Huawei tappar Samsung och SK Hynix som leverantör under handelsblockad

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men de finns mer som oroar! När Kina har teknologin och produkterna, i samma svep är liknande blockader omöjliga mot Ryssland, Nordkorea och andra diktaturer för den delen.

Nordkorea kan nog redan idag köpa den mesta tekniken som de vill, och har råd med ifrån Kina (kom ihåg att de är relativt fattiga som land totalt sätt). Detta eftersom Kina kan förse de med alla västerländska varor som säljs till Kina i dagsläget, och som finns i Kina redan idag. Så tror inte det gör någon stor praktisk skillnad.

Snarare tvärt om; minskar man försäljning av varor till Kina/Huawei, ifrån Samsung och SK Hynix, så minskar nog snarare sannolikheten även att de kan återfinnas i Nordkorea.

Sedan skall man komma ihåg att det inte är Nordkorea som är den stora faran för USA, Europa och resten av den fria världen. De må "skrika" högst, men den verkliga makten finns inte där. Varken militärt eller ekonomiskt (Xi är nog ett i praktiken ett mycket större hot emot västvärlden än vad Kim är).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nordkorea kan nog redan idag köpa den mesta tekniken som de vill, och har råd med ifrån Kina (kom ihåg att de är relativt fattiga som land totalt sätt). Detta eftersom Kina kan förse de med alla västerländska varor som säljs till Kina i dagsläget, och som finns i Kina redan idag. Så tror inte det gör någon stor praktisk skillnad.

Snarare tvärt om; minskar man försäljning av varor till Kina/Huawei, ifrån Samsung och SK Hynix, så minskar nog snarare sannolikheten även att de kan återfinnas i Nordkorea.

Sedan skall man komma ihåg att det inte är Nordkorea som är den stora faran för USA, Europa och resten av den fria världen. De må "skrika" högst, men den verkliga makten finns inte där. Varken militärt eller ekonomiskt (Xi är nog ett i praktiken ett mycket större hot emot västvärlden än vad Kim är).

Den stora faran för USA, Europa, och resten av den fria världen är inte Nordkorea, Kina, eller Ryssland. Det är utvecklingen i USA.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så Sydkorea gör vad pappa USA vill....inget förvånande....

Skrivet av johanandersson:

Det är så deprimerande att se så många stödja amerikanarnas djävulskap. De låter företag beställa interventioner via statsmakten för att förstöra konkurrenter.

WW3 beställt av Qualcomm.

För vad är poängen med frihandel och produktutveckling när man istället bara kan låta staten förstöra utländska företag?

Edit: När Huawei väl är förstörda så kommer de väl istället beställa attacker på Ericsson och Nokia.

Håller med om att om USA skulle lyckas sänka Huawei så blir nästa mål andra företag som kan hota USA:s dominans i nåt område.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Så Sydkorea gör vad pappa USA vill....inget förvånande....

Håller med om att om USA skulle lyckas sänka Huawei så blir nästa mål andra företag som kan hota USA:s dominans i nåt område.

Skrivet av johanandersson:

Det är så deprimerande att se så många stödja amerikanarnas djävulskap. De låter företag beställa interventioner via statsmakten för att förstöra konkurrenter.

WW3 beställt av Qualcomm.

För vad är poängen med frihandel och produktutveckling när man istället bara kan låta staten förstöra utländska företag?

Kina har aldrig varit för frihandel. De vill ha fri export från Kina, men inte fri import till Kina.

Sedan ser jag inte vad Qualcomm skulle vinna på att förlora en potentiell kund som Huawei?

Det du skriver ovan ser jag ingen logik i.

Tvärt om; https://www.wsj.com/articles/qualcomm-lobbies-u-s-to-sell-chi...

Skrivet av johanandersson:

Edit: När Huawei väl är förstörda så kommer de väl istället beställa attacker på Ericsson och Nokia.

Ser ingen orsak till det. Varför skulle de göra det?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Bra att Huawei tappar mer. Hoppas att detta minskar ett av det största hoten mot den civiliserade världen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

@Petterk: Jo om Taiwan faktiskt är en del av Kina ja. Men de väl upp till internationella länder att bestämma det. Bojkott eller inte är väl en "Suggestion" som en kan gå med på eller inte.
De väl också samma sak att säga: "Oj, Kina äger faktiskt Indo-Sea." Medan andra länder inte håller med! Kina Lovade att inte militärt bygga ön men ändå gjorde det! Så återigen tillit går hand i hand med handeln. Speciellt när de kommer till till ANDRA länders mänskliga rättigheter! De ju inget politik i detta. Eftersom de berör ju handeln och teknik i slut ändan!

Permalänk

@Vzano: Jag såg. Och jo tack för att du lät en del ligga kvar. *ler* Finns ett hopp för mänskligheten trots allt och inte bara allt om pengar och handeln! *Trumbs Up*

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaSunshine:

@Petterk: Jo om Taiwan faktiskt är en del av Kina ja. Men de väl upp till internationella länder att bestämma det. Bojkott eller inte är väl en "Suggestion" som en kan gå med på eller inte.
De väl också samma sak att säga: "Oj, Kina äger faktiskt Indo-Sea." Medan andra länder inte håller med! Kina Lovade att inte militärt bygga ön men ändå gjorde det! Så återigen tillit går hand i hand med handeln. Speciellt när de kommer till till ANDRA länders mänskliga rättigheter! De ju inget politik i detta. Eftersom de berör ju handeln och teknik i slut ändan!

Non sequitur. Som i jag kan inte följa ditt inlägg för jag vet inte vad du skriver.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Non sequitur. Som i jag kan inte följa ditt inlägg för jag vet inte vad du skriver.

*Ler* De lugnt. Jag kunde inte heller följa vad du menade till mig sist eftersom jag ansåg att fanns inget relevant att "reflektera". Därför valde jag dock dela med en helt annan grej där. Jamen vem bryr sig, lilla vän. Då kan vi lika gärna avsluta den tråden. Tack, tack! )

I övrig önskar jag "Huawei" lycka till var dom än hamnar nånstans efter detta.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Bra att Huawei tappar mer. Hoppas att detta minskar ett av det största hoten mot den civiliserade världen.

De finns talet sätt: "Actions speaks more than words"! Om Huawei gör bort sig så är de väl något dom som får skylla sig själv.