Har du en sjuk och olycksfallsförsäkring?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har du en sjuk och olycksfallsförsäkring?

Jag står inför att återigen förnya min sjuk och olycksfallsförsäkring... en summa som bara blir högre och högre för varje år, men som jag aldrig utnyttjat.

Tänkte kolla lite med er andra, har ni en sjuk och olycksfallsförsäkring som ni betalar själva och inte får via fack/arbetsgivare ? Vad anser ni? Har ni nyttjat den någon gång eller är det något man kan leva utan?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Skaffade förra året hos IF. Betalar själv och har inte funderat på att säga upp det.
Jag provar på i några år och hoppas att jag inte ska behöva använda den, men den finns där om olyckan är framme.

Permalänk
Medlem

Är du med i facket? Dom flesta fackförbund har ju sjuk och olycksfallsförsäkring som ingår..

Permalänk
Medlem

Jag har en. Eller två, varav en täcker mer. Jag har funderat i 5 år på att säga upp den, men ändrar mig alltid när jag börjar kollar upp ersättningen vid allvarligare skador. Det är trots allt ganska skönt att få något ekonomiskt stöd om man skulle bli invalid (helt eller delvis) och därmed få ett svårare liv. Olyckor händer ju, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har i omgångar haft detta både via arbetsgivare och även via facket (gruppförsäkring) som jag då betalade själv.

I dagsläget är det via arbetsgivare med både sjuk,liv och olycksfall etc. som även gäller på fritiden. Jag tycker att det är värt det.

Summorna man betalar är försumbara även övertid ifall något skulle ske. Har använt olycksfall två gånger. Ena gången vid olycka där jag behövde få stygn. Efter en tid vart jag ersatt med uppemot 10tkr på grund av ärret jag fick efter stygn.

Skadade en tand en gång där en bit lossnade vid en sportaktivitet. Fick samtliga kostnader ersatta hos tandläkaren och även skydd därefter.

Vet inte hur mycket du betalar årsvis men händer det något är det lätt hänt att man får igen hela kostnaden eller mer.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd

Ja, småpengar ifall man råkar ut för något allvarligt.

Har man betalat hela livet och aldrig använt den skulle jag säga att det är det bästa utfallet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@andreas_dock: Lite svårt att förstå exakt vad frågan gäller.
Jag har gruppförsäkring via facket som jag betalar privat (som gäller utanför arbetstid).

Menar du egentligen:
"Har du sjuk- & olycksfall som inte är kopplad till fack eller arbetsgivare?"

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja, flera.

Utnyttjade en av dem när jag brände mig för ett tiotal år sedan. Fick kokande plast, över 300 grader varm, exploderande i ansiktet. Har några ärr. Tog försäkringen på ett synligt på halsen, inget stort som man tänker på men det finns där. Fick ca 20 000kr från försäkringsbolaget för detta.

Jag jobbar ändå inom industri och är väl inte helt oaktiv på fritiden, saker kan ju hända.

Tävlar även en del inom målskytte (pipor på 6 tum eller kortare 😉) och där är vi också försäkrade inom förbundet, även till och från tävlingar och vid arbete på klubbens anläggning. Man kan ju skjuta sig i ögat med häftpistolen när man byter tavlor

Försäkringar är bra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ja jag har en sjuk- och olycksfallsförsäkring hos IF. Funderar inte på att säga upp den. Har aldrig använt den och hoppas att jag aldrig behöver göra det heller. Men känns skönt att ha ifall det skulle hända något.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att för mig personligen så är en olycksfall värd det, däremot tycker jag inte att en sjuk- och olycksfall är det. En olycksfall kan man oftast teckna bra mycket billigare och är ju egentligen det mer troliga scenariot vad gäller utnyttjande som behövdes så därav tycker jag den är vettig.

Folk blandar dock dessa begrepp hej vilt och många tror de har en sjuk- och olycksfall när de bara har en olycksfall, det är ju 2 skilda försäkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag står inför att återigen förnya min sjuk och olycksfallsförsäkring... en summa som bara blir högre och högre för varje år, men som jag aldrig utnyttjat.

Tänkte kolla lite med er andra, har ni en sjuk och olycksfallsförsäkring som ni betalar själva och inte får via fack/arbetsgivare ? Vad anser ni? Har ni nyttjat den någon gång eller är det något man kan leva utan?

Som med många försäkringar är det en trygghet. Betalar gladligen i vetskap om att jag får hjälp om något oturligt nog skulle hända. Slipper man oroa sig i onödan
Jag har 2st. olycksfallsförsäkringar från olika bolag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag står inför att återigen förnya min sjuk och olycksfallsförsäkring... en summa som bara blir högre och högre för varje år, men som jag aldrig utnyttjat.

Tänkte kolla lite med er andra, har ni en sjuk och olycksfallsförsäkring som ni betalar själva och inte får via fack/arbetsgivare ? Vad anser ni? Har ni nyttjat den någon gång eller är det något man kan leva utan?

Beror väl på vad försäkringarna kostar.
Själv betalar jag 44:-/månad (30 pbb) för olycksfallsförsäkring, och 6:-/månad (2100:-) för sjukförsäkring. Detta är hos Skandia.
För mig är det självklart att ha dessa försäkringar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

NU har jag, men i våras sprang jag och föll så lyckligt att jag fick genomgå en svår axel op, krossade typ axeln tre frakturer, resultat metallplatta och 9 skruvar. Dessutom bet jag så hårt i tänderna att det har betytt 6 besök och många tusen i kostnader.

En olycksfall tecknades för 61:-/mån hos LF, hade hemförsäkringen där så det blev enklast.

Dyra läropengar för en panschis

Permalänk
Medlem

För mycket undantag i sjukförsäkringarna, har olycksfallsförsäkring då den inte kostar så mycket (tillägg till hemförsäkringen). Sjukdom är dock oftast det som invalidiserar, därav att de har mer undantag (för att försäkringsbolagen ska slippa betala ut) och därför de är relativt dyra.

SjukVÅRDsförsäkring har jag också aktivt valt bort, har aldrig haft några problem med den offentligt tillgängliga vården utan alltid fått snabb, bra och kompetent vård när jag har behövt det.

Viktigast för mig har inte varit att få ut engångsbelopp för att hantera omställningen vid invaliditet orsakad av sjukdom utan snarare att säkra inkomsten vid eventuell långtidssjukskrivning (vilket jag gjort med sjukINKOMSTförsäkring som täcker upp lönen till 80% även utöver SGI-gränsen (43.600kr/månadslön))

Sen har jag livförsäkring så min familj blir omhändertagen även om jag trillar av pinn i förtid.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har olycksfallsförsäkring men inte sjukvårdsförsäkring . Funderar på att byta så att jag har tvärtom, eftersom att olycksfallsförsäkringen inte hjälper så mycket om man är död.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Har olycksfallsförsäkring privat samt en livförsäkring privat.
Sen har jag Skandia Lifeline via jobbet, väldigt smidigt men utnyttjar den väldigt sällan då jag har svårt för "gräddfiler".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

För att klargöra då det verkar vara många som blanda ihop mellan de 3 (4) separata försäkringarna.

En sjuk- och olycksfallsförsäkring är inte samma sak som att ha en olycksfallsförsäkring och en sjukförsäkring, de täcker olika saker. Olycksfallsdelen är oftast samma i olycksfall och sjuk- och olycksfall men sjukdelen i en sjuk- och olycksfallsförsäkring täcker normalt vissa diagnoser samt invaliditet orsakad av sjukdom med engångsbelopp. Se det som en olycksfallsförsäkring där även invaliditet efter t.ex. stroke ger ersättning.

En sjukförsäkring är tänkt att täcka inkomstbortfall medan man är sjukskriven så det är som sagt något helt annat.

Sedan finns ju även sjukvårdsförsäkring som betalar för vård på privata inrättningar men det är ju verkligen en helt annan sak.

Personligen tycker jag som följer:
1) Olycksfallsförsäkring är ett krav
2) Sjuk- och olycksfall är för dyr för vad den ger över olycksfallsförsäkringen
3) Sjukförsäkring är helt klart ett krav om man tjänar över ca 30k brutto, men är bäst när den tecknas och betalas av tjänstepensionslösningen och de allra flesta som har någon form av tjänstepension har även ett sjukmoment där.
4) Sjukvårdsförsäkring är trevligt men inget jag skulle betala för privat, kostar oftast en hel del om man skall ha utan hög självrisk eller krav på remiss vilket enligt mig behövs för att den skall vara vettig.

Permalänk
Medlem

medlem i facket - unionen - enbart för att det var det billigaste sättet att få en inkomstförsäkring på högre belopp. Via facket tecknade jag liv o sjuk-försäkringar på mig o barnen, hos Bliwa. Då jag gjorde detta genom facket så blev kostnaden under hälften mot tidigare

// LZ

Permalänk
Medlem

Via jobbet har jag:

Olycksfallsförsäkring (Den gäller dygnet runt och har ingen självrisk.)
Livförsäkring
Arbetsskadeförsäkring

Privat har jag Olycksfall och sjukförsäkring. Borde jag säga upp min privata Olycksfall då den via jobbet bör gälla ändå?

Permalänk
Inaktiv

Har via facket och då jag blev långtidssjukskriven så fick jag utöver sjukpenning ca 1500 kr extra varje månad från min grupplivförsäkring.

Permalänk
Medlem

Japp, givetvis.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen separat privat. Men har en via jobbet som även gäller på fritiden.

Sparar hellre pengarna istället för att betala för en försäkring.

Permalänk
Medlem

Ni som har försäkring via Fackets rabatter, vad betalar ni? I dagsläget betalar jag drygt 2000Kr hos min bank för Sjuk & olycksfall. Tänker att det kanske är billigare att bli med i facket (Unionen) och ta försäkring via Bliwa istället. Dock så går det inte att se några priser där, antar att man måste bli medlem först? Vilka priser/rabatter kan man förvänta sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ni som har försäkring via Fackets rabatter, vad betalar ni? I dagsläget betalar jag drygt 2000Kr hos min bank för Sjuk & olycksfall. Tänker att det kanske är billigare att bli med i facket (Unionen) och ta försäkring via Bliwa istället. Dock så går det inte att se några priser där, antar att man måste bli medlem först? Vilka priser/rabatter kan man förvänta sig?

I mitt fack (Byggnads) så "ingår det" men jag måste ändå betala kanske 700 spänn om året, knasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag står inför att återigen förnya min sjuk och olycksfallsförsäkring... en summa som bara blir högre och högre för varje år, men som jag aldrig utnyttjat.

Tänkte kolla lite med er andra, har ni en sjuk och olycksfallsförsäkring som ni betalar själva och inte får via fack/arbetsgivare ? Vad anser ni? Har ni nyttjat den någon gång eller är det något man kan leva utan?

Jag är medlem i facket och i det fack jag är medlem i (kommunal) ingår försäkring för mig som privat person. Givetvis inte lika omfattande som en privat försäkring men fullt tillräcklig anser jag.

Hade tidigare privat försäkring men summan för den bara ökade för varje år.

Permalänk
Medlem

Har IF, rätt bra om man jobbar i FM då det är den enda försäkringen i Sverige som täcker "krigszoner".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

I mitt fack (Byggnads) så "ingår det" men jag måste ändå betala kanske 700 spänn om året, knasigt

Vad betalar du till Byggnads då?

Enligt Unionen skulle min medlemsavgift bli 235Kr/mån det är ju 2820Kr om året så det blir ju dyrare. Sen kanske den försäkringen dom erbjuder är bättre, vad vet jag.

Försäkringen ingår inte heller med medlemskapet, så det kostar extra...
https://www.unionen.se/medlemskapet/medlemsformaner/forsakrin...

Permalänk
Medlem

Har via mitt fack , kommunal.
betalar några tior i tillägg för sjuk & olycksfall.

Sen har jag min hemförsäkring i avgiften.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ni som har försäkring via Fackets rabatter, vad betalar ni? I dagsläget betalar jag drygt 2000Kr hos min bank för Sjuk & olycksfall. Tänker att det kanske är billigare att bli med i facket (Unionen) och ta försäkring via Bliwa istället. Dock så går det inte att se några priser där, antar att man måste bli medlem först? Vilka priser/rabatter kan man förvänta sig?

Försäkring via facket lönar sig bara om man tycker det är värt att få en inkomstförsäkring som täcker upp till typ 85% upp till 60.000, dvs det fyller glappet mot a-kassa. Nu har jag haft turen o aldrig varit arbetslös under mina 25år som konsult, men det är nice att veta att om skiten träffar fläkten, så har man lite tid på sig att hitta nytt

Loggade in nu på Bliwa, betalar 60kr i månaden för sjukförsäkring + sjukkapital (1 miljon)
Sen har jag en extra livförsäkring ställd till min sambo o sen mina barn.

Har även en olycksfallsförsäkring, den täcker upp om jag inte kan jobba heltid pga sjukdom/olycka(t.ex. TBE, bilolycka etc) kostar 40kr månaden

Sen finns det något som heter Vårdförsäkring som ger en förtur i köer etc, den ligger på mellan 100-200kr i månaden beroende på alla tillval och din ålder

Dessa priser baseras på en normal-svensson på 47 som inte har några speciella defekter

Är troligen överförsäkrad, men det är nice att ha lite skydd när man har familj

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Avstängd

Jag har en olycksfallsförsäkring via jobbet och en privat. Har ingen sjukförsäkring. Edit: Har en sjukförsäkring och diagnosförsäkring via jobbet.

Värt att tänka på är att man kan få ersättning från flera försäkringar när det gäller olycksfall. Så att vara dubbelt försäkrad betyder inte att man kastar bort pengarna man betalar i avgift.