Blandade bekymmer, grafik och ljud

Permalänk
Medlem

Blandade bekymmer, grafik och ljud

Med dator enl. signen.
Pga den stigande utomhustempen ( och att lägenhetstempen börjar närma sig 28 ) skruvade jag upp de 2 Papst 120mm jag har i chassiet till 12 V. CPU:n ligger enl asus-probe på 46 idle och en 50 efter några timmar spel. Systemtemp pendlar mellan 30 - 35.
Grafikkortets kylfläkt har ersatts med en Zalman 92mm på 5 V.
CPU-kylningen sköts av en AC Copper Silent.

1) Och till saken, CS och div moddar har börjat hacka, detta visar sig som 0.5 s frysningar i både bild och ljud. Frekvensen varierar, ibland 6 ggr per minut, ibland 1 gång per minut. I windows flyter allt på som vanligt.

Tilläggas bör att jag bara genom att höja flödet på luft i lådan ökade resultatet i en testrepa med 3Dmark01 med närmare 800p.

Fråga: kan otillräcklig kylning vara mitt problem??
Har ej haft liknande problem tidigare trots att systemet varit varmare!!

2) Har inga som helst problem med det analoga ljudet ut från MB:t men när jag kollar film på tv:n kopplar jag ljudet med SP/DIF till förstärkaren. På förstärkaren finns symboler för indikering av signalformatet in på coaxen. Lite då och då försvinner ljudet under 1 sek, symbolerna på förstärkaren slocknar, irriterande men iövrigt inga klagomål på ljudkvaliten. Koaxen mellan dator och förstärkaren är 10m och av lite bättre kvalite, dock ej någon monsterkabel á 1500:-

Fråga: Vad kan det "hoppande" ljudet bero på?? FÖR lång kabel?

Lite rörigt kanske, men jag hoppas att någon kan hjälpa till med sakliga svar. För ljudbiten kanske Teetow kan hjälpa?

Tackar på förhand.

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Hedersmedlem

2) Kan helt klart vara för lång (eller glapp? oxiderad?) kabel för att upprätthålla en stabil digital signal. Testa med en kort (dyr) kabel och kolla om problemet försvinner.