort tack, där ska jag verkligen hålla utkik. Med den rabatten blir priserna ändå rimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Produkt: AOC Q27G2U
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
Kategori:Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5259848
Pris: 2190:- (Medlemspris Elgiganten)

VA skärm 2560 x 1440 144hz panel.
Mer info: https://www.sweclockers.com/test/29698-aoc-del-4-cq27g2u-och-...

Citerat från fyndtråden.

Är detta en bra skärm för PS5?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Francesc:

Citerat från fyndtråden.

Är detta en bra skärm för PS5?

PS5an supportar väl inte 1440P?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Citerat från fyndtråden.

Är detta en bra skärm för PS5?

Nja, har exakt denna. Kan köra 1080p 120hz max, inget stöd för 1440p på PS5. Vissa 1440p skärmar tar emot en 4k signal och skalar ner till 1440p men har ej fått det att funka på min så den sitter inkopplad i min 4k tv istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Citerat från fyndtråden.

Är detta en bra skärm för PS5?

Spontant skulle jag säga nej.

PS5 stödjer inte 1440p som upplösning, och den där skärmen saknar även stöd för HDR, gör ganska stor skillnad att ha en panel som klarar av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xealo:

Spontant skulle jag säga nej.

PS5 stödjer inte 1440p som upplösning, och den där skärmen saknar även stöd för HDR, gör ganska stor skillnad att ha en panel som klarar av det.

HDR på en skärm är väl dock ingenting att bry sig om? Jämför du en billig TV med HDR och en datorskärm med HDR så vinner ju TV varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

amerikanska PS Store istället.

Hur värt det är beror ju lite på hur SEK ligger till i förhållande till USD men det kommer nog alltid vara billigare än standard pris i sverige och du kan också välja en adress i USA som saknar tax så blir det ytterligare lite billigare.

Även nu när dollarn kostar 10kr så blir ju ett fullpris 700kr istället för 850kr.

MEN, när man kan köpa 500kr påfyllning för 375kr via getgifted så blir det billigare ändå.

Permalänk

skjerm med 2560x1440p

Jeg har en samsung odyssey g7 32" med siste firmware 1013.2 og 2560x1440p kan den brukes på PS5 håper noen kan gi et svar her på forumet.Venter på PS5 fra komplett og skal bruke den til Horizon Forbidden West, står på vente liste.Vel går det ikke så må jeg vente til spillet kommer til PC en gang i tiden.