Ryzen 5 Pro 4650G och Ryzen Pro 4750G säljes i Tyskland

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 Pro 4650G och Ryzen Pro 4750G säljes i Tyskland

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Det är inte svenskt, jag handlar bara från svenska bolag

men är inte dessa OEM?

Permalänk
Medlem

@ATRmayo: Okey...

Har själv handlat från EU länder i fler år, och aldrig haft något bekymmer med någon handlare.

Första var en satellitmottagare från Skottland precis efter att vi blev medlemmar i EU, enda problemet var då att tullverket ännu inte förstått att EU var ett frihandelsområde.

Ser en fördel i att man kan hitta varor som ligger bra mycket lägre än vad motsvarande vara kostar här, eller som dessa Renoir som inte går att få tag på (ännu).

men som sagt, det är upp till var och en

Jo, det är OEM.
Vilket ju ger fördelar i form av utökade säkerhetsfunktioner... Som ju Pro varianterna har.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Det jag undrar över är hur personen har fått tag i dessa... de kan inte blivit "procured" på ett heelt "vit" sätt så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

@Bengt-Arne: Det jag undrar över är hur personen har fått tag i dessa... de kan inte blivit "procured" på ett heelt "vit" sätt så att säga.

Antagligen så är det en systembyggare.

Vilket jag även förutsätter gäller i Japan.
AMD Ryzen 4000G Renoir APUs Sold Out in Japan Within Hours

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: legit, jag hoppas de kommer till den svenska marknaden snart får bli att sälja min 3200G och skaffa en sådan för mitt htpc bygge sen

Permalänk
Medlem

@ATRmayo: Var nästan så jag beställde en Ryzen Pro 4750G, när jag såg annonsen.

Man får hoppas!

Blev lite besviken när man gått och väntat/planerat ett bygge att hänga bak på skärmen (vesa fästet), för att få reda på att dom endast kommer till systembyggare.

Man får hoppas att det inte händer detsamma med AMD Cezanne.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Blev lite besviken när man gått och väntat/planerat ett bygge att hänga bak på skärmen (vesa fästet), för att få reda på att dom endast kommer till systembyggare.

Man får hoppas att det inte händer detsamma med AMD Cezanne.

Vad är det för typ av dator eller användning när du fäster den bakom skärmen?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise: små små chassin med små små moderkort, bra för att gömma en dator bakom en stor skärm, som exempelvis HTPCs eller raspberrys användingsområdet är att det tar mindre plats alt. kan monteras bakom tak/vägg-monterad tv och iom att bluetooth inte är IR så kan behöver man inte ha saken inom synfält och således även minimera kablage om man har förgrening osv bakom tvn också, en el kabel till väggfästet

Permalänk
Medlem

@Bewise:
Egenbyggt med mini-ITX, lågprofil kylare och TFX nätag, bör bli runt 4 liter.
Med grafikkort så kommer man inte under 6 liter.

Vid 60 ihop med några "gå in i väggen" så är det bara att se verkligheten, reaktionsförmåga och ro att spela är borta, möjligen att man på sin höjd startar classic Starcraft.

Å då borde en Renoir för stationär räcka länge...

Det räcker mer än väl till att göra detta:

Edit:
Är nog lite mot, bara för att man kan... Göra något lite anorlunda
Som med UDOO jag och @mrqaffe diskuterar nedan

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bewise:

Vad är det för typ av dator eller användning när du fäster den bakom skärmen?

Skrivet av ATRmayo:

@Bewise: små små chassin med små små moderkort, bra för att gömma en dator bakom en stor skärm, som exempelvis HTPCs eller raspberrys användingsområdet är att det tar mindre plats alt. kan monteras bakom tak/vägg-monterad tv och iom att bluetooth inte är IR så kan behöver man inte ha saken inom synfält och således även minimera kablage om man har förgrening osv bakom tvn också, en el kabel till väggfästet

Skrivet av Bengt-Arne:

@Bewise:
Egenbyggt med mini-ITX, lågprofil kylare och TFX nätag, bör bli runt 4 liter.
Med grafikkort så kommer man inte under 6 liter.

Vid 60 ihop med några "gå in i väggen" så är det bara att se verkligheten, reaktionsförmåga och ro att spela är borta, möjligen att man på sin höjd startar classic Starcraft.

Å då borde en Renoir för stationär räcka länge...

Det räcker mer än väl till att göra detta:
https://i.ibb.co/zVjr9pN/vxl.png

Apropå småttingar så hoppas jag det kommer en uppskrämd version på UDOO BOLT V8, den är den minsta Ryzendatorn idag på 10 x 10 cm och med ett generationsbyte på cpun så borde den bli en riktig fullträff för de som letar nått litet.

https://shop.udoo.org/udoo-bolt-v8.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: JA!

Tittade lite på den tidigare, man borde kunna hamna på runt litern, eller strax över med en 120 fläkt.

Skulle UDOO komma med en Renoir så vore den klart intressant

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@mrqaffe: JA!

Tittade lite på den tidigare, man borde kunna hamna på runt litern, eller strax över med en 120 fläkt.

Skulle UDOO komma med en Renoir så vore den klart intressant

Ja lådan de har idag har ju plats för en 2,5" ssd "under" men det är ju egentligen totalt onödigt eftersom det finns m.2 på kortet så det borde gå att göra en hel dator där toppen är en 120 mm fläkt och så lägger man på 2 cm i tjocklek för själva datorn.
Det vore en närmast perfekt liten dator om de uppgraderar den och det går faktisk att ansluta ett grafikkort på den också men då mångdubblas storleken men det går ju i vart fall att göra om man verkligen vill även om det tar bort hela vitsen med en liten dator
(typ 6 st Boltar i storlek för ett 3070)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Roade mig med att snabbt slänga ihop en låda runt en 120x120x25 fläkt och fläktfilter. Under 1-liter.

Edit: Fick byta bild då fläkt och låda kolliderade...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@mrqaffe: Roade mig med att snabbt slänga ihop en låda runt en 120x120x25 fläkt och fläktfilter. Under 1-liter.

https://i.ibb.co/JpRWWDr/UDOO.png

Edit: Fick byta bild då fläkt och låda kolliderade...

Det borde nog funka med en tunnare fläkt också, då sparar man ju en cm där, det borde å andra sidan inte heller vara omöjligt att montera på en stor plåt som förbinds mot apun med heatpipes och kyler all passivt för plåten skulle ju ändå täckas av bildskärmen om man tänkt montera den i vesafästet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde nog funka med en tunnare fläkt också, då sparar man ju en cm där, det borde å andra sidan inte heller vara omöjligt att montera på en stor plåt som förbinds mot apun med heatpipes och kyler all passivt för plåten skulle ju ändå täckas av bildskärmen om man tänkt montera den i vesafästet.

Ja, säkert!

Tog helt sonika en standard fläkt, där finns några med en tjocklek av 15 mm och sen så finns Scythe Slip Stream Slim på 12 mm men då endast med 3-pin kontakt. Vet inte hur det är med dom på 15 mm.

Ja, plåt med heatpipes är ju en tanke. Men samtidigt så tappar man en del av det kompakta.

Om man fick tag på en grafikkorts-fläkt så skulle man kunna skära ut tunn plåt och förbinda med heatpipes, då skulle i princip hela lådan blivit en kylare med endast en bakplåt för montage.

Då skulle man nog med UDOO vara nere på 2/3 -dels liter...

Men hur mycket ska man lägga för att få ihop det.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ändrade snabbt fläkten till en tjocklek av 12 mm och behöll resten.

Blev ett trevligare förhållande och runt 0,8-liter.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

@Bewise: små små chassin med små små moderkort, bra för att gömma en dator bakom en stor skärm, som exempelvis HTPCs eller raspberrys användingsområdet är att det tar mindre plats alt. kan monteras bakom tak/vägg-monterad tv och iom att bluetooth inte är IR så kan behöver man inte ha saken inom synfält och således även minimera kablage om man har förgrening osv bakom tvn också, en el kabel till väggfästet

Skrivet av Bengt-Arne:

@Bewise:
Egenbyggt med mini-ITX, lågprofil kylare och TFX nätag, bör bli runt 4 liter.
Med grafikkort så kommer man inte under 6 liter.

Vid 60 ihop med några "gå in i väggen" så är det bara att se verkligheten, reaktionsförmåga och ro att spela är borta, möjligen att man på sin höjd startar classic Starcraft.

Å då borde en Renoir för stationär räcka länge...

Det räcker mer än väl till att göra detta:
https://i.ibb.co/zVjr9pN/vxl.png

Edit:
Är nog lite mot, bara för att man kan... Göra något lite anorlunda
Som med UDOO jag och @mrqaffe diskuterar nedan

Kanske lät lite drygt från min sida men menade väl och är med er, jag har nämligen själv kört med både Ryzen 2200G samt 3200G som har suttit bakom min lanskärm 🙂 Är i tankarna på om jag ska orka vänta på 4000-serien apuerna, dvs om det är någon stor skillnad i prestanda eller om jag ska hoppa direkt på dom små nuc:arna som Asus har släppt med Ryzen, kan inte tänka mig att en R5 4500U är nå mycket efter 3200G i prestanda 🙂

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise: Var absolut inte drygt

Hoppas att svaren inte gav den uppfattningen, om så så var det inte meningen

Edit: en 4500U har vad jag förstått bättre prestanda på en kärna än 3200G, flerkärnig prestanda är bra mycket högre.

På pappret så har 4500U en något sämre grafikprestanda, men har i tester inte sett någon större skillnad som skulle säga att den är sämre. Antagligen så väger snabbare minne ihop med snabbare CPU upp skillnaden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Bewise: Var absolut inte drygt

Hoppas att svaren inte gav den uppfattningen, om så så var det inte meningen

Edit: en 4500U har vad jag förstått bättre prestanda på en kärna än 3200G, flerkärnig prestanda är bra mycket högre.

På pappret så har 4500U en något sämre grafikprestanda, men har i tester inte sett någon större skillnad som skulle säga att den är sämre. Antagligen så väger snabbare minne ihop med snabbare CPU upp skillnaden.

Skönt att höra! 🙂
Nejnej absolut inte, era svar hur trevliga som helst! 🙂

Jag förstår. Hmm. Kanske får jag ha is i magen och invänta recensioner när dom dyker upp i butiker. Om skillnaden mellan 3000-seriens och 4000-seriens apuer är liten så kvittar det nästan.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise & @mrqaffe: 4X4 BOX-4800U
110.0 x 117.5 x 47.85mm, Fanned Barebone

0,62 liter

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Bewise & @mrqaffe: 4X4 BOX-4800U
110.0 x 117.5 x 47.85mm, Fanned Barebone
https://youtu.be/-HqJeLNepX0

0,62 liter

Där ser man... att de slösar en massa utrymme på en plats för en 2,5" ssd
Den var liten och söt och lär klara av mycket men jag blev lite orolig när det står att den bara stödjer DP 1.2a och HDMI 2.0, om det stämmer så kan den ju inte driva en 4k HDR10 skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Bewise & @mrqaffe: 4X4 BOX-4800U
110.0 x 117.5 x 47.85mm, Fanned Barebone
https://youtu.be/-HqJeLNepX0

0,62 liter

Jag får erkänna att lite dregel uppstår! 🙂

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Där ser man... att de slösar en massa utrymme på en plats för en 2,5" ssd
Den var liten och söt och lär klara av mycket men jag blev lite orolig när det står att den bara stödjer DP 1.2a och HDMI 2.0, om det stämmer så kan den ju inte driva en 4k HDR10 skärm.

Fick för mig att HDMI 2.0a (som 4X4 BOX-4800U stödjer) klarar 4K@60 Hz HDR10, HLG tillkommer väl i HDMI 2.0b.

HDMI 2.1 klarar 4K@ 120 Hz, 8K@60 Hz samt stödjer även 10K, men tror det är oväsentligt då APU'n knappast har kraft nog

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bewise: Ja!
Det är en liten söting

Tyvärr så försvinner lite av charmen att bygga själv, såvida man inte tar fram dremlen och kapar bort utrymmet för 2.5"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Fick för mig att HDMI 2.0a (som 4X4 BOX-4800U stödjer) klarar 4K@60 Hz HDR10, HLG tillkommer väl i HDMI 2.0b.

HDMI 2.1 klarar 4K@ 120 Hz, 8K@60 Hz samt stödjer även 10K, men tror det är oväsentligt då APU'n knappast har kraft nog

Att kunna driva en 4k hdr10 skärm i 60 Hz var huvudanledningen till att jag skaffade en apu, det är winskrivbordet som är mest utmanande idag för grafikdelarna, spelande går att skala och film är från början subsamplad 4:4:2 så det är det många tror är den enklaste grafikbelastningen som faktiskt är den som ställer högsta kraven på bildanslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick hem min 4750G i veckan och har monterat den i min lätt modifierade A300!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

@jockos: Du får tala om hur det går

Har A300 fullt stöd i bios?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@jockos: Du får tala om hur det går

Har A300 fullt stöd i bios?

Det har gått bra hittills, inga buggar upptäckta!

Kör beta BIOS 3.60S, jag tror det är den senaste.

Har spelat Vermintide med sambon, får 50-60 fps i 720 med allt på low, så det är inget fartmonster på grafiksidan.
Drar extremt lite ström och utvecklar ingen värme alls; har en AMD Wraith som kylare, kör fläkten på 30% och det blir bara cirka 60 grader vid full kontinuerlig belastning!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det har gått bra hittills, inga buggar upptäckta!

Kör beta BIOS 3.60S, jag tror det är den senaste.

Har spelat Vermintide med sambon, får 50-60 fps i 720 med allt på low, så det är inget fartmonster på grafiksidan.
Drar extremt lite ström och utvecklar ingen värme alls; har en AMD Wraith som kylare, kör fläkten på 30% och det blir bara cirka 60 grader vid full kontinuerlig belastning!

Härligt, då verkar den ha blivit rätt identifierad.

Vilka klockhastigheter ger den?
CPU ger som max turbo 4,4 GHz
GFX som max 2100 MHz

Grafiken borde ju vara aningen bättre än en R5 3400G, CPU delen bör vara runt +20% i enkeltrådigt och bra över 200% i flertrådigt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!