Permalänk
Medlem

Rengöring av klibbig joystick?

Hej. Jag köpte en begagnad joystick och upptäckte att den va alldeles klibbig, jag vill bara slänga in den i diskmaskinen och köra på hårdaste programmet. Finns dit nått sätt? Isopropan till diskmaskin 😜 nä men tror ni man kan slabba på ordentlig ned Isopropan för att ha nått att gnugga med eller kan något ta skada av det?

Permalänk
Medlem

Om det inte finns garanti kvar/ du inte bryr dig om den bryts, så skruva isär och lägg alla plastdetaljer som är äckliga i en balja med vatten o diskmedel över natten. Efter det borde du kunna skrubba rent det utan problem. Så brukar jag göra med handkontroller, tangentbord osv när det är dags för tvätt.

Permalänk
Medlem

Om det är polyuretangummidetaljer som kladdar så finns det inte mycket att göra än att byta dem helt då det är en kemisk klocka som antingen får det att falla i bitar eller börja kladda oerhört - och det går fort från att ingen märks till så kladdig, att man inte vill ta i det och det går _inte_ att tvätta bort då kladdet är lika rätt igenom hela gummit.

Väntar man något eller ett par år till ytterligare så kan gummidetaljerna sluta med att närmast bli en smet. det är många gummiremmar i tex. bandspelare som har blivit ren kladd som lös tuggummi och kletar på allt

Permalänk
Medlem

Har en trådlös mus som jag fick av en bekant. Den har legat i en låda i X antal år och jag plockade fram den nyligen när jag letade efter andra prylar. Den var riktig kladdig, så man inte ville ta i den. Skruvade isär den och lyckades skrapa bort kladdet med bromsrengöring och en trasa. Det tog en bra stund och var väldigt pilligt.
Jag kan kolla imorgon om den fortsätter kladda.

Permalänk
Medlem

Det är fan tur att denna tråden inte ligger på familjeliv.se 😱

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Skönaste kommentaren jag läst på länge. Tack!

Permalänk
Medlem

@xxargs: jag befarar att så är fallet. En kemist kanske har en lösning. 😜
Ja kolla gärna det. Skicka gärna bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lol

Permalänk
Medlem

@Kalito: Kollade musen idag och den är len och fin, inte kladdig längre