Permalänk
Medlem

Diskmaskin

Hej!

Såg att någon annan startade en tråd gällande en induktionsspis så tog tillfället i akt att starta en tråd gällande diskmaskin.

Min gamla trotjänare som säkert är från tidigt 90 tal om man tittar på den har börjat ge upp. Diskar väldigt bristfälligt och finns egentligen bara ett program som fungerar och det tar 2,5-3,5h och det känns varken energieffektivt eller kul.

Så jag tänkte att jag skulle börja titta efter en ny. Men då det är en jäkla djungel där ute så tänkte jag att jag frågar mina kära forumkollegor om hjälp! Finns garanterat många här som gjort enorm research när de byggde om köket eller att de behövde en ny diskmaskin.

Om vi börjar med det viktigaste i en sån här tråd, budget?
Jag tänkte väll inte lägga en medianmånadslön på den men vill heller inte ha något som bara är det mest basic. Tänker mig kring en maxbudget på säg 9-10k (men finns det bra maskiner för billigare tar jag gärna det).

Funktioner som jag gärna ser i min framtida diskmaskin:

• Lampor inne i maskinen

• Diod mot golvet som visar om den kör/alternativt timer som blir projekterat i golvet

• Automatisk lucköppnare när den är klar för att släppa ut ånga (inte superviktigt men ändå något som verkar fräckt)

• Underbyggd (då jag inte har skåpluckor i dagsläget som täcker den gamla)

Kom gärna med egna tips på maskiner som ni äger eller har erfarenheter av!
Men samtliga tips tas gärna emot då jag tänker mig att jag ska köpa den för mina pengar som jag får tillbaka från min inställda alpresa i våras.

Tack på förhand!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kanske inte kan ge svar på de frågorna som du ställde men kan återge min egen reflektion när jag handlade diskmaskin.

Prenumererar på Råd&Rön och bestämde mig för att köpa testvinnaren, den var billigare än många av de andra modellerna och hade fått bättre testresultat.

Hade egentligen inga större krav men så här i efterhand så har jag lärt mig åtminstånde en sak - hur innanmätet är möblerat spelar roll - dvs hur är du van att diska kastruller och stekjärn.
Är korgarna anpassade till detta, så att det tex går att fälla en "halv rad" som normalt används för tallrikar för att smidigt få in en kastrull eller dylikt?

Detta är väl egentligen det enda som jag är irriterad på efter mitt köp. Maskinen är för övrig bra, fast den har inte just de finesser som du skriver att du vill ha.

Kan rekommendera testerna på Råd&Rön även om du inte inte köper en maskin som är testad mest för att bilda dig en uppfattning om vad de testat och vad vissa märken/modeller är dåliga på.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovan, kolla upp inredningen, vissa maskiner är helt vansinnigt designade i korgarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inte så stort intresse av den här tråden

Men jag tackar för tipsen ovan. Köpte en månad med Råd & Rön. Dock är alla diskmaskiner i deras test från 2016-2017.

Kanske inte hänt så mycket på marknaden sedan dess. Men känns ju tråkigt att köpa en maskin som redan är 3-4 år gammal och sen ska man ha den i ett antal år.

Men ändå intressant att läsa vad de gett bra betyg så kan man fortsätta spana på prisjakt efter nyare maskiner

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kanske inte hänt så mycket på marknaden sedan dess. Men känns ju tråkigt att köpa en maskin som redan är 3-4 år gammal och sen ska man ha den i ett antal år.

Skulle tro att det, uppkopplade maskiner har väl tillkommit kanske men diskmaskinen är väl tveksam nytta att den har wifi.

Det ska finnas en annan tråd här om just uppkopplade vitvaror, en kille som ville ha allt i köket ”smart”. Där kanske finns några fler tips.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."