75* Q70r vs 65* Q80r , Total beslutsångerst

Permalänk
Medlem

75* Q70r vs 65* Q80r , Total beslutsångerst

Köpte en 65* Q80r för 13990kr på Non för en vecka sedan (90 dagar öppet köp).
Bara uppackad och testad i och med att vi ska flytta.

Nu släppte mitt jobb ett personalerbjudande på Q70r 75* för 16.000kr.

Jag kör 10% vanligt tv tittande (Digitalt), 90% film/serier via plex (1080p och 4k HDR remux).
Jag är otroligt nöjd bildmässigt på Q80r, lär jag ångra steg ner till q70 för tio tum extra eller har jag bara stirrat mig blind på sifrorna i tester ( typ shorturl.at/fgyB6 )

Så frågan är följande, är 10* större tv med lite sämre bild (q80 vs q70) värt två tusen ?

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ju större tv, ju högre upplösning och kvalité måste videon hålla.
Om du sitter nära TVn behöver du troligen inte större tv.

Själv hade jag valt den mindre, men bor ganska litet.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. Den du har är redan väldigt stor. Ju större TV desto bättre kvalité vill man (jag iaf) ha och är den större lite sämre så känns det tveksamt om det är värt besväret med att skicka tillbaka och dessutom ett par tusen extra.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@hakd: Det är ett ganska stor kliv i kvalitet mellan Q80R och Q70R där du riskerar märka den försämringen eftersom du går från den bättre till den sämre. Det kan märkas på tydligare reflexer där Q70R kommer att plocka upp mer av rummet och möbler även vid dämpad belysning. FALD:en är också bättre på att släcka ned hos Q80R och UVA-filtret gör att du behåller svärtan mer i vinkel. Q70R är en sådan typisk VA-karaktär där man märker tydlig skillnad i bilden baserat på vinkel och att FALD:en lyser upp i stora sjok. De extra 10 tummen riskerar också att förstärka den försämringen.

Men du vet ju först när du jämfört. Har du haft Q80R-modellen länge skulle jag nog verkligen fundera några varv extra. Är det nyköpt har du kanske inte vant dig ännu.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade hållit kvar den du har idag

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Får tacka för all input, tog med mig en chromecast ultra till jobbet och hårdkörde q70 med lite 4K HDR material och skillnaden mot q80 var betydligt större än jag trodde. Framförallt om man inte sitter rakt framför tvn.

Får bli att stanna kvar på Q80, Den ligger kvar hemma i kartongen och väntar inför flytten (inte värt att skruva upp på väggen för en vecka).

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@hakd: Har man vant sig vid en kvalitetsnivå är det svårt att kliva nedåt. Se det så här: om tre år kan du förmodligen få en 85-tummare som är lite bättre än Q80R för ungefär samma pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@hakd: Har man vant sig vid en kvalitetsnivå är det svårt att kliva nedåt. Se det så här: om tre år kan du förmodligen få en 85-tummare som är lite bättre än Q80R för ungefär samma pengar.

Jag tog klivet upp till 4K material istället för FHD och då kände jag direkt att min gamla tv (3½ år) inte orkade med.
Skulle gissa att det tar 3 - 5 år innan jag byter igen om inga "otroliga" förbättringar kommer innan.

Visa signatur