AMD satsar på spelbutik med kryptovaluta och begagnatmarknad

Permalänk
Melding Plague

AMD satsar på spelbutik med kryptovaluta och begagnatmarknad

Hårdvarujätten går ihop med spelbutiken Robot Cache, som tillåter användare att sälja vidare spel och bryta digital valuta.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är exklusiva titlar där så bryr jag mig inte nämnvärt. Det kan vara trevligt om tjänsten fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Det var inga direkta titlar man ramlade av stolen för när man såg bilden.

Permalänk
Moderator

Att man kan sälja vidare spelet efter man är färdig är roligt att höra! jag undrar verkligen hur mycket man får för att mina per dag, Razer hade en liknande idé vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Att man kan sälja vidare spelet efter man är färdig är roligt att höra! jag undrar verkligen hur mycket man får för att mina per dag, Razer hade en liknande idé vill jag minnas.

Ja, det står i texten. "Värt att notera är att Robot Cache inte är den första spelbutiken att nyttja kryptovaluta och integrerad mining. Razers kortlivade satsning med valutan Razer Silver introducerades 2018, vilken mindre än ett år efter lansering nådde vägs ände."

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig... Varför skulle en utgivare vilja ha sitt spel här? Försäljningen för dem minskar ju om folk kan sälja vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, det står i texten. "Värt att notera är att Robot Cache inte är den första spelbutiken att nyttja kryptovaluta och integrerad mining. Razers kortlivade satsning med valutan Razer Silver introducerades 2018, vilken mindre än ett år efter lansering nådde vägs ände."

Razers miningprogram var rena rånet också. För att få ett en deathadder som nästan i princip kostar lika mycket som ett AAA spel idag krävdes att man minade i drygt 100 dagar med en highend dator.

Med dagens elkostnader så lär dom där 100 dagarna kosta mer i ström + tid som går förlorad åt att inte ha tillgång till datorn.

Tippar också på att AMD inte kommer dra någon höjdare där med. I samma stund förlorar aktörerna inget då i verkliga fall så brukar man minea riktiga valutor i bakgrunden så i deras tjänst så får de ut mer än om man skulle lägga ner pengarna direkt.

Permalänk
Medlem

@Vinolik: Det är ganska enkelt att svara på faktiskt, och det komme inte heller vara ett större problem. Då företag som Steam med flera också kommer att bli tvungen att tillåta att spel säljs vidare. Det pågår en rättegång fortfrande om detta i Frankrike, däre Valve förlorade, i högsta instansen i Paris.

Valve har överklagat till hösta domstolen i Frankrike, men lagen är ganska tydlig så att det ända Valve gör är att köpa sig lite tid innan de måste följa den Franska domstolens beslut. Du har nämligen en laglig rätt att sälja dina spel vidare oavsett om de är digitala eller inte.

En länk till detta på Sweclockers.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28214-fransk-domstol-steam-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@Vinolik: Det är ganska enkelt att svara på faktiskt, och det komme inte heller vara ett större problem. Då företag som Steam med flera också kommer att bli tvungen att tillåta att spel säljs vidare. Det pågår en rättegång fortfrande om detta i Frankrike, däre Valve förlorade, i högsta instansen i Paris.

Valve har överklagat till hösta domstolen i Frankrike, men lagen är ganska tydlig så att det ända Valve gör är att köpa sig lite tid innan de måste följa den Franska domstolens beslut. Du har nämligen en laglig rätt att sälja dina spel vidare oavsett om de är digitala eller inte.

En länk till detta på Sweclockers.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28214-fransk-domstol-steam-...

Hehe EU måste vara en rätt så fet nagel i ögat när det kommer till amerikanska bolag med "walled gardens", men det återstår att se om det är en mindre böteslapp och därmed lönar sig att fortsätta bryta mot reglerna då intäkterna kanske överstiger det förlorade bötesbeloppet.

Att spel-licenser skulle gå att köpa fritt på nätet utan att det är knutet till en viss plattform/ekosystem vore nog en riktig mardröm för större spelbutiker/publishers som Steam, Activision, Sony m.fl.

Personligen hade jag gärna provat mig fram vilken tjänst som funkat bäst för mig om jag hade kunnat flytta runt mina spel-licenser obehindrat mellan spelplattformar istället för att behöva köpa dem på nytt till varje (ny?) plattform.
Med det konceptet hade jag inte heller sett några större hinder att ta del av ex. nVidias GeForce NOW eller Google's Stadia.

Men jag tvivlar starkt att det är så publishers kommer resonera.

Permalänk
Inaktiv

Kul med något nytt om Robot Cache faktiskt, vid det här laget hade jag glömt bort att det fanns. Kan nog bli att prova vid något tillfälle.

Skrivet av Vzano:

Att man kan sälja vidare spelet efter man är färdig är roligt att höra! jag undrar verkligen hur mycket man får för att mina per dag, Razer hade en liknande idé vill jag minnas.

Skrivet av Gandir:

@Vinolik: Det är ganska enkelt att svara på faktiskt, och det komme inte heller vara ett större problem. Då företag som Steam med flera också kommer att bli tvungen att tillåta att spel säljs vidare. Det pågår en rättegång fortfrande om detta i Frankrike, däre Valve förlorade, i högsta instansen i Paris.

Valve har överklagat till hösta domstolen i Frankrike, men lagen är ganska tydlig så att det ända Valve gör är att köpa sig lite tid innan de måste följa den Franska domstolens beslut. Du har nämligen en laglig rätt att sälja dina spel vidare oavsett om de är digitala eller inte.

En länk till detta på Sweclockers.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28214-fransk-domstol-steam-...

Jag hoppas verkligen att dessa aktörer tvingas tillåta detta, skulle nog kunna ge bättre tjänster och rörlighet och friare marknad. Bara på mitt Steam-konto skulle jag sälja typ 95% av spelen (vi snackar 1000+ spel) om det blir möjligt.

Kan jag inte få DRM-fritt så föredrar jag faktiskt spel som tjänst i dagsläget. Just Game Pass gör det bäst just nu men jag är heller inte negativ till xCloud, Geforce Now och Stadia heller, men föredrar att spela med lokalproducerade pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Razers miningprogram var rena rånet också. För att få ett en deathadder som nästan i princip kostar lika mycket som ett AAA spel idag krävdes att man minade i drygt 100 dagar med en highend dator.

Med dagens elkostnader så lär dom där 100 dagarna kosta mer i ström + tid som går förlorad åt att inte ha tillgång till datorn.

Tippar också på att AMD inte kommer dra någon höjdare där med. I samma stund förlorar aktörerna inget då i verkliga fall så brukar man minea riktiga valutor i bakgrunden så i deras tjänst så får de ut mer än om man skulle lägga ner pengarna direkt.

Provade lite själv och med ett 2080 Ti skulle det ta 60-100 dagar att gräva fram ett spel som kostar 300-400 kronor i RobotCache. Utöver ens egen elkostnad så kan man verkligen ifrågasätta hur klimatmässigt hållbart det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Provade lite själv och med ett 2080 Ti skulle det ta 60-100 dagar att gräva fram ett spel som kostar 300-400 kronor i RobotCache. Utöver ens egen elkostnad så kan man verkligen ifrågasätta hur klimatmässigt hållbart det är.

Generellt sätt så är dessa tjänster mest riktade emot personer som inte kan räkna ut simpel matte, troligtvis så skulle unga falla för det då dessa har ingen koll på hur mycket effekt en dator kan ta på max plus att det är inte dom som betalar elräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, det står i texten. "Värt att notera är att Robot Cache inte är den första spelbutiken att nyttja kryptovaluta och integrerad mining. Razers kortlivade satsning med valutan Razer Silver introducerades 2018, vilken mindre än ett år efter lansering nådde vägs ände."

Mining av Razer Silver är inte nerlagt. De hade bara lagt ner spelbutiken, i Februari 2019.
Appen Razer Softminer lades ner först i Augusti 2019 ... men de uppmuntrar folk att istället använda appen Gamma för att fortsätta mine'a Razer Silver för att användas i andra av deras butiker. De erbjuder ett par spel ... i form av Steam-koder istället för nedladdning från sina egna servrar.

Decentralisierade kryptovalutor som t.ex. Bitcoin använder mining egentligen för att ingen enskild organisation ska kunna ha kontroll över valutan.
Riktiga kryptovalutor under central kontroll, som t.ex. Facebook's Libra behöver inte mining!

Men Razer Silver och den här valutan är ju företags-specifika och borde därför kunna vara under central kontroll med algoritmer som inte kräver mining.
Det får mig att misstänka att dessa mining-program egentligen mine:ar annan kryptovaluta som byts in mot de butiksspecifika poletterna automatisk. För annars skulle utvecklarna vara jubelidioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Mining av Razer Silver är inte nerlagt. De hade bara lagt ner spelbutiken, i Februari 2019.
Appen Razer Softminer lades ner först i Augusti 2019 ... men de uppmuntrar folk att istället använda appen Gamma för att fortsätta mine'a Razer Silver för att användas i andra av deras butiker. De erbjuder ett par spel ... i form av Steam-koder istället för nedladdning från sina egna servrar.

Mining av kryptovalutor som t.ex. Bitcoin är mest till för att ingen enskild organisation ska ha kontroll över valutan.
Riktiga kryptovalutor under central kontroll, som t.ex. Facebook's Libra använder inte mining!

Men Razer Silver och den här valutan är ju företags-specifika och borde därför kunna vara under central kontroll med algoritmer som inte kräver mining.
Det får mig att misstänka att dessa mining-program egentligen mine:ar annan kryptovaluta som byts in mot de butiksspecifika poletterna automatisk. För annars skulle utvecklarna vara jubelidioter.

Ja så måste det ju vara. Du minar BitCoin eller motsvarande åt AMD och får några halvt värdelösa poletter i deras spelbutik. Vad vinner dom annars på att man minar deras påhittade valuta? Förstår den ekonomiska vinsten för AMD, men rätt grisig plan att tjäna pengar på. Mining är ju verkligen bara minusresurser - klimatet kommer nog inte tacka oss för det skräpet... Nån borde bygga en kryptovaluta på hur mycket Folding@Home du kört istället.