Kan man använda en usb adapter för wifi på en helt ny dator utan internet uppkopling?

Permalänk
Medlem

Kan man använda en usb adapter för wifi på en helt ny dator utan internet uppkopling?

Hej! jag har byggt en dator för några dagar sen men vet inte hur jag ska få internet uppkoppling, jag har tänkt köpa en TP-Link TL-WN725N till min dator och jag undrar om jag kommer få wifi när jag har kopplat in den.

Jag undrar också om det kommer funka för att det är TP Link och jag har en com hem router.

Snälla skirv vad ni vet det skulle gärna uppskatas!

Permalänk
Hedersmedlem

Det mesta funkar plug and play out of the box. Gör det inte det är det bara att ladda ner drivrutinen manuellt på en annan dator och sedan använda ett USB-minne för att kopiera över drivrutinen till din dator manuellt innan du kan köra igång med ditt WiFi.

Alla WiFi-adaptrar funkar generellt med alla WiFi-routrar. Förvänta dig dock inte att den där adaptern är särskilt snabb eller har särskilt bra räckvidd. Det där är en adapter i skräpklassen, men hey, den kostar å andra sidan inte ens en hundring.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Håller helt med vad @pv2b säger... adaptern du länkar till är en riktig skitmodell.
Förvänta dig dålig prestanda/täckning med den.. och din tid är värd mer än alla problem du kommer ha med den.

Satsa istället på något med bättre antenner och mer framtidssäkra protokoll såsom 802.11AC/5ghz.

Netgear A6210 // ~450kr och upp
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2855463

Asus USB-AC56 // ~550kr och upp
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2313505

Linksys WUSB6400M // ~350kr och upp
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4129799

D-Link DWA-172 // 250kr och upp
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2703015

Jag personligen hade gått på Netgear eller Asus -stickorna.
Som sagt, någon hundralapp extra kan vara värt det i form utav mindre strul och bättre prestanda/täckning... Men sedan kan man såklart få bra resultat med en billig pryl också, det är lite vad man känner att prioritera

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju faktiskt köra ett PCI-kort också om du byggt en dator och har en ledig PCIe-plats.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s446796766&catId=399

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Hej, jag har tänk att ta en annan adapter som är 433 mbps och mitt internet är mbps och den adaptern finns också i en lagarshop i när området så jag ska ta den. Det står att den passar med alla wifi routers så jag vet att den passar med min router, du hittar den här: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

@andreas_dock: Hej, jag har tänk att ta en annan adapter som är 433 mbps och mitt internet är mbps och den adaptern finns också i en lagarshop i när området så jag ska ta den. Det står att den passar med alla wifi routers så jag vet att den passar med min router, du hittar den här: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Den funkar bra för det priset om man inte har för långt avstånd till routern, dock hittas den inte automatiskt av Windows 10 (innan Win10 version 2004 i alla fall) utan man måste antingen redan ha internet på datorn då hittas drivrutinen automatiskt eller ladda ner drivrutinerna på en annan dator på USB-minne som nämnts innan i tråden. Kommer nog med en liten CD-skiva med men förmodar att du inte har en DVD i datorn så den är oftast meningslös numera och man vill ju dessutom ha senaste drivrutinen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinotuna:

@andreas_dock: Hej, jag har tänk att ta en annan adapter som är 433 mbps och mitt internet är mbps och den adaptern finns också i en lagarshop i när området så jag ska ta den. Det står att den passar med alla wifi routers så jag vet att den passar med min router, du hittar den här: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

En klar förbättring över den första du valde. Ingen SU-MIMO vilket begränsar maxhastigheten, eller extern antenn som begränsar räckvidden (eller hastighet vid samma räckvidd) men om du har routern i typ samma rum så borde det funka tillräckligt OK.

Permalänk
Medlem

@b1ghen: Så om jag kopplar in den in min dator så kommer jag inte få någon wifi om jag har försåt rätt. Vet du då hur jag kan få internet på datorn med usb? måste jag använda en annan dator för att ladda ner filer på usb?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Om jag stoppar in den i datorn kommer jag få wifi eller måste jag använda en annan dator ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinotuna:

@b1ghen: Så om jag kopplar in den in min dator så kommer jag inte få någon wifi om jag har försåt rätt. Vet du då hur jag kan få internet på datorn med usb? måste jag använda en annan dator för att ladda ner filer på usb?

Skrivet av Dinotuna:

@pv2b: Om jag stoppar in den i datorn kommer jag få wifi eller måste jag använda en annan dator ?

Om du läser lite i beskrivningen för dongeln så >
därefter kommer drivrutinerna laddas ner automatiskt. Det finns även möjlighet att installera dessa från den medföljande CD-skivan.
det är möjligt att den innehåller ett litet minne så att det finn en drivrurin i dongeln och om det inte funkar så följer det också med en cd.

Du kommer inte att få en färdig uppkoppling bara för att installationen är klar utan du måste ju ansluta till rätt ssid och logga in för det är ju inhga uppgifter som tillverkaren i förhand kan veta nått om och lägga in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kan jag anävnda en annan gamlare dator för att ladda ner allt som behövs på usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

@pv2b: Om jag stoppar in den i datorn kommer jag få wifi eller måste jag använda en annan dator ?

Det beror på vad du menar med "få wifi". Kopplar du in en wifi-adapter/dongle/kort till din dator så kommer den att kunna använda sig av wifi.

Men, du måste ju ha något att koppla upp dig mot också. En router eller AP eller annan dator. Och för Internet åtkomst så måste naturligtvis någonting vara anslutet till Internet - lämpligtvis en wifi-kapabel router eller liknande.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Jag har byggt en ny dator utan någon internet uppkoplink, om jag stoppar in en wifi usb adapter kommer jag kunna uppkoplas till mit nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

@Erik_T: Jag har byggt en ny dator utan någon internet uppkoplink, om jag stoppar in en wifi usb adapter kommer jag kunna uppkoplas till mit nätverk?

Som sagt var, du måste ha något att koppla upp dig mot. Enbart en dator med wifi adapter (eller vanligt nätverkskort för den delen) kommer du ingenstans med.
Har du någon form av Internet anslutning i hemmet?

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Jag har en annan gammal dator med wifi, jag har en comhem router också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

@Erik_T: Jag har en annan gammal dator med wifi, jag har en comhem router också.

Om Comhem routern har wifi stöd (vilket jag tror alla nyare modeller har) så bör du kunna koppla upp dig mot den och få Internet den vägen.
Jag antar att det är så du gör med din gamla dator?

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Min gamla dator är en model från dell gjord 2008 och har pci wifi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinotuna:

@mrqaffe: Kan jag anävnda en annan gamlare dator för att ladda ner allt som behövs på usb?

Ja det kan du, besök tillverkarens hemsida och hämtar drivrutinen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ladda ner drivrutinerna på mobilen, koppla mobilen med usb till nya datorn, och kopiera över dessa, om Windows inte automatiskt installerar det som behövs.

Imo när det kommer till WiFi är räckvidd/signalstyrka viktigare än topphastighet. Kan du inte köra trådat så ta inte billigaste WiFi-adaptern du hittar, utan gå upp lite och ta något som är bäst för prisklassen, som täcker dina specifika behov (layout i hemmet är #1). Jag har några adaptrar av den modell som nämns i OP och jag fann dom hyfsat värdelösa om de inte satt på en USB-förlängningssladd och fördes bort någon meter från själva datorn. Jag tror de är mer ämnade för laptops när man sitter i mitten av rummet och inte för stationära inne i något hörn.

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Tack då vet jag hur jag ska få internet till min dator