Intel Core i9-10900K når 235 W och 93 grader i stresstest

Permalänk
Cyberman

Intel Core i9-10900K når 235 W och 93 grader i stresstest

Sluten vattenkylning med radiator på 240 mm får det svettigt när Intels kommande tiokärniga processor möter stresstestet AIDA64.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

skulle va kul att se ett test med custom-loop, typ 360 x2 eller 240 x2

Permalänk
Master of Overkill

Säkert tvärhög Vcore boost som alla tillverkare kör på sina mobo bios.
Som exempel på min 9900k (golden chip) 1.455 Stock MSI Z370 Godlike 4.7-8
Klarar 5GHz på 1.212 ....

Permalänk
Medlem

Har denna processor fastlödd värmespridare? Det blir en hel del värmeutveckling och när processorn går från sval till kall så kan det bli sprickor. Men dessa argument kanske inte längre gäller emot fastlödd värmespridare om rätt tillverkare också har det.

Nå om jag skulle köpa en Core i9-10900K eller för den delen annan extrem processor så skulle jag vilja ha smart styrning på denna. Så om man lägger en last som tar säg 3 dagar, så vill jag inte att processorn ska köras i 100% alla dessa dagar utan kanske 90%. Däremot väldigt korta intensiva laster så får processorn gå upp.
Detta kan man enkelt styra själv, men jag vill ha ett intelligent system som sköter detta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Min låg på 1.395 vid stock. Framtida processorer kommer bli omöjliga att clocka.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Knotvillage:

Min låg på 1.395 vid stock. Framtida processorer kommer bli omöjliga att clocka.

Nej då det går nog ok, problemet är att dom boostar svinhögt i stock hatar det.
Tror man har en skit CPU direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har denna processor fastlödd värmespridare? Det blir en hel del värmeutveckling och när processorn går från sval till kall så kan det bli sprickor. Men dessa argument kanske inte längre gäller emot fastlödd värmespridare om rätt tillverkare också har det.

Nå om jag skulle köpa en Core i9-10900K eller för den delen annan extrem processor så skulle jag vilja ha smart styrning på denna. Så om man lägger en last som tar säg 3 dagar, så vill jag inte att processorn ska köras i 100% alla dessa dagar utan kanske 90%. Däremot väldigt korta intensiva laster så får processorn gå upp.
Detta kan man enkelt styra själv, men jag vill ha ett intelligent system som sköter detta själv.

Dom har ju inte ens lyckats bygga in ett smart OC program i BIOS. Tänk om man kunde ställa in max temp sen belastades processorn till max är och kunde själv öka vcore till det inte kraschade längre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Knotvillage:

Dom har ju inte ens lyckats bygga in ett smart OC program i BIOS. Tänk om man kunde ställa in max temp sen belastades processorn till max är och kunde själv öka vcore till det inte kraschade längre.

EVGA har det.

Permalänk
Medlem

Jajaja... vi vet att den kommer dra en del kräm och snabbt bli varm.

Vatten är vått men innan jag bedömer poolen vill jag gärna se ett test av den ifrån en pålitlig källa.

Denna CPU kan fortfarande bli väldigt skoj för entusiaster som är redo att kasta allt dom har på den för att få ut maximal prestanda och få en vattenkokare på köpet!

Permalänk
Medlem

Samma tjafs varenda gång en ny CPU släpps.
Efter ett tag visar det sig att vare sig mjukvaran som läser av värdena eller UEFI är korrekta.
Moderkort som blåser på hur mycket spänning som hellst, eller t.o.m. överklockar utan att man bett om det.
Eller mjukvara som har temperaturoffsets som är helt galna.
PC världen måste lära sig att sluta lita på vad program säger och mäta ordentligt istället.

Permalänk
Medlem

OMG... Bilden på den stackars kossan som mager och uttorkad skall mjölkas igen känns inte längre som ett meme. Intel har piskat denna gamla process till det yttersta. I sig inget fel i det. Men att sälja den varje år som något "nytt och revolutionerande" har med åren börjat kännas otroligt torrt.

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den har en fastlödd värmespridare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej då det går nog ok, problemet är att dom boostar svinhögt i stock hatar det.
Tror man har en skit CPU direkt.

Allt hänger ihop med cpu package. Default vcore, vccio och sa är svinhöga på hela arkitekturen. Bara sänka alla tre till vettiga nivåer så går tempen ned med 20 grader/cpu boostar högre tills den når den maxtemp man själv satt i bios. 115 är max på dom flesta moderkort.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av marcusOCZ:

Allt hänger ihop med cpu package. Default vcore, vccio och sa är svinhöga på hela arkitekturen. Bara sänka alla tre till vettiga nivåer så går tempen ned med 20 grader/cpu boostar högre tills den når den maxtemp man själv satt i bios. 115 är max på dom flesta moderkort.

Mm i kno helt sämst för folk som inte kan, sänkte min brors 9600k från 1.38 till 1.1 samma GHz samma med 8700k andra brosan.
Samma med mina alla CPUs jag ägt.
Enda ej dåliga är X299 DARK EVGA som är stock stock inge fake skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

OMG... Bilden på den stackars kossan som mager och uttorkad skall mjölkas igen känns inte längre som ett meme. Intel har piskat denna gamla process till det yttersta. I sig inget fel i det. Men att sälja den varje år som något "nytt och revolutionerande" har med åren börjat kännas otroligt torrt.

Är det inte jävligt illa av dom andra att dom inte klarar att göra det bättre då? Trots den gamla kossan?

Permalänk
Avstängd

Hmm... Ser väl inte direkt bra ut de där. Många som kommer köra dessa processorer helt stock i sina maskiner.

Permalänk
Medlem

235W är inte förvånande i det läget, det gör det bara lite extra trist att Intel gett grönt ljus tiil moderkortstillverkare att som standard "låsa upp" full core boost över de normala gränserna. Intet ont anande konsumenter får tro att det är något fel på deras 1000kr - kylare.

Permalänk
Hjälpsam

En klick användare kommer undervolta och finjustera, men den stora massan kommer fortfarande att köra stock eller klocka med en en enknappstryckningslösning.

Så till priset på det redan dyra moderkortet, den förmodat ganska dyra processorn (antar att Intel kommer migrera en del av kostnaderna mot chipsettet så siter kan jämföra prestanda per $ på enbart processorernas kostnad, inte hela systemets kostnad) så tillkommer en kylfläns på åtminstone tusenlappen eller hellre AIO eller Custom för väsentligt mer.

Kommer nog prestera bra men när man räknar in hela systemet blir det nog svårt att motivera denna över en 3800X, oavsett om det är en mjölkad ko eller inte.

Min gissning blir att en 10900K kommer kosta ca 3500kr mer än motsvarande system med 9900K.

Permalänk
Medlem

Förr var det AMD som som var stekheta och fick kritik för det. Nu är det Intel istället, lol!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfinger:

Förr var det AMD som som var stekheta och fick kritik för det. Nu är det Intel istället, lol!

Jo det blir alltid så när man försöker pressa den sista musten ur "gammal" teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Som exempel på min 9900k (golden chip) 1.455 Stock MSI Z370 Godlike 4.7-8
Klarar 5GHz på 1.212 ....

Samma på min gamla 6700k. Nollställer man bios så kört den typ 1.4 i vcore. Jag når 4.4GHZ på alla kärnor med 1.2, med en urgammal H50 kylare.

Permalänk
Medlem

Intel i9 10900K aka Sweatlord

Permalänk
Avstängd

Jag är inte det minsta orolig. Min i9 9900K @ 5GHz körs riktigt sval men har också rätt bra tillgång till kylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Machiavellian:

Jag är inte det minsta orolig. Min i9 9900K @ 5GHz körs riktigt sval men har också rätt bra tillgång till kylning.

Vattenkylning med 240 mm-radiator ska väl ändå räcka för att hålla en icke-överklockad CPU under 93 grader, kan man tycka...

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge en kvalificerad gissning vad watten och tempen kommer att ligga på i 5.3Ghz?

Permalänk
Medlem

Kan de inte döpa den till Prescott 2.0?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hwasser:

Kan de inte döpa den till Prescott 2.0?

Du menar Presshot 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm i kno helt sämst för folk som inte kan, sänkte min brors 9600k från 1.38 till 1.1 samma GHz samma med 8700k andra brosan.
Samma med mina alla CPUs jag ägt.
Enda ej dåliga är X299 DARK EVGA som är stock stock inge fake skit.

Precis, inom bärbara datorer är det vanligt att undervolta för att sänka tempen och jag har gjort på samtliga bärbara med stor framgång, dom går svalare och kan maxa längre ex. min gamla bärbara med I7 6700HQ kan maxa på alla kärnor (3,1GHz) och ligger då på 80 grader och innan undervoltning så slog den i temp. taket och var tvungen att sänka frekvensen.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag byta min FX 9590 till något som värmer mer.

Permalänk
Medlem

Inte bara jag som får prescott flashbacks av denna ser jag. Vill dock verkligen se tester efter release innan jag säger mer.