Gigabyte Rx 5700 XT Gaming OC BIOS

Permalänk
Medlem

Gigabyte Rx 5700 XT Gaming OC BIOS

Är det någon som nyligen har uppdaterat BIOS så här 6 månader efter kortet lanserades. Med tanke på att AMD drivarna har blivit mer mogen och stabilare så kanske BIOS uppdatering inte behövs eller i värsta fall inte blir optimalt då man får tänka på att drivaren i största utsträckning har utvecklats mot första utgåvan oberoende Gigabytes anpassningar.

Enligt BIOS release notes (2019/09/12) så är det bara fläktkurvan som har ändrats men det kan finns mer som inte beskrivits.

"Reduce the GPU temperatures by increasing the default fan speed"

Cheers!

Permalänk
Medlem

@mr_lans: Jag slängde in den BIOS-uppdateringen för ett par veckor sedan. Har sedan dess inte upplevt att bilden plötsligt blir svart under användning, vilket hände mig ibland innan uppdateringen. Däremot har datorn tvärhängt sig under användning ett par gånger och har även fått att svärmen förblir blir svart och datorn startar om sig efter att den väcks ur vila – detta med den nyligen släppta version 20.3.1 av AMDs drivrutin.

Om problemen handlar om BIOS för grafikkortet eller själva drivaren är oklart (misstänker drivaren, alternativt något med Windows). Klart är dock att jag inte hade några liknande problem när jag körde med ett GTX 1070 i datorn, då var allt superstabilt. En sillnad är att jag kör en adapter för DisplayPort till DVI till min skärm som innan gick direkt ifrån DVI till DVI när jag körde GTX 1070. Vet inte hur stor roll det spelar gällande problemen jag upplever, men klart är att AMD fortfarande har kvar detta under ”known issues”:

Some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely.

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

Skulle hursomhelst säga att det i alla fall knappast blev värre av att lägga in BIOS-uppdateringen – har inte märkt av att kortet skulle väsnas mer heller.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

@star-affinity:

Gedigen kommentar med dina erfarenheter kring hur du upplevt kortet med diverse uppdateringar. Om jag minns rätt så har svart bild blivit fixat för någon månad sedan och bör inte finns kvar som ett problem. Svårt att bedöma om BIOS uppdateringen var bra eller dålig i din rigg, så jag vet inte om jag skall ta steget eller inte.

Jag har precis köpt kortet och faktum är att jag inte ens packat upp kortet då jag väntar på fler delar till ett nytt bygge. Med tanke på krisen i värden så kan detta bygge få en väldigt långt förlopp.

Jag tackar för delgivandet av dina erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_lans:

@star-affinity:

Gedigen kommentar med dina erfarenheter kring hur du upplevt kortet med diverse uppdateringar. Om jag minns rätt så har svart bild blivit fixat får någon månad sedan och bör inte finns kvar som ett problem. Svårt att bedöma om BIOS uppdateringen var bra eller dålig i din rigg, så jag vet inte om jag skall ta steget eller inte.

Jag har precis köp kortet och faktum är att jag inte ens packat upp kortet då jag väntar på fler delar till ett nytt bygge. Med tanke på krisen i värden så kan detta bygge få en väldigt lång förlopp.

Jag tacka för delgivandet av dina erfarenheter.

Har också köpt kortet nu när komplett hade den på rea och inte upplevt några som helst problem.
Här spelas det olika spel 5-8 timmar varje dag och det har gått smärtfritt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@Zargoz:
Köpte också kortet på Kompletts Rea.
Kör Adrenalin 2020 Edition 20.3.1 . Win10 senaste uppdateringen.
Enbart spelat CSGO ännu, fungerat klockrent hittills

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Ett helt nytt och hyllat grafikkort skall fungera utan problem. Jag var mer nyfiken på om uppdateringen av BIOS gav något mervärde eller kanske något som inte blev så bra (tycke och smak). I o m att jag inte har packat upp mitt kort så vet jag inte om det kan vara så att den redan har en uppdaterad BIOS (kanske någon som köpte nu under rean kan kolla). Min plan nu när jag väntar på komponenter är att samla in all information jag behöver inför bygget så blir det lite smidigare vid bygg tillfället.

Permalänk
Medlem

@mr_lans:
Jag hör vad du säger hoppas det blir smidigt.
Dock ingen bios update för mig. Vill ej pröva fixa något som redan fungerar

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_lans:

@star-affinity:

Gedigen kommentar med dina erfarenheter kring hur du upplevt kortet med diverse uppdateringar. Om jag minns rätt så har svart bild blivit fixat för någon månad sedan och bör inte finns kvar som ett problem. Svårt att bedöma om BIOS uppdateringen var bra eller dålig i din rigg, så jag vet inte om jag skall ta steget eller inte.

Jag har precis köpt kortet och faktum är att jag inte ens packat upp kortet då jag väntar på fler delar till ett nytt bygge. Med tanke på krisen i värden så kan detta bygge få en väldigt långt förlopp.

Jag tackar för delgivandet av dina erfarenheter.

Varsågod!
Som jag skrev så har AMD fortfarande med detta under ”known issues” för den i skrivande stund senaste drivaren, så helt borta verkar de inte anse det vara:

Some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely.

För mig har svart skärm under användning av datorn inte skett sedan BIOS-uppdateringen, sen om det berodde på den eller något annat låter jag vara osagt (i.e jag vet inte). Har däremot haft frysningar som skett ganska snart efter att datorn startar upp. Återigen svårt att veta om BIOS-uppdateringen har med detta att göra eller inte. Du kanske gör bäst i att avvakta och se hur det funkar utan uppdateringen och om det av någon anledning strular så kan du testa lägga in den.

Skrivet av Zargoz:

Har också köpt kortet nu när komplett hade den på rea och inte upplevt några som helst problem.
Här spelas det olika spel 5-8 timmar varje dag och det har gått smärtfritt.

Skrivet av Tawen:

@Zargoz:
Köpte också kortet på Kompletts Rea.
Kör Adrenalin 2020 Edition 20.3.1 . Win10 senaste uppdateringen.
Enbart spelat CSGO ännu, fungerat klockrent hittills

Fint att det funkar stabilt för er! Kan ni se vilken revisionsversion av kortet ni har? Har för mig att det stod på kartongen. Finns nog bara revision 1.0 än så länge, så vi har nog samma där.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Var rev 1.0 på min.

Permalänk
Medlem
Visa signatur