IDkollen blir krav i SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem

Det verkar som om förnamnet alltid blir publicerat intill användarnamnet i annonser i och med detta. Inte bra! Jag tycker att man som användare ska få vara anonym. Det är kanske inget stort problem om man heter "Johan" eller "Andreas", men heter man "Bartolomeus" eller "Assar" är det förmodligen ganska lätt att identifiera personen. Det riktiga namnet borde bara köparen få ta del av.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

Det verkar som om förnamnet alltid blir publicerat intill användarnamnet i annonser i och med detta. Inte bra! Jag tycker att man som användare ska få vara anonym. Det är kanske inget stort problem om man heter "Johan" eller "Andreas", men heter man "Bartolomeus" eller "Assar" är det förmodligen ganska lätt att identifiera personen. Det riktiga namnet borde bara köparen få ta del av.

Hej. Ingen förändring har skett vad jag vet. Precis som tidigare publiceras namnet om man väljer att fylla i det när man skapar annonsen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det verkar som om förnamnet alltid blir publicerat intill användarnamnet i annonser i och med detta. Inte bra! Jag tycker att man som användare ska få vara anonym. Det är kanske inget stort problem om man heter "Johan" eller "Andreas", men heter man "Bartolomeus" eller "Assar" är det förmodligen ganska lätt att identifiera personen. Det riktiga namnet borde bara köparen få ta del av.

Ser ut som att det funkar att fylla i sitt nick i fältet för förnamn när man skapar annonsen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har möjligheten att radera annonser försvunnit? Har råkat skapa flera utkast för samma annons men verkar inte gå att radera... Inte heller aktiverade annonser går att radera vad jag ser.

Riktigt störande om det är så då det blir mindre överskådligt i "Mina annonser"-listan.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FZL:

Har möjligheten att radera annonser försvunnit? Har råkat skapa flera utkast för samma annons men verkar inte gå att radera... Inte heller aktiverade annonser går att radera vad jag ser.

Riktigt störande om det är så då det blir mindre överskådligt i "Mina annonser"-listan.

Prova anmäla din egen annons och förklara situationen. Det kan vara så att en moderator kan plocka bort en annons åt dig i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Citerar direkt från marknaden:
” Vi lagrar alltid ditt personnummer och fullständiga namn vid en genomförd verifiering samt en signatur från IDkollen. Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt.

Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in eller så länge som det krävs enligt lagar och andra författningar.”

Angående vem vi delar dem med så finns det två scenarier:
Polisen om det finns en anmälan.
Om ett domslut kräver det.

I båda fallen gör vi en avvägning hur vi ställer oss till lämpligheten i en sådan begäran.

Enligt GDPR måste ni dock ha en retention policy som är utskriven någonstans, så slutanvändare vet exakt hur länge denna data sparas.