Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Samuel_:

Vilken SSD har ni köpt till PS5?
Funderar på om 2TB Kingston Fury Renegade vore något. Egentligen önskar man sig lite större storlek. Men kan inte resonera mig fram till varför det vore värt priset.

Skrivet av _Samuel_:

Be quiet! MC1
Är det detta du menar med "kylare"?
Är värmespridare samma sak som den också?

Många ord att hålla koll på. Kylfläns, heatsink, kylare, värmespridare.

Jag kör med en 1TB KC3000 och en Be Quiet! MC1 och det funkar kanon så här långt. Försäkra dig om att köpa "vanliga" modellen av kylaren, alltså inte den som heter MC1 Pro, den är tydligen lite för hög.

Permalänk

Ska köpa en beggad ps5a till barnen och lite till mig 😇 Vad ska jag tänka på? Kanske är bäst att vänta till den slimmade versionen släpps men vet inte hur priset påvrrkas av det. Priserna är sjukt varierande och vissa är ju betydligt dyrare än nypris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Positivnolla:

Ska köpa en beggad ps5a till barnen och lite till mig 😇 Vad ska jag tänka på? Kanske är bäst att vänta till den slimmade versionen släpps men vet inte hur priset påvrrkas av det. Priserna är sjukt varierande och vissa är ju betydligt dyrare än nypris..

Se till att kvitto finns eftersom det är tre år reklamationsrätt.

Tveksamt om Slim skulle påverka priset då den ”vanliga” kommer finnas i lager hos återförsäljare länge.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Positivnolla:

Ska köpa en beggad ps5a till barnen och lite till mig 😇 Vad ska jag tänka på? Kanske är bäst att vänta till den slimmade versionen släpps men vet inte hur priset påvrrkas av det. Priserna är sjukt varierande och vissa är ju betydligt dyrare än nypris..

Vet inte hur beg-marknaden ser ut just nu men håll ögonen öppna för deals på en ny konsol med. Amazon hade PS5 Standard + EA FC för 6.2k för någon vecka sen, så det finns bra priser på nya med om man har tur.

Permalänk
Medlem

De brukar sälja ut alla "gamla versioner" med bundles ändå då det tar upp för mycket lagerplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Spiderman 2 är ett givet köp men inte dag ett. Kan vänta tills november då det lär sänkas i pris med någon hundring eller två.

Angående forbidden west så håller jag med om att man inte alls var lika engagerad i detta som i första. Sen kan jag tycka striderna i första kändes bättre då det i tvåan kändes som att varje strid tog betydligt längre tid trots att man sköt bort allt väsentliga delar av dem. Borde varit mer att man kunde som i dead space skjuta bort lemmar på dem eller om man skjuter bort servon till höger ben borde det benet sluta fungera, skjuta bort stjärten på en fågel så den störtar och inte kan lyfta igen etc. Men satan i gatan vad fint det är att se på.

Riktigt dyrt nu. 800:- billigaste för spelet på skiva. Kan klämma in någon rabatt samt presentkort på Amazon för att få ner det till 600:-, annars hade jag inte köpt det nu. Men man borde kunna få 500-600 begagnat när man är klar så ok netto.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

New Lords of the Fallen update shakes up New Game Plus mode
https://www.eurogamer.net/new-lords-of-the-fallen-update-shak...

More information to follow on Xbox, PS5, and Epic for patches to be released this week.
https://www.reddit.com/r/LordsoftheFallen/comments/17ehrff/pa...

De har visst släppt +10 patchar på en vecka...

Permalänk
Medlem

Utvecklaren för C-Smash VRS även med denna vecka för er VR-spelare.

Permalänk
Medlem

Kört lite spiderman 2 nu, verkar fantastiskt roligt. Men haft ett par krascher i menyerna än så länge. I övrigt verkar det rulla riktigt fint

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Kört lite spiderman 2 nu, verkar fantastiskt roligt. Men haft ett par krascher i menyerna än så länge. I övrigt verkar det rulla riktigt fint

Spelet är tyvärr bland det buggigare jag spelat på PS5. Väldigt olikt Insomniac.

Mycket bra spel, men en del störningsmoment där fiendegubbar faller genom marken och knappar går inte att trycka på vilket kräver omstarter.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Spelet är tyvärr bland det buggigare jag spelat på PS5. Väldigt olikt Insomniac.

Mycket bra spel, men en del störningsmoment där fiendegubbar faller genom marken och knappar går inte att trycka på vilket kräver omstarter.

Ja nu har jag kört en del mer och det kraschar såväl i mellansekvenser ibland.

Ja detta är inte alls likt dem, var det så från början också eller kommit nån risig update? (Fick det idag och uppdaterat såklart). Men jäkligt snyggt och flyter ju kalas mellan krascherna 😂

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Kört lite spiderman 2 nu, verkar fantastiskt roligt. Men haft ett par krascher i menyerna än så länge. I övrigt verkar det rulla riktigt fint

Skrivet av Asssor:

Spelet är tyvärr bland det buggigare jag spelat på PS5. Väldigt olikt Insomniac.

Mycket bra spel, men en del störningsmoment där fiendegubbar faller genom marken och knappar går inte att trycka på vilket kräver omstarter.

Skrivet av N_Micke:

Ja nu har jag kört en del mer och det kraschar såväl i mellansekvenser ibland.

Ja detta är inte alls likt dem, var det så från början också eller kommit nån risig update? (Fick det idag och uppdaterat såklart). Men jäkligt snyggt och flyter ju kalas mellan krascherna 😂

Måste ha haft tur om man ska jämföra med hur ni verkar ha haft det med krascher och buggar, för jag har inte haft en enda krasch så här långt och endast ett par-tre buggar. Vad kör ni för mode? Själv kör jag performance (60fps) och kan egentligen bara välja mellan det och 30fps läget då jag inte spelar på en TV/skärm som klarar VRR och 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Måste ha haft tur om man ska jämföra med hur ni verkar ha haft det med krascher och buggar, för jag har inte haft en enda krasch så här långt och endast ett par-tre buggar. Vad kör ni för mode? Själv kör jag performance (60fps) och kan egentligen bara välja mellan det och 30fps läget då jag inte spelar på en TV/skärm som klarar VRR och 120hz.

Kör på grafikläget eller va det kallas

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Samma här, spelar också på 60 fps. Pratade med en kollega idag som upplever samma sak.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Kör på grafikläget eller va det kallas

Okej, så 30fps läget då? Har inte testat det så jag kan inte uttala mig om det är det som gör att du har krascher och mer buggar än mig. Fullt möjligt. För du har inte PS5:an står instängd i en TV möbel utan bra luftflöde eller nåt sånt? Jag tänkte om det kunde bero på höga temperaturer, krascherna iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Okej, så 30fps läget då? Har inte testat det så jag kan inte uttala mig om det är det som gör att du har krascher och mer buggar än mig. Fullt möjligt. För du har inte PS5:an står instängd i en TV möbel utan bra luftflöde eller nåt sånt? Jag tänkte om det kunde bero på höga temperaturer, krascherna iallafall.

Inte testat 30fps läget.

Nej konsolen står luftigt och alla andra spel funkar…Grabben skulle köra lite nu. Nyligen uppstartad konsol och svalt inne, hann spela 1 minut innan första kraschen bara svingandes runt i staden.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Inte testat 30fps läget.

Nej konsolen står luftigt och alla andra spel funkar…Grabben skulle köra lite nu. Nyligen uppstartad konsol och svalt inne, hann spela 1 minut innan första kraschen bara svingandes runt i staden.

Jag bara spånade och slängde ur mig idéer, jag har verkligen ingen aning varför du är så drabbad. Om det hade varit värmeproblem så hade ju dessutom hela konsolen kraschat, inte bara spelet, så det var väl kanske inte ett så troligt problem för dig. Hur som helst så verkar vi inte köra samma läge så det kan ju fortfarande vara så att det läget du kör med (troligen Fidelity Mode som det låter som, som är 30fps) är mer drabbat av instabilitet och buggar. Eller har du en TV/skärm som klarar 120hz och VRR så att du kör på det läget? Om det här är ett utbrett problem så borde det ju kanske vara en patch på gång, tycker man. Får bara hålla tummarna för att jag inte börjar få mer problem också, då jag har haft tur så här långt.

Permalänk
Medlem

En fundering kring krascher på Spiderman 2, är spelet installerat på den interna lagringen eller på SSD i den expanderbara nvme slotten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag bara spånade och slängde ur mig idéer, jag har verkligen ingen aning varför du är så drabbad. Om det hade varit värmeproblem så hade ju dessutom hela konsolen kraschat, inte bara spelet, så det var väl kanske inte ett så troligt problem för dig. Hur som helst så verkar vi inte köra samma läge så det kan ju fortfarande vara så att det läget du kör med (troligen Fidelity Mode som det låter som, som är 30fps) är mer drabbat av instabilitet och buggar. Eller har du en TV/skärm som klarar 120hz och VRR så att du kör på det läget? Om det här är ett utbrett problem så borde det ju kanske vara en patch på gång, tycker man. Får bara hålla tummarna för att jag inte börjar få mer problem också, då jag har haft tur så här långt.

Efter lite googlande så verkar det ju fler som är drabbade åtminstone. På såväl nyköpta konsoler som äldre. Var också lite inne på värmeproblem först.

Skrivet av muddiz:

En fundering kring krascher på Spiderman 2, är spelet installerat på den interna lagringen eller på SSD i den expanderbara nvme slotten?

Har endast den som satt original monterad.

Edit: Testade nu lite snabbt att stänga av vrr vilket gjorde att det inte kraschat på de 20 min jag hann testa. Om det nu kan påverka vet inte jag men. Återstår att se. Tog även ut o satte i skivan igen, vad det nu skulle påverka.

Edit 2: Peppar peppar, så verkar det gått utan krascher sedan jag stängde av VRR (och tog ut skivan o satte i igen)...Grabben har spelat ett par timmar, säger att han haft en krasch men kan inte se nån i fel loggen.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

En fundering kring krascher på Spiderman 2, är spelet installerat på den interna lagringen eller på SSD i den expanderbara nvme slotten?

Jag har mitt installerat på SSD'n (en 1TB KC3000) i expansionsslotten.

Skrivet av N_Micke:

Efter lite googlande så verkar det ju fler som är drabbade åtminstone. På såväl nyköpta konsoler som äldre. Var också lite inne på värmeproblem först.

Har endast den som satt original monterad.

Edit: Testade nu lite snabbt att stänga av vrr vilket gjorde att det inte kraschat på de 20 min jag hann testa. Om det nu kan påverka vet inte jag men. Återstår att se. Tog även ut o satte i skivan igen, vad det nu skulle påverka.

Edit 2: Peppar peppar, så verkar det gått utan krascher sedan jag stängde av VRR (och tog ut skivan o satte i igen)...Grabben har spelat ett par timmar, säger att han haft en krasch men kan inte se nån i fel loggen.

Okej, så VRR kan eventuellt vara en del av problemet med krascherna som det låter. Undrar om andra som har haft problem med krascher också kör med VRR på? Tråkigt hur som helst att allt inte funkar som det ska med spelet. Själv har jag "bara" haft buggar där button prompts slutat att fungera vid några tillfällen, som löste sig av att ladda om check point.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag har mitt installerat på SSD'n (en 1TB KC3000) i expansionsslotten.
Okej, så VRR kan eventuellt vara en del av problemet med krascherna som det låter. Undrar om andra som har haft problem med krascher också kör med VRR på? Tråkigt hur som helst att allt inte funkar som det ska med spelet. Själv har jag "bara" haft buggar där button prompts slutat att fungera vid några tillfällen, som löste sig av att ladda om check point.

Fick faktiskt 2 täta krascher även nu men det är allt, jag o pojken växlat och spelat typ hela kvällen/eftermiddagen. Så jämfört med gårdagens mååånga krascher är det ju framsteg.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av N_Micke:

Fick faktiskt 2 täta krascher även nu men det är allt, jag o pojken växlat och spelat typ hela kvällen/eftermiddagen. Så jämfört med gårdagens mååånga krascher är det ju framsteg.

Väldigt skumt. Spelat typ 13 timmar och inte krashqt en enda gång. Eller några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaspuffarn:

Väldigt skumt. Spelat typ 13 timmar och inte krashqt en enda gång. Eller några problem alls.

Ja, jag tycker att det är konstigt att det kan skilja så mycket när det är samma hårdvara, samma "operativsystem" och samma spel. Förutsatt att alla har uppdaterat till senaste versionen av både spelet och systemprogramvaran d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag tycker att det är konstigt att det kan skilja så mycket när det är samma hårdvara, samma "operativsystem" och samma spel. Förutsatt att alla har uppdaterat till senaste versionen av både spelet och systemprogramvaran d.v.s.

Inte exakt samma hårdvara eftersom du inte har spelet på inbyggda SSDn dock. Har hört att vissa har haft lite problem på m.2 disken så skulle nog försöka ha den på inbyggda. Men man kan ju tycka att det bör funka minst lika bra på din SSD med tanke på specsen...

Edit: Såg nu att du skrev att du inte haft problem så jag missförstod kanske Krångligt när de är massa olika användare som skriver här

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag tycker att det är konstigt att det kan skilja så mycket när det är samma hårdvara, samma "operativsystem" och samma spel. Förutsatt att alla har uppdaterat till senaste versionen av både spelet och systemprogramvaran d.v.s.

Han jag citerade hade den dock installerad på PS5 hårddisk, samma som jag. Så verkar ännu mera konstigt.

Permalänk
Medlem

Behövs en ny nextgen konsol tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaspuffarn:

Han jag citerade hade den dock installerad på PS5 hårddisk, samma som jag. Så verkar ännu mera konstigt.

Ja det låter lite udda. Kan ju vara SSDn som börjat krångla. Tycker det var ett dåligt beslut av Sony att inbyggda SSDn skulle vara del av moderkortet och inte separat. Om SSDn går sönder lär väl hela konsolen vara oanvändbar. På PS4 kunde man ju lätt byta den inbyggda så känns som ett steg bakåt, dock är väl SSDn iallafall mer pålitlig än 5400 RPM hårddisken som satt i PS4...

Har Day 1 PS5, spelet installerad på inbyggda och har inte haft någon krasch än.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Ja det låter lite udda. Kan ju vara SSDn som börjat krångla. Tycker det var ett dåligt beslut av Sony att inbyggda SSDn skulle vara del av moderkortet och inte separat. Om SSDn går sönder lär väl hela konsolen vara oanvändbar. På PS4 kunde man ju lätt byta den inbyggda så känns som ett steg bakåt, dock är väl SSDn iallafall mer pålitlig än 5400 RPM hårddisken som satt i PS4...

Har Day 1 PS5, spelet installerad på inbyggda och har inte haft någon krasch än.

Ja dåligt beslut helt klart.

Måste ju nästan vara att den är påväg att gå sönder, känns konstigt om det är olika upplevelser med samma maskin. Men är ingen expert.

Permalänk
Medlem

Mer troligt att det är något annat problem.
Om man har mer problem än med bara ett spel kan man pröva, Repair Console Storage eller Clear Cache and Rebuild Database, om man inte vill göra factory reset.
https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/safe-mode-...