Ni som pluggat spelprogrammering på yrkeshögskola - vad hände sedan? Värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hur pass hårda är de med åldern inom spelindustrin? Är det 90% 18-20 åringar som de letar efter, eller har även 30+ en chans att få tag på ett jobb?

Skulle säga att det är en fråga om kompetens snarare än ålder. Alla jag känner som fått jobb på exempelvis King är 30+.

Ofta så går de även mer på arbetsprover än vilken utbildning man har i bagaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hur pass hårda är de med åldern inom spelindustrin? Är det 90% 18-20 åringar som de letar efter, eller har även 30+ en chans att få tag på ett jobb?

Den yngsta vi har är 20-ish och äldsta 55-ish. Anställningar som gjorts hos oss på senaste tiden har väl pendlat mellan 25 och 40 i ålder.
Min uppfattning är att driv, intresse, och kunskap är viktigare än ålder.

Permalänk
Medlem

Jag känner två personer som utbildat sig inom datorspel, den ena är nu lärare och den andra jobbar som webbutvecklare.

Branschen verkar så svår / dålig att jag inte ser någon som helst anledning att gå en nischad utbildning, det verkar så svårt att få jobb ändå.

Jag tror en bättre strategi är att gå en bra utbildning inom programmering/systemutveckling och sedan försöka söka sig mot spel och se det som en bonus om man "lyckas".

Bonus: Jag blev själv erbjuden intervju hos Ubisoft via en polare som jobbade där, men jag skulle få halverad lön mot det jag satt på vid tillfället, så garvade och tackade nej.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Nu gick jag inte en yrkesutbildning, utan valde ett kandidatprogram i data-systemvetenskap inr. datorspel på Stockholms Universitet, där jag började HT16 och var färdig VT20. Jag har flera kursare som numera arbetar med spel på olika vis, både ur min egen årskull och från de något år över/under. Fördelen med ett kandidatprogram som har en allmän profil men med inriktning är just att man inte begränsas till spel, precis som flera andra nämnt har jag även gott om kursare som gått vidare på andra spår inom IT-branschen, som utvecklare/programmerare eller annat.

Gällande de som fortfarande arbetar med spel skulle jag dock säga att något de alla har gemensamt är att de la all sin tid på att göra spel, även på fritiden. Projekt, projekt och mer projekt De deltog i gamejams, satt med extra projekt och ansträngde sig för att omsätta teoretisk kunskap till projekt i praktiken.

Sedan är det självklart som med allt annat, det blir lite vad man gör det till. Alla kurser kommer inte vara fantastiska och det ligger stort eget ansvar i hur man väljer att hantera sina studier. Fördelen med TGA och andra yrkesutbildningar i allmänhet är praktik. Du får möjlighet att komma ut och praktisera en större del av utbildningstiden, vilket är ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter och bygga en grund för att ta sig vidare. Till skillnad från mer teoretiska utbildningar är det också väldigt mycket projektande ö.h.t. Den teoretiska systemvetenskapen som återfinns på flera kandidatprogram, eller exempelvis matematik på ingenjörsutbildningar ingår inte.

Så som jag uppfattat det finns inte lika många tillgängliga jobb inom spel jämfört med annan utveckling, samt att man som programmerare har det generellt sett något enklare att ta sig in jämfört med grafiker, i.e modellerare, animerare och liknande, men en portfolio är guld värd oavsett vad du tänker göra.

Jag gick inte vidare i spelbranschen, som kanske syns, så exakt hur branschen är att arbeta i lämnar jag åt andra att besvara Jag är dock otroligt glad att jag gick den utbildning jag gjorde. Det var en otroligt givande tid för mig, där jag utöver studierna även engagerade mig i kårverksamheten vilket gav andra lärdomar jag aktivt har nytta av. Jag har hört gott om både TGA och andra yrkeshögskolor och tror inte det är på något vis ett sämre val. Som jag förstått det har de ju även en del intagningsprov och kräver viss förkunskap, så har man kommit in finns det nog rimliga chanser att ta sig vidare också.

Något rörigt kanske, men feel free att ställa frågor eller skjuta iväg ett PM, kan säkert gräva fram mer info från vänner och bekanta som faktiskt gått på TGA.

Permalänk

jag började med spelprogrammering första året. alltid hållt på med art dock hemma... men med tiden märkte jag ett större intresse för 3d art och att jag också hade väldigt lätt för det. så bytte spår och utvecklades enormt fort. så jag blev anställd på spelföretag under studierna. utvecklats enormt sen dess och fått många löneförhöjningar och större ansvar och får bestämma en hel del nu. tur att jag inte fortsatte med programmering..

Permalänk
Lego Master

Pluggade Informationsteknologi på Chalmers ett tag, inriktning på speldesign. Eftersom det var en civing-utb så var det kraftig slagsida åt mattehållet, vilket fällde mig efter ungefär 1½ år. Jobbar nu som sysadm, så har mest nytta av systemvetenskap och liknande kurser, även om jag pillar i kod då och då. Tänket från utveckling har jag med mig, och det gör det enklare att interagera med våra riktiga utvecklare i bolaget.

Såhär i efterhand var utbildningen i sig inte vad jag ville ha eller behövde, men jag hade jävligt roligt och det gav mig insikt i en arbetsmiljö jag insåg att jag inte var skapt för.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En kollega till mig gick 3-årig spelutvecklingsutbildning i Blekinge. Han blev kollega till mig direkt efter examen på Schneider Electric där vi jobbar med utveckling av inbyggda system för automatiserad byggnader (styrning av ventilation, värme, belysning etc.). För hans del var utbildningen en merit för han hade lärt sig C++ och visade på programmeringstest att han också lärt sig programmera.

Har tidigare haft en annan kollega från samma skola och utbildning när jag jobbade som konsult inom telekom. Generellt sett så är jag positiv till potentiella framtida kollegor som går spelutveckling eftersom det verkar vara väldigt mycket praktisk erfarenhet av att programmera och göra projekt tillsammans med andra, och det är den viktigaste erfarenheten att ha med sig när man väl ska börja jobba inom mjukvaruutveckling enligt mig.

Så du behöver inte på något sätt vara bunden till spelutvecklingen bara för att utbildningen varit inriktad på det! Det är programmerings/mjukvaruutvecklings-kunskaperna som är det viktiga.

Permalänk

Jag studerade Programmering med inrikting spel vid Luleå Tekniska Universitet i Skellefteå och efter jag tog examen jobbade jag som konsult i ett par år eftersom utbildningen var väldigt bred och lärde ut C++ så kunde jag enkelt gå till andra språk, blir lite av en omställning när man ska jobba med webbutveckling som jag gjorde på konsultfirman, men gick bra ändå.

Medans jag jobbade där ansökte jag runt på olika spelföretag och tog mig cirka 3 år att tillslut få jobb på ett. Jag trivs otroligt bra att äntligen få jobba med spel, speciellt eftersom jag känner att jag äntligen kan använda mina färdigheter jag lärde mig på universitetet. Men jag har brunnit för spel och spelutveckling i över 10 år nu så för mig passar det bra. Kan väl tillägga att jag tjänar inte direkt dåligt som en "junior".
Allt hänger lite på vilket företag man hamnar på etc. De något mindre företagen brukar vara bättre ifrån min erfarenhet när jag pratat med vänner som jobbar i branschen. Mindre Corporate etc

Permalänk
Medlem

Pluggade Spelprogrammering på BTH och jobbar nu på casinospelsföretag, kanske inte låter så kul men jag trivs rätt bra!
Är rå C++ programmering som gäller vilket var det vi fick lära oss mest på högskolan så det känns rätt skönt. Har jobbat här nu i cirka 3 år och det har sina ups and downs men är ett rätt bra ställa att jobba på.

Har haft mycket nytta av min utbildning då det blir en del knep och knåp med grafik för att göra lösningar på äldre hårdvara och möjlighet för att leka lite med shaders och liknande. Har själv ett enormt intresse av spelgrafik så att få röra det lite gör mig rätt glad. Hade kunnat tänka mig testa på "riktiga" spel i framtiden men man blir ju lite rädd över hela lön + extrajobb grejerna.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

Jag vill påstå att den finns ett samband med hur roligt ett visst yrke är och hur tuff konkurrens det är.

Detta leder till de som väljer ett yrke där de flesta yrkesutövare bara gör det de behöver göra sedan går hem, har det lättare än de som väljer ett yrke där de flesta verkligen brinner för detta och lägger ner hela sin fritid på det.

Det är alltså tufft att vara spelutvecklare och endast lägga ner 40h veckan på det med en massa raster. Speciellt om man vill jobba med större mer populära spel.
Det blir då lite som att man vill vara med i landslaget i fotboll, men man vill inte anstränga sig för mycket. Ja, det går om man är otrolig duktig.

Permalänk
Medlem

Min historia är kanske lite rolig.
Jag hittade spel och datorer runt mitten på 80-talet. Spelade mycket och allt. Började koda och höll på med det under livet. Efter gymnasiet dimper det ner reklam på en KY-utbildning (som det hette på den tiden) som skulle hållas i Göteborg inriktad på spelutveckling. Det komiska var att arrangören var BTH från min gamla hemstad. Hoppade på utbildningen som förmodligen såg annorlunda ut mot många andra spelutbildningar idag. Vi använde inga färdiga motorer utan byggde allt i behövde för att i sin tur kunna bygga våra spel med C++, OpenGL och SDL. Illusionen om hur grymt allt på den tiden förmodligen var hos spelutvecklare korsades lite när en snubbe från Dice (eller kan ha varit UDS) var förbi och såg vår editor vi byggt till ett 3D shoot-em up vi höll på med och sa att det där var bättre verktyg än vad de hade att jobba med på hans bolag... hehe. Idag är jag övertygad om att det ser helt annorlunda ut dock. Shaders och allt sådant var i sin linda på denna tid så vi satt och läste om hur pipelinen i ett grafikkort funkar osv för att kunna optimera. I takt med att man lärde sig mer och mer om allt från BSP-träd till "AI" så kände jag att något hände med mig dock. Jag började spela mindre och mindre.

Magin som spel tidigare kunnat ha, känslan över att man befann sig i en stor värld med en massa spännande saker blev så tydligt en illusion. Gick jag ner för en korridor i ett spel så var inte tanken "undra vad som finns bakom den här dörren jag inte kan öppna" och att hjärnan fyllde i med lite fantasi utan istället visste man att bakom den dörren finns ingenting. Inte ett tomt rum, utan ingenting. Det existerar inte. Fiender i spel var likadant, man visste och kunde på förhand avläsa när fiender skulle triggas, när de skulle laddas in osv. Så från att ha spelat typ varje dag så hamnade jag istället i att knappt spela alls på flera år
Så att utbilda mig till spelutvecklare gjorde att jag, som spelat hela mitt liv, nästan slutade spela.

Att spelbolagen som på den tiden fanns i Gbg (typ UDS, DICE och några mindre) och som vi gjort en del projekt emot under utbildningen flyttade eller la ner strax innan utbildningen var klar hjälpte nog inte många. Jag själv jobbade lite med att bygga casinospel typ innan jag gled över på "vanlig" utveckling igen. För en tio år sedan jobbade jag en sväng på ett spelbolag igen dock, denna gång på ett bolag som gjort online-sportspel och management spel. Att ha haft den tiden att "smälta" allt hjälpte nog och jag trivdes bra. Men sedan kom finanskrisen 2008 och drog med sig stora delar av det bolaget och jag gled in på annan utveckling igen.

Men flera av de jag pluggade med fortsatte. En jag jobbade närmast med under utbildningen började själv undervisa i spelutveckling och gjorde så i många år innan han tackade jag till att börja jobba hos King. En annan ligger bakom det lilla spelet Valheim.

Även om jag under åren sedan den utbildningen jobbat med allt från web-lösningar, system för att läsa av olika typer av energimätare, klient- server system osv så skulle jag nog idag finna glädje i att jobba med spel igen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Pluggade för ca 11 år sedan. Fick praktik på paradox och har haft jobb sen dess på olika ställen där jag till 90% jobbat med spel och 10 % marknadsföring. Har även aldrig bott i de stötte spel regionerna men ändå alltid haft över medel i lön.

Nu jobbar jag som huvudlärare inom fältet. Just nu som man kan kolla upp i svenska spelutvecklare index så är det otrolig kompetensbrist och det saknas många mer än vi klarar utbilda därav öppnar nya utbildningar hela tiden. Vi har över 90% som får jobb efter praktik/utbildningen.

Sen är lönerna för programmerare lägre än för systemutvecklare men det ändras snabbt pga kompetensbristen och det är roligare. Lovar.

Jobba som grafiker är väl betalt och otroligt roligt. Utmärkt karriär för folk som är kreativa. Projektledare ger cross over skills som man sedan kan ta till andra företag och industrier. Tex Erikssons för en av våra elever. Så jag tror rent krast att man får jobb om man är medelduktig och garanterat jobb om man är normalsocial och går in för att få ett jobb efter praktiken och tar studietiden seriöst. Rekommenderar egentligen vilken yrkesutbildning som helst. Jobbat på två av de största i Sverige och det var liknande % på båda.

Stanna inom Sverige så får man även bra arbetsvilkor. Finns det btw någon här som jobbat som projektledare inom spel eller programmerare och vill byta till att jobba som lärare med 50% hemmajobb och fly till västerbotten. Hit me up!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Vet du om detta är sjukt underbetalt eller om de är snittet för spelprogrammerare? Låter ju helt sjukt lågt. Jobba med .NET i 5 år så kan du lätt få det dubbla i månadslön (i Stockholm iaf)..

Om det stämmer skulle jag rekommendera TS annan utbildning, sen läsa på om spelprogrammering själv och eventuellt starta egna projekt istället för att jobba för slavlön på en studio.

25K före skatt som spelprogrammerare? Jag sitte som Frontendutvecklare med 42K före skatt.
Måste ju vara en del förmåner om man ska överväga att sitta och slava för 25K/mån i 5 år.

Permalänk
Medlem

Låter oerhört deprimerande när man läser denna tråd, man tycker att man ska få betalt för det man gör. Pluggande Datavetenskap (med inriktning spel) för många år sedan, kom dock in på spåret näst intill spel och grafik, 3e parts mjukvara som många spelutvecklare använder och som stödjer många av de tools de använder. Råkade hamna där som första jobb och jobbar där fortfarande, numer ägs företaget av ett av världens största IT företag.

Gick över till senior för ett tag sedan och lönen får väll anses ganska bra i detta land, sedan får man lägga på bonus i form av kontanter och aktier som lyfter årsinkomsten strax över 7-siffrigt.

Permalänk

Vart en sväng inom det men fick till slut hoppa av av olika anledningar, men det som är en styrka med utbildningarna är iaf definitivt att du kan få många kontakter inom branchen, var mycket skoj att gå på mässor, beta/alphatesta spel, disskutera speldesign och kanske påverka ett och annat spel på olika sätt.

Många härliga mäniskor med mycket olika spelsmaker, folk gillar spel i genrer man aldrig ens hört talas om i princip, och haft intressanta diskussioner om ilinx i spel (har för mig det var termen för slump/tur), då jag själv var mer för deterministiskt, men ser att vissa spel har väldig nytta av det.

Lite lustigt att ett av mina favoritspel som yngre fick en ny version som var helt deterministisk, och att det faktistkt fick spelet att vara mycket mindre roligt att spela(bubble bobble 4 friends), så i det fallet hade jag förspråkat mer av det (dock påverkar viss brist av innehåll detta).

Permalänk
Medlem

Tänker inleda med att skriva att det är allt svårare I STOCKHOLM att få praktik / jobb som junior / student nuförtiden. Förr (2019) hade Futuregames en statistik att ungefär 95% av studenter fick jobb efter utbildningen, den siffran uppdateras inte längre, men det är betydligt sämre nu. Det är också runt 2.5 gånger så många studenter som söker praktik varje år. Var beredd på hård konkurrens, även om programmerare har det enklare.

Min story:
Studerade även jag på Stockholms universitet 2016-2019. Det programmet är bred och det var 2 pers av 50 som fick speljobb efter examen. Personligen var jag ganska oambitiös de fösta 1.5åren, men insåg sen att spel faktiskt kan va kul att jobba med.

Väl medveten om hur hårt det är att få speljobb så drog jag till Futuregames hösten 2019. Under praktiksökandet hade jag bra kontakt med bl.a. DICE, Fatshark, och Fall Damage, men i slutet hamnade jag på Star stable. De flesta i min klass får under 30k, jag får ungefär 30k. Folk på Dice får 35k i ingångslön.

Så jag har studerat i 5 år och ungefär 30k. Är jag nöjd? Ja.
Personligen är jag här för sysslorna och folket man jobbar med . Majoriteten av spelutvecklare gör det för passionen, och det är väldigt kul att jobba / prata med passionerade människor som gör helt vitt skilda saker på liknande projekt.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anon14781:

25K före skatt som spelprogrammerare? Jag sitte som Frontendutvecklare med 42K före skatt.
Måste ju vara en del förmåner om man ska överväga att sitta och slava för 25K/mån i 5 år.

Det är inte helt ovanligt med ingångslöner kring 25-32. Ska jag slå ut ett snitt på de jag vet om/de erbjudanden jag hört talas om hamnar det nog oftast runt 30, men då talar vi juniora roller. Generellt sett ser det ut att vara lägre löner på typ start-ups och mindre studior där det helt enkelt inte finns samma kapital. Sedan tror jag det åtminstone tidigare (nu är det ju större efterfrågan igen) också påverkats av att det funnits fler sökande än tjänster. Jag skulle dock fortfarande inte klassa det som en direkt lågavlönad bransch, och är man taktisk verkar det gå att arbeta sig upp i lön utan några större problem.

Permalänk
Medlem

Gick på PSQ i falun i 2 år riktigt skoj med att programmera hela dagarna i c++, under min praktik jobbade jag med c# i ett litet företag med 12 anställda där dem fick 28'000kr efter 5 år av arbete fick dock inget jobb efter praktiken då dem använde praktikanter som gratis arbetskraft. så efter PSQ så bestämde jag mej att studera vidare på karlstads universitet som datorvetare, efter examen började som konsult med ingångslön på 28'000kr som installerar WSO2 API manager servrar åt företag så nu kodar jag nästan inget längre sitter mer i möten hela dagarna.

Permalänk

Inget CSN kvar? har du redan pluggat på universitet i 6 år? Är du helt säker, man har inte samma CSN hink att ösa ur från gymnasie plugg som universitets plugg, du kan ha slut på gymnasie CSN pengar och ändå ha 6 år av universitets CSN.

Och om det är ingenjörsprogram i IT eller datavetenskap som du faktiskt vill plugga så gör det. Jag började plugga till civilingenjör teknisk fysik när jag var 30, vart klar med exjobbet för några veckor sedan 6 år senare, ångrar inte en sekund åren jag lagt på plugg, helt sjukt hur fort det går. Enda viktiga är väl att man måste ha lite skinn på snoken och kan acceptera att folk 10 år yngre är smarater än dig och kunna fråga om deras hjälp, annars kommer du nog hoppa av, ensam är svag.

Permalänk

Jag pluggade datorspelsutveckling på Stockholms Universitet 2010-2013, dock med en del kurser oavslutade. Det blev lite så bara och jag la all min tid och energi i det sista spelprojektet istället. Vi planerade att starta eget bolag men av många olika skäl blev det inte så, mina pengar tog slut och jag blev arbetslös. Jag skulle kunnat få a-kassa om det inte va för att jag höll på för länge med att jobba vidare på spelet, för jag jobbade innan jag började plugga.

Så då fick jag leva på socialbidrag, ett helvete som är för stort att gå in på bara så här.
Det kändes rätt hopplöst: jag hade inte helt avslutat min utbildning och när man går på socialbidrag så får man inte plugga (iaf inte hur som helst), då förlorar man rätten till socialbidrag. Så istället sökte jag lite vad som helst, fick först praktik på Willys sen till slut praktik i spelbranschen och efter det fick jag jobb. Jag va i spelbranschen i ett år ungefär innan jag fick kicken, ett halvår praktik och sedan ett halvår arbete (lön 18k...) på ett annat bolag. Eller ja, NÄSTAN ett halvår, jag fick kicken precis lagom för att inte ha rätt till a-kassa... igen.

Så tillbaka till soc. Kändes ännu mer nattsvart den gången för jag kunde inte förstå hur jag fick sparken, de förlorade så mycket kunskap i ett svep för jag kunde inte göra någon överlämning. Alla mina medarbetare tyckte jag gjorde ett jättebra jobb och va lika chockade som jag. Men helt grundlöst var det förstås inte, kanske en gång i veckan eller så var jag lite sen till daily stand-up, men det hade blivit bättre den sista tiden. Jag sov dåligt under hela perioden: Båda mina systrar hade gått in i väggen och jag försökte stötta dem genom att träffas och prata om det en gång i veckan. Sambon va kliniskt deprimerad, psykvården gjorde allt så svårt som möjligt för henne och jag kämpade för henne allt jag kunde. Faktum är att jag satt i telefon med psykvården när min chef bad mig komma och prata med honom, för att ge mig sparken. Senare visade det sig också att jag hade sömnapné som jag fick löst genom en operation.

Det tog kanske... 3-5 månader innan jag kom ur den mörka perioden.
Jag sökte då tre jobb, alla tre konsultjobb inom IT.
Ett bolag återkom mycket snabbt, jag gick på intervju och jag kände att mitt självförtroende var tillbaka på topp igen, som om ingenting hade hänt. Intervjuerna gick bra, testerna gick utmärkt och vips hade jag jobb med 30k i lön +2k i bonus per månad.

Sedan dess har det nästan gått på räls.
30k till 35k på två år och under tiden blev varm i kläderna och fick lite av en nyckelroll på mitt uppdrag.
Tredje årets löneförhandling var jag inte nöjd med för då visste jag vad jag var värd, så jag bytte till annat konsultbolag och gick upp till 53k. Sen på ett år upp till 57k och nu i augusti byter jag arbetsgivare och går upp till 60k.

Med det sagt saknar jag ändå spelbranschen, framförallt för människorna och gemenskapen.
Hade jag kunnat vara kvar och haft åtminstone en hyfsad lön så hade jag gjort det. Nu däremot är det svårt att motivera att gå tillbaka.

Edit:
Kanske skulle nämna att min praktik och jobbet jag hade i spelbranschen va som QA. När jag försökte starta eget så var jag scrum master och programmerare. Inom IT gick jag vidare på QA-spåret med testautomation och testledning.

Permalänk
Medlem

Gick Spelutveckling Grafik på Högskolan på Gotland när det begav sig. Har jobbat både som Senior 3D Artist inom spelindustrin och som lärare inom 3D.

Personligen tappade jag helt enkelt suget då spelutveckling idag inte är vad det var när jag började plugga för över 15 år sen. Mentaliteten var helt annorlunda, målen var annorlunda. Min åsikt är att då ville alla göra nästa Final Fantasy, Morrowind, Mass Effect och liknande. Det skulle vara bästa gameplayet, mest immersive, snyggast grafik, gripande story, the list goes on. Den biten fångade mig.

Idag känns det som man bara har ett enda mål och det är i stort sett hur kan vi maskera rå gambling till något som liknar ett datorspel? Eller hur får vi barn att slänga in alla sina veckopengar på digitala rosa gummistövlar och ett par fräsiga solbrillor? Ja, ni vet säkerligen precis vad jag pratar om.

Och ja, det finns några studios kvar som fortfarande gör "klassiskt bra spel" till viss mån, men att få jobb på en sån studio krävs oftast väldigt mycket mer av dig som person än vad det faktiskt smakar. Men spelindustrin är väl precis som alla andra branscher. Den utvecklas, dock enligt mig, till det sämre.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Om jag stod inför valet att plugga idag skulle jag letat upp något som har en Unreal Engine att göra, antingen skapande eller utveckling, och sen vänt spelbranschen ryggen och satsat på den framväxande industrin för realtidsvisualisering AR/VR inom arkitektur/industri eller virtual studios inom tv/filmindustrin. Man skriker efter visualiseringskompetens och har bättre villkor/löner än inom spelindustrin.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Om jag stod inför valet att plugga idag skulle jag letat upp något som har en Unreal Engine att göra, antingen skapande eller utveckling, och sen vänt spelbranschen ryggen och satsat på den framväxande industrin för realtidsvisualisering AR/VR inom arkitektur/industri eller virtual studios inom tv/filmindustrin. Man skriker efter visualiseringskompetens och har bättre villkor/löner än inom spelindustrin.

+1 på den!

Jag tror stenhårt på att AR kommer bli etablerat i framtiden. Vet redan många stora industribolag som använder sig av detta.
Postnord har börjat använda det mer och mer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Känner ett flertal som utbildat sig till spelutvecklare (både i Sverige och i Japan) då det var "the shit" när jag gick ut gymnasiet. Ingen av dem jobbar med det idag då lönerna är värdelösa för alla förutom för ett fåtal utvalda, samt att SJW-agendan genomsyrar de flesta stora studios idag.

Vill du göra spel, gör som någon annan föreslog, gå ihop ett gäng och utveckla något eget. Är betydligt lättare idag än förut bland annat tack vare Unreal Engines prismodell.

Citat:

Unreal Engine End User License Agreement for Publishing: This license is free to use; a 5% royalty is due only when you monetize your game or other interactive off-the-shelf product and your gross revenues from that product exceed $1,000,000 USD.

Jag skulle inte rekommendera någon att utbilda sig till spelutvecklare. Däremot så skulle du kunna försöka fokusera på något som går att använda inom flera vertikaler inom programmering så att du inte är för nischad. Då kommer du vara hett efterfrågad på arbetsmarknaden till pensionen.

Permalänk
Medlem

Min polare har alltid brunnit för spel och spelutveckling och utvecklade spel på fritiden redan innan gymnasiet. Han gick gameassemely och var supernöjd. Aldrig hört någon prata så högt om en skola. Idag ca 3 år senare jobbar han fortfarande kvar på RARE LTD i London (Utvecklare av bl.a. Sea of Thieves) dit han gick direkt efter avslutad utbildning.

Jag själv har pluggat Civilinjenör Medieteknik 5 år på KTH, har själv aldrig velat bli spelutvecklare eller jobba med spel, även om det är min största hobby. Jag ville bli UX-designer men blev erbjuden en tjänst som analytiker efter jag tog examen nu till sommaren och tackade inte nej

Uppfattningen som jag fått av klasskompisar och från industrin generellt är att ett bra jobb inte blir serverat till dig på ett silverfat. Men med ett bra portfolio och där du har jobbat hårt för att hitta kontakter och göra dig attraktiv för spelutvecklarna är allt möjligt. T.ex. så fick en kompis jobb på Paradox Interactive som 3D modellerare efter att på sin fritid i många år skapat riktigt bra assets med högre kvalite (lägre tri-count, bättre texturer) till steam Workshop än många assets gjorda av Paradox själva. Han hade ingen utbildning alls inom det området utan är helt självlärd.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Skrivet av pasa88:

Hej!
Min fråga är alltså: ni som har läst spelutveckling (på TGA eller annan spelutvecklarutbildning), var hamnade ni sedan? Blev det jobb inom spelindustrin? Var jobbar ni idag? Var spelutveckling rätt för er? Om inte, hade ni någon nytta av utbildningen ändå? Jag kan tänka mig flera skäl att ändå läsa på TGA: Det vore kul att lära sig C++, inte minst för att erfarenhet av utveckling i hårdvarunära språk verkar vara en styrka i många utvecklarsammanhang men sedan är jag väldigt nyfiken på språket också (och visst kan jag lära mig själv hemma men jag brukar bli mer motiverad och produktiv när jag har inlämningsuppgifter och tidspress); utbildningen verkar hålla en hög nivå, mycket matte osv, och man får förhoppningsvis samarbeta med motiverade och smarta studenter (vilket inte alls är fallet på alla YH-utbildningar har jag hört...); det finns ju också en chans att jag tycker utbildningen är skitkul och kanske faktiskt vill jobba med spelutveckling i framtiden, eller att jag åtminstone får med mig mycket som är användbart i utvecklingsjobb generellt.

Summa summarum, jag tycker det känns kul att ha blivit antagen till TGA. Jag är rädd att bli besviken om jag tackar nej och istället väljer Nackademin, för det kanske visar sig vara en ganska oseriös utbildning. Har hört olika bud. Några tankar om det?

Tack för att du läst så här långt!

Jepp studerade programmering på TGA Malmö. Efter praktik(som jag inte fick jobb på) tog några månader innan jag fick jobb. Nu är jag i Stockholm och jobbar med spel(motor) programmering. Tror nästan alla från min klass som gick ut har jobb nu. Bara en som jag vet som inte jobbar inom spelbranschen.

Skulle säga att det är rätt hög studietakt på TGA och du bör nog vilja det ganska mycket. Men det var iaf då jag gick en välrenommerad utbildning (världsklass), finns mycket utrymme för att lära sig. Då det är en yrkesutbildning så är det väldigt lite fokus på mer akademiska saker som att lämna in papper och sådant. Mycket fokus på praktisk leverans, hälften är grupparbeten. Spelutveckling är rätt för mig

Permalänk
Medlem

Jag gick spelutveckling - programmering vid Skövde Högskola. Dice kom på besök och gjorde klart för oss att utbildningen är för dålig för att vi ska bli anställda av dem eller någon annan spelutvecklare. Dödade min motivation till fullo så lade ned studierna och skolade om mig till IT tekniker. Jobbar numera som IT tekniker och gjort sedan 2010.

Permalänk
Medlem

Ni som pluggat spelutveckling just på högskolan, läste ni enbart till en kandidatexamen, eller är det någon som läste vidare till en masters- eller magisterexamen inom just spelutveckling?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att denna tråden poppade upp för mig här på Swec. Kanske lite extra lustigt just då jag har börjat jobba inom denna bransch för inte länge sedan. Jag jobbar dock med kollegor som utvecklar spel. Själv jobbar jag med IT.

Det jag kan bidra med till diskussionen är att inte alla arbetsgivare har samma villkor. Vi är exempelvis kollektivanslutna och alla får övertidsersättning hos oss. Sist nu när det va crunch så gav vi ut presentkort som tack för hårt arbete. Det är klart att vi inte alltid gör det men det finns en väldigt hög trivsel bland personalen.

Ingångslönen har jag inte järnkoll på vad den är för alla här men jag vet att de jag pratat med ligger den i mellan 26-32k i månaden beroende på vad din specialité är. Lönen ökar med åren och erfarenheten, som den gör med alla branscher. Vad en senior tjänar vet jag dock inte. Det är inget vi går runt och frågar varandra direkt.

Men jag vet att folk älskar vad de gör. Det är som en friskfläkt att ha kollegor som faktiskt älskar sina jobb. Hög lön eller inte. Tidigare i min karriär har jag själv haft betydligt högre lön än idag och där hatade folk sitt arbete. Vi jobbade med reklam där. Med det sagt så är inte min lön dålig idag. Den ligger ungefär vad en marknadsmässig lön för min roll ungefär. Därför vill jag tro att de spelutvecklare hos oss får en marknadsmässig lön också. Fast lönesättningen är ju så klart individuell. Ju bättre man är på att snacka ju högre chans att landa en högre lön så klart.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Inaktiv

Många som kommenterar ju lönen hos spelutvecklare; Jag jobbar som teknisk rekryterare, en klient är Square-Enix (Tokyo). Lönerna är generellt inte jättehöga för t ex. PC spels utvecklare. Kompensationen brukar i regel vara högre för mobilspel pga microtransactions.