Sydkorea och Kina påbörjar jakten efter 6G

Permalänk
Melding Plague

Sydkorea och Kina påbörjar jakten efter 6G

Utrullningen av 5G-nätverken är fortfarande långt ifrån färdig, men redan nu börjar Kina och Sydkorea arbeta mot 6G.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hela poängen med nätverk är väl att ha en hyfsad räckvidd? Alltså visst latenser och lastbalansering, men 200m är lite väl lite...

Permalänk
Medlem

Ja, börjar bli lite väl lite... man ser 5G som tappar signal ganska snabbt....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Hela poängen med nätverk är väl att ha en hyfsad räckvidd? Alltså visst latenser och lastbalansering, men 200m är lite väl lite...

Jag tänker att det väl beror lite på hur det faktiskt används.
För wifi behöver jag sällan mer än 200 meter exempelvis ;). Även stora områden kan vara täckta i samma wfinät också.

Sätter man ut det här strategiskt där det är utrymmet är fullt i etern så kan det säkerligen ge en väldigt effektiv avlastning av befintliga kommunikationskanaler. Om man inte tänker att de ska byggas ut över hela landet utan främst där det är tätt med folk så ser jag vinsten.
Men det är väl likt 5G komplement till befintlig teknik snarare än ersättare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte speciellt intresserad. Skulle inte direkt göra mig något om min nästa mobil till och med saknade 5G. Det mest datakrävande på mobilen är ju att streama video och 4G levererar mer än nog bandbredd för att ta hand om bitraten som film- och serie-strömningstjänster och Youtube levererar.

Permalänk
Rekordmedlem

Ohh, de utvecklar ännu farligare dödsstrålevapen, hoppas nån följer upp med bättre fool(ie)hattar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Hela poängen med nätverk är väl att ha en hyfsad räckvidd? Alltså visst latenser och lastbalansering, men 200m är lite väl lite...

200m är på tok för mycket, mobilnät och wifi kommer att bli samma system och frekvenserna så höga att signalen inte kan passera väggar.
200m låter mer lämpat för iot trafik utomhus tex mellan bilar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför strävar alla efter högre hastigheter på mobil data när man fortfarande är bundna till låga surf-potter. De borde fokusera på att höja kapaciteten istället så att man nån dag får användning av hastigheten.

Skulle dock inte överraska mig om de vägrar bli av med data-caps bara för att de tjänar guld på det.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Avstängd

I gymbastun pratas det redan om 7G...

Trevlig helg!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Doskii:

Varför strävar alla efter högre hastigheter på mobil data när man fortfarande är bundna till låga surf-potter. De borde fokusera på att höja kapaciteten istället så att man nån dag får användning av hastigheten.

Skulle dock inte överraska mig om de vägrar bli av med data-caps bara för att de tjänar guld på det.

Mobila nät handlar inte ens om att försöka koppla upp sig för "surf" så det är mest synd att folk luras att det är viktigt för mobiler och liknande, för surfande och för att få mobilnäten att fungera bra behövs bra och täta fibernät. Radio är ett delat medium som ska användas så lite som möjligt och med så kort räckvidd som möjligt för att det ska fungera bra för det som tvingas använda det tex bilar och andra maskiner där det är svårt att använda fast anslutningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

200m? Känns som att radiovågstekniken börjar nå sitt tak.

Vill nog kanske se nästa wireless teknik bygga på Quantum entanglement.
Händer det, så kommer det blossa upp en debatt kring om tekniken är för säker och anonym.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

200m? Känns som att radiovågstekniken börjar nå sitt tak.

Vill nog kanske se nästa wireless teknik bygga på Quantum entanglement.
Händer det, så kommer det blossa upp en debatt kring om tekniken är för säker och anonym.

QE kan väl inte användas för dataöverföring?

Permalänk
Medlem

Året är 2035, 16G har tagit över världen.
Allt ovan jord är konstruerat av 16G-sändare.
Räckvidden är blott 100 nanometer, men ingen latens och hastigheter på uppåt 1337Gb/s uppmäts.
Tyvärr tar sig signalen inte genom dammkorn, så uptime är lite svajjig.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jag läste någon artikel för 10 år sedan att dom gjorde 5G tester på något svenskt universitet. Så denna nyhet är knappast märkvärdig.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

200m är på tok för mycket, mobilnät och wifi kommer att bli samma system och frekvenserna så höga att signalen inte kan passera väggar.
200m låter mer lämpat för iot trafik utomhus tex mellan bilar.

Så är det redan med 5G på mmWave. Räckvidden och bandbredden på 6G tyder på ännu högre frekvenser. Kanske blir de så små att de kommer sitta i varenda lyktstolpe i tätort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Varför strävar alla efter högre hastigheter på mobil data när man fortfarande är bundna till låga surf-potter. De borde fokusera på att höja kapaciteten istället så att man nån dag får användning av hastigheten.

Skulle dock inte överraska mig om de vägrar bli av med data-caps bara för att de tjänar guld på det.

Högre bandbredd på en cell innebär också högre kapacitet.

Permalänk
Medlem

De får inte glömma Indiana Jones i så fall. Hört att han är okej på att jaga saker.

Skrivet av Doskii:

Varför strävar alla efter högre hastigheter på mobil data när man fortfarande är bundna till låga surf-potter. De borde fokusera på att höja kapaciteten istället så att man nån dag får användning av hastigheten.

Skulle dock inte överraska mig om de vägrar bli av med data-caps bara för att de tjänar guld på det.

För företag brukar oftast ha ett eller tom. flera obegränsade abonnemang. Så surfpotter tenderar att vara ett icke problem för de som behöver 5G redan nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Borde de inte fokusera på att få 4G att fungera först innan de börjar på nästa?

Visa signatur

Hej alla barn !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FrukTis:

Borde de inte fokusera på att få 4G att fungera först innan de börjar på nästa?

Äh sluta larva dig. 4G är både väl utbyggt och väl fungerande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon134512:

Äh sluta larva dig. 4G är både väl utbyggt och väl fungerande.

Nej jag vet platser helt utan täckning då jag bor nära en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Nej jag vet platser helt utan täckning då jag bor nära en.

Ja, och det kommer alltid vara så med tanke på Sveriges befolkning samt storlek. Det betyder inte att det inte är väl utbyggt. Där människor befinner sig finns det överlag bra täckning.

Permalänk
Medlem

Storebror behöver detta för att förbättra övervakningen.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrukTis:

Borde de inte fokusera på att få 4G att fungera först innan de börjar på nästa?

4G är väl utbyggt så jag förstår inte riktigt vad du vill komma fram till?

Skrivet av mrqaffe:

Nej jag vet platser helt utan täckning då jag bor nära en.

Okej? Din poäng är? Vet ställen där man inte får någon som helst täckning alls. Framförallt i dalgångar.. betyder ju inte att man ska släppa all utveckling och fokusera på att försöka fixa problemen som oftast är mer geologiska än infrastruktur..

Skrivet av EvonS:

Storebror behöver detta för att förbättra övervakningen.

Ska man kanske investera aktier inom folieindustrin? Borde ju kunna göra en fin hacka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Så var det ju när 4G var nytt med. Folk sa "se till att 3G finns överallt först flr tusan!" Men jag antar att forskning aldrig upphör för då stannar samhället och folk blir arbetslösa

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Helvete. Det här är undergången! Se hur farligt 5G är

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej jag vet platser helt utan täckning då jag bor nära en.

Få tomter (tomtmark) där man inte kan få fiber eller LTE/4G (med antenn). WiFi-samtal/VoWiFi gör ju att man inte ens behöver vettig mobiltäckning (2G, 3G och/eller 4G) idag. Mobilnätet är fullt utbyggt, de behöver inte bygga fler basstationer av gårdagens teknik, de behöver integrera de som de har med framtidens.

På avlägsna marker är fortfarande LTE/4G enklare att skaffa än el och vatten, man behöver bara bo inom 5 km eller så från en mast.

Permalänk
Medlem

6G 5 meter mellan masterna.
7G gamma rays....

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej jag vet platser helt utan täckning då jag bor nära en.

Men det är ju säkert inte ett fel på 4G utan att det antagligen bara kostar för mycket för ett företag att dra det ut dit.

Och ja säkert i ärlighetens namn så skulle det inte kosta jätte mycket men de har antagligen gjort en fin powerpoint presentation om att i slutet kommer dom att gå på minus och därför finns det inte täckning där.

Jag känner igen precis vad du pratar om, på stugan så blir täckningen så dålig att den faller ned till "E", inget fint 3G nät.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Storebror behöver detta för att förbättra övervakningen.

En som fatta poängen!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Moderator

Lätt rensning, en del inlägg fick ben och sprang iväg på sidospår^^

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär