Söker tips för frilans inom web-utveckling
Hej!
Jag har bestämt mig för att byta karriär från psykolog till programmerare vid 37 års ålder och skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag kan göra det på smartast sätt. Jag har sedan tonåren haft programmering som en liten hobby och "lekt" lite med projekt helt för egen del i bl. a c++, c#, java mm. Men jag har inte några avancerade kunskaper och inga projekt på github osv.
Det jag har landat i att jag vill satsa på åtminstone som ett första steg är web-utveckling. Detta eftersom jag fått uppfattningen om att det finns stort behov av utvecklare inom det området. Jag tilltalas också av att få hålla på med en kombination av det estetiska och de mer problemlösande delarna i programmering.
Eftersom jag har ett jobb just nu där jag har möjlighet att jobba på distans på deltid (ca 4h per dag) så lägger jag just nu ca 35h i veckan på att studera html, css, javascript, php, samt grundläggande UI-design. Har kommit till en nivå nu där jag känner att jag har tillräckliga grunder för att ta mig an något enklare projekt. Typ skapa en hemsida för en restaurang eller liknande.
Har hört om många som fastnar i "tutorial-träsket" och aldrig kommer till skott med riktiga uppdrag. Vill inte hamna i där utan tänker att det är bättre att kasta mig in riktiga projekt relativt snart. Tänkte satsa på frilansa snarare än att söka jobb på ett företag. Iom att jag har en inkomst som jag går runt på har jag inga problem med att ta några uppdrag i början för mycket låg timpenning. Kan till och med tänka med ett par gratisjobb bara för att få erfarenheten + någonting att visa upp i min portfölj.
Det är framförallt den biten som jag önskar lite tips kring. Blir ju lätt lite av ett moment 22 i början när man inte har något tidigare arbete att visa upp. Funderar på vad som är bästa sättet att få någonting vettigt att lägga i portföljen. Funderar på att maila / ringa till småföretagare som jag kollat upp inte har någon hemsida, eller en omodern sådan och erbjuda en gratis mot att jag får möjlighet att länka till den i min portfölj. Eller om det finns någon annan strategi som kan vara smartare?
Funderar också på hur mycket jag behöver lära mig om marknadsföring osv. Har inte någon erfarenhet alls av det och finns ju många olika alternativ med blogg, youtube, sociala medier mm mm. Skulle behöva en bra strategi där då jag vill lägga så lite tid som möjligt på den biten och fokusera på programmering / design.
Alla tips välkomnas!
Mvh,
Olof