Asus VG248QE, Displayport No signal

Permalänk
Medlem

Asus VG248QE, Displayport No signal

Hej,

Jag har ett problem där min skärm inte hittar någon signal när jag ansluter via Displayport 1.4 kabel. Den fungerar felfritt med en DVI sladd så det är alltså inget fel på skärmen i sig. Jag hittade följande tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1469409-far-displaypor...
Det verkar belysa samma problem men jag har testat att installera programmet "Asus MultiFrame" samt uppdaterat mitt grafikkort till senaste drivrutinerna (har ett GeForce GTX 2060 Super). Mitt grafikkort har en Displayport 1.4 anslutning men skärmen har endast Displayport 1.2, frågade i affär och då skulle en 1.4 sladd fungera, men fungerar ändå inte.
Någon som har en lösning på problemet?
Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Tack för svar!
Jag tror inte det. Jag testade sätta den i strömsparsläge nu, kopplade sen in skärmen via displayport och väckte datorn utan problem och skärmen hittades fortfarande inte. Så ett uppväckningsproblem verkar det väll inte vara? Jag köpte dock sladden på Kjell & Co precis som han hade gjort men det var en Goobay Displayport 1.4 kabel utan någon mini connector.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bratten:

kopplade sen in skärmen via displayport och väckte datorn utan problem och skärmen hittades fortfarande inte. Så ett uppväckningsproblem verkar det väll inte vara?

Det är precis det som är uppväckningsproblemet, att du väcker datorn och skärmen hittas inte via Displayport. Något som förklaras med pinne20-probleme i tråden. Skärmen matar ström till grafikkort som då aktiverar någon form av skyddskrets som stänger av anslutningen.

Testa att dra kabeln in och ut och se om det kan aktivera skärm och GPU. Tänk också på att DP har ett visst djup och kabeln kanske inte sitter i ordentligt i någon ände.

Annars – det finns inget som heter 1.4-kabel – utan det är samma kabel oavsett version på specifikationen. Däremot finns det certifierade och icke-certifierade kablar, något som jag går igenom i den här artikeln. https://www.sweclockers.com/artikel/27577 Certifierade kablar har inte pinne20 kopplad.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej, jo jag har testat att sätta dra ut och sätta i sladden i flera omgångar medan datorn har varit på och det blir ingen koppling mellan skärm och dator då heller. När jag kopplar in med DVI kommer det standard anslutningljudet av en ny enhet, men inget sådant händer när jag kopplar via Displayport. Jag som inte har så bra koll på sådana här saker, hur ska jag gå till väga för att ta reda på om den är kopplad eller inte, och om man handlar i en legit affär, bör inte sladdarna vara korrekta?
När jag kollar artikeln så märker jag direkt att bilderna är spegelvända mot hur sladden ser ut när jag kollar på den? Men om jag ska gå på var den sneddade delen av kabeln är och att det är den närmast där, så kan jag se att det är en pinne20, men hur avgör jag om den är kopplad eller inte? Eller betyder det att den är kopplad då?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bratten: Så länge folk frågar efter versionsnummer på kablar kommer butikerna sälja kablar som kallas för versioner. Ifall fler och fler börjar fråga efter certifierade och korrekt kopplade kablar kommer butikerna anpassa sig och vara mer noga med att det är just cerifierade produkter, snarare än att de får bra mängdrabatter på från random asiatisk tillverkning.

Huruvida kontakten är spegelvänd eller inte är bara en fråga om vilket håll du tittar i från och om du tittar på kabeln eller på anslutningen i skärmen/grafikkort Men nej, du kan inte se på kabeln i sig om pinne 20 är kopplad eller inte. Man måste testa elektriskt.

Nu är det många som frågar om den där gamla VG248QE-skärmen senaste tiden. Kanske för att man bytt grafikkort ett par gånger men behållt skärmen genom åren? Som nog aldrig var särskilt bra med DP till att börja med. Antagligen har den en rätt kinkig/kräsen och gammal kretsuppsättning för Displayport. Kan vara så att skärmen därför är bråkig hur man än gör.

Testa om möjligt med skärm och kabel mot annan dator och se ifall det fungerar. Annars, gå tillbaka med kabeln och be om att få byta mot en som är DP8K-certifierad (vilket kjell.com inte verkar ha).

Annars är den här kabeln beprövad: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4660089