karriärbyte mot programmering: söker råd

Permalänk
Medlem

karriärbyte mot programmering: söker råd

Hej Sweclockers

Jag är en 43årig jurist med ca. 10 år erfarenhet i branschen från Serbien (där jag kommer ifrån ursprungligen), men upptäcker för varje dag att jag kommer ingenstans med utländsk juristexamen här i Sverige. Att plugga juristprogrammet på nytt har jag varken tid eller ork för. IT, däremot, har jag alltid varit intresserad för som en hobbysyssla, men programmerat har jag aldrig gjort och inte heller besitter jag några färdigheter att skryta om. Å andra sidan, är jag sugen på att pröva något nytt, är snabblärd och, inte minst, som arbetslös har jag mycket tid just nu. Därför har jag tänkt att söka till Codeinstitute och om allt går väl, börja jobba som junior software developer inom ett år, förhoppningsvis. Wishful thinking, kanske.

Några frågor som jag skulle uppskatta väldigt mycket att Ni ger mig Era ärliga svar på.

-är jag "late to the party" med tanke på att jag är snart 44?
-är det lätt att få ett jobb som junior software developer i Sverige?
-vilka programmeringsspråk borde jag kunna? Är C# och Java absolut nödvändiga att kunna eller så kan jag klara mig – åtminstone I början – med Python och JavaScript, vilket är vad Codeinstitute kör med?
-Ärligt talat så färväntar jag mig inte precis en karriär (i ordets rätta bemärkelse) inom IT, har inga större ambitioner utöver det att kunna få förankra mig i något som jag kan jobba med och skulle nöja mig med att vara en medelmåtta. Men går det överhuvudtaget att tänka på det viset och ändå få ett jobb? Hur vanligt är det med löpande utveckling inom IT, med ständigt andra språk, databaser osv att lära sig? Jag är helt ärligt oroad över att jag skulle hamna i en värld som kräver ständigt anpassning efter nya saker där jag i min ålder kanske inte orkar ge så mycket. Har jag en poäng här eller?
-När det kommer till lön – skulle jag vara nöjd i början med en absolut minimum, typ 18K efter skatt, bara jag får fotfäste och (kanske!) slipper den ständiga utvecklingen med nya språk osv. Är det rimmligt att tänka så här?
-Hur verkar Codeinstitute, har någon här nån erfarenhet av de?
-Skulle ni välja de framför Nackademin…?
- Avslutningsvis, är det rimligt att lära sig 2 programmeringsspråk, JavaScript och Python (+ Html Css och Django) inom ett år? Vore det kanske inte bättre (eller rättare sagt mer realistiskt) att börja med ett språk och sen gå vidare med andra??

Ursäkta för en massa frågor (och min ganska så knackig svenska) men jag verkligen behöver Era råd.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag är fel person att svara, men har bara två korta grejer:
1) Din svenska är det inga som helst problem med, så oroa dig inte över det.
2) Marknaden skriker efter programmerare, så jag tror knappast det blir svårt att få jobb som ~45 åring. Sen, precis som du själv är inne på, kanske du inte kan räkna med någon raketkarriär eller så. Men om du är beredd att acceptera lite lägre betalt än yngre personer med mer erfarenhet, så tror jag knappast att du kommer få det svårt att hitta jobb. Dessutom tolkar jag dig som en driven person, vilket är guld värt, oavsett bransch och arbetsgivare!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Definitivt inte

Det är visserligen inte lika lätt som med lite erfarenhet men av vad jag sett verkar behovet av juniora också fortfarande stort.

-vilka programmeringsspråk borde jag kunna? Är C# och Java absolut nödvändiga att kunna eller så kan jag klara mig – åtminstone I början – med Python och JavaScript, vilket är vad Codeinstitute kör med?
Du klarar dig på Python och/eller (JavaScript, som i sådana fall oftast följs med att man ska kunna HTML/CSS) men av vad jag sett bland uppdrag är det oftast mer givande att ha grunden i antingen C# eller Java med extra kunskap inom Python osv ifall det inte är specifikt frontend du vill mot. Här är dock något jag kan ha fel om då jag mycket väl kan vara väldigt insnöad på specifikt java och därmed ser sådana uppdrag i mycket högre frekvens.

-Ärligt talat så färväntar jag mig inte precis en karriär (i ordets rätta bemärkelse) inom IT, har inga större ambitioner utöver det att kunna få förankra mig i något som jag kan jobba med och skulle nöja mig med att vara en medelmåtta. Men går det överhuvudtaget att tänka på det viset och ändå få ett jobb? Hur vanligt är det med löpande utveckling inom IT, med ständigt andra språk, databaser osv att lära sig? Jag är helt ärligt oroad över att jag skulle hamna i en värld som kräver ständigt anpassning efter nya saker där jag i min ålder kanske inte orkar ge så mycket. Har jag en poäng här eller?
Du bör alltid ha inställningen att även under jobbtid så utvecklar du dig konstant. Enda sättet att hänga med i huvudtaget inom programmering är ifall man fortsätter utvecklas. Med det sagt dock har åtminstone jag alltid varit på arbetsplatser där det i princip är förutsatt att man lär sig nya saker hela tiden.

-När det kommer till lön – skulle jag vara nöjd i början med en absolut minimum, typ 18K efter skatt, bara jag får fotfäste och (kanske!) slipper den ständiga utvecklingen med nya språk osv. Är det rimmligt att tänka så här?
Om du går en 2-årig yrkeshögskoleutbildning lär du landa högre än så. Med utbildning som erbjuds enbart via onlinesiter såsom Codeinstitute har jag dock ingen koll på.

Tyvärr ingen erfarenhet

Ingen erfarenhet

- Avslutningsvis, är det rimligt att lära sig 2 programmeringsspråk, JavaScript och Python (+ Html Css och Django) inom ett år? Vore det kanske inte bättre (eller rättare sagt mer realistiskt) att börja med ett språk och sen gå vidare med andra??
Många språk är väldigt lika varandra där det oftast är syntax som skiljer sig (logiken är i många fall densamma). Med det sagt skulle jag rekommendera att man lär sig ett språk betydligt bättre då det kan vara lättare att gå därifrån till andra (liknande språk)

Permalänk
Medlem

Jag har snart läst klart första året inom Kandidatprogrammet i Datavetenskap.
Kan säga att man enkelt kan lära sig flera språk på ett år. Jag hade tidigare ingen
erfarenhet av programmering. Och i mitt program läser vi en hel del annat utöver
just programmering, t.ex Matematik och projektledning och allmän datavetenskap.

Så cirka hälften har varit just att lära sig diverse språk, eller utvecklingssätt. Trots det
har vi lärt oss: C, Java och JavaScript samt haft grunder inom html och CSS.

Läser man ett yrkesprogram på ett år så blir det mycket mer programmerings-intensivt.
Så du kan lätt lära dig flera språk. Efter man lärt sig ett språk blir det väldigt enkelt
att sedan lära sig flera, då logiken oftast är väldigt snarlik. C till Java var ett lite svårare
hopp då Java är ett objektorienterat språk så det blir ett hopp i hur man ska tänka när
man utveckla i det språket. Men kan man t.ex både C och Java så är det sedan enkelt
att lära sig nästan alla andra moderna språk.

Gjorde t.ex ett Tic-Tac-Toe (Luffarshack) i JavaScript på några timmar, utan någon direkt förkunskap i just JavaScript. Gick superfort att lära sig.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marko_Bg:

Hur vanligt är det med löpande utveckling inom IT, med ständigt andra språk, databaser osv att lära sig? Jag är helt ärligt oroad över att jag skulle hamna i en värld som kräver ständigt anpassning efter nya saker där jag i min ålder kanske inte orkar ge så mycket. Har jag en poäng här eller?

Konstant utveckling och lärande är något som gäller inom alla områden nu för tiden, för om du skulle arbeta som jurist antar jag att det skulle innebära konstant lärande även där. Arbeten där man inte behöver lära sig nytt är nog lätträknade nuförtiden.

I övrigt har jag ingen insyn, men önskar dig lycka till, som andra kommenterat, du har god svenska och verkar ha bra driv. "Vilja mot Kunnande" vinner vilja i alla lägen, den som vill men inte kan, lär sig! Den som kan men inte vill... ja, 'nuff said.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

@Marko_Bg:

Svårt att svara på. Det har varit en enorm brist på utvecklare i Sverige, detta var dock innan Coronan small på. Men ge det några månader så ska det nog rulla på igen. I min klass var medelåldern runt 30, vi hade några i klassen som var över 40. Alla fick åtminstone praktikplats, vet dock inte hur situationen ser ut för dem idag gällande anställning.

I dagsläget är det relativt svårt pga Coronan. Många företag har fått göra nedskärningar och ovissheten påverkar besluten.
Hur det ser ut om 1-2 år kan jag inte svara på. Se mitt svar ovan.

Detta beror helt på vad du vill jobba med. Bra att lära sig ett språk grundligt och sedan utöka därifrån. Själv hade jag inte velat börja med JavaScript då det skriptspråket kan ge dig en grund med mycket spaghettikod. Jag hade rekommenderat att börja med C#.

Beror på vad du vill arbeta med. Webben utvecklas väldigt snabbt, speciellt frontend. SQL har i princip sätt likadant ut sen det kom på 70-talet. Men om du jobbar med IT så kan du förvänta dig på att du aldrig kommer att vara fullärd. Med det sagt så förväntar sig ingen att du ska kunna allt heller. Det är därför man arbetar i team och har olika spetskompetenser där man kompenserar varandra.
Det finns mycket annat inom utveckling att göra om man inte orkar hänga med i svängarna. Du har t.ex. testning, projektledning, scrum-master m.m.

Ingångslön ska man vara öppen med att ta lite lägre, speciellt i rådande läge. Erfarenhet är det viktiga och med erfarenhet kommer högre lön. Lönetrappan i IT är rätt brant och det är inte orimligt att få upp sin grundlön med 10-15 tusen på 3 år. Att du redan nu säger att du är omotiverad att lära dig så tror jag programmering är fel val, en egenskap arbetsgivare söker är driv.

Kan inte svara på det.

Jag tar examen från Nackademin nu. Tycker det har varit en bra utbildning, men mycket eget ansvar. Därför är det också väldigt varierad kunskapsnivå på de i klassen. Utbildningen ger dig en bra grund om vad du behöver kunna, sen är det upp till dig hur du använder din tid.

HTML lär du dig på en vecka, CSS räcker det att förstå och kunna grunderna i. Fastna inte i CSS-träsket, det finns väldigt många ramverk som underlättar byggandet av sidor.
JavaScript behöver du vara bekväm med, även om det inte är ditt grundspråk (om du t.ex. läser Python eller C#).
Du kommer märka att alla språk har liknande grund, så då du är bekväm med ett språk kan du hoppa in i ett annat och vara produktiv med det på någon vecka. Med det sagt så håller jag med om att det är bättre att fokusera på ett språk, men HTML och CSS går hand i hand med webbutveckling och det är något du behöver ha grundläggande förståelse för.

Permalänk
Medlem

@zaibuf:

Tack så jätte mycket för dina svar, de var mer än grundliga och definitivt gett mig inblick i hur branschen fungerar, eller åtminstone bör fungera.

Låt mig bara fråga hur viktigt är det av din egen erfarenhet med verbala/muntliga svenska vad gäller vardaglig kommunikation med kollegor på arbetsplats och här syftar jag i synnerhet på samspel i utförande av olika projekt…? Kommer kanske framtida arbetsgivare, utöver de programmerings krav som redan ställs också förvänta sig jätte bra svenska??
Detta undrar jag eftersom jag fortfarande brottas med vardagliga uttryck, fraser osv, och har lättare för att skriva på svenska - eftersom jag har mer tid på mig att gå igenom ordföljd osv - än att prata.

Permalänk
Medlem

@AfterShock:

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Tack till alla andra som skrivit om egna erfarenheter, ni har redan hjälpt mig en hel del på vägen mot förhoppningsvis min nästa karriär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marko_Bg:

@zaibuf:

Tack så jätte mycket för dina svar, de var mer än grundliga och definitivt gett mig inblick i hur branschen fungerar, eller åtminstone bör fungera.

Låt mig bara fråga hur viktigt är det av din egen erfarenhet med verbala/muntliga svenska vad gäller vardaglig kommunikation med kollegor på arbetsplats och här syftar jag i synnerhet på samspel i utförande av olika projekt…? Kommer kanske framtida arbetsgivare, utöver de programmerings krav som redan ställs också förvänta sig jätte bra svenska??
Detta undrar jag eftersom jag fortfarande brottas med vardagliga uttryck, fraser osv, och har lättare för att skriva på svenska - eftersom jag har mer tid på mig att gå igenom ordföljd osv - än att prata.

Du kommer alltid att arbeta i team med andra utvecklare, så du måste kunna kommunicera. Sen behöver du inte vara den sociala typen som alltid är med på afterwork. Om du har brytning etc. går att förbise, många större företag har ändå utvecklare från andra länder så man tvingas prata engelska, så det är rätt vanligt.

Men tänk på att du kommer träffa kunder och behöver kunna göra dig förstådd så att du förstår problemet kunden har, speciellt som konsult. Sen har man alltid demos för kunder där man visar det man byggt och då behöver du kunna prata inför andra människor också.
Läser man annonser så står det oftast att man ska ha bra svenska och engelska i tal och skrift, man kan inte ha personer som inte kan kommunicera eller förstå kraven och då bygger något helt annat.

Permalänk
Medlem

Finns massor av teams som kör engelska som arbetsspråk om du är vassare på det

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte utvecklare per se, men jobbar nära våra devs på jobbet. Först och främst skulle jag säga att åldern, och det tidigare yrke, nog snarare borde spela till din fördel. Åtminstone för mig andas ordet/yrket jurist tillit, strävsamhet och noggrannhet. Kombinera det med dina till synes timida löneanspråk så borde du typ vara först i kön.

Den vanliga rekommendationen brukar också vara att försöka klura ut vad du vill jobba med. Är du intresserad av att bygga hemsida och tycker att en visuell payoff på dagens arbete är tillfredsställande kan du ju gå mot frontend, medan om du är mer logisk/matematisk kanske backend är för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marko_Bg:

@zaibuf:

Inte bara svenska utan även engelska är viktigt. Vi har många utländska kunder och en del utländska utvecklare som inte kan så bra svenska (ännu) så ofta är det engelska som gäller på möten mm. Även kund-dokumentation och program-kommentarer förutsätts vara på engelska. Endast viss intern dokumentation är på svenska.

Men det beror ju på var man hamnar så klart.