Bästa hemmabioljudet <5000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så du tycker surround är skit i hemmamiljö, men Atmos i hemmamiljö är bra grejer?
Nu är jag förvirrad.

Jag sa aldrig att det var skit. Jag personligen tycker det inte är värt pengarna och besväret i ett vardagsrum. Speciellt inte när ens budget är 5000:-

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Låter mer som att ni båda pratar om dålig placering av bakre högtalarna.
Placerar man de bakre högtalarna dålig så kommer den knappt att ge något.

Och OnT:
Antingen siktar du på en bra soundbar som kanske är rabatterad eller så tycker jag att du bör kolla runt på begagnat marknaden.

Klart det ger bättre ljud. Men min poäng var att det inte var värt det för ett vanligt "vardagsrumsbio" med en budget på 5000:-

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Otori:

För bra surroundljud behöver du ju ett rum som funkar bra för det också, vilket det flesta troligtvis inte har i sitt vardagsrum där lyssningspositionen t.ex. är en soffa intryckt mot bakväggen, eller en fåtölj rakt framför ena bakre högtalaren.

Det krävs en hel del för välljud, akustiker och massa pengar för perfekt ljud.

Men med hyfsad budget kan man ändå få ett bra ljud (INTE med Logitech-junk).

Det jag hänger upp mig på är hur man kan hävda att surround är ”njae” i hemmamiljö (för att sedan även salta på med att Atmos hemma är bra???)...

För 5k borde man få det ok om man köper beg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Klart det ger bättre ljud. Men min poäng var att det inte var värt det för ett vanligt "vardagsrumsbio" med en budget på 5000:-

Det var ju inte riktigt vad du skrev inledningsvis

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Audio Pro Addon T20

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det mesta utav ljudet kommer i de tre främre kanalerna. Finns en bra anledning till varför de främre högtalarna i en biograf är mer påkostade. Alla de andra kanalerna och basen är mest extra krydda.

Har du till exempel en scen med en helikopter så tycker jag att det gör stor skillnad med bakre högtalare då känns det som att den flyger runt dig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det var ju inte riktigt vad du skrev inledningsvis

Nä men jag anpassade mitt svar efter TS fråga.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Jag köpte en samsung HW-Q86R soundbar när den var på rea för 6k och kunde inte vara mer nöjd.
Den har stöd för Atmos och DTS:X så den är ganska framtidssäker också.

Lillebror HW-Q76R kostar 4990kr men den har jag aldrig testat så kan inte uttala mig om den.

Tack för tipset Jag köpte "lillebror" HW-Q76R/XE Visar sig om jag blir nöjd

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Tack för tipset Jag köpte "lillebror" HW-Q76R/XE Visar sig om jag blir nöjd

Berätta gärna hur det går

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Berätta gärna hur det går

Ska göra det. Får vänta på tv först som borde komma nästa vecka (om jag har tur att få den innan helgen). Soundbaren dyker iallafall upp troligtvis imorgon. Tung pjäs såg jag

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Fick hem HW-Q76R/XE idag. Tv'n får jag vänta på i nästa vecka ska väl den komma så jag kan bara testa via mobilen, musik. Först en besvikelse i basen. Gisses vad starkt och burkigt det lät. Spelade ingen roll hur jag försökte sänka/höja basen. Lät helt fel. Den tog över.

Sen flyttade jag den till en annan vägg. Då skakade den fint ihop med "limpan". Kan det vara för att den hamnade bredvid en trähylla så basen studsar in i den. Spelar roll nu njuter jag :). Den ska upp sen ovanför tv'n när den anländer. Kanske blir det annat ljud där med. Vad jag hittills har hört ser jag fram emot att se film och vad jag kan få höra då

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D