Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Microsoft Edge är näst största webbläsaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2014

Som webbutvecklare har jag använt Edge (CHROM) sen dess att den blev utgiven i ett ofärdigt skede. Men har aldrig under denna tid haft behovet att behöva byta till en annan webbläsare. Med undantag för när jag tvingats använda Battlelog (kan ni tänka er) som har en tendens till att sluta fungera (sker över alla Chromium baserade webbläsare så vitt jag vet) efter en match eller två. Tror inte det är webbläsarna i sig som strular utan kommunikationen med Origin.

Som en självutnämnd webbläsar-konnässör finns det ingen webbläsare jag inte testat vi det här laget. Och med undantag för Seamonkey är det bara Chromium Edge jag fortfarande har installerad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Firefox som daily driver och Pale Moon för diverse sidor, Chrome tar jag inte ens i med en digital tång, sämre skit är svårt att hitta.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 3.5TB SSD - RTX 2070 Super - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Dell E7440 - 8GB - 256GB SSD - W10
NAS 1: HP MicroServer Gen8 - 32TB
NAS 2: Under byggnation
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Viktorph:

Jag gillar ju Chrome och dess synkronisering med alla enheter. Men nu verkar ju Edge vara ett fantastiskt alternativ.

Vad skulle ni försöka övertyga mig med för att jag skulle gå över till Edge? Vad finns det som är bättre med den?

Det handlar mestadels om vilken spionorganisation du vill bli avlyssnad av, Microsoft eller Google, tekniskt set är båda webbläsarna ungefär lika opålitliga och tappar fortfarande bort flikar och fungerar allmänt skit med många flikar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Kör med Edge hemma och har gjort så i flertalet månader nu, upplever det som betydligt snabbare och stabilare än Firefox och framförallt Chrome.
Det sagt är det inte helt perfekt, som ingen webbläsare är skulle jag säga.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB
• 1x 3TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~  iPhone 11 64GB
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Nya Edge är faktiskt helt OK. Finns också minst en sak den är bättre på, i alla fall om man sitter på en Intel-baserad bärbar: fler videoformat accelereras via QuickSync i Edge än i Chrome/Firefox. Ingen skillnad på bildkvalité eller så, men kör man på batteri betyder detta lägre förbrukning med Edge.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av clnr:

Kolla in tillägget Firefox containers. Det ger dig möjligheten att öppna flera olika gmail-konton i olika sandlådor.

Jag förstår inte vad som är meningen med så kallade sandlådeskydd. Firefox är redan skyddad till max när det redan ligger massa andra olika säkerhetskoder inbäddat i dess grundläggande struktur.

Inte så ovanligt att MS helt plötsligt när de går över till chronium är nästan störst. Finns bara 3 företag som har tillräckligt med resurser. Det är Apple, Google och MS.

Mozilla har inte en chans och även fast Firefox kommer med nya förbättrade funktioner som presterar bättre så spelar det ändå ingen roll för de andra aktörerna har sådan dominans att folk ej kommer byta. Opera som var bra och hade de bästa funktioner hade inget annat val att byta till chronium och bli förstört för marknaden vill bara ha Google.
Det egentliga problemet ligger i att bryta dessa stora företags dominans. Ingen som kommer göra det för det är bara så det är.

Kör Firefox Beta Geckoview, Android
Firefox Developer, Windows

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

Firefox.
Edge enbart för Netflix.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av DevilsDad:

Vivaldi har också stöd för det. Väldigt konfigurerar webbläsare!

Jag får kolla uoo det

Det jag behöver i pluginväg är en adblocker, Gmail watcher, samt stöd för "windowsgrått" tema. Funkar det så kan det ju vara ett bra alternativ. Jag är gärna med och bumpar statistiken lite för webbläsare som fortfarande har vett att erbjuda tabs on bottom. Jag vet att många föredrar tabs on top, men att ta bort möjligheten till tabs on bottom utan tillägg för de som använder det är rent användarfientligt.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Yoshman:

Nya Edge är faktiskt helt OK. Finns också minst en sak den är bättre på, i alla fall om man sitter på en Intel-baserad bärbar: fler videoformat accelereras via QuickSync i Edge än i Chrome/Firefox. Ingen skillnad på bildkvalité eller så, men kör man på batteri betyder detta lägre förbrukning med Edge.

Det stämmer väl med den reklam MS gjort för att Edge har bättre batteritid vid t.ex. streaming än andra webbläsare. Kanske enklare knyta mjukvaran till hårdvaran när man ansvarar för operativsystemet också.

När det gäller streamingkvalite är Edge generellt bättre än Chrome och andra webbläsare. Flera stora streamingtjänster supportar högre bitrate och upplösning i Edge. Det på grund av Microsofts Playready DRM vad jag läst. Har man rätt hårdvara och supportar HDCP 2.2 hela vägen får man upp till 2160P (4K) i Edge via Netflix. I Chrome får man bara 720p som max.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010

Bytte till nya Edge när Chrome tog bort möjligheten att mute:a tabs.
Minimal omställning när alla extensions fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Jag kör Chrome till allt idag av gammal vana (med svart tema för ögonen). Men Chrome drar just sjukt mycket RAMminne av att ha flikar öppna. Hur är det med Firefox eller NYA Edge i jämförelse?

PSU: Corsair RM850x
|MB: Asus Maximus IX Hero |CPU: Intel Core i7 7700k @4.8GHz
|RAM: Corsair V 16Gb @3000MHz |GPU: Asus GTX 1080 Ti OC
|SSD1: Samsung 850 EVO 250Gb SSD2: Samsung 970 EVO 1Tb (NVMe)
|Skärm: Samsung Odyssey C32G75T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Gelantious:

Kör på Vivaldi, vilket tråkigt nog motarbetas av många så det ser ut att vara ett sämre alternativ:
https://vivaldi.com/blog/user-agent-changes/

Huh, det låter verkligen kasst. Kör själv Vivaldi, bytte från Opera sen många år tillbaka och har tursamt nog inte själv stött på några problem med bank/företag/myndigheter/netflix/nyheter/övrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Intressant att ingen redan nämnt Brave, chromium baserad med focus på privacy samt inbyggd adblock. Fungerar perfekt på mobilen utan root

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av rewoX:

Jag kör Chrome till allt idag av gammal vana (med svart tema för ögonen). Men Chrome drar just sjukt mycket RAMminne av att ha flikar öppna. Hur är det med Firefox eller NYA Edge i jämförelse?

Finns svart tema för Firefox på både Android och Windows. Firefox har jag för mig låg på toppen över mängden RAM minne som används. De använder en form utav multi process så den kan fördela minnet till det som behövs mest. Senaste version har även adblock inbyggt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

kör den på alla mina burkar bra som fan riktigt snabb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007

Hemma kör jag Firefox.
På jobbet kör jag en blandning av IE 11, Chrome och Edge p.g.a. av olika system som är (in)kompatibla med olika saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Testat Chrome och nya Edge, vart till att byta till Eldräven ganska omgående och ångrar inte en sekund.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Ozzed:

Jag får kolla uoo det

Det jag behöver i pluginväg är en adblocker, Gmail watcher, samt stöd för "windowsgrått" tema. Funkar det så kan det ju vara ett bra alternativ. Jag är gärna med och bumpar statistiken lite för webbläsare som fortfarande har vett att erbjuda tabs on bottom. Jag vet att många föredrar tabs on top, men att ta bort möjligheten till tabs on bottom utan tillägg för de som använder det är rent användarfientligt.

Adblocker ska inte vara några problem. De andra två kan jag inte svara på, var för länge e sedan jag använde Vivaldi.

Angående att färre valmöjligheter är användarfientligt. Jag håller egentligen med dig att konfigurerbarhet är bra. Men har också sett statistik som påvisar att de flesta får en sämre upplevelse av för många valmöjligheter. Antar att det helt enkelt blir överväldigande. Det är en fin balansgång att gå som utvecklare för att bli uppskattad av många.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2003

Edge är den webläsare som fungerar bäst på en långsam dator. Har en surface go som chrome är helt obrukbart på. Edge flyter på fint.
Google Chrome har samma problem som alla saker Google köper upp eller börjar utveckla i stor skala.
Ett annat exempel på google saker som blir sämre och sämre är Maps. Fruktansvärt bra när det kom. Nu är kartorna inte uppdaterade på 10 år i Umeå. Satelitbiler från 2011. Det funkar inge bra i en snabbt växande stad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Det kanske är en dum fråga, men gäller detta bara datorer eller är mobiltelefoner också inräknade? För isåfall är väl resultatet väntat tänker jag. De som använder android mobiler använder i regel det inbyggda Chrome och de som sitter med windows på datoterna kör i regel det inbyggda edge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Feist:

Huh, det låter verkligen kasst. Kör själv Vivaldi, bytte från Opera sen många år tillbaka och har tursamt nog inte själv stött på några problem med bank/företag/myndigheter/netflix/nyheter/övrigt.

Jag kör alltid Chromes user agent i Vivaldi. Mest för att förbättra kompbaliteten men även minska tracking. Lättare att fingerprinta unika webbläsare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Ozzed:

Jag kör vidare med Pale Moon. Kan dock tänka mig att testa någon annan webbläsare som också erbjuder tabs on bottom utan tillägg, men det verkar inte finnas någon som gör

Firefox med denna CSS kör jag med för att få flikar undertill.
Tekniskt sett inget tillägg…

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Ozzed:

Jag kör vidare med Pale Moon. Kan dock tänka mig att testa någon annan webbläsare som också erbjuder tabs on bottom utan tillägg, men det verkar inte finnas någon som gör

Vivaldi har det som redan nämnts. En mycket trevlig browser i mina ögon med väldigt mycket anpassningsmöjligheter från start och mycket inbyggt, som exempelvis musgester som jag använt sedan Opera införde dem för väldigt länge sedan. Automatisk temning baserat på sidan man är inne på är också fint, och förstås stöd för flikstaplar och så.

Skrivet av Gelantious:

Kör på Vivaldi, vilket tråkigt nog motarbetas av många så det ser ut att vara ett sämre alternativ:
https://vivaldi.com/blog/user-agent-changes/

Det är inte roligt att de måste "ljuga" i sin user agent för att inte bli blockade men de verkar ju ha gjort valet att göra det nu och då borde allt fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

Jag kör Netscape Navigator.

Dator: ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W | Asus XB271HU 1440p 165Hz G-sync |

Ljud: Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC - Sennheiser HD600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Netmarketshare slår ihop gamla och nya Edge, därför får man de där lite märkliga siffrorna.

https://www.thurrott.com/cloud/web-browsers/microsoft-edge/23...

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av Mimematis:

Högerklicka och mute site?

FD DS | Z97-A | i5-4690K | 2060S | 16GB
G933 | G900 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid/Type-S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Öppen källkod eller inte alls, så det är Firefox som gäller för hela slanten! Skulle aldrig i livet använda Chrome eller Edge som standard.

Command & Conquer är tillbaka!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1559511-command-conque...

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av DiamondDogs:

Jag kör med edge på jobbdatorn, då Chrome inte finns med bland listan av betrodda program vi får installera. Tycker väl den funkar helt okej ändå. Tyvärr saknar webläsaren stöd för vissa grejer, som spotify t.ex.

https://community.spotify.com/t5/Other-Partners-Web-Player-et...
Om det är möjligt för dig att fixa detta

Skrivet av Mimematis:

Finns kvar för mig?

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

@Buddaz112: Tack för svaret, den använder alltså minst av alla webbläsare?

PSU: Corsair RM850x
|MB: Asus Maximus IX Hero |CPU: Intel Core i7 7700k @4.8GHz
|RAM: Corsair V 16Gb @3000MHz |GPU: Asus GTX 1080 Ti OC
|SSD1: Samsung 850 EVO 250Gb SSD2: Samsung 970 EVO 1Tb (NVMe)
|Skärm: Samsung Odyssey C32G75T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2013

Jag laddade precis ner nya edge tycker det visuellt ser bättre ut än chrome men då jag inte kan ändra ny flik sök motor till google går den inte att använda.

Skärm LG OLED 55C9 Stationär 4670k & EVGA 980 sc
Bärbar Dell xps 13 9360 Platta Ipad pro 10.5 Lur iPhone 7
Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge Vr Rift CV1
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Jaybird freedom 2
Högtalare Klipsch RP-160m Reciver DENON AVR X1600H