karriärbyte mot programmering: söker råd
Hej Sweclockers
Jag är en 43årig jurist med ca. 10 år erfarenhet i branschen från Serbien (där jag kommer ifrån ursprungligen), men upptäcker för varje dag att jag kommer ingenstans med utländsk juristexamen här i Sverige. Att plugga juristprogrammet på nytt har jag varken tid eller ork för. IT, däremot, har jag alltid varit intresserad för som en hobbysyssla, men programmerat har jag aldrig gjort och inte heller besitter jag några färdigheter att skryta om. Å andra sidan, är jag sugen på att pröva något nytt, är snabblärd och, inte minst, som arbetslös har jag mycket tid just nu. Därför har jag tänkt att söka till Codeinstitute och om allt går väl, börja jobba som junior software developer inom ett år, förhoppningsvis. Wishful thinking, kanske.
Några frågor som jag skulle uppskatta väldigt mycket att Ni ger mig Era ärliga svar på.
-är jag "late to the party" med tanke på att jag är snart 44?
-är det lätt att få ett jobb som junior software developer i Sverige?
-vilka programmeringsspråk borde jag kunna? Är C# och Java absolut nödvändiga att kunna eller så kan jag klara mig – åtminstone I början – med Python och JavaScript, vilket är vad Codeinstitute kör med?
-Ärligt talat så färväntar jag mig inte precis en karriär (i ordets rätta bemärkelse) inom IT, har inga större ambitioner utöver det att kunna få förankra mig i något som jag kan jobba med och skulle nöja mig med att vara en medelmåtta. Men går det överhuvudtaget att tänka på det viset och ändå få ett jobb? Hur vanligt är det med löpande utveckling inom IT, med ständigt andra språk, databaser osv att lära sig? Jag är helt ärligt oroad över att jag skulle hamna i en värld som kräver ständigt anpassning efter nya saker där jag i min ålder kanske inte orkar ge så mycket. Har jag en poäng här eller?
-När det kommer till lön – skulle jag vara nöjd i början med en absolut minimum, typ 18K efter skatt, bara jag får fotfäste och (kanske!) slipper den ständiga utvecklingen med nya språk osv. Är det rimmligt att tänka så här?
-Hur verkar Codeinstitute, har någon här nån erfarenhet av de?
-Skulle ni välja de framför Nackademin…?
- Avslutningsvis, är det rimligt att lära sig 2 programmeringsspråk, JavaScript och Python (+ Html Css och Django) inom ett år? Vore det kanske inte bättre (eller rättare sagt mer realistiskt) att börja med ett språk och sen gå vidare med andra??
Ursäkta för en massa frågor (och min ganska så knackig svenska) men jag verkligen behöver Era råd.
Tack på förhand!