Permalänk
Avstängd

Generella råd om setup

Jag har tänkt bygga en ny/till gamingdator.

Eftersom jag redan har en (eller ja två om man räknar med den MSI Z97 chipsetet som är äldre) men var sugen på nytt projekt samt tänkte ge bort den äldsta och kom över lite pengar.

Som sagt kom jag över liiite pengar så budget är en faktor men samtidigt vill jag ha en dator som klarar de spel jag spelar på MAX (inte ultra (inge 4 K här eller VR) 1080P, aldrig droppa under 60 FPS och ligga runt 80-110.

Kommer mest spela State of Decay 2, XCOM 2 Long War & PUGB och vill kunna köra MAX på dessa. Vill även klara rekommenderade för nyare spel.

Prioriteringar

  1. Klara av 1080P, HIGH, Min 60 FPS mean 80-110.

  2. Klara recommenderade för nya spel.

  3. Tyst

  4. Prisvärd

Jag kollar på denna setup nu (kommer dock se om jag kan finna bättre begagnat samt har rabatt på min gamla arbetsplats så ska se vad jag kan få för komponenter billigare där.

Vad tror ni om Radeon RX 580
som GPU i pris/prestanda?

Vad tror ni om AMD Ryzen 5 3600 som CPU i pris/prestanda?

Jag kommer senare vid behov köra Crossfire.

Chassit jag kollat på nu har fönster, dämpar det ljud sämre än fractal Define R6 som jag har nu utan fönster?

Alla tips välkommna!

Permalänk
Medlem

Här har du en som är betydligt bättre för pengarna och skippa Crossfire om du vill inte ha "microstutter" samt det är sällan optimerat för nuförtiden.
Här finns diagram med jämförelse av GPU: https://www.sweclockers.com/test/29520-asrock-radeon-rx-5700-...
Prestandaindex: https://www.sweclockers.com/test/29520-asrock-radeon-rx-5700-...

Visa signatur

😑

Permalänk
Avstängd

@Aizu: Tack ska gå igenom detaljerna och se, ser direkt att jag nog kör på den NVME du valt på 1 TB och nog skippar SSD'n helt så länge.

Det jag direkt anmärkte var priset på GPU'n kollade price/prestanda mot RX580.

Direkt uppenbart är att Radeon RX 5600 XT är mycket bättre, dock kostar det nästan dubbla.

Jag har haft bra erfarenheter av Crossfire/SLI och kört strategin att jag köper ett Ok prisvärt kort sedan köper jag ett till bättre begagnat 1-2 år senare väldigt billigt och har då sett ökningar på 67%.

Du menar alltså att detta ej är fallet längre med SLI/Crossfire?

Har du nån bra artikel som beskriver detta (Jobbar inte med datorer i dagsläget så är väl nåt år eller tre efter i att vara helt insatt).

Tack så mycket detta hjälper!

Även den sidan den var ny reggade mig dirr.

Permalänk
Medlem

@Myrtle: Här beskriver de det bra.

Visa signatur

😑

Permalänk
Avstängd

@Aizu: Okok fan vad synd, det har varit så sjukt priseffektivt för mig

Då får jag omvärdera mitt val av GPU iaf