Vad heter detta chassit ??

Permalänk
Medlem

Vad heter detta chassit ??

Hej Gottfolk!

Söker med ljus & lykta efter ett sådant chassi men lyckas inte få tag på vad det heter (förmodligen någon kina-tillverkare).

(Kan finnas i annan färgkombination också)

Är det någon här som kanske sitter på någon info om detta ??

Tack på förhand !

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

@User-X:
Det är troligtvis ett så kallat noname chassi, dvs. det är tillverkat av någon chassi tillverkare som OEM
Så att hitta tillverkaren är i princip omöjligt.

Tråd flyttad till Retro /Vzano - Mod
Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av User-X:

Hej Gottfolk!

Söker med ljus & lykta efter ett sådant chassi men lyckas inte få tag på vad det heter (förmodligen någon kina-tillverkare).

(Kan finnas i annan färgkombination också)

Är det någon här som kanske sitter på någon info om detta ??

Tack på förhand !

Mvh Andy

https://image.shutterstock.com/z/stock-photo-pc-computer-case-solo-white-oldschool-midi-tower-workstation-system-unit-metal-box-isolated-on-1645231666.jpg

Skulle väl gissa att du får scrolla runt på Ebay för att hitta något i den stilen. https://www.ebay.com/b/AT-Computer-Cases/42014/bn_635450

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@User-X: Mer eller mindre ett standardchassi från tidigt 2000-tal, tillverkas nog inget sådant längre. Utan du får kolla efter begagnade/antika datordelar för att hitta något liknande.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du drar och släpper den bilden i en google bildsökning? Google kanske kan hitta mer info på det, utifrån bilden, menar jag.

Permalänk
Medlem

Påminner om ett gammalt Antec chassi i fronten men kan också vara en felgissning. Hade en gång ett Antec Sonata som hade den typerna av linjer i fronten.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

@User-X: Ett riktigt retro

I stil så påminner det om A-Open men är lite för mycket detaljer och A-Open har/hade ett färgschema...

Prova med att variera med lite olika bildsök på google, variera söktext och/eller byt ut bild mot något av dom i träffarna.

Lycka till...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem

Medhåll, det ser absolut ut något som A-Open kan ha tillverkat för runt 20 år sedan.

Vad är syftet med frågan, om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

I stil så påminner det om A-Open men är lite för mycket detaljer och A-Open har/hade ett färgschema...

Väldigt många chassi från sent 90-tal & tidigt 2000-tal hade samma grundstomme med olika (plast) fronter bara.
Så det kan mycket väl vara ett A-Open med special gjord front för en specifik OEM dator tillverkare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Vad händer om du drar och släpper den bilden i en google bildsökning? Google kanske kan hitta mer info på det, utifrån bilden, menar jag.

Google uppfattade bilden som "puppy husky and kitten"

Permalänk
Medlem

@Tanjis: där har vi det! Ett klassiskt fint chassi, detta puppy. Case closed

Permalänk
Medlem

loppisar och secondhandbutiker är nog vägen att gå
Compaq / Packard Bell kommer i tanke när jag ser detta chassi.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Påminner om ett gammalt Antec chassi i fronten men kan också vara en felgissning. Hade en gång ett Antec Sonata som hade den typerna av linjer i fronten.

Jag tycker också det faktist Hade inte Antec något chassi i den serien med 2st blå "neonrör" i fronten vill jag minnas? Grymt snygga va dom iaf ! 👍

Permalänk
Medlem

Jag hade ett sådant chassi runt 2001-2002. Min första nya dator med en AMD Athlon XP 1600Mhz processor och något Nvidia kort jag tyvärr inte minns. Kommer tyvärr inte ihåg vad chassit hette men jag ska kolla om Mor har kvar kvittot i bokföringen

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Jag hade ett sådant chassi runt 2001-2002. Min första nya dator med en AMD Athlon XP 1600Mhz processor och något Nvidia kort jag tyvärr inte minns. Kommer tyvärr inte ihåg vad chassit hette men jag ska kolla om Mor har kvar kvittot i bokföringen

Min var en AMD Sempron 2600+ 1.6 Ghz med något Nvidia kort också, Härliga tider de 😊👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@User-X: Ett riktigt retro

I stil så påminner det om A-Open men är lite för mycket detaljer och A-Open har/hade ett färgschema...

Prova med att variera med lite olika bildsök på google, variera söktext och/eller byt ut bild mot något av dom i träffarna.

Lycka till...

Jag fick riktiga retro vibbar kan jag säga när jag hittade den på google 😁 tyvärr så stod där inget namn i titeln på bilden , men jag var inne på att det skulle vara ett Lian Li , Antec eller något liknande.

jag får forsätta googla helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Medhåll, det ser absolut ut något som A-Open kan ha tillverkat för runt 20 år sedan.

Vad är syftet med frågan, om jag får fråga?

Försöka få tag i ett likadant till att sätta ihop en Win 2k / XP dator igen och återuppliva gamla minnen , hade samma chassi runt 03-05 där omkring fast min var blå och vit

Permalänk
Medlem

@Tanjis: Är rätt vanligt att google skriver något tokigt till en bild, jag fick samma vid bildsök
Ändrade texten till PC sen så kom det några träffar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hittade en bild på dom optiska enheterna men där man kan se lite hur den är lackad , färgen går hela vägen ner btw

Permalänk
Medlem

@User-X: Den lådan du hade, följde det med en nätdel?

Morex tillverkade både nätdelar och lådor.

PS! Såg din tråd hos Linuxtech.... Får hålla tummarna

Hmm... Är förvånad att ingen kommenterat ditt användarnamn, i dessa tider. Nästan lite vågat

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@User-X: Den lådan du hade, följde det med en nätdel?
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcSBnkOlE_UAa5AVvlCpm74uhUSC4-YJeutaOrfPmIhmcVeAqR70&usqp=CAU
Morex tillverkade både nätdelar och lådor.

PS! Såg din tråd hos Linuxtech.... Får hålla tummarna

Hmm... Är förvånad att ingen kommenterat ditt användarnamn, i dessa tider. Nästan lite vågat

Kan bannemej inte minnas det men ja det är ju inte omöjligt ska googla lite på det . Tack för tipset !

Ja jag är också rätt förvånad faktist men det kommer nog , det provocerar ju alltid nån j*vel och kan ju vara bra för uppmärksamheten kring tråden på LTT......kanske Känns lite som att kan inte medlemmarna på LTT's forum hjälpa en så e de nog kört haha...ha en fin kväll !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av User-X:

Hej Gottfolk!

Söker med ljus & lykta efter ett sådant chassi men lyckas inte få tag på vad det heter (förmodligen någon kina-tillverkare).

(Kan finnas i annan färgkombination också)

Är det någon här som kanske sitter på någon info om detta ??

Tack på förhand !

Mvh Andy

https://image.shutterstock.com/z/stock-photo-pc-computer-case-solo-white-oldschool-midi-tower-workstation-system-unit-metal-box-isolated-on-1645231666.jpg

Tror jag kan ha ett sånt chassi. Ska se om jag kan hitta några ledtrådar på det. Vill minnas det är nåt oem/noname för det är ganska standard på insidan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tror jag kan ha ett sånt chassi. Ska se om jag kan hitta några ledtrådar på det. Vill minnas det är nåt oem/noname för det är ganska standard på insidan.

Kör på ! 😁👍

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av User-X:

Kör på ! 😁👍

Ser ut att vara ett likadant.

Blir tyvärr inte klokare på tillverkare och modell... Nätagget är Codegen så kan ha sålts under deras varumärke. Datorn är från nån lokal datorfirma här.

Men vill du ha det så går det säkert att lösa. Du lär ha större glädje av det i vilket fall som helst

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nätagget är Codegen så kan ha sålts under deras varumärke.

Det verkar som att du har rätt. Jag rotade runt lite på nätet och kom fram till att modellen verkar heta Codegen SuperPower 6013. Modellen på bilden ser lite annorlunda ut eftersom den ser ut att bara ha två 5.25"-platser, men det verkar som att chassit har fyra platser totalt och att plastbitarna ovanför och under går att ta loss.

Det verkar även finnas lite olika färger på dem: 6013-G1 = vit, 6013-G5 = turkos, och så någon lila variant jag inte hittat någon beteckning för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Modellen på bilden ser lite annorlunda ut eftersom den ser ut att bara ha två 5.25"-platser, men det verkar som att chassit har fyra platser totalt och att plastbitarna ovanför och under går att ta loss.

Jag har ägt ett sådant (dock så var det en färdigbygg dator, så hade ingen aning om vem som hade tillverkat chassit), så jag kan bekräfta att chassit har 4st. 5.25"-platser eftersom dessa plastbitar går att ta bort.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ser ut att vara ett likadant.

Blir tyvärr inte klokare på tillverkare och modell... Nätagget är Codegen så kan ha sålts under deras varumärke. Datorn är från nån lokal datorfirma här.

Men vill du ha det så går det säkert att lösa. Du lär ha större glädje av det i vilket fall som helst

https://i.imgur.com/sEI5rMN.jpg
https://i.imgur.com/Yh3b41W.jpg

Grymt ! Ja det hade jag jättegärna velat ! 👍😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar som att du har rätt. Jag rotade runt lite på nätet och kom fram till att modellen verkar heta Codegen SuperPower 6013. Modellen på bilden ser lite annorlunda ut eftersom den ser ut att bara ha två 5.25"-platser, men det verkar som att chassit har fyra platser totalt och att plastbitarna ovanför och under går att ta loss.

Det verkar även finnas lite olika färger på dem: 6013-G1 = vit, 6013-G5 = turkos, och så någon lila variant jag inte hittat någon beteckning för.

Supertack !👍 Det stämmer , den översta plastbiten åkte alltid av när man skulle bära den och man tog grepp där...ahh sicka minnen😂